21 January 2010

FACT Student Shorts (January 2010)

Kalau korang tak baca betul-betul di atas, korang akan ingat budak-budak anak didik Prof. Hatta ini sedang memperagakan shorts mereka tanpa baju dan seluar di depan orang ramai untuk dilihat, atau mereka sedang ramai-ramai menunjukkan fesyen terbaharu shorts budak-budak FACT atau mereka buat jualan garaj shorts.

Duh, dah tentulah tak! Januari merupakan masa FACT, dengan diketuai oleh En. Norman Yusof (rujuk http://skrinfilem.blogspot.com) memperagakan filem-filem pendek buatan anak didik FACT sebagai satu projek berkumpulan untuk ditayang, ditonton dan diperkatakan.

Aku suka program ini yang digerakkan oleh En. Norman, yang dipanggil Film Screenings, satu himpunan tayangan filem untuk sebulan. Malah brosur yang diberi mengingatkan aku dengan festival filem atau brosur yang selalu aku kutip di pawagam-pawagam art house di luar negara, memang kelas. Malah ada dua filem yang aku tunggu-tunggu untuk tonton (seleksi yang lain bagus juga tapi aku sibuk) iaitu Karaoke(2009) yang aku terlepas dan frust sampai sekarang, dan All About My Mother(1999) yang merupakan antara filem peribadi/terbaik kegemaran aku (aku nak tengok atas big screen walaupun tak mungkin dalam pawagam benar!)

Tapi, Ya Rabbi, nak ke UiTM Puncak Perdana ni memang seksa (lagi-lagi aku tak memandu) bagaikan memikat janda jelita beranak tiga yang mahukan lelaki kaya, lalu aku terpaksalah melacurkan diri untuk memohon keprihatinan daripada orang (kindness of strangers) di tepi jalan untuk mengangkut aku ke sana. Nasib baik orang itu merupakan Dr. Zul dan aweknya Pn. Rozina, dengan entah lahabau mana buat jalan ke Shah Alam macet hari itu termasuk jalan nak masuk Bukit Cahaya. Macam palat, sampai aku terlepas maghrib! (yang buat aku rasa macam tok seh nak ke Puncak Perdana lagi.) Entahlah, aku tak tahu macam mana aku nak ke sana untuk 27 dan 28 Januari nanti (Ajami, jom!)

Fuck u, im not going to learn to drive. Period.

Tetapi, dengan klise, hal ini terubat (terlepas Bantal Lengan, judulnya seksi babi!) dengan tayangan filem dalam dewan Panca Delima. Malah turutan dan pengurusan santai tapi bereaksi, baik daripada penyelia hingga pelajar FACT memang mengancam (Rozina sedikit terguris kerana tidak ada pengarah wanita daripada FACT malam itu, dan agak terganggu dengan beberapa kumpulan penonton pelajar wanita yang sibuk bercot-cet daripada menonton filem, there, I told you to behave!) Malah, aku suka dengan sikap dan telatah anak-anak muda (er, sebaya, hahahaha) yang datang ke hadapan dan tak takut dibelasah (you earn your art kan?) oleh para penonton yang termasuk para pensyarah mereka sendiri. Kalau malam tu aku takde mood, aku sure akan tanya soalan cilakak wartawan/media hiburan yang normal tanya kepada anak-anak ini (dan mungkin aku patut supaya mereka didedahkan dengan kebiasaan media hiburan kita di luar tu) seperti "Saya Azman dari Metro, uh, berapa bajet untuk filem ni, dan awak yakin boleh laku ke filem ni?" atau, kalau mulut tak tahan, "Benz Muaddid, awak ada keturunan separa Yahudi ke atau bapak awak sebuah kereta branded Jerman?"

Aku hanya bertanya kepada Amer Zaman buat Ronamaya kerana tercuit dengan fetish seorang "femme fatale" kepada seorang lelaki samseng yang pendek dan gemuk. Uhhh, sungguh menarik, tapi Amer tak berapa dengar (gelabah ke yang?) lalu ingat aku kata wanita tu "karakter" bukan creator.

English aku mesti dah berkarat sejak BM diberi laluan balik untuk sains dan matematik.

Pun begitu, aku suka, sebab, baik kepada pelajar yang beri komen dan juga yang kepada kesungguhan pembikinnya untuk mempertahankan filemnya (reaksi paling baik merupakan Sujud, menunjukkan bagaimana filem itu amat-amat berjaya melahirkan "seni" atas kerana intepretasi/reaksi yang pelbagai, termasuk negatifnya terhadap filem itu; ini yang sepatutnya berlaku atas sesebuah filem, syabas Rahimi! Bandingkan hal ini dengan Mautopia dan penjelasan Ridhwan yang buat semua lelaki dalam dewan tu mengecil anunya atau si wanita sunat klitorisnya, huhu, amat menyeksakan libido semua orang!)

Baik dengan berahi dan ter"hibur", secara rumusan, aku suka suka suka dengan hasil kerja anak-anak muda kita. Hey, sape kate filem kita ketinggalan. Sekarang, kalaulah bajet filem kita ni lebih tinggi sedikit daripada yang dijanakan ...

The 5 Rules (Peng: Faiz Jayramie)
Ajami silap bila mengatakan hide/seek paling komersial, hide/seek paling accesible, bukan komersial. Filem ini paling komersial, malah Rozina menyatakan ianya "the Gerak Khas that got right". Entah, aku tak berapa suka. Semangat, mood dan janaan cerita dah betul, malah lantaklah pengarah mahu ambil gaya "membuka jawapan" yang klise di akhir cerita (itu kan teknik je! duh!) dan topeng ala-ala Saw (aku suka attitude pengarahnya menyatakan dengan fuck it attitude dia - "So?"), tetapi pengolahan beberapa mis-en-scene tu yang aku tolak, seperti waktu protagonis menyedari kematian anaknya, tiba-tiba diberi syot lembap dengan runut bunyi tipikal sedih (paksa penonton sedih!) dan slo mo slo mo. Sayang, tolonglah, kau dah buat yang terbaik tetiba babak nak manipulasi penonton buat menangis tu buatpe? Kalau takde lagu waktu babak tu, mesti lagi strike a chord (lalu tiba-tiba skrin jadi kelam kan?), barulah orang macam, whoooh, aku nak langgan ah long tapi boleh tak aku tak nak ada anak? Er, dan aku tak berapa pasti camne pak topeng tu boleh "selamatkan" anak tu kalaulah protagonis tu mengikut syarat pak topeng, ye aku tak berapa dengar dialognya. Well, yah, anyway..

Hide/seek (Peng: Benz Muaddid)
Perkara pertama: ada ke patut Dr. Zul kata muka aku sama ngan muka pengarah ni? Ada ke toot??? Aku suka filem ni, fun fun fun! Lantaklah sinopsis atau logik deme nak main nyorok-nyorok, yang kita nak tengok ialah bagaimana anak-anak muda ni menggunakan ruang, babak, potongan, gerakan, cahaya dan lenggok bontot/dada para pemainnya dalam bergerak dalam satu "cat and mouse" yang terancang. Ada hal yang amatur (aku siap teringat beberapa filem porno yang boleh disamakan, dan itu satu pengiktirafan ok!) dan ada juga yang genius (pemilihan abang tinggi dengan adik-adik pendek, putih/biru dan gelap/coklat, pandai Benz bermain dengan seks). Separuh daripada intipati filem ni aku suka kerana ada pertengahan seksual (walaupun ada foreplay, walaupun ada dibuat-buat, seks mana yang tak?) yang perlu ada dalam filem-filem genre slasher (yep!) siap membincangkan tentangnya (kaitkan jeritan dengan mainan benar-benar wanita lelaki di ranjang, get it?) dekat klimaks filem (saja je kan? cayalah!) Satu projek yang menyeronokkan!

Sujud (Peng: Muhd. Rahimi)
Whoooohhh. Suka suka suka. Pergi mampos dengan poin Rozina dan Dr. Zul tentang "art direction" (satu hal, ini filem pelajar) yang kononnya dapat meyakinkan subjek filem ini, peeerah, aku dah suka filem ini sebagai ianya. Neo-realism anyone? Syot panjang power. Senang tapi membangkitkan ruang untuk persoalan, malah aku tak peduli pun dengan poin pengarah tu tentang hadis Rasulullah s.a.w., apa yang filem ini berjaya sampaikan, ia berjaya sampaikan dalam pelbagai lapisan (buat aku, ini yang penting dalam filem dan filem ini berjaya meyakinkan aku dalam hal ini) dalam hanya 6 minit! Pertama, ianya dah tentu bermesej, apabila azan dikumandangkan (ingat, kita bukan barat, ini ritual kita, ini bukan The Exorcist tapi filem kita). Kita dari awal tahu ini tentang bebudak bujang nak bangun subuh. Aku suka "reaksi" yang berlaku bila ada pelajar kata "aku rasa panjang" terhadap filem ini kerana INILAH tujuan sebenar filem ini: adakah solat itu mengambil masa anda, dan jika tidak kenapa anda susah sangat nak solat dalam masa 24 jam yang Allah beri? Ini yang berjaya pengarahnya sampaikan, di sebalik ketidaksedaran watak yang kiut itu melakukan sujudnya (yang membawa satu lagi poin yang dijelaskan dengan yakin oleh pengarah, Ajami dan Pak Hassan Muthalib). Secara pendek, sebuah filem dakwah yang sangat kiut, syabas!

Ronamaya (Peng: Amer Zaman)
Suka-suka-suka dengan sensualnya. Antara produksi malam tu, filem ini merupakan filem berseni pengarahan yang paling sempurna. Suka dengan poin alam maya dan realiti, dan apa itu realiti sebenarnya, dan apa itu fantasi. Apabila sang lelaki mengambil gelas air warna biru, masa tu macam, whoooohh. Surreal yang cantik. Sedikit demi sedikit, dunia "realiti" sang lelaki dikupas dan dikupas (Ajami menyatakan seperti The Others, aku melihat ianya lebih kepada Jacob's Ladder yang mana setiap "ilusi" itu makin membenak protagonis) lalu akhirnya, benteng fantasi-realiti itu sepatutnya dilucutkan. Di sini sahaja kelemahan Amer, bagaimana dia mahu meyakinkan kita dengan "kelucutan" benteng fantasi-realiti itu! Ini adalah kerana, kita perlukan satu kekuatan daripada protagonis lelaki itu. Seksualnya sudah cukup (tikaman keris di katil, Kala Malam Bulan Mengambang eh?), sekarang kita tidak faham dengan absurdinya menembak femme fatale tu di ruang tamu dengan pistol. Lelaki tu nampak mandul. Si lelaki itu perlu lebih JANTAN kerana ia tidaklah memaparkan ia "mahu"kan sangat si perempuan itu sampai ia boleh menembus masuk ke alam perempuan itu. Satu imej tertinggal di sini. Pun begitu, antisipasinya memberahikan.

Mautopia (Peng: Ridhwan Saidi)
Satu hal yang paling penting ialah, aku tidak mahu terpengaruh dengan kerakusan Ridhwan menerangkan hal pantun (pembayang-maksud) yang digerakkan untuk "form" terhadap filem ni. Itu lantak dialah. Yang penting ialah visual, jalan dan gerakan yang diolahinya. Ironi adalah jawapan filem ini, dan ironi ini, "menakutkan" tetapi sekali gus mengujakan, sepertimana judul filem ini. Paling menakutkan (naik bulu roma u!) bila selepas menonton, dalam perjalanan balik dalam kereta, Dr. Zul dan Rozina (aku diam je, deme lagi tua) bercakap tentang filem ini, tentang tayangan filem-filem ini, filem, dan akhirnya tentang hantu secara prasedar! Dan aku akhirnya kata, "Err, korang, boleh tak kita cerita hal lain, benda ni dah rasa canggung" - macam reality imitates art! Damn kau Bin Filem! Persoalan filem ini banyak, dan ini digerakkan dengan surrealis (kecohlah tak ikut jejak David Lynch, awal-awal lagi dengan tanpa lagu dan tiba-tiba boom dengan judul, sangat Lynch ok!), menggunakan ideal ruang dan dimensi sama tetapi di waktu lain dengan doopleganger yang tipikal Lynch (terikat baik kerana hal pantun itu), filem ni taklah sesusah Lost Highway (aha!) Lynch untuk diikuti. Malah babak "imbas kembali" dengan dialog "luar tu yang bergerak" memang mencetus satu sentuhan mengharukan (tengok: hantu + masa lepas + kemalangan + kematian!) Aku suka juga Ridhwan menggunakan Fadzleena (ya, pengarah wanita yang hip itu) sebagai watak. Secara tidak sengaja, Ridhwan sedang "cuba" membunuh seorang "pengarah" (membunuh dia, mendekonstruksi dirinya), menyatakan, hal ditengah-tengah sebelum "filem berakhir" dan "filem bermula" adalah tujuan pencarian diri sebenar pengarah (apakah membuat sesuatu filem itu baik/tidka baik?). Inilah "utopia" yang ingin Ridhwan cari, di sebalik tema "menghentikan". Ya, secara tidak sengaja, kau seperti mahukan cerita-cerita yang kau buat (khususnya Ridhwan) atau tonton untuk tidak berakhir (akhirnya, filem itu realiti? Ini satu polemik). Ridhwan berjaya menyentak dan menembus "seni" ini ke dalam realiti kita, dan ini amat-amat menakutkan, sekaligus indah. Buat suntingan dan efek, filem ini merupakan yang paling terjaga (lihat sahaja bahagian awal filem ini) dan mengujakan, walaupun hanya menggunakan teknik-teknik yang biasa. Serius, aku mencari kemungkinan jawapan parodi Ridhwan terhadap hal yang dikatakan oleh pengkritik/pemerhati filem iaitu "Death of Cinema" era ini tetapi yang aku jumpa ialah penerusan dalam kematian. Ini sebuah soalan trivia buat sesiapa yang dah tonton: Pada awal filem, Ridhwan dah bagi klu, filem tu dari satu poin ke satu poin lain, itu filem, macam kereta. Soalan, adakah yang korang tonton ni satu "filem" bila wataknya yang balik dari FACT tu masih tak sampai ke destinasinya? Wo hoah! Ini soalan subjektf sayang, tak ada betul atau salah.

Ini pula ulasan pengkritik terkenal, seksi lagi tersohor, Ajami.

Untuk memperjuangkan intifada penonton berbudaya aku, sila kunjungi FACT Puncak Perdana untuk tayangan filem-filem secara percuma tetapi amat bermutu dan glamor (Oh la la!). Dan ya, aku masih memerlukan seseorang untuk mengangkut aku ke sana sebelum magrib mendatang.


ps: Buat para pembikin malam tadi, sila hubungi saya jika kalian mahu filem-filem kalian ditayangkan di Surabaya, Indonesia, kerana komuniti filem indie di sana, INFIS akan menganjurkan festival filem pendek buat anak-anak muda, kemungkinan bulan Mei tahun ini. Sila-sila, nanti aku akan berikan butirannya.

9 comments:

mapieceofart said...

woww... komen hangat ni... luckily you were in the mood semalam (and degil x nak duduk atas kerusi), xdelah keluar soalan2 seperti yg dicontohkan tu... hehe... especially yg untuk benz tu, x baik tau! he's my junior... a very quiet type tapi last night dah proved that he's good... =)

Sujud menjadi fevourite ramai! Quite terkejut gak... tapi memang best pun, agree dgn all ur comments...

TQ for coming ya...! and thanx for the review... next week plz dtg for Karaoke... (kalau sy ada kereta, dah lama sy pegi jemput anda!) huhu...

Hady Abd Hamid said...

great review larh..hehe

ade nampak abg fadz kat screening haritu...

and amer mmg camtu, tapi die one of the genius in films kat TEKA...

btw, sntiasalah support kami pelajar filem di TEKA ni ye.

:)

amer zaman said...

terima kasih, sudi datang dari jauh. Klik untuk tahu apa yang saya rasa dalm filem ronamaya.

http://amerzaman.blogspot.com/2010/01/aporisma-anuar-nor-arai-ronamaya.html

fazleena said...

hye fadz, (nama panggilan saya juga)

masa saya jumpa Ridhwan masa rehersal utk Mautopia, saya katakan pada dia :

Ini skrip paling masak pernah saya baca!

Jawab dia;

Secara personalnya, saya tak berapa suka skrip tu.

heh. mautopia pengalaman paling menarik dalam sejarah saya terlibat dalam pembikinan short filem. setiap dialog dan kata-kata dlm skrip tu menumbuk2 benak saya dan buat saya berfikir byk kali, saya dah boleh jadi pengarah ke belum? hehe.

thanks for the comment. i really love it. :)

fadz said...

mapiece, hoho, ill try... AJAMMIIIIiIIII!

otak, thx, errr, kuasanya abang, abang, tak yah lah, hohohoho.. amer macam tu? hoho, dah baca penjelasan dia, menarik.

amer, hoho, aku tetap nak tgk kerja2 kau selepas ini..

faz, biasalah tu, artis (i mean in the western prespective, not malaysia), macam wa lah, dah tulis karya, masih tak suka, typical mana2 penulis/pengarah, n i think u too aight? Dont u feel "just a little bit" weird dat Ridhwan killed u on screen? hoho..

jhebat said...

"Untuk memperjuangkan intifada penonton berbudaya aku" lol.

nanti nak kasi DVD.

Ares Bahar said...

jom Karaoke.

zubin said...

apa motif review ni, tiba2 ada nama aku dgn rozy, she is not my pacar, she is my good friendlah, ala2 sex and the city, boleh! hah yang suruh fadz drive tu aku dgn rozy lah, pada muka kena fuck you!!! don't you dare honey, be careful what you say, For Yourais is watching us hehehehehe. My review next time, there are things that both Rozy and me agree and things that me and fadz agree, so, my comment to Norman, good programming, good mix of films, very berfikiran masyarakat jelata, you take what you like and leave what you don't like, I am not only watching the films but also gelagat pengarah dan rakan2 kongsi serta penanya2 soalan, very interesting reading. Oh sebelum lupa, I am interested in all the films for "CRINGE" KL Fringe Festival 2010

fadz said...

No Karaoke today, takde transport.

sori dr. zul... acah2 je tau.. u two are good company.. ayat dan perenggan macam **** utk naikkan sensasi..