26 March 2014

Zombi Kilang Biskut(2014): Biskut!


"Buat apa nak takut ngan zombi, otak pun takde." - Ucop Wilca

"Isyk, tak logik!" - Ucop Wilca

Ulasan ini pendek sahaja. Tak perlu otak sangat untuk mengulasnya.

Memang, awal-awalnya, apabila filem ini AKHIRNYA dibikin, aku menggeleng, melihat pada judul ini pernah menghiasi kredit akhir Hantu Kak Limah, aku melihat cubaan Mamat itu untuk mencuit para penonton agar "tidak meneruskan nafsu untuk melihat sambungannya" atas dengan sengaja betapa cheesy judul itu. Kemudian, filem itu menjadi (antara) filem pecah panggung tertinggi, lalu segalanya sejarah. Penonton yang terbau bacangnya, tentu akan terus mengikuti sambungannya, seperti mana-mana strategi filem luar (filem "kampung pisang" ini sudah masuk empat siri, walaupun Mamat memecahkan filem ini sebagai sekuel kepada Zombi Kampung Pisang, akan ada penyudah trilogi filem ini, yakni Zombi Ultimatum).

Dengan mengikut jiwa, dan mengejutkan aku juga (kerana aku peminat filem zombi), aku seronok menonton Zombi Kilang Biskut.

Ya, aku tak tipu.

Kau tahu, aku pernah bengang dengan Mamat kan? Dengan ejekan mamat terhadap wajah, tingkah laku, dan cara zombi dalam filem asalnya, kali ini, semuanya jelas (Mamat takde Tom Savini, bayangkan zombi-zombi Fulci yang tak kuat bergerak tapi penuh gore), darah terpacul, tangan dada tengkuk dikekah, zombi terhencut-hencut, kereta diterkam, zombi disula. Aku macam, "Wow..!" OK, baru-baru ni kita ada KL Zombi. Tahap gore dan sedap zombi Mamat mengalahkan KL Zombi pada tahap Awie menendang pondan.

Cerita? Pergi mampus dengan cerita. Dialog? Macam Ki***. Ada plot menyimpang yang tak masuk akal, tak logik (yang berkali disuarkan oleh Ucop dengan sengaja) berkenaan seekor pontianak merah. Tapi showdown pontianak itu amatlah geli hati nak mampus dalam erti trash semata-mata.

Syot kamera? Ada bahagian menarik, tapi ada bahagian hancur, suntingan juga bergetar. Kareografi macam setan tapi ada juga yang syok. Ada zombi tak tahu tugas zombi (tapi aku maafkan sebab aku peminat Fulci). Syot malam cantik, macam biasa. Pelakon macam biasa, tapi aku terkejut dengan kehadiran mamat gemuk selalu berlakon filem MiG tu yang bagi aku boleh tahan lawaknya dalam filem Mamat ni.

Ya, ini filem trash yang benar-benar sampah seperti filem awal John Waters, sekali lagi, yang tak perlu banyak berfikir dan meneliti untuk memahami bajet rendah, tiada babak seram mengejutkan, dan sekali lagi anak Mamat Khalid tidak boleh berlakon, dan bagainama babak aksi dalam filemnya masih tahap kecundang.

Dan Mamat Khalid dengan kiut berkeroncong macam kutu lepak kampung dengan budak-budak muda!

Ini ialah filem kartun Mamat -

- Tapi ia benar-benar menyeronokkan sampai menjilat buku lali. Otak sampah aku terhibur menontonnya.

ps: Jangan lupa runut bunyi best Awie yang selamba nak mati.

Klasifikasi: U, tetapi perlu berjaga-jaga dengan darah dan ganas zombi dan ponti di layar. 

MENONTON DI GSC Berjaya Time Square. 

No comments: