24 December 2013

Paku(2013): Paku Kepala

"Sayang, adakah abang ni bermimpi, adakah aku bermimpi? Aku bermimpi ni!" - Johan As'ari

Mimpi.

Ramai yang menyukai filem ini lebih daripada Paku Pontianak (kiranya, Malaysia ni dah "majulah" sebab di Hollywood, selalu terjadi tayangan filem dengan terbitan tema yang seakan-akan serupa, yey buat para pembikin kita yang tahu buat filem tu tu aje!), dua filem yang seakan serupa tapi tak sama.

Filem ini terbitan bersama MVP Raam Punjabi, ya, sang produser Indonesia terkenal dan bilionawan (David Teoh pun kalah) itu yang telah berkali-kali mengangkat nama pengarah seperti Hanung membikin filem-filem penting negaranya, juga penerbit siri Kuntilanak yang memaparkan awek paling cun dalam dunia pontianak (Maya Karin pun kalah), dan penghancur budaya Indonesia (Ariel Peter Pan pun kalah) dengan menyalurkan sampah demi sampah ala Hindustani dalam sinetron kitaran celaka mereka, yang kadangkala diikuti dengan bodohnya oleh pembikin kita di sini.

Buat Paku ini (sebab David Teoh pandai sedikit, dia dapatkan spot dahulu), Pekin yang berada dalam dunia Paku Pontianak juga berada dalam Paku (termasuk pelakon veteran yang ada beguk tu, dalam ni, dia jadi jahat pula). Parallel Universe u'olls.

Filem ini ada sesuatu dari segi keseraman feel. Hal ini berlaku pada awal usik-usik mimpi Johan yang kehilangan isterinya. Garapan imejnya mantap. Arahan sulung P. Rameesh bolehlah dipuji. Johan As'ari, oh Tuhan, kita sudah ada hero baharu Malaya. Selepas Balada Pencinta, aku lihat Johan ini makin lama makin mengiurkan. Selalunya, orang akan melekehkan seorang lelaki yang menangis, tapi air mata bercurah Johan yang menitis lebih laju daripada arwah Azean Irdawaty merupakan highlight yang menjayakan pesonanya dalam filem ini. Air Terjun Semenyih. Lakonannya cukup meyakinkan. Segala strata dan ruang yang dia perlukan dia lakukan sehabis-habisnya.

Secara menariknya, filem ini mengambil tradisi bentuk filem ekspresionis lama dari segi tema, Cabinet Case of Dr. Caligari dengan kefahaman tentang "mati hidup semula" dan garisan nipis ketidaksiuman. Watak Aishah Ilias dengan alis kening palsunya bukan sahaja mengingatkan kita dengan Elvira (yang juga menyolek kening palsu, bukan sahaja Divine) tetapi juga pemaisuri seram Indonesia, Suzzanna. Malah, plot filem ini bergerak seakan-akan kebanyakan filem-filem Suzzanna era 80-an, yakni Suzzanna mati. Suzzanna hidup balik. Suzzanna nak main dengan suaminya kerana kasih sayang yang tidak terhingga. Dan Suzzanna balas dendam/buli terhadap sesiapa yang mengacau suami atau rumah tangganya. Malah dalam pertengahan filem ini, kita dapat lihat sebuah segmen (tipikal dalam filem Tamil) yang sama dalam filem Suzzanna, yang mana dua mak nyah (babak ini amat menghina mak nyah) menegur Aishah tengah malam buta (ingat babak sate dalam Sundel Bolong?)

Filem ini juga ada babak runtuhan Highland Towers. Konsep ini sahaja spetakular, yang bagi aku, OKlah kerana CGInya agak membantu dan tidaklah gagal sepenuhnya. Keruntuhan inilah punca "tragedi" yang "menghantui" Johan selama-lamanya (lalu membuatnya "bermimpi". Aku mempunyai spekulasi. Atas kerana stres yang tinggi *SPOILER BESAR*, segalanya selepas kematian isterinya, dia terus murung dan hilang akal, membawa kepada babak terakhir filem, lantas segala yang kau tonton dari Johan bersungut "mimpi" itu hanyalah "mimpi" Johan semata-mata). Ada satu babak orang gaji Indonesia yang melalui tragedi yang sama. Semacam ada percubaan untuk "membangunkan" Johan daripada "tidur" apabila si orang gaji itu menyatakan traumanya (mereka berdua melalui trauma), namun kesatuan tragedi ini tidak sampai. Yang lebih menarik lagi ialah permainan P. Ramesh dengan penulis "skenario", Shahriza Mahmud (dan Shankar RS) dalam menyampaikan maksud jahat, apabila Tuhan menurunkan tragedi, lantas si suami yang tidak mahu menerima pilihan Tuhan telah "menjadi Tuhan" dan mengembalikan isterinya kembali daripada "tanah". Inilah wayang
kisah ini: melanggar ketentuan autoriti. Konsep yang menarik.

Terdapat beberapa babak yang mengiurkan indah dalam keseraman. Aku suka babak berani tarik keluar mayat pada tengah malam. Aku suka babak lif ala Omen II. Dan aku suka babak Zaidi Omar pada akhir filem. Terdapat beberapa gaya yang tipikal filem seram Melayu dan Indonesia era 50-an dan 80-an, malah feelnya ada. Namun kesatuan secara keseluruhan, ini bukan filem seram yang sempurna.

Entahlah. Paku tidak memberi aku rangsangan yang sepatutnya. Ya, ia gerun dan merujuk filem lama, ya, lakonannya berkesan dan sinematografinya memahami gerak dan alat seram, solekannya rencam, suntingannya cukup mengkagumkan. Mungkin kerana kita pernah dan sudah melihatnya, suatu klise yang tidak lari daripada "akhirnya autoriti mengambil tempat". Ini filem yang memaparkan kebenaran hakikat Islam menundukkan syaitan. Menariknya, kadang-kadang syaitan itu juga terasa percintaan Twilight. Filem didaktik ini mengikut acuan yang sama dengan deretan gerak cerita yang sama. Yang baiknya, segala yang perlu diceritakan, diceritakan, kecuali beberapa hal seperti tiba-tiba bomoh itu datang ke rumah dan babak tiba-tiba Azad tengah gatal nak main atas sofa. Entahlah. Aku menonton filem ini macam mimpi sahaja, yang cepat-cepat buat aku nak bangun semula.

1 comment:

liga film said...

Isi Blognya bagus dan selamat berkarya.