13 August 2009

Ulasan Filem-filem JAFF 2009 (Bhg. 1)

Berikut adalah filem-filem yang ditontoni sewaktu di 4th Jogjakarta NETPAC-Asian Film Festival. Ulasan setiap filem akan dikemas kini setiap waktu di bawah entri ini nanti:-

Merantau(2009)
Ini adalah filem pertama yang aku tonton di Yogya, di mana filem ini menjadi filem pembukaan festival filem ini.

Pertama sekali, penonton Malaysia akan membandingkan filem ini dengan Ong-Bak(2003) serta kemiripan Tony Jaa dengan Iko Uwais, "hero pendekar" filem ini. Jangan. Filem tomoi Thailand itu sangat berlainan dengan filem silat ini. Untuk pengetahuan, Iko Uwais bukan sahaja boleh meliukkan badan serta melompat tinggi dengan jarak-jarak melawan fizik tetapi Iko merupakan seorang pelakon yang berbakat. Filem ini lebih emosional, dan Iko mengisi hal ini dengan pengimbangan aksi-drama yang baik.

Merantau merupakan filem seni pertahanan diri, filem silat, yang mana merupakan genre yang sangat popular buat penonton Indonesia (ingat Barry Prima dan Advent Bangun?) pada 70 - 90-an. Jadi, bila aku menyaksikan bagaimana pada setiap detik Iko menerjang dan berjaya menumpaskan lawannya, penonton malam itu akan menepuk tangan dan bersorak! Satu pengalaman yang mengujakan.

Tetapi menolak kesemua antisipasi serta sorakan penonton Indonesia, filem silat ini sememangnya satu hasil segar yang dibawa oleh pengarah Wales, Gareth Evans, baik dalam aksi serta semangatnya. Jenis silat diperkenalkan ialah silat harimau (atau silat cakar harimau). Ketulenan kareografi silat boleh dipersoalkan tetapi Evans, dengan kelancaran dan dinamisme Iko berjaya mengisi ruang, tindakan kamera, babak demi babak aksi dengan baik sekali, dan ini tidak boleh dinafikan jika dilihat pada setiap babak-babak yang ditampilkan.

Aku suka benar dengan mainan ruang yang ditampilkan Evans. Ruang kotak seluloid dipergunakan dengan sebaiknya, baik di atas bangunan dengan langit sebagai bumbung (lihat babak Iko dikejar, dengan terjahan buluh) dan ruang lif yang minimalis di mana Iko terpaksa berentap dengan rakan sesaudaranya. Terdapat dinamis timbal balik atau ekuilibrium pukul terima yang mengujakan, menampilkan seni silat sememangnya seni tentang keseimbangan alam (kita tidak menyerang tetapi mempertahan diri, atau mempertahankan ketidakseimbangan).

Beberapa shot luas mempertahankan idealisme ini. Ya, filem ini sebuah filem "romantisme" di mana Iko merupakan hero romantis dengan misi (merantau untuk mengajar silatnya di kota, merantau juga satu budaya norma orang Minang). Maka dalam setiap cerita perjuangan romantis, perlu ada penjahat sehitam mungkin dan perlu ada permainan logik gerak (maknanya, ada beberapa babak dalam filem ini yang tidak logik, terutama pertarungan klimaksnya). Iko dimasukkan dalam idealisme hero tanpa sisi gelap, bergerak sahaja buat mencapai impiannya, kadang-kadang satu mesin tanpa henti, wujud sebagai pelaku gerakan yang mengisi impian eskapisme penonton (seperti keadaan Tony Jaa dalam hal ini). Tetapi memang, itulah Iko, sampai kita benar-benar ingin mengikutnya memukul! Adegan pertarungan akhir sememangnya satu adegan yang sedekat Kill Bill Vol. 1(2003) tetapi hal ini tidak menjengkelkan oleh sebab antisipasi kita terhadap Iko sudah tertanam sejak awal dan kita sanggup menunggunya sampai ke akhir.

Teknik suntingan dan penggambaran aksi merupakan kekuatan filem ini. Pun begitu, lakonan daripada para pelakon, daripada yang tua (Christine Hakim) hingga ke muda langsung tidak menghampakan dan sesuai dalam tempo drama dan semangat aksinya. Hanya dua penjahat (big boss) yang sedikit mencurigakan. Mereka seakan "bad guys from Mars" walaupun lakonan mereka baik, oleh sebab tutur cakap yang boleh dipersoalkan (kedua-dua pelakon dari Eropah).

Sekali lagi, filem ini bukan saduran filem-filem aksi tomoi Thailand. Perlumbaan filem Thailand itu lebih "nasionalistik" dan bersifat "juang agung" yang terlalu (mencari kepala Buddha yang hilang). Filem Indonesia ini lebih "lembut" dan manusia sifatnya, meniti hal-hal sosial di Jakarta (mengambil semangat filem-filem aksi Indonesia yang menegakkan kemanusiaan dan hal sosial masyarakat), malah menampilkan realiti dunia gelap pelacuran dan kemalaratan penduduk Jakarta. Ideal budaya "minang" merantau diangkat dalam filem ini sebagai plot awal, di mana persoalan "kalau belum berjaya, jangan pulang lagi" menjadi tujuannya.

Kita tahu misi merantau Iko mencapai hasil apabila wujud dua watak yang tinggal bersama ibunya di akhir cerita, menyampaikan beberapa semangat "ingin mencapai yang terbaik" yang mempunyai kuasa spiritualnya. Tetapi benarkah? Si ibu meraung dalam hati apabila melihat air wajah anak kecil lalu tersingkap air wajah anaknya. Kemudian pintu hadapan di akhir cerita gelap apabila si ibu masuk ke rumah, satu antitesis terhadap The Searchers(1956) (dalam filem The Searchers, keadaan gelap lalu pintu depan rumah dibuka lalu jadi terang, memaparkan idola agung John Wayne berdiri yang tidak akan mati-mati, juga penanda harapan, semangat dna impian orang puteh Amerika terhadap tanah Amerika), di mana kita faham, harapan sebenar ibunya "berkecai" (atau perlukah anak muda Minang merantau lagi? Persoalan membangkitkan nilai norma spiritual Minang ini dipersoal. Ini kemugkinan mesej subtle filem ini terhadap ketidakperlunya para Indonesia datang bekerja di tanah orang lain). Inilah titi romantisme "gone wrong" yang berjaya diusahakan oleh Evans.

Sememangnya filem ini patut dibanggakan juga oleh penonton Melayu. Oleh sebab sudah lama kita tidak menonton gaya silat kita di skrin putih pawagam.

lihat: http://www.imdb.com/title/tt1368116/
gezet: http://www.youtube.com/watch?v=PtkLFm3QrmA

Ponmani(1977)

Filem Sri Lanka pertama yang ditonton di JAFF2009 tentang perbalahan agama dan kasta antara dua golongan, dan oleh sebab cinta (Ponmani, yang beragama Hindu jatuh cinta dan mahu kahwin lari dengan seorang Nasrani kasta nelayan), tragedi akan berlaku. Klise? Entahlah. Filem dalam hitam putih dan tampak semacam filem bikinan 50-an (maafkan teknologi perfileman Sri Lanka waktu itu). Adakah kerana itu apabila aku menonton filem ini, aku terlelap saat pertengahan filem ini, dan 10 lalu 20 minit kemudiannya? Azharr lagi hebat, terlelap sebelah sutradaranya waktu tayangan!

Ya, inilah antara filem yang agak membosankan (kerana benar-benar mengambil tempo realisme sebab akibat dengan sangat serius, ia seakan satu adaptasi 100% sebuah novel, halaman ke halaman ke layar filem) jika anda tidak cukup tidur dan kopi sebelum masuk menontonnya? Lantaklah, nak panggil aku penonton yang tak boleh menghargai filem art house cinema, aku juga punya nafsu dan kesabaran.

Satu dua babak yang amat menarik, menampilkan "kemarahan" filem ini (yang tak cukup marah pun buat aku) adalah waktu perancangan dua saudara untuk membunuh teman lelaki Ponmani, yang mana tiba-tiba seorang daripada wataknya memandang penonton lalu menyergah penonton kerana "mencuri dengar", lalu kamera (kita) menunduk, penonton "dipaling" daripada mendengar. Tetapi Darmasena, sutradara filem ini "memberi" kita peluang mendengar rancangan "pembunuhan" mereka secara terperinci. Aku boleh bayangkan saat babak ini, tentu penonton Sri Lanka waktu itu naik meloncat dari tempat kerusinya (oleh sebab niat yang disampaikan). Secara politikalnya, hal ini agak mengganggu dan berkesan sebagai pendebatan. Malah kita diberi babak demi babak secara terperinci apa yang akan berlaku antara Ponmani yang baru hendak meloncat seronok di atas katil, keluarganya yang jadi tak menentu serta abangnya dengan pistol untuk membunuh tunangnya. Tapi entah, saspensnya langsung tak ada. hanya "sorrow" kerana terpaksa melaluinya serta sudah tahu tentang ajal watak utamanya.

lihat: http://www.imdb.com/title/tt0374966/

Good Cats(2009)

Puitis dalam kesuramannya. Pendirian filem anak muda, Ying Liang ini satu satira politik, malah mengikut semangat pembikin Generasi Kelima China iaitu penceritaan tentang kritis sosial dan pemunculan masyarakat baru China selepas Revolusi Budaya, suara kritikan terhadap korupsi orang kerajaan untuk pembangunan sangat sedar. Ceritanya senang dan minimalis, ikut hari sehari seorang lelaki "barua" yang bekerja buat seorang taikun pembangun tanah. Shot statiknya menyebabkan ianya cantik. Hal yang aku suka, ia senyap, bergerak tanpa makna tetapi teratur, yang mana hal ini menjadi kuat sewaktu bahagian-bahagian akhirnya sewaktu protagonis semakin terjerumus dalam kekalutan dan melarikan diri. Kadang-kadang babak "pentas lagu" lawak (rock band tiba-tiba nyanyi di tepi sungai atas bot), tetapi paling efektif di kawasan flat dan di lorong hospital. Lalu paparan "rewind" tanah ke lori pengangkut tanah, bangunan runtuh kembali naik, bangunan-bangunan tepi sungai, menampilkan mesej pathos yang menghantui.

cin(T)a(2009)

Cinta anak muda dengan gesekan debat agama? Pluralisme agama yang dibanggakan Indonesia? (sekurang-kurangnya ada eskapisme ke arah itu dalam filem ini) Sesi Comparative Religion atau Interfaith 101? Aku tak tahu, tetapi aku semacam sudah pernah menonton sesuatu seperti ini, oh ya! Muallaf! Filem sulung pengarah muda Indonesia, Samaria ini semacam jr. kepada Muallaf, sangat "sesuai" buat anak-anak remaja yang baru hendak bercinta. (klise "cinta itu tidak salah" penuh tersebar dalam filem ini macam penyakit, oh ia cute, so dont worry). Pemuda Cina Nasrani jatuh cinta "tiba-tiba" dengan gadis bumiputera Islam yang kelihatan seperti Dian Sasterawadoyo. Pemuda Cina (bernama Cina!) pandai, Gadis Bumiputera bodoh. Pemuda Cina witty, Gadis Bumiputera ikut berdebat. Pemuda Cina sensitif dan manusiawi, Gadis Bumiputera penuh issues gadis-gadis muda. Terus-terang, pesona karisma si Cina (lakonan memberangsangkan Sunny Soon) menyebabkan filem ini aku teruskan menontonnya sampai ke akhir. Jika anda mahu berjinak-jinak dengan filem yang cuba berdebat tentang agama dan perbezaannya, sila masuk ke filem ini, tetapi jika anda mahu mencari "makna" yang lebih dalam tentang perbezaan agama, silalah tontoni Muallaf.

gezet: http://www.youtube.com/watch?v=VvXVDo3OHUs
halaman rasmi: http://godisadirector.com

Good Morning Luang Prabang(2008)

Inilah satu-satunya filem yang membuat aku menyesal menontonnya (bukan Ponmani) di JAFF2009. Dimaklumkan kepada aku bahawa filem ini "diban" di tanah tumpahnya, maka aku ingat filem ini "penting". Betapa salahnya aku apabila wajah pertama yang aku lihat dalam filem ini ialah Ananda Everingham, yang menceritakan (sepertimana cerita hikayat Thai atau Kampuchea) seorang lelaki campuran Laos-Australia hendak memutik cinta seorang gadis tempatan. Satu drama bersiri Thai yang dipendekkan, malah ada beberapa bahagian National Geographic yang membuat aku tak tercakap. Akhirnya cute tapi dah agak. Arahan Sakchai Deenan dan Anousone Sirisackda.

lihat: http://www.imdb.com/title/tt1192617/

5 comments:

Kurt Kuden said...

aku pun. urgh.. sgt2 nk tgk.. tgk trailer die kat tv pun da mengujakann

dex said...

pertama kali menonton kamu secara live di frijan..sgt ingin menegur tapi masih segan menebal di hati...cara kamu berpuisi memang comel walau simple..kerap baca ulasan filem anda secara diam-diam..kagum~!

fadz said...

kurt, ko best lah dapat tgk kat pawagam sana..

dex, salam perkenalan, alah tegur jelah, aku ok je, salam terima kasih juga kerana membaca.

zubin said...

aku nak petik kau punya merantau ok masuk dalam facebook aku buat berbincang2.

fadz said...

prof, ok je