01 March 2013

Dekaden Oscar Fajar Baharu FFM

Ah, Oscar ke-85 sudah melabuhkan tirainya dan muncullah pula Festival Filem Malaysia kita yang ke-25.

Bercakap fasal Oscar. Aku teringat dengan ungkapan ini: "Mainlah kad anda dengan cermat."

Jika kalian menontonku dalam Astro Awani Gala TV Plus, aku melahirkan prapilihan aku pada filem yang patut menang, mengikut susur galur politik biasa Academy Awards itu. Ya, aku ada kegemaran peribadi (untuk menang), tetapi aku juga ada pencalonan yang wajar (menang). Tahun ini, aku sebenarnya memilih Zero Dark Thirty untuk menang (walaupun tahu tidak akan) dan menyedari filem Lincoln, Silver Linings Playbook dan Life of Pi akan mendapat banyak ruang. 

Aku terlupa bahawa Oscar dibumbui dengan aksi pelobian paling menakutkan dalam dunia penganugerahan.

Kini, aku benar-benar memahami mengapa Pak Hassan Muthalib menyatakan Oscar "anugerah longkang".

Hassan Muthalib pernah menyatakan "this award is a joke" dan menyatakan "janganlah mempedulikannya." 

Aku tidak faham dan mentah, masih menjulang Oscar sehingga kini.

Sampailah kejadian 25 Februari kelmarin apabila nyata-nyata kemenangan besar Life of Pi boleh dipintas dengan senangnya oleh Argo, dan bagi aku, KERANA SENTIMEN lobi yang dimainkan para media dan kalangan pembikin Hollywood bahawa nama Ben Affleck "terlepas pandang" dalam senarai nominasi pengarah terbaik.

Jika kita perhatikan peratusan "nilai" Metacritic, Rotten Tomatoes, kita akan menyedari peratus "cemerlang" beberapa filem lain melebihi Argo. Malah dalam IMDB (pun menilai Argo agak rendah daripada filem yang lain), filem Argo ditetak dan disindir oleh pengulas amatur. Malah banyak yang melihat "kekuatan realisme" dan ikatan aksi dan drama yang lebih matang dalam Zero Darik Thirty berbanding usaha Argo (rujuk kritikan Roger Ebert) berkenaan cara kerja pihak CIA.

Aku sendiri menyetujui Ebert apabila merasai seram, getir dan sakit filem Kathryn Bigelow itu berbanding dengan "tradisi Hollywood" Argo. Malah Argo mempunyai banyak masalah (sesiapa yang sudah menontonnya akan faham), dan ini pada dasar kekuatan pengarahan dan susunan penceritaan (dan ini membuat aku menyoal kemenangan skripnya).

Nasi sudah menjadi bubur pun.

Apakah rahsia Argo menang? 

Pertama. Tak ramai menonton Lincoln kerana kebosanan. Malah filem ini dirundang malang saat terakhir (selepas filem itu dimaklumkan pencalonan tertinggi praOscar tahun lepas) apabila Tony Kusher dalam sebuah wawancara menyelar Zionis Israel terhadap masyarakat Palestin. Hal ini sudah "menutup peluang" untuk filem ini menang, walaupun Steven Spielberg dan Kusher adalah Yahudi terkenal di Amerika. Filem itu antara filem terkuat tahun ini. Amor pula kerana ianya filem "Peranchis" (kebanyakan pemilih juri adalah rakyat Amerika, kena ingat, walaupun The Artist bikinan Peranchis, tetapi filem itu tentang Hollywood dan Amerika). Beast of Southern Wild antara filem terbaik tahun ini, tetapi publisitinya tidak cukup gah dan meluas, sepertimana nasib Winter's Bone. Weinstein pula akan berhabis-habisan melobi Django Unchained (dan sudah terbukti pun). Zero Dark Thirty pula membawa kontroversi terbesar yang menggugat filem itu, dikecam CIA kerana pemaparan mendera banduan dalam penjara (hal ini realiti dan sudah pun dipaparkan dalam beberapa dokumentari, khususnya drama-dokumentari baik, The Road to Guantanamo[2006]) serta mainan parti pembangkang membantai filem ini kerana "mempropaganda kewajaran Obama kembali ke White House". Filem Life of Pi, Les Misrables, Silver Linings Playbook adalah antara filem "selamat" yang berpeluang kerana tiada kontroversi (antara tiga itu, Silver Linings Playbook buat aku melihat ada kekuatan untuk menang). Sedangkan Argo dikecam (orang Iran), ia jelas-jelas sebuah filem "Hollywood", dan Hollywood amat mengambil berat "pejuang" mereka.

Maka, apa yang berlaku setelah Ben Affleck yang dimainkan media/orang dalaman "ditutup mata" oleh The Academy, menutup mata suatu karya yang merekomendasi kewajaran Hollywood pada dunia?

Dalam dunia ini, apabila suatu empayar atau kerajaan mencapai puncaknya, dan mula merundum (dipanggil tahap dekaden), berlakulah "angkat diri" dan memenangkan kalangan diri. Argo adalah satu contoh terbaik untuk itu, merayakan bukan sahaja unsur dan teknik Hollywood (dan kerana itu kaedahnya klise tanpa pembaharuan berbanding Life of Pi, Beast of the Southern Wild ataupun Zero Dark Thirty) tetapi gah menanda Hollywood sebagai "penyelamat dunia". Pelik, kedua-dua filem, tahun lepas dan tahun ini, menyatakan hal itu, seakan-akan Hollywood takut, filem-filemnya tidak relevan lagi apabila kemunculan beberapa sinema baharu yang merentap kewajaran mereka. Kini, dua buah industri perfileman selalu diperkatakan, yakni Iran dan Korea Selatan. Kalangan pembikin Hollywood pun merasa "gangguan"nya, termasuk pemerhati filem. New Zealand, Australia dan UK juga sedang menghadapi "pencerahan baharu". Ini yang ditakutkan Hollywood, malah anugerah dan filem keluaran Eropah juga sedang membara. Filem-filem Amerika Selatan, Sepanyol dan kumpulan Latin juga sedang menampakkan taring kerelevannya (rujuk berapa ramai pengarah Latin dibawa masuk Hollywood membikin filem di Amerika Utara). Sampai ada yang menyatakan: "Hollywood masih hidup kerana Pixar, itu sahaja."

Dunia sedang berkecamuk dan Hollywood perlu melakukan sesuatu.

Aku berani menyatakan hal ini, kerana jika diteliti Twitter, kebanyakan pengarah/kru filem memilih Argo, walaupun MEREKA TIDAK MENONTONNYA. Mengapa? Mainan sentimen yang dilobikan di atas. Hal ini benar dan jelas (kru filem, lebih-lebih lagi yang bekerja tidak akan ada masa untuk memilih pengundian dalam masa pendek, walaupun dalam talian).

Aku teringat, Seniman Bujang Lapok, "Eh, apa ini punya cincin?" tanya Samsudin pada cincin hikmat. Selepas ini, aku menyedari, tidak usahlah susah-susah menonton KESEMUA filem Oscar (kerana nominasi itu jelas hanya tujuan promosi untuk umum menonton, bukan penilaian prestij) tetapi teliti berita media dan cakap-cakap orang industri filem masuk Oscar, di situ kita boleh "mengagak" filem mana yang akan menang. Kerana dekaden tidak memilih nilai dan kandungan, tetapi hip, dalam berita dan belas kasihan.

Sinar Baharu untuk FFM

Walaupun murungnya Oscar, ada suatu sinar baharu untuk Festival Filem Malaysia ke-25 kali ini.

Aku tidak tahu, entah mekanisme apa yang pihak Finas dan kalangan penganjur guna untuk kaedah pengundian nominasi terakhir, tetapi senarai pencalonan akhir (nominasi) kali ini merupakan pencalonan paling sempurna, wajar dan mapan dalam sejarah FFM.

Lihat sahaja pencalonan "pelakon terbaik" yang mana dilihat kekuatan pelakon yang berlakon betul-betul, tidak ada lagi kerana desakan "populariti" (contohnya, nama Aaron Aziz tersingkir) ataupun perangkap genre (drama merupakan ruang paling jelas untuk menilai pelakon. Walaupun SAM sebuah genre ngeri, ia sebuah filem ngeri yang memerlukan lakonan penuh penghayatan para pelakonnya). Anugerah Cipta baru-baru ini turut memilih "yang sebenarnya" dan sepatut pun.

Kali ini, aku berbangga dengan senarai nominasinya. Jika Songlap, contohnya, mendapat pencalonan tertinggi, jumlah pencalonan itu bolehlah diletakkan atas DVD sebagai pengiktirafan berasas (yang selalu dibikin pengedar filem Barat, nominasi Oscar juga penting). Ini termasuklah buat beberapa filem-filem minor yang tercalon, bukan lagi seperti tahun dahulu yang mana kita hanya melihat pada "yang menang". Ini suatu institusi baharu.

Pencerahan baharu ini memberi aku rangsangan positif terhadap industri perfileman kita. Syabas Finas kerana perubahan yang membuka mata ini. Kali ini, anugerah FFM rasa "penting" dan perlu diperhatikan. Malah sememangnya acara kemuncak sebenar anugerah filem tempatan lain (Anugerah Skrin, Anugerah Blokbuster, Anugerah Oskar Malaysia).

Aku tidak ada masalah dengan kelewatan anugerah ini pada tahun ini (bukan tahun lepas). Rujuk sahaja Academy Awards pada setiap bulan Februari yang menjadi acara kemuncak kesemua anugerah filem dunia (kononnya!) Maka apabila FFM contohnya, dijalankan pada hujung Disember atau awal Januari (mungkin kerana mengejar pelobian Academy Awards, tak silap aku, Anugerah FFI pada Disember, termasuk anugerah Kinrara di Thailand, Disember), ia seakan-akan acara kemuncak yang "menutup" segala acara anugerah yang sudah berkumandang. Memasuki pencalonan FFM kali ini terasa nilai prestijnya, siapa yang tercalon (walaupun mungkin ada yang aku tidak bersetuju, biasalah) merasa "weight" kehadirannya dalam senarai itu.

Tahniah Finas. Tahniah para penggerak filem kita. 

Dengan harapan baharu ini, biarlah terbuka mata, filem bagaimanakah yang seharusnya kita gerakkan untuk bikinan kita, untuk kita raikan - dan tonton.

2 comments:

MSJ said...

Lupakan Oscar (walaupun aku menghargai kemenangan Ang Lee dan bakal isteri saya Jennifer Lawrence). Forum Something Awful ada anugerah mereka sendiri, The Cinebytes (ya, sempena jembalang Clive Barker). Pemenang sedang mereka umumkan, tapi belum selesai. Ini senarai pemenang setakat ini.

http://forums.somethingawful.com/showthread.php?threadid=3535351&pagenumber=1

-Best Director - Quentin Tarantino, Django Unchained
-Best Actor - Daniel Day-Lewis, Lincoln
-Best Supporting Actor - Samuel L Jackson, Django Unchained
-Best Supporting Actress - Amy Adams, The Master
-Best Animation - ParaNorman
-Best Voice/Mocap Performance - Alan Tudyk, Wreck-It Ralph; Kelly MacDonald, Brave; Andy Serkis, The Hobbit (tie).
-Best Editing - Alexander Berner, Cloud Atlas
-Best Makeup/Costumes - Prometheus; Django Unchained (tie)
-Best Original Score - Paul Leonard-Morgan, Dredd
-Best Visual Effects - Prometheus
-Best Adapted Screenplay - Tracy Letts, Killer Joe
-Best Original Screenplay - Quentin Tarantino, Django Unchained
-Best Action Choreography - The Raid: Redemption
-Best Noises (Or Lack Thereof) - Berberian Sound Studio
-Best Art Design - Prometheus
-Best Trailer - Prometheus
-Best Movie Rated Under 60% on Rotten Tomatoes - V/H/S
-Socially Progressive Filmmaking - ParaNorman
-Best Food/Meal Scene - "K-Fried-C", Killer Joe

Decadence said...

Dekaden bukan perkataan Melayu.