29 March 2013

Dua Filpen buat Adam Azfar


Adam Azfar anak Jimadie Shah, sedang sakit tenat. Jika mau menyumbangkan untuk membantu anak kecil yang perlu diberi harapan untuk membesar melihat dunia dan cinta, rujuk: 


Semalam ditayangkan dua filpen buat Adam Azfar.

Adiwira | Penulis/Pengarah: Shazrol Suhaime 

Filpen mudah dan mengangkat semangat bahasa baku.

Shazrol mempunyai banyak kekurangan. Selain daripada semangatnya yang berkobar-kobar untuk menampilkan kekuatan jati diri, teknik komik memasuki filem, silat dan cita-cita, filem ini banyak tergelongsor dalam perangkap detik, aksi dan plot yang lemah. Aku memikirkan dua medium yang dipaparkan dan sangat menyinggung. Kita dipertunjukkan seorang budak kecil yang leka bermain permainan video (Street Fighter) lalu diminta ibunya dengan senyuman untuk tidur. Si budak kecil itu rupa-rupanya tidak dapat berjalan, atas kerusi roda (imej ini menarik: si dia yang tidak dapat bergerak itu menentukan pergerakan di balik skrin mainan video, ini suatu metafora menarik berkenaan kita yang tidak mampu "berubah" dan hanya terleka dengan apa-apa yang melekakan kita). Dia duduk membaca komik (tak tidur). Dan paginya, ibunya marah, meneliti satu-satu komik itu sebagai "barang haram". Ini membingungkan. Bukankah jelas sifat ganas, seksual dan telanjang permainan video lebih "ganas" daripada huruf dan jati komik (yang sekurang-kurangnya menampilkan perjuangan)? Mungkin Shazrol hendak menyindir masyarakatnya bahawa si matriach akan sanggup anaknya mendepani dumb box berbanding mendepani karya teks. Mungkin.

Cerita bergerak dengan si budak menemui (jeng jeng jeng) komik sebalik poster yang mungkin diletakkan oleh arwah ayahnya (isu takde simbol ayah/patriach ok!), lalu kita seakan-akan masuk ke alam Neverending Story apabila watak-watak dalam komik HIDUP di layar pentas.

Ada Pekin Ibrahim. Titik.

Tiba-tiba si budak, membaca tulisan di balik halaman (bayangkan Fadilah Kamsah berbicara motivasi pagi) berkenaan "diri sendiri" lalu, tiba-tiba, hendak bangun. Hello????

Pertama, si pengarah tak tunjukkan pun kepada kita lesu putus asa si budak untuk "bangun".

Dan apakah kaitan pukul-memukul dua jantan sambil berbicara sastera ada kena-mengena dengan seorang budak hendak berdiri (walaupun aku faham simbolisnya agar kita cuba berdiri sendiri dan menyedari kemampuan kita untuk mengubah sesuatu)?


Pesona ..Ter | Penulis: Khir Rahman/Siti Jasmina Ibrahim Pengarah: Khir Rahman

Kadang-kadang aku nak menangis menonton filem-filem Khir. Imej-imejnya, ya Tuhan, cantik! Bahasa filemnya, subhanallah, berlapis-lapis.

Ambil sahaja runut bunyi (dan aku tak masuk lagi ceritanya!) filpen ini. Bunyinya macam hentakan sesuatu. Oh, ia membawa minda aku menerawang tiga bayangan: goncangan dan asap kilang lantas dunia industrial di hadapan aku (bermaksud ini berkenaan dunia sekarang, dunia yg semuanya cepat dan keluar produk dan kita makan produk itu, dan ...), termasuk bunyi gerak perlahan bot nelayan yang mahu mencari ikan di perairan (latar filem) itu (ini berkenaan mencari rezeki yang paling asal), dan terakhir, suara desakan cota dna perisai dan kawat si polis mendepani massa perusuh.

Imejan kompang pula mengikat hal ini, suatu medium "mencanang-canangkan" yakni, lihat: kita di alam apa sekarang? Ya, sosial kita: Facebook dan Twitter, bukankah dicanang-canangkan? Kemudian terisi watak-watak klise Melayu Rahim Razali, ah, ini bersangkut dalam alamiah ekonomi, politik dan sosial anak bumi dan sakit dan betulnya.

Apa yang sakit dan apa yang betul?

Khir dan Jasmina hanya menyindir dan kadang-kadang berdakwah secara tersirat. Paling jelas, kita yang hidup dalam alam demokratik ini harus menyedari sendiri dan merenungi sendiri alam, suasana dan bahasanya, baik politik, ekonomi dan sosial. Ya, ini asasi yang paling terasas dihidangkan kepada penonton. Penonton yang "terasa" bilamana menontonnya itu menunjukkan, satu-satu watak itu pernah mewakili penonton itu sendiri (usah bohong, aku juga terasa)!

Jadi, di mana kita mau meletak diri kita di alam ini?

Ah, ada beberapa unsur homoerotis yang menarik, juga menimbulkan persoalan: adakah mainan dunia ini hanya mainan lelaki (dan wanita dalam filpen ini disenyapkan)? 

Ada beberapa babak yang aku kurang minat. Pertama babak klimaks apabila seorang watak "terjatuh" bilamana seorang watak lagi "menolak". Menolaknya begitu lembut. Kalaulah ada bunyi "krak!" (jadi kita seakan membayangkan si watak jatuh lubang kerana ditolak sedikit) maka kepercayaan menjadi. Aku menyedari, filem kita masih miskin aksi yang kuat (perdana mahupun bebas) dan boleh dipercayai.

Kedua, sifat kebangsawanan yang dimasukkan. Ya, aku faham latar dan harapan selingan itu memaut sebanyak mampu penonton tiada minda (tapi aku percaya penonton kita ada minda filem, oh mungkin aku salah?), aku faham Greek Chorus yang dilakukan. Namun aku lebih seronok jika suasana tiba-tiba itu dilakukan terus atas layar/pentas sok serius kampung nelayan itu (ruang bangsawan bukankah begitu rupa,  menggunakan ruang pentas yang sama, kecuali jika anda Takashi Miike melakukan selingan berkuasa macam dalam Big Bang Love, Juvenile A [2006])  Hal itu nampak renyeh (sengaja), silly (sengaja) dan manja-manja (sengaja). Mungkin itu selera masing-masing.

No comments: