23 September 2007

Zodiac- Thriller of the highest Order


Aku membeli vcd filem ini semalam di Video Ezy. Baik, ia tidak ada potongan. Sebuah filem yang patut ditonton, lebih-lebih lagi sesiapa yang menyukai Silence of the Lambs, SeVen dan filem-filem thriller sebegitu. Ini sebuah filem thriller 'of the highest order', bukan kerana bagaimana pengarah filem ini, David Fincher melakukan sebuah lagi 'Seven' (jauh daripada itu) tetapi kerana membuka pelbagai lautan spekulasi yang beraliran dan berarus, yang jika anda tidak sabar, anda juga akan mengatakan filem ini 'convulted' dan lembap. Tetapi jika anda pernah menonton JFK Oliver Stone, filem ini setaraf dengan filem itu dalam mencari 'kebenaran' tetapi ia lebih 'tone down' dan senang diikuti. malah unik untuk sebuah filem penyiasatan yang benar.


Malah, filem ini ada 'edge' All The President's Men (yang juga sebuah filem kewartawanan mencari kebenaran- jangan samakan pencarian kebenaran ini dengan Raja Petra Kamarudin kerana beliau lebih Drama Queen, yang memang sesuai dengan musim khatulistiwa kita. Dua wartawan All The President's Men adalah manusia yang berani mencengkam kebenaran, seperti mana Robert Graysmith di dalam filem ini) di mana kita dipaparkan dengan pelbagai teori, dan pelabagi 'trace of evidence' yang ditinggalkan. Dan ianya dalm kuasa si wartawan untuk mengutip setiap bukti yang ditinggalkan untuk disambung dan dipaparkan dalam sebuah garisan yang lurus.


Tetapi seperti biasa, semua kebenaran bukan satu garisan yang lurus dan tepat. Filem ini berjaya memaparkan itu, tanpa sensasi, tanpa teori yang provokatif, hanya bagaimana orang biasa seperti polis, wartawan dan orang ramai ingin menyelesaikan satu masalah dengan cara 'mundane' mereka. Sedekat sifat manusia yang anda dapat jumpa.


Sebenarnya, David Fincher juga tidak menghilangkan rasa debar, rasa ngeri setiap kali 'kita' (para penonton) merasakan si pembunuh itu ada. Walaupun babak-babak si Zodiac itu membunuh tanpa lagu yang menakutkan atau editing yang laju atau kelam (walaupun kita tahu Fincher menggunakan elemen slasher ini pencambahan babak-babak), kita merasa sangat takut. Ini adalah kerana Fincher menggunakan idea 'apa yang kita tidak lihat lebih menakutkan'. Lihat sahaja babak awal di kereta, babak tasik, babak perempuan di tengah jalan raya (ini babak kegemaran aku, babak yang sangat menakutkan - dengan biasa si perempuan tanya "apakah awak biasa menolong orang begini", kemudian pembunuh itu dengan selamba mengatakan "saya akan buang anak awak luar tingkap dulu dan kemudiannya awak saya bunuh"), babak teksi dan babak Robert pergi ke sebuah rumah kawan seorang suspek. Fincher memang, boleh dikatakan seorang 'master' dalam memberi fright, malah dalam tempat-tempat yang betul pula.


Filem ini dibarisi oleh pelakon-pelakon yang hebat. Penghormatan perlu diberikan kepada Robert Downey Jr. sebagai seorang wartawan yang pandai, angkuh, berani dan mencari sensasi, Mark Ruffalo yang penuh integriti dan emosi, dan beberapa pelakon kecil lain yang turut membawa filem dua jam empat puluh minit ini tidak tampak membosankan.


Apa yang menyebabkan filem ini patut ditonton ialah, bagaimana Fincher, walaupun membawa satu konklusi bahawa Robert Graysmith (dilakonkan dengan baik oleh Jake Gyllenhall), si penyiasat amatur sudah bergitu positif bahawa seorang suspek bernama "Lee" ini pembunuh Zodiac, filem ini membuka satu hamparan spekulatif bahawa sesiapa masih boleh jadi pembunuh bersiri itu (bukti yang paling kukuh, surat tulisan Zodiac dan suspek utama tidak sama)- memaparkan dunia di luar ini sangat menakutkan, sesiapa, jiran kamu, kawan kamu, saudara kamu punya minda yang menakutkan kerana tidak semua yang disiasat boleh dijumpai. Ini benar dengan apa yang berlaku kepada Malaysia baru-baru ini, di mana kita tidak perlulah menunding orang asing itu atau orang banduan ini sebagai suspek - kitalah pembunuh Nurin. Kita lalai. Sepertimana filem ini memaparkannya.

1 comment:

Anonymous said...

Best! Cerita yang dah selalu dok buat filem tapi kali ni memang best punya.