10 December 2013

Kolumpo(2013): Kisah KL Memikat

Masalah dengan aku ialah, aku susah hendak mengangkat sesebuah filpen sebagai sebuah wayang yang sempurna. Aku menikmati filem antologi "menang filem asing terbaik" Yesterday, Today, Tomorrow(1963) arahan Vittorio de Sica tetapi aku tidaklah menyatakan filem itu sempurna, walaupun dua segmen dalam antologi filem itu amat menghiburkan aku.

Begitulah juga dengan Kolumpo. Sayang, kerana segmen-segmennya begitu menyeronokkan. Antara penulisan filem terbaik tahun ini.


Antologi Kolumpo terpecah kepada tiga segmen, semuanya bercakap tentang bandar raya yang paling aku sayangi, dan dengan lebih baik lagi, inilah filem KL yang aku idam-idamkan, baik dan buruk sebelah-menyebelah menyebut namanya. Maksud urban dicairkan dengan hal-hal terperap dan terpinggir, mata dan telinga yang biasa jadi luar biasa. Kita langsung tidak memerlukan metafora kampung sebagai latar "asal sejati suci" yang klise sudah dilayangkan oleh pembikin lama. KL berdiri sendiri. Segar. Inilah yang dapat dicernakan oleh Kolumpo.

Malah teraju utama filem ini, KL, dipaparkan dengan sebetulnya, memberikan suara kepada tiga golongan terpinggir (pertama pendatang dari India, kedua golongan berpeleseran, ketiga golongan "malam"). Terdapat KL waktu pagi, tengah hari ke petang, dan malam (walaupun percubaan ini tidak sekata dalam susunan segmen walaupun tampak terdapat percubaan tersebut) dalam menyampaikan cerita, KL tidak pernah tidur, penuh sahaja perutnya mendengar bunyi tangis dan ketawa anak-anaknya yang datang dan pergi.

Segmen pertama sedikit mencuit coletan filem Hindustan-Tamil yang kita kenal kerana pengisian yang dilakukan oleh pekerja "buruh" dari India. Kelakarnya bertempat walaupun terdapat peran pembantu yang amatur. Suntingan dan gerakannya sedikit kaku, tidak silap aku, ini bahagian arahan Bront Palarae. Terdapat bahagian-bahagian yang keras dan tidak lancar, namun imej ubi kentang diingati. Azad Jazmin menampilkan kepaduan dan alasan mengapa pelakon ini perlu diteliti untuk watak-watak yang lebih mencabar pada masa hadapan. Azad menjadi sebagai Rahul, si lelaki Mumbai yang ditipu bangsa sendiri di tanah orang. Sikap naifnya dan akhirnya, emosinya yang tidak terluah menyampaikan maksud "Hindustan" yang betul dan menarik.


Segmen kedua arahan Rozi Izma bagi aku yang paling digemari dan kuat dari segi penceritaan visual. Nell Ng sebagai si andartu yang tidak memerlukan lelaki (dengan jelas mis-en-scene menyampaikan bahawa dia tidak jelas dengan tujuan hidupnya) telah diminta untuk menghantar Ruminah Sidek (Nek Wok berketurunan Banjar) pulang ke rumah. Ruminah sudah nyanyuk, Nell cuba memahaminya. Mereka melalui suatu perjalanan yang penuh kesesakan lalu lintas, yang akhirnya menjadi perjalanan diri, dan ini berlaku di jalan raya sibuk KL, ini suatu miracle dalam filem. Filem ini juga dengan jelas menyoal persoalan latar asal dan kenang-kenangan yang dilenyapkan atas nama pembangunan. Persoalan ini kritikal dan menjadi sarwajagat. Kehilangan itu terasa, berkait kuat dengan nyanyuk Ruminah. Secara emosi, filem ini menyampaikan suatu kepakaran yang jelas bukan pengarahan amatur (walaupun ini filem pertama Rozi) dan dengan menarik, membawa masuk subtle subtle tertentu yang membuat kita merenung tentang politik dan sosiobudaya yang kita mungkin terlepas pandang. Nell Ng dan Ruminah masing-masing wajib diberikan perhatian untuk memenangi anugerah filem akan datang. Kemunculan Rosnah Mat Aris di akhir cerita turut menyeronokkan.

Segmen ketiga merupakan suatu perjalanan emosi yang disusun seperti muzik. Dengan jelas Sheikh Munasar cuba menyampaikan suatu odisi rasa daripada suatu penceritaan, episodiknya terasa, namun itu tidak melemahkan, kerana dengan niat baik, Munasar memberikan Amirul Ariff (wajahnya seakan Johan As'ari) yang pemalu seorang bidadari malam dalam bentuk moden-pelik-eksentrik Sharifah Amani. Aku suka ambiguiti watak Amani yang disengajakan, walaupun sikap ini mungkin dituduh "liberal" namun hakikat yang diberikan oleh Amani untuk Amirul renungkan itu menarik (tanpa perlu berdakwah terang-terangan). Mereka mencari teman pada waktu malam yang akhirnya mereka menemui keupayaan diri mereka sendiri. Babak monorel pada akhir filem merupakan sesuatu yang magis, lalu menambahkan lagi absurditi Amani, seakan-akan Amani sendiri itu suatu mitos ciptaan malam KL.


Sinematografi filem ini baik dan terkawal. Runut bunyi juga menjalankan kerjanya dengan baik, walaupun terdapat runut suara yang agak bising dalam sifat biasa filem bebas. Terdapat beberapa babak latar yang dengan sengaja memaparkan sindiran cantik pembikin terhadap agenda dan propaganda kerajaan, namun terdapat bahagian-bahagian yang disamarkan, dan ini suatu tapisan yang mendukacitakan. Dialognya enak seperti kerepek ubi yang terus sahaja dikunyah, ditelan dan diingati, paling penting, para penulisnya faham untuk menyampaikan dialog dengan maksud visual yang kuat. 

Filem ini mengangkat sikap "muhibah" yang sebetulnya, jujur, logik dan boleh dipermungkinkan. Najib Razak dan ahli kabinetnya seeloknya menonton filem ini. Segalanya ada di sini, lemak sedih, ketawa, geram, pesona, dan mendamaikan. Kolumpo antara filem dengan penceritaan terbaik tahun ini.

Klasifikasi Kolumpo: P13, Terdapat babak akhlak buruk dan cadangan keganasan yang mungkin tidak sesuai untuk tontonan penonton bawah umur.
DITONTON DI GSC, Berjaya Time Square.  

4 comments:

Unknown said...

Terima kasih untuk ulasan yang menarik.

Afiq Malik said...

Aku fikir cerita ini berkisar fasal impian dan cara bandar besar memusnahkannya. Tapi setiap segmen diakhiri dengan a sweet high note, addictive dan resolute, walaupun kebanyakan impian manusia didalamnya termusnah oleh, kuasa yang tidak terkawal. A nice story. Kolumpo telah berjaya memuaskan nafsu aku untuk tahun ini.

Nazli Shah Fraiture said...

Salam Fadz,

I watched you on Awani last week (Sudut Pandang tajuk program tu kalau tak silap), to discuss on why Malay film are bullshit ( I may have simplified the topic)and I hope that the irony was not lost on you.
I mean, there you were on a local show that half-assed its content (it was 30 minutes and there were 4 participants and 2 host for god sake), the show was a perfect microcosm of our local entertainment industry ;

i - host(s) who are clearly unprepared and out of their depth ( you can tell this when their sole function was to ask the participant "Jadi apa pendapat anda?" without even trying to stimulate the discussion that was going on.)

ii - a classic pseudo-artistic Malay who's in the business spouting artsy-babble bullshit about art, feelings and such ( I'm talking about Hasnul Rahmat, when he went on a monologue about Paris or some shit at one point without coming to a valid point)

iii - and then there's you. An independent and thoughtful film enthusiast who just want the filmmakers to stop making bullshit films but just didnt have the chance (or the balls) to say it out loud. You made a gallant effort in trying to get your point across in spite of all those and I respect you for that.




So, um yeah. Keep on writing and fighting for our industry.

fadz said...

Erm, urm, well ... im just telling what all of us are thinking about, right?