12 March 2013

Lawak ke Der 2(2013): Fiesta Lelucon

Kadang-kadang aku menyoal kefahaman orang tua kita (kerana aku tahu Siti Jarum sudah tua).

Aku tahu, para komedi/pelawak mutakhir diselar "tidak kelakar", lantas aku terlihat beberapa penulisan pementasan teater Raja Lawak (yang original!) karya Zakaria Ariffin dikatakan lebih pandai/lawak daripada sketsa lawak-lawak yang dipersembahkan oleh pelawak kita sekarang.
 
Aku rasa ini anggapan yang salah dan tidak sezaman.
 
Telanlah, dunia ini selagi terbuka luas dan masyarakat kita diberi peluang merenung budaya luar, segala yang datang dari luar mahu tidak mahu menyelusup. Anak-anak sekarang lagi canggih dengan memuat turun entah apa-apa daripada arena internet. Sudah tentu pelbagai kandungan dan budaya itu sampai ke paha, dan sudah tentu anak-anak itu kena pandai "menyaring" elok dan baik untuk pegangan dan makna dirinya orang Timur.
 
Stand up comedy, sudah tentu antaranya, suatu budaya persembahan komedi bikinan kumpulan pelawak daripada Amerika, bermula dari New York(?) yang membawa intipati menyampaikan tema/makna kelakar dengan "one man show".
 
Budaya ini nampak canggung tetapi boleh dibuat (rujuk Jamali Shadat) di Malaysia, hanya beberapa yang boleh dan tahu. Dunia Melayu, selalunya komedi "rancak" apabila dua individu disatukan (rujuk tradisi Mak Yung, Wayang Kulit dengan Pak Dogo dan Wan Seman). Masyarakat sudah biasa melihat peperangan "mulut" antara dua pelawak (rujuk era bangsawan dan pentas opera). Kemunculan beberapa pelawak era 60-an di televisyen, kemudian Instant Theatre Cafe yang amat revolusioner, dan kemudian sekarang dengan pelbagai lawak stand up comedy, khususnya di Kuala Lumpur dan serata Lembah Klang, budaya komedi ini sudah pun "popular", khususnya penduduk urban yang berkomunikasi dalam bahasa Inggeris.
 
Semangat program Raja Lawak, Lawak ke Der, Maharaja Lawak membawa semangat itu dalam konteks masyarakat berbahasa Melayu. Mula-mula canggung, tetapi lihatlah betapa jauh Harith Iskandar sudah bertahan, atau kini, Nabil yang aku kira, antara pelapis yang amat menyinar dalam kategori "susah nak buat ni".
Malah filem ini, yang mempunyai kaedah "rakam untuk filem" menyatakan kebenarannya.
 
 
Aku sebenarnya tidak suka sangat "filem" begini, hanya bila ia penting atau bersejarah ia dilakukan (seperti entah berapa banyak konsert bintang Amerika difilemkan), dan risiko yang diambil oleh Hans Isaac kiranya "berbaloi" untuk memperkenalkan "budaya baharu" ini kepada penonton biasa, suatu rakaman komedi yang dibuat di Istana Budaya.
 
Rakaman ini "sepatutnya" mudah kerana pementasan itu merupakan "arena" penggambaran pengarah. Secara teknikal, Hans dapatlah mencoret beberapa hal yang menarik dan tidak lari daripada menangkap lawak yang sedang digelakkan oleh penonton.
 
Namun terdapat banyak babak, yang aku fahami sebagai lucah/sensitif, telah "dihala ke penonton" agar penonton yang menonton di wayang terpaksa menggunakan "permainan teka-teki" untuk mengetahui betapa "berahi"nya hal yang berlaku di pentas. Ini suatu kesesalan.
 
Maka "penilaian" tidak dapat dibuat secara sempurna.
 
Apa-apa pun, ini suatu hiburan tahap maksima, dan aku amat syorkan untuk ditonton. Pelawak yang membarisi rakaman ini, Nabil, Harith Iskandar, Jozan (Johan & Zizan), dan Boboi (Afdlin Shauki & Harun Salim Bachik) memaparkan dunia komedi kita sudah matang, walaupun bergerak ke arah budaya "stand up comedy".
 
Lihat sahaja komedi individu Nabil (yang turut mengacara) menyampaikan lawak Umum, yang mana lawak-lawak itu dibina dengan pengulangan yang kemudian dimainkan dalam beberapa sketsa. Itulah lawak yang bagus. Hal ini termasuk Harith Iskandar yang menyampaikan perbezaan lelaki dengan wanita dari segi "peperangan seks" dengan seloroh sekali, berkait tema dengan mimik muka yang menggeli hati, Harith merupakan sifu pelawak yang masih kuat.
 
Aku amat menyukai kedua-dua sketsa Boboi. Jika penonton biasa menonton sketsa ini sambil lewa, mereka tidak akan dapat menangkap sindiran yang disampaikan oleh kedua-dua pelawak hebat ini. Yang pertama dengan mudah, berkenaan pontianak (Afdlin) menemui Datin yang boleh buang hantu (Harun). Lihat idea "hantu" yang disampaikan dengan sengaja (penonton/masyarakat kita kini suka dengan hiburan berkenaan hantu, masih terperangkap dalam dunia ketahyulan). Kini hantu itu melihat Datin dan menyedari Datin itu juga "menakutkan" macam hantu. Secara kritikal, ini menyindir "Datin" yang dituduh bersongkol dengan dunia tahyul dan kebomohan! Inilah pedang dua mata mereka! Kemudian, digerakkan kefahaman "masyarakat kita" senang terpedaya dengan dunia "tahyul". Fasal hisap darah (mengambil idea/semangat) itu juga lawak apabila si pontianak menyatakan dia tidak akan menghisap darah penonton muka poyo (sambil menunding skrin), kerana dia turut akan jadi "bodoh". Sekali lagi, pedang dua mata: si hantu mengejek penonton yang "gila hantu" (bodoh) dia sendiri tidak mahu menjadi seperti mereka! Aku tergamam dengan kegeniusan Afdlin dan Harun.
 
Begitu juga dengan sketsa kapal terbang yang mana dinaiki oleh beberapa penumpang termasuk Nabil. Kapal terbang itu sebenarnya identifikasi Afdlin/Harun terhadap "negara" sekarang yang bergerak, maju, tetapi banyak cacat cela (tidak ada kerusi dalam kapal terbang). Mereka menuju ke Korea (identiti negara maju dan berbudaya maju), ditambah dengan sindirian Melayu hilang jati diri dan suka menyalin budaya lain (Nabil yang gilakan Korea).  Nama kapal terbang itu Reda Airlines. Suatu nilai murni yang pasif tetapi mencuit berlaku di sini. Ya, negara kita rosak serba-serbi dengan korupsi dan rasuah (sampai kerusi tak ada), setakat ini, kita perlu "reda" dan teruskan perjalanan, malah terjun apabila diminta! Nuansa dan gerak yang dibikin Afdlin dan Harun cukup mencubit dan berjaya menyampaikan suatu makna pasif yang menarik untuk difikirkan.
 
Jozan pula amat kuat dari segi kekemasan cerita (kisahnya panjang dan ada three act structure), dengan beberapa kesan pentas yang dilakukan untuk "menghidupkan" watak Nazmida, seorang femme fatale yang cuba menipu Johan dan Zizan. Saya melihat kuasa teknik memang berada dalam tangan Jozan. Lawak mereka agak keterlaluan dalam beberapa segi, tetapi menarik dan melanggar tabu. Jiwa dalam sketsanya adalah sikap penonton kita yang gilakan melodrama (sinetron Indonesia turut dimuatkan, serta Hindustan) tempatan dan sifat "kepura-puraan" dalam penyampaian cerita dan perwatakan drama-drama tersebut. Dinamisme mereka juga amat teguh dan menyampaikan lawak seakan-akan "bersilat" di atas pentas.
 
Terdapat masalah "suara dengung" dan suara "bising" yang biasa dalam televisyen ke filem yang agak mengganggu. Beberapa suntingan boleh diperhalusi dan diteliti.Tetapi sikap penyunting melakukan suntingan pantas dalam sketsa Harith amat membantu menaikkan mood dengan kresendo terhadap kejutan lawaknya mengikut mimik mukanya. Ini suatu yang amat dipuji. Aku suka filem ini, walaupun ia tidaklah sebuah "filem". Tahniah Hans. Semoga penonton berketawa dan merenunginya. 

No comments: