17 August 2009

Ulasan Filem-filem JAFF 2009 (Bhg. 2)

Love Lost(2009)
Filem ini merupakan filem "istimewa" oleh sebab ditayangkan secara tidak rasmi di tempat tinggal komuniti filem muda Indonesia yang telah mempelawa aku menonton bersama.

Status filem ini oleh pengarahnya, Leonard Lai Yok Wai ialah ianya sebuah filem pendek. Tetapi filem ini panjangnya dekat 45 minit. Jika anda tidak ada masalah tentang hal itu, anda akan dapat sesuatu di sini. Filem ini sebuah filem peribadi pengarahnya, merakam (dalam masa yang pendek, mungkin) perasaan primal kita untuk melepaskan pergi satu-satunya perkara yang kita cintai (baik orang, kucing atau Jaguar buruk anda). Leonard mengambil "hal peribadi"nya secara literal, beliau juga turut berlakon sebagai protagonis, siap ada babak beliau telanjang bulat di bilik mandi, terang-terangan.

Hal ini sememangnya satu cabaran buat pengarah muda seperti Leonard. Kadang-kala semangat "kehilangan" dan "percubaan untuk mengingat dan kemudian cuba lupa" ini berjaya disampaikan, tidak kurang juga kelewahan (lebih-lebih lagi babak-babak awal sewaktu Leonard berjalan di tepi pangsapuri perumahan di Taiwan). Kelewahan ini buat aku perlu, lagi-lagi jika anda pernah merasai "putus cinta" (semangat "menunggu itu menyiksa"). Hal subjektif ini disampaikan dengan jujur oleh Leonard pada awal-awal babak apabila semuanya (yang kita lihat) semacam satu simetri (kita tahu ini tidak benar, simetri di sini merupakan keinginan Leonard yang kita sudah tahu akan berakhir dengan sia-sia). Malah ada satu babak yang merakam "peredaran masa" dengan gerakan kereta, jalan kaki lalu tiba-tiba di dalam kedai kopi sambil kereta bergerak seiring. Hal ini tanpa banyak suntingan dan runut bunyi, dilakukan oleh Leonard dengan lirikal sekali, menangkap perasaan "terkantung diawang-awangan" dengan baik sekali. Jadi apa yang Leonard buat selepas itu? Bertemu dengan "kekasih hatinya".

Ini dilakukan dengan gambar-gambar statik yang bertukar-tukar. Lihat dengan teliti, gambar-gambar tangkapan ini sudah hilang simetri(kesempurnaan)nya. Kita hanya melihat wajah dan wajah tanpa tanda latar apa pun. Leonard menyampaikan dengan jujur, sesungguhnya hal-hal tentang perhubungan, turun secara minimal terhadap manusianya saja, faktor lain dikesampingkan. Jadi apa yang terjadi? Secara klise kita sudah tahu, tapi bagaimanakah Leonard mendepaninya?

Secara jujur Leonard menyampaikan satu klimaks yang menggoyah setiap orang yang melihatnya. Ya, aku tak sanggup menulisnya di sini kerana kebenarannya terlalu. Ini yang disampaikan oleh Leonard secara jujur.

Secara ringkas, filem ini memang kecil dengan beberapa kelonggaran yang jelas. Dan selakunya ia digelar filem pendek (walaupun secara peliknya panjang). Tapi memang tampak, Leonard bukan ingin menyampaikan suatu hal trasenden atau sesuatu yang besar, hanya satu "pengalaman" hidupnya yang ingin dia kongsi. Buat ini, ia dibuat dengan rintih yang mengganggu sekali.

halaman pengarah: http://leonardlaiyokwai.wordpress.com/

Malaysian Gods(2008)
Menonton filem dokumentari terbaharu Amir Muhammad ini memaparkan filem ini merupakan filem terlemah dalam barisan bikinan filem pengarahnya walaupun bukanlah sebuah filem yang buruk. Aku dapat tahu bahawa pembikinan filem ini ingin menyerupai Russian Ark, dengan kamera bersama Danny Lim, mengambil masa beberapa jam dan minit untuk menangkap tanpa edit atau jeda, sejalan tempat perarakan "Reformasi" pascatangkapan Anwar Ibrahim dengan menemuramah sesiapa di tepi jalan. Tapi mungkin sebab subjek yang ditangkap membosankan serta hari itu sedang hujan (pelbagai perkara Tuhan lakukan terhadap golongan pencinta sosialis), pendekatan ini tidak dijalankan.

Sebaliknya, kita dapat cetusan-cetusan temu ramah antara pelbagai masyarakat India yang berpelesaran atau bekerja mencari nafkah di Kuala Lumpur waktu itu (maka lengkaplah trilogi doku 3 etnik utama oleh Amir). Ada yang menarik, ada yang biasa, tapi kesimpulannya ia sangat tame dan lame (seakan-akan Amir kali ini takut hendak menyucuk lebih-lebih). Aku cuba mencari lebih daripada itu dalam filem ini, tetapi aku sedar, filem ini semahu-mahunya hanya satu log peribadi Amir untuk menyimpan satu peristiwa yang bersejarah di Malaysia sebelum ia diterlupakan. Sekurang-kurangnya ini adalah filem pertama Malaysia yang membicarakan akan Reformasi secara jelas tanpa apa-apa sarung kain.

lihat: http://www.imdb.com/title/tt1400352/

Babi Buta yang ingin Terbang(2008)
Antara filem yang kuat dari Indonesia tahun lepas yang masuk pertandingan. Sekurang-kurangnya filem ini benar dalam garapan "less is more" daripada cin(T)a. Dan lebih absurd, aku suka filem-filem absurd tentang keterasingan persekitran sebegini.

Ceritanya tentang satu keluarga disfungsi dengan anak tunggal Linda (lakonan Ladya Cheryll). Mereka sebuah keluarga Cina yang selalu (dipinggirkan) oleh masyarakat majoriti Indonesia. Di awal - tengah - akhir filem, dengan rakaman tidak linear, kita mengikut isi rumah keluarga Linda, dari Linda kecil sehingga besar bersama teman lelakinya. "Halim", ayah Linda ingin menjadi "bumiputera", dan ibunya pula seorang pemain badminton negara.

Sebenarnya ini sebuah filem yang amarah. Tetapi amarah pengarahnya Ediwn, diseimbangkan dengan hal-hal yang "melangkau" empati. Satu babak kita kedengaran atuk Linda mengatakan, "Jika orang taku suka kita, kita biarkan saja dan pergi", memaparkan pasifisme perwatakannya terhadap tekanan bumiputera kepada minoriti Cina Indonesia. Dalam satu babak yang lawak sekali gus mengganggu, Linda dan teman lelakinya memasukkan latar lagu pop catchy bodoh, "I just want to say I love you" oleh Stevie Wonder dengan paparan adegan rusuhan terhadap kaum Cina pada 1998, sambil menyanyi dan tersenyum. Ia sekali gus menyakitkan tetapi secara absurd, menenangkan kerana "sedia maklum" watak terhadap realiti yang mereka perlu terima. Persoalan-persoalan inilah yang dijuktaposisikan dengan babak-babak pasif ibu Linda yang menerima keputusan suaminya, serta keinginan ayah Linda untuk memotong kelopak matanya supaya dia nampak lebih "Melayu" dari "Cina".

Hanya babak yang aku tidak berapa setuju, walaupun entah berapa ramai yang terganggu olehnya, adalah babak senggama gay tiga serangkai di klimaks filem. Persoalan "moral decay" yang menjelma di kalangan para politik serta orang kuat di Indonesia memang sesuai dan kemungkinan satu realiti, tetapi hal ini agak bad taste buat penonton antarabangsa, malah kemungkinan "tersesat" oleh kerananya. Simplisistik yang diguna pakai oleh Edwin ini agak mengganggu, kerana kerja Edwin ini sepatutnya sensitif oleh sebab temanya, dan bukan hal-hal yang perlu dimain-mainkan.

Tetapi inilah filem ini, ia satu rangkai main-mainan Edwin sebenarnya terhadap dirinya sendiri (beliau seorang Cina Indonesia) yang kiranya berani melempiaskan beberapa perkara yang tabu terhadap etniknya. Edwin berani meludah dan menjilat balik air liur ludahnya. Dan ini sesuatu yang menarik tetapi tetap pelik.

lihat: http://www.imdb.com/title/tt1129405/

The Wasps Are Here(1977)
Filem ini atau dengan judul Sinhalanya, Bambaru Avith, merupkan filem berkuasa dari Darmasena Pathiraja. Filemnya politikal dan berbumbu Neo Realis. Lantaklah semua tu, yang penting filem ini ada semangat sosial yang jarang-jarang dapat kita perhatikan di layar sekarang.

Aku suka dengan nada filem ini yang bergerak senyap tetapi berkeyakinan lalu melemparkan tragedi demi tragedinya dengan berimpak sekali tanpa perlu banyak menghadirkan suntingan atau efek suara yang berkesan. Seperti yang Azharr Rudin tampak dari filem-filem Darmasena, Darmasena semacam Shannon Ahmad, misoginis terhadap wanita (wanita adalah punca dunia ini tidak tenteram), dan ini juga berlaku dalam filem ini. Tetapi aku lihat ia lebih daripada itu. Kondisi manusia yang lemah dipertonjolkan sejujur-jujurnya dalam filem ini. Bagaimana semua cita-cita sebenarnya satu utopia. Adakah kita sebagai manusia biasa ada hak untuk mengubah manusia? Ini yang mengganggu Viktor (lakonan Vijaya Kumaratunga) pada akhir filem. Hal ini boleh dipersoalkan terhadap tindakan-tindakan "Little Master" yang menjadi ketua baru terhadap kaum nelayan yang secara tradisinya penuh sikap kekampungan. Ketidak fahaman antara kedua-dua generasi ini sangat jelas. Beberapa perjuangan sosial disampaikan, menyerupai filem-filem 50-an Rusia, yang kemungkinan mempengaruhi bikinan filem ini.

lihat: http://www.imdb.com/title/tt0374523/

Punggok Rindukan Bulan (extended version) (2008)
Sebenarnya aku sudah mengulas filem ini di sini. Tetapi sewaktu di JAFF 2009, aku tersedar bahawa separuh lagi daripada filem ini telah ditiadakan buat tayangan di Kuala Lumpur. Ini adalah segmen Riza (lakonan Sharifah Armani yang baru hendak tumbuh rambut selepas penggambaran Muallaf) yang kembali ke flat derelik itu untuk mendokumentarikannya (sebenarnya mencari ayahnya). Jika babak-babak Sidi merupakan pembukaan kita terhadap Flat Chagar (yang sudah tidak ada sekarang) Johor Bharu dan perhubungannya, babak-babak Riza merupakan "penutup" terhadap flat itu, malah mengisi persoalan-persoalan yang dibiarkan tidak berjawab dan terbuka pada bahagian Sidi. Selepas menontonnya, aku menyedari bahawa filem ini bukan lagi kecil tetapi sebuah "epik". Aku tidak bohong. Tayangan DVD filem ini di Institut Peranchis hari itu agak mengecewakan oleh sebab komposisi cahaya yang terlalu terang tampak jelas pada bahagian-bahagian siang bila Sidi melihat ke bawah jalan-jalan, memagar perasaan dan mata para penonton daripada melihat tangkapan indah/keterasingan yang aku lihat pada awal menonton filem ini di GSC Mid Valley.

lihat: http://www.imdb.com/title/tt1273812/
gezet: http://www.imdb.com/video/wab/vi1519846169/

Generasi Biru(2009)
Muzikal/dokumentari/fantasi daripada pengarah terhormat, Garin Nugroho menampilkan kumpulan rockers Slank dengan pencirian yang ala-ala Yellow Submarine(1968) The Beatles memberi jiwa dan falsafah yang menarik tentang sejarah Slank dan penubuhannya, fenomenanya di Indonesia (para peminatnya yang berjuta dipanggil "Slankers") serta inti roh mereka berkaitan dengan kupu-kupu, dadah, suara kemanusiaan, Reformasi Indonesia, pascanya serta Pulau Biru. Beberapa gerakan tarian kotemporari ala West Side Story kelihatan janggal, dituruti dengan animasi grafik dan tanah liat yang indah. Cerita tentang anak kecil yang dikawani oleh seorang daripada kumpulan Slank untuk "keluar melihat dunia" adalah yang paling menarik. Kemanusiaannya boleh dijamah oleh mana-mana penonton. Aku sudah mula menyukai lagu-lagunya.

lihat: http://www.imdb.com/title/tt1369657/
gezet: http://www.youtube.com/watch?v=uqvR-NiH44A

3 comments:

zubin said...

harapnya komentar tulus dah tidak ada apa2 disebalik mee rebus hehehe

Unknown said...

Babi Buta yang ingin Terbang, menarik bunyinya..

fadz said...

mee rebus aku banyak potato.. aku suka.. prof, of coz not, duh!

Babi Buta.. menarik, walaupun aku tak rasa puas menontonnya