06 April 2011

... Dalam Botol(2011) ialah Filem Bulan Ini


Aku mengaku, aku mempunyai perasaan yang berbaur berkenaan filem ini. Tetapi setiap kali orang bertanya kepada aku jika mereka patut menonton filem ini, aku kata, "Pergi tonton!" Ya, pergi tonton. Begini, aku percaya, filem, bagaimana murah atau mahal pembikinannya, diciptakan untuk melalui proses tontonan. (Tujuan kita mencipta filem adalah untuk ditonton, dari segi berapa saiz penonton seperti video seks Rambi Thambi Chik kepada komersial Disney sememangnya ditentukan oleh pendirian status, pengalaman dan peluang)

Pengalaman menonton ini membawa kepada suatu yang dipanggil "perbincangan", atau wacana. Terus-terang, aku tidak pernah dengar dalam filem kita di mana penonton biasanya melewati perbincangan yang biasa seperti "terhibur - best - tak faham" kepada sesuatu yang berlaku terhadap filem art house seperti filem ini.

Bila suatu filem diperkatakan, itu bermakna filem itu hidup. Walaupun suara yang diperkatakan itu negatif, atau suara yang diperkatakan itu positif, maka berlaku pertikaian (yang sihat) atau sesuatu yang pergi lebih lunak dari itu.

Dan filem ini "hidup", dan "membesar". Itu sesuatu yang amat baik untuk latar apresisasi filem kita.

Di sini ada beberapa yang menarik yang aku jumpa:
Ulasan sekumpulan pengulas homoseksual
Ulasan Amir Muhammad (bagi aku, ini kupasan yang terbaik, walaupun aku tidak mengakui beberapa pendapatnya dalam beberapa bahagian, tetapi itulah wacana)
Ulasan BinFilem (juga antara yang terbaik, yang juga disusuli dengan beberapa lagi berkenaan filem ini)
Ulasan Hassan Muthalib, Sejarawan Filem Malaysia
Ulasan Si Naganaga yang heteroseksual
Ulasan Sinefela

ps: Ada suatu perkara yang aku kurang setuju. Mengapa filem ini ditayangkan tanpa sarikata apabila tayangan filem di FINAS bersarikata?

3 comments:

Paan Ovrtd said...

Dang! Okay, aku nak baca link2 tu kejap. Karang kalau aku ada pendapat ke apa, aku ke sini balik.

Anonymous said...

sarikata tu mahal bai.

Nizam said...

belum tgk & x berminat. Aku tgh tunggu filem latest Shaheizy Sam...