15 March 2013

Cerita Kita(2013): Klise Sedap

Yana Samsudin tak boleh berlakon.

Maksud aku, Yana, kalau digandingkan dengan pelakon deep dan power macam Pekin Ibrahim, ya Tuhan, macam langit dengan bumi.

Kenapa Pierre dan David berani menggandingkan mereka berdua?

Serius, kau tonton filem ni dan kau tengok lakonan Feroz Khan - Pekin - Yana, serius tahap Pekin amat-amat jauh (baca: method acting/lakonan metod), mendalam, rasa, dan kena dengan "semangat indie" yang filem ini nak sampaikan. Tapi tengok saja suara tak kena Yana yang tiba-tiba "mengilai" dan kononnya bergerak "jujur/lurus", Ya Allah, menyakitkan.
 
Filem ini senang, mudah, malah klise, cuba-cuba MiG untuk bergerak "bebas" dengan kononnya semangat anak muda kita. Laki dah lama jumpa perempuan tapi tak berani cakap dia syok kat perempuan, sampailah seorang lelaki kacau perempuan tu. OK, aku terima jalan cerita filem ini dengan plot sederhananya jauh memintas mana-mana filem komedi MiG, tetapi sebagai suatu jaguh dengan filem-filem drama romantik lain, ia sederhana dan "comel" tapi tak dapat pergi jauh.
 
Sinematografinya sepatutnya membantu, walaupun latar dan petanda yang ada mencukupi. Lagunya? Tuhan, cukup-cukuplah Brian Ng meng"hong kong"kan filem "bebas" ini, yang hanya dibantu pada akhir dengan beberapa runut bunyi rock yang memberi mood betul.
 
Pierre suka sangat bikin filem fasal seorang loser. Pierre bercakap tentang hal-hal yang pernah aku "dengar" dan memberi suatu "kejutan" yang menjengkelkan berkenaan seorang "kenalan". Filem ini boleh pergi jauh lagi (rujuk Relationship Status) jika Pierre mahu dan bertungkus-lumus memberi sesuatu yang lain daripada "perhubungan", harapan dan cita-cita.
 
Klasifikasi Cerita Kita: U, Beberapa kata kesat  yang mungkin tidak sesuai untuk kanak-kanak, dan perlu bimbingan ibu bapa/penjaga.
 
DITONTON DI GSC Berjaya Times Square.

No comments: