28 October 2011

7 Aum Arivu(2011): Sai-Fai Tamil Separa Menjadi


Haha, masa Deepavali ni adalah masa yang terbaik untuk menonton filem Tamil/Hindustan kerana kebanyakan filem yang baik, yang kononnya untuk massa akan ditayangkan pada waktu-waktu terdekat ini. Aku pergi tonton filem ini, di sebelah saudara India aku, tapi pelik, mereka mungkin "tidak suka orang asing", mungkin sikap keterasingan masih menebal, mereka tidak mahu duduk sebelah aku, kiri dan kanan walaupun tempat duduk aku bila beli di komputer, ditayangkan akan dihimpit oleh mereka di kiri dan kanan. Hal inilah yang mengingatkan aku dengan novel Amerika Ridhwan berkenaan jemaah bersama apabila bersama kaum mereka.

Ini sebuah filem menarik, malah bagi aku, walaupun Dasavatharam memperlihatkan sikap epik melampau yang tersusun, dan Endhiran yang terjaga ceritanya, dari segi tema dan pemahaman fiksyen sains, filem ini TIDAK memperbodohkan penonton peminat fiksyen sains kerana ulasan dan garapan sainsnya tertumbuh kuat di bumi rasionalisme (dalam satu babak, si pelajar menyatakan untuk melihat "dewa-dewa lama" ini sebagai saintis, dan bukan bertunjangkan keTuhanan), dan pengkajian serta pengkaedahan sains dalam filem ini lebih dipercayai berbanding dua filem besar tadi.

Yeap. Dalam babak makmal, kita diperlihatkan bagaimana Suriya yang dikatakan waris keturunan Bodhi Darma (pengasas Kung Fu dan Zen Buddhisme!) dicucuk, dimasukkan dalam bekas bendalir, dieksperimen, persis ideal Frankenstein dan mana-mana filem fiksyen sains berkenaan eksperimen terhadap manusia (zaman ini kita diingati dengan X-Men, Spiderman dan Captain America). Eksperimen tersebut nampak "real" dan dirasai kita benar-benar berada dalam sebuah filem sai-fai.

Tema fiksyen sains dalam filem ini berkenaan pengubahsuaian genetik daripada keturunan dan pengaktifan semula memori melalui pengubahsuaian DNA, suatu idea yang kemungkinan Micheal Crichton sendiri akan tulis jika beliau masih hidup lagi. Tetapi "taraf" idea filem itu tidak terperangkap di situ, ianya mempunyai tema yang lebih besar dan menjadi tema mutakhir walaupun di Malaysia: melihat kembali sejarah dan meneliti kehebatan orang lama daripada pencapaian sains dan budaya pembawaan Barat (satu cabang pascakolonialisme?).

Filem ini bergerak dengan idea Bodhi Darma (lakonan Surya) yang hidup pada Dinasti Pallava di Tamil Naidu India, yang mengembara ke tanah besar China untuk mengembangkan ilmu perubatannya (daripada pengetahuan pokok dan tumbuhan sekeliling) dan seni mempertahankan diri (kung fu). Di dalam filem ini, seorang profesor menegur, "suatu perumpamaan peminjaman intelektual ke tanah orang lain yang terawal." (persoalan dalam filem ini, mengapa beliau pergi begitu jauh ke tanah China adalah untuk menahan daripada suatu pandemik daripada merebak ke seluruh dunia). China pada zaman moden (filem ini boleh mengakibatkan rasa kurang senang China kerana terang-terangan memaparkan golongan Asia ini sebagai antagonis yang tidak berhati perut, disimbolkan dari watak satu dimensi Johnny Nguyen sebagai perisik kerajaan China ala Terminator) pula membuat pengisytiharan "perang biologi" terhadap India (dua buah negara ini kian menggegar ekonomi dunia) agar mereka dapat "menawan" ekonomi dan politik India keseluruhannya. Di sini, anak-anak muda Tamil bersatu padu untuk mencegah perbuatan ini berterusan.

Ia tampak menarik, dan aku suka babak-babak awal zaman purba filem ini (yang aku sedari pelakonnya bukan China tetapi pelakon tambahan Vietnam, dan dubbingnya sangat buruk, serta cara percakapan Mandarinnya kurang realistik). Ada beberapa bahagian aksi juga bagus. Tetapi, masalah filem ini adalah penggunaan masanya. Kebanyakan bahagiannya agak meleret, malah konsep "komersial"nya, menjual kisah percintaan Suriya dan Shruti Haasan terlalu mengambil masa (tetapi ini kebiasaan dalam filem Tamil mungkin, untuk mengambil hati massa). Malah aku merasakan skripnya tidak kukuh, dengan beberapa dialog yang tidak menentu. Ada sebuah babak yang sangat lucu-bodoh apabila Suriya dan Shruti masuk ke rumah profesor, lantas memasang SEMUA LAMPU di dalam rumah itu (walaupun ini simbolisme kepada pengetahuan dan penemuan, this action is very silly) walaupun mereka "takut" kehadiran mereka akan "diperhatikan". Dialog yang berlaku selepas memasang lampu ialah: "Oh, besar dan cantiknya rumah profesor ni, bukan macam pensyarah biasa." Aku tergamam. "Pandai"nya pelajar sains itu apabila sebelum masuk "rumah agam" itu lagi kita dah lihat betapa besar rumah itu, dah masuk rumah baru nak cakap macam tu?

Kebodohan-kebodohan beginilah yang berlaku dalam beberapa tempat di dalam filem ini. Beberapa nyanyiannya juga mungkin agak membosankan, memandangkan ramai saja penonton yang keluar ke tandas atau beli makanan di luar sebaik lagu-lagu tersebut berkumandang (bukan seperti filem Rajnikanth yang mana penonton duduk dan seronok mendengar).

Tetapi filem ini turut memuatkan satu momen sinema yang bagi aku bagus untuk sebuah filem sai-fai Tamil. Ini berlaku di dalam babak jalan sesak di tengah Chennai, di mana Suriya dan Shruti dikejar oleh perisik China Johnny Nguyen. Johnny menggunakan tingkat "deria ketujuh"nya untuk menghipnotis orang ramai untuk melanggar dan membunuh Suriya dan Shruti. Dalam satu adegan, dua motor melanting melanggar sisi lori di depan Suriya dan Shruti. Kemudian, orang lalu-lalang, wanita dan lelaki tua jadi gagah dan datang menghentam Suriya. Babak itu menakutkan sekali gus mencengkam, aku teringat kepada filem-filem zombi (di sini, manusia-manusia yang dikawal mindanya ioleh Johnny bergerak seperti zombi). Di sini, dengan segala kemusnahan dan chaos, Murugadoss mendapat pemahaman yang indah. Murugadoss mensengajakan imej ini sebagai imej menyindir masyarakat Tamilnya yang "leka" dan senang dikawal "minda" mereka oleh orang "luar", lantas selalu sahaja tertidur daripada menegakkan apa yang adil dan sepatutnya untuk megaranya. Bagi aku, hanya dengan imej ini, filem yang sedikit celaru ni dimaafkan.

2 comments:

Hans Hanis said...

haih....asal lah DBP dkt sana...kalau dekat Kedah untung lah aku..ada geng nak ajak tgok filem Tamil :-)

Anonymous said...

kawan kata pengarah filem ni anak murid kamal hassan