17 January 2012

Keramat(2012): Lihat Regan Berak!!

"Ada benda yang tak kena ni?!" - Zul Handyblack

Memang terkena batang hidung bila Zul Handyblack bertanya dialog di atas seperti seorang yang tersesat dalam sebuah filem komedi di pertengahan filem ini. Aku tak tahu macam mana lagi aku nak paksa Azhari dan MiG untuk berhenti buat filem seram yang entah apa-apa, serius, filem ini dah masuk tahap aku mengaku kawan dengan Dr. M lagi baik. Lagi-lagi jika anda pernah menonton filem-filem seram besar, anda akan sedar sekali lagi dan sekali lagi mesin klise The Exorcist dimainkan, dan kini berserta Evil Dead (babak melukis atas kertas, babak wanita tiba-tiba dirasuk), The Omen (petanda hitam yang seorang watak ni asyik dikacau sejak membuka sejarah syaitan) dan The Beyond serta tradisi Mario Bava (sumpahan suatu barang puaka yang membawa kepuakaan kepada mereka yang mencarinya). OK, secara umum, sebenarnya anak murid UiTM si Azhari yang tulis skrip filem ni ada "bakat" dan sesuatu yang hendak ditunjuk, dan ini buat aku, menarik, dalam tahap memperlihatkan kepercayaan tahyul dan penyelidikan psikologi (filem ini ingin menyatakan bahawa segala yang berlaku khusus pada babak akhir adalah desakan psikologi watak yang amat terganggu). Tetapi hal ini sudah dilakukan dengan lebih baik lagi oleh Histeria wahai Azhari, pergilah tonton filem itu dan lihat bagaimana James Lee memahami subteks tahyul dan psikologi.

Malah itu bukan punca besar aku mengamuk sebenarnya, punca sebenar adalah entah apa-apa lakonan watak dalam filem (khusus watak doktor pensyarah yang tak macam doktor yang "umph" "umph" tak tentu fasal) ni serta bagaimana Azhari tidak dapat memecahkan babak-babaknya dalam satu mis-en-scene yang meyakinkan. Lihat sahaja babak bila kereta mereka sampai ke "lembah tebu" dengan satu tangkapan (one take) sahaja, Azhari "cuba" menonjolkan "pelbagai hal berlaku" watak yang hilang matlamat dan tujuannya (ada satu babak muncul budak belajar pondok berserban yang kawan aku kata ni mesti budak bunian, tapi ada satu babak budak pondok ni boleh tunggang motor pulak). Hello Azhari, kamu bukan Robert Altman dan kamu bukan Suhaimi Baba yang betul-betul faham mana datang dulu dan mana datang kemudian dalam satu "one take", lainkali, mohon buatlah pecahan-pecahan tangkapan dan suntinglah (ni mesti fasal malas menyunting).

Dan segala "highlight" filem ini sudah tentu babak (klise) rasukan yang entah berapa kali dalam filem Melayu, dan kali ini, untuk meloncat ke tempat teratas melawan Regan Mac Neil yang original, kita ditunjukkan si Rebecca (yang sebenarnya boleh berlakon tetapi tidak diberi peluang betul-betul berlakon) dirasuk, kangkang lalu berak atas lantai, pewww!

Aku menonton filem ni bersama kawan, Kahar, dan kami "berseronok" dengan sedutan yang kami panggil "ahh, kita tunggu kejutan" yang mana kita akan kata, "itu kejut cipan" atau lagi tinggi "ahh, tu kejut babi". Aku kira, ada 15 cipan dan 7 babi kesemuanya (kejut tikus tak masuk). Satu rekod tersendiri dalam filem seram Melayu.

Oh ya, dalam filem ni, aku tersedar, betapa sebenarnya filem ini dibikin untuk suatu produksi filem lucah, tetapi mungkin skripnya terduduk atas meja MiG lantas sebuah filem seram MiG-Disney dibikin. Serius, kau tengoklah betul-betul, ada babak lelaki pegang tongkat dan kata "aku rasa berkuasa pegang tongkat ni" (tongkat simbol phallus) sehingga babak "Habib, habib, ni Mastura" dengan babak skodeng dan berselingkuh dalam bilik air, babak "aku tahu bini kau di mana, biar aku ambil dia", babak Adey Syafrien bau-bau tebu (phallus!) sambil kata "batangnya manis, pangkalnya pahit!", Mon Ryanti main tiang (unfortunately not strip dancing) dan babak "orgi" pada klimaks filem. Dua babak menyatakan hal ni, bila mereka, entah kenapa, sanggup tidur di pondok tengah hutan, lantas Mon Ryanti meronta-ronta (uh uh..) lalu Zul Black nak pegi tengok (skodeng), aku terus cakap kat kawan aku memimik dialog Rebecca yang masa tu 24 jam cemas: "Tak payah la pegi bang, mereka tengah main tu suami isteri..eksotik." Atau bayangkanlah babak Mastura yang tunduk-tunduk depan Habib (foreplay?), serius aku ingat Mastura (yang tak dapat tengok wajah Habib) nak tengok tongkat dalam seluar Habib!

Hanya ada satu babak "kool" iaitu makhluk halus yang mendekati Adey sewaktu dia sedang menuntut. Itu sahaja yang membuat aku tergamam suka (khusus peminat HP Lovecraft).

klasifikasi: PG-13 yang banyak darah (menstruasi dan kelar), babak seks tak melampau, tahyul melampau dan hantu. Buat aku filem ini sememangnya tak sesuai untuk tontonan kanak-kanak, kecualilah engkau seorang tua yang tak tahu nak taubat daripada berilmu syirik yang ingat dengan menonton filem sebegini dapat melenyapkan dosa syirik engkau hantar hantu kat orang lain dan untuk menambah syok kesesatan engkau, kau siap ajak cucu kau tonton sama filem macam ni untuk buat dia takut.

6 comments:

Hans Hanis said...

haahaha
suka ayat last entri nih
keh3
jadi kesimpulannya tak payah tengok lah kan? :-)

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Ini serious awesome punya review!

XD

Anonymous said...

Jika saya tidak silap, skrip Keramat ditulis oleh penulis yang sama menulis skrip Mantra yang juga diarahkan oleh Zek dan heronya Zul handy black.

EdAlia said...

hahaha.. Ya, kesimpulannya tak payah tengok :D

Anonymous said...

reagen ni saper der? kucing ker?

fadz said...

Ah, ada mata kritis!!

ya, dah betulkan: Regan Mac Neil aka Linda Blair!