03 April 2013

Gila-Gila Remaja 2(2013): Kau Seriuskah?

"Pengajaran" yang dimasukkan dalam filem ini ialah: Biarlah anak-anak muda diberi ruang untuk membesar dan mencari diri. Selami jiwa dan keinginan mereka. Hal ini sudahpun menampilkan keinginan Rebel Without A Cause.

NOT!

Aku sanggup bertahan menonton filem ini kerana kawan aku (seorang India dan sengaja pun aku mengajaknya kerana inginkan dia berpengalaman menonton sebuah filem "Malaysia" pembikinan angkatannya) mahu menontonnya sampai habis. Dia menyatakan kepadaku (yang mana pengetahuan dalam Kollywood aku kurang daripadanya) bahawa banyak bahagian Hairul Azreen itu disengajakan mengikuti jejak pengidolan Vijay (aku tak biasa dengan Vijay, hanya beberapa, lebih kepada Kamal Hassan) dan sudah banyak plot filem Tamil seperti filem yang kami sedang tonton.

Aku tak tahu tu tapi apa yang aku tahu, filem ni suck, macam beyond sucky.

Filem macam ni aku panggil "filem bangsat".

 Bangsat/kejadah/anak haram bermaksud sesuatu yang tak patut dilahirkan.

Era 1980-an dulu, mereka (Sabah Film Productions) berjaya membangsatkan filem klasik Semerah Padi dengan Sumpah Semerah Padi. Tahun lepas sahaja, Dharma Harun membangsatkan Adik Manja dengan Adik Manja Returns. Kali ini, Naga, yang pernah bersama-sama membikin filem cult ini (bukan klasik, tapi cult, ada perbezaannya) telah melakukan membangsatkan Azroy Gila-Gila Remaja (1986).

Bangsat betul!

Aku tidak mahu menyatakan di sini entah pelbagai dosa dan penzinaan yang telah dilakukan oleh para pembikin. Aku ambil sebuah sahaja situasi: Satya dan si gemuk hendak menyelamatkan si dara kampung daripada genggaman geng Dato' jahat kerana "supaya show boleh jalanlah". Jadi, tujuan menyelamatkan si perempuan itu adalah untuk pertunjukan sarkas tarian (di akhir cerita), bukan nak bawa pun ke pangkuan keluarga mahupun polis.

Hanya penyelamat filem ini adalah babak sisipan Faizal Hussein (Azroy) dengan bergaya (dan sikap gaya kultus mengalahkan pesona Hairul Azreen dan kawan-kawannya yang hanya talking heads) masuk keluar bengkel motor, tanpa memberi apa-apa makna terhadap keseluruhan filem.

Naga patut dibunuh.

Klasifikasi GGR2: U, Terdapat babak seksual "nyah" berkenaan lelaki mandi bogel berambut panjang yang tentu menyakiti jiwa mak nyah seluruh Malaya.
DITONTON DI Cathay Cineleisure, Mutiara Damansara.

No comments: