01 December 2013

Bryan Forbes Pada Suatu Petang Yang Basah

Entri ini hanya cakap-cakap kosong sahaja.

Aku baru sahaja menonton sebuah filem lama hitam putih (filem bebas) British, Seance on a Wet Afternoon (1964) arahan Bryan Forbes dengan tulisan Forbes mengadaptasi novel Mark McShane dengan terbitan bersama Richard Attenborough.

Memang filemnya bagus, walaupun awalan filem agak panjang memperkenalkan watak (ibu aku benci filem Britain berbanding dengan Hollywood, kerana filem Britain katanya banyak bercakap-cakap dalam ruang statik sedangkan filem Hollywood sentiasa bergerak). Namun aku tidak mahu mengulas filem yang sangat baik itu, aku hanya ingin mengulas perkara yang disampaikan oleh Bryan Forbes dalam wawancara panjang yang bersangkutan dengan DVD filem ini kerana aku mendapati ada sesuatu yang dapat dikongsi daripada pandangan dan pengalamannya.

Filem ini, filem ketiga atau keempat terbitan Forbes dengan Attenborough yang mengambil belanja 140 ribu pound sahaja. Belanja itu kecil jika dilihat pada masa itu, filem perdana memerlukan belanja melebihi 500 ribu pound sekurang-kurangnya. Contohnya di Malaysia sekarang jika harga filem itu hanya 500 ribu ringgit Malaysia. Namun yang menguatkan filem ini adalah cerita dan pembawaan watak, segala teknik yang bersangkutan dengannya turut membantu, dengan sinematografi yang baik dan suntingan yang amat kemas dalam sebuah filem yang khusus drama dengan percikan jenayah, ngeri, dan misteri dalamnya.

Apa yang menarik adalah pandangan Forbes, yang mungkin "kolot" namun perlu direnungi. Forbes menolak filem sekarang versi Querin Tarantino yang akses dan obses keganasan (hal ini mungkin jelas sebagai orang yang berumur daripada Forbes) lalu banyak paparan dalam filem ini yang mengakses ganas namun dijauhkan jarak dengan penonton namun diberi ruangan suara dan imbauan imaginasi, hal yang aku lihat lebih berjaya dan menandingi "tutup mata" yang pernah dibikin contohnya oleh Yasmin Ahmad dalam Rabun. Hal ini jelas (namun aku sedari kita tidak dapat lakukan hal ini dalam filem samseng, atau mungkin aku salah dan ia boleh dilakukan) dibayangi Forbes. Forbes seakan-akan sesuai dengan nada LPF kita yang ingin membantu tetapi menyunat kita daripada menyampaikannya dalam imejan. Mungkin pandangan Forbes ini buat masa ini (kerana contohnya, kononnya terdapat keganasan dan darah yang melampau dalam Penanggal tidak dapat ditayang atas sebab pemotongan permintaan LPF, lalu kita dapat semacam suatu cadangan imejan yang "tidak cukup masak") dapat digunakan, sementara pembikin dan masyarakat (atau di sini, Kerajaan) mengambil masa untuk mencari titik tengah dalam kawalan dan imbangan tapisan.

Yang jelas, teknik-teknik "konservatif" Forbes menjadi dan berjaya, malah terus sahaja mencapai sikap ngeri ala Hitchcock yang diperlukan, yang tidak ada pun dalam filem ngeri kita yang sok ngeri (rujuk sahaja Kanta Serigala).

Dengan menariknya, Forbes juga berjaya "menjinakkan" Kim Stanley, antara pelakon Hollywood (asal Britain) yang bernafas dalam method acting. Kim bergandingan dengan Richard Attenborough yang klasik dan tradisional (berlakon melalui pementasan Shakespeare, dan memahami cue dalam filem), dua subjek yang berbeza dalam pendekatan lakonan tapi berjaya dibawa dalam satu skrin. Yang menariknya, Forbes menyatakan, tiga kamera terpaksa digunakan (hal ini sama dengan beberapa pengarah yang cuba mengarah James Dean dan method actor lain) yakni secara jauh kepada kedua-dua pelakon, satu dengan fokus kepada Richard, dan seorang lagi, Kim. Kim mewujudkan suatu keadaan "kaedah" yang tidak menentuk, ruang dalam bingkai sudah tidak penting, yang penting ialah lakonan dan kedalaman lakonan itu terhadapsingle shot). Apabila reaksi diperlukan antara Richard dengan Kim, Forbes menggunakan syot pandangan yang banyak ditentukan oleh gerakan tempat Richard, supata Kim tidak "jauh mensasar" daripada subjek Richard, dan ini suatu hal genius sebagai kawalan bukan sahaja lakonan Kim tetapi ruangan bingkai untuk Kim. 
latar ruang (bukan bingkai dalam kamera yang ditentukan). Ada pandangan yang disampaikan oleh Kim yang Forbes ambil tapi Forbes juga memujuk Kim untuk penentuan syot, dan ini selalu dilakukan sebagai syot tunggal (

Forbes sebenarnya anak murid Carol Reed, antara pengarah terbesar UK dan dunia. Forbes pernah berlakon dan menjadi kru Reed. Forbes bertanya kepadanya, apakah dua tips untuk beliau mengarah, Reed memberitahu: "Pertama, jangan perkecilkan para pelakon anda. Kedua, jika pelakon terus berlakon di luar skrip, teruskan, kadang-kadang ada yang kita dapat pakai."

Forbes ingin menegaskan bahawa dia tahu, pengarah zaman sekarang terlalu memperlekehkan pelakon (dalam zaman 1980-an kita, masalahnya para penerbit yang memilih pelakon, bukan pengarah, hal ini dijelaskan dalam Layar Lara). Pelakon sebenarnya harus dipupuk, malah Forbes menanggap mereka sebagai profesional, tidak pernah mempersendakannya (namun sekali lagi, Forbes dikelilingi oleh tradisi banyak pelakon yang bermutu di London waktu itu yang memang belajar dan memahami lakonan mengikut mazhab dan produksi teater mereka yang tersendiri). Sikap adab ini menyebabkan Forbes dianggap sebagai "women's director" yang ada yang memanggilnya, "the heterosexual George Cukor". Forbes memang memahami emosi dan kepentingan figura wanita dan menangkapnya dengan baik. Segala-gala dalam filem Forbes adalah atas citra wanitanya. Ini penting.

Yang lebih menarik ialah, Forbes mengkritik penggunaan skrin kecil (diperkenalkan oleh Spielberg) yang digunakan oleh pengarah sekarang mengarah. Baginya, skrin kecil itu menipu dan kita tidak dapat melihat ruang yang disediakan dan hanya dalam ruang yang sudah ditentukan oleh bingkai, kita tentu terlepas pandang banyak hal jika kita terikut dengan ruang bingkai yang sudah sedia ditangkap. Beliau dengan jelas mengatakan, "Mata kita bukan seperti bingkai kecil itu, mata kita melebihi hal itu dan sebab itu saya suka sebelah-menyebelah dengan kamera kerana kamera dan mata kita sama pada masa itu, dengan terang dan jelas kita dapat melihat aura yang disampaikan oleh pelakon dan semangatnya dapat kita hidu jika dia berjaya menyampaikan atau tidak sampai emosinya, jika di belakang kamera bingkai kecil itu, kita tidak akan dapat menghidu emosi pelakon pun."

Forbes juga menitik beratkan runut bunyi (yang kebanyakan filem kita masih lemah tentang ini) namun melihat runut bunyi atau lagu latar sebagai bahagian terakhir dalam filem, walaupun sedari awal, pengarah muziknya perlu diberikan konsep dan diberikan tayangan syot-syot yang dibikin sewaktu penggambaran pun supaya pencipta lagunya turut sama merasai emosi dan cerita dalam pembikinan (dan turut memberinya penghormatan seakan-akan dia juga penting dalam ruang set, hal ini selalu sahaja dibuat oleh Spielberg dan beberapa pengarah besar). Bagi Forbes, lagu "menggariskan" emosi dalam filem, dan jika pencipta lagu berjaya menyampaikan maksud ini, filem itu lengkap. Komposer untuk filem ini ialah John Barry, dan sememangnya waktu itu, Barry masih muda tetapi sudah jelas memahami sinkronasi imej bergerak dengan lagu dan kepentingan lagu menyampaikan "garisan" emosi. Forbes dengan jelas menyatakan, sebab itu Barry merupakan antara pengarah muzik yang berjaya dalam perfileman kerana John Barry memahami hal itu. aku terfikir, entah berapa pemuzik kita yang memahami hal ini, seperti yang pernah disampaikan oleh P. Ramlee dengan sempurna (walaupun banyak gayanya sudah out dated) atau sekurang-kurangnya seperti kepandaian  M. Nasir dan Adnan Abu Hassan (untuk filem Rahsia sebagai contoh terbaik) berkenaan hal ini.

Selepas ini, Forbes merupakan antara pengarah yang akan aku telusuri filemnya. juga ingin memahami maksud-maksud menarik filemnya, kerana jelas Forbes bernafas dan hidup dalam suatu zaman yang walaupun sudah dilupai, masih meninggalkan kesan dalam dunia perfileman.


No comments: