17 October 2011

Raya Tak Jadi...

Ha, ni nak isytiharkan, apa yang korang undi berkenaan hari raya. Kiranya macam 50/50 lah, jadi ada yang setuju dan ada yang tidak tema raya perlu diwujudkan dalam filem Malaysia untuk tayangan setiap hari raya.

Dalam undian:
31% bersetuju tema hari raya diadakan sebagai pengisian tayangan pada hari raya.
32% pula tidak bersetuju, 1% lebih tinggi yang melihat tidak perlunya diadakan tema hari raya.
13% pula melihat, drama raya di TV pun ada memaparkan tema raya yang bagus jadi tidak perlu adanya filem berunsur hari raya. Kiranya, 13% ini boleh dimasukkan serta dengan 32% tadi.
13% lagi, mungkin atas dasar main-main, menonton filem lucah pada hari raya (cheh! Haha)

Kesimpulannya, tak salah nak buat tema raya untuk hari raya, dan tak salah juga untuk tidak membuat tema raya pada hari raya. Hal ini tidaklah mengundang masalah kepada penonton. Buat mereka, apa-apa yang bagus, dan sesuai untuk tontonan keluarga (kerana hanya hari raya penonton datang sekeluarga menonton biasanya) akan dilayan. Maka, pembikin juga mestilah ada rasa tanggungjawab bila "menayang" filem mereka. Aku sangat tidak setuju, contohnya, filem Hantu Bonceng dikatakan sebagai sebuah filem tontonan "seisi keluarga" apabila nilai-nilai di dalamnya jelas hanya sesuai untuk golongan matang. Hal inilahg yang perlu ditelusuri oleh para pembikin dan tidak hanya memikirkan akan keuntungan semata-mata sempena cuti hari raya.

5 comments:

Adamandum said...

semua org mau bikin filem. dah tak ada slot, sumbat ajalah pada hari raya. biar ceritanya tiada kena mengena pun...

PerangFilem said...

masalahnya kan, senang ke FILEM TEMA RAYA nak dapat slot masa raya tu dgn berderet filem yg menunggu? Mcm mana jaminan filem raya ni dapat masa musim raya puasa?

saud said...

saudara, di mana boleh kami dapatkan borang penyertaan pertandingan yang diiklankan saudara? terima kasih.

fadz said...

Salam saud, sila ke www.dbp.gov.my, masuk ke laman utama dbp (bukan PRPM), di situ nanti ada pengumuman berkenaan pertandingan (layar gerak paling atas) ini, klik dan satu kotak muat turun borang akan keluar..

kalau susah sgt, bagi emel supaya saya boleh emel borangnya..

anuar said...

Saya ada share borang penyertaan kat Dropbox:

http://db.tt/d26gtM8X