04 September 2007

Perca-Perca Filem September 2007

Nagabonar Jadi 2 (2007)


lihat: www.imdb.com/title/tt1046961/

Pada pagi hari Merdeka, aku sangat bersemangat kebangsaan dan patriotik lalu aku pasang DVD filem ini yang aku dapat dari adik aku di Surabaya, sekuel kepada Nagabonar, filem komedi kebangsaan yang telah membawa fenomena besar pada pertengahan 80-an di Indonesia.



Filem pertama itu tentang seorang 'pencopet' Batak yang menjadi seorang jeneral pada waktu tentera Jepun sedang keluar dari tanah Sumatera dan askar Belanda kembali ingin menjajah kembali kepulauan Indonesia. Filem itu dikatakan antara filem komedi terbaik Indonesia, malah masih diingati orang Indonesia sampai sekarang. Malah pelakonnya, Deddy Mizwar sudah menjadi sebuah nama 'lagenda' di sana, sebesar Rano Karno, Lydia Kandou dan lain-lain. Deddy Mizwar juga antara pelakon yang berjaya melangkau dari pelakon menjadi penulis skrip, lalu menulis dan mengarah filem-filem komersial yang kuat (walaupun bajet tampak kurang menyerlah dalam produksi filem) seperti Kiamat Sudah Dekat dan Ketika.



Filem ini juga suatu kemenangan kembali buat Deddy Mizwar. Walaupun aku belum menonton filem yang pertama (yang kini menjadi antara filem yang perlu ditonton), filem ini sudah begitu bulat untuk memberi para penonton sejarah watak Nagabonar, kepelikannya dan semangat kebangsaan tingginya untuk negara tercinta. Di dalam filem ini, Deddy Mizwar kurang bermain dengan imej (walaupun ada), tetapi percakapan (dialog - di dalam filem komedi, kekuatan ini diutamakan). Tetapi aku begitu kagum bahawa filem ini dapat mengambil hati aku dengan dialog-dialognya yang bersahaja, witty tetapi begitu mantap dan begitu berlapis sekali (seperti yang Deddy Mizwar lakukan dalam Kiamat Sudah Dekat dan Ketika).



Dialog "Jeneral, turunkan tanganmu!" sudah semestinya menjadi 'cult', malah antara hightlight dan roh filem ini. Di sini, kita dibawa ke dalam mesej moral filem ini, membawa generasi muda Indonesia agar sedar akan nilai kemerdekaan dan perjuangan tuk nenek moyang mereka pada zaman lepas Perang Dunia Kedua untuk membebaskan Indonesia dari mana-mana ancaman penjajah.



Memang ada beberapa babak dalam filem ini semacam 'glossy', mengikut gaya Arisan!, tetapi kebagusan Deddy Mizwar ialah beliau tahu menjaga plot cerita dan penjalinan (kecuali beberapa babak Todo Sudiro bersama kawan-kawannya yang hilang konti, antara babak terlemah filem ini), supaya setiap babak ada ikatan cantik serta motivasi yang menggerakkan cerita tanpa bosan. Beberapa isu modenisasi, globalisasi yang berkonflik dengan jati diri kebangsaan (mengikut teori Huntington) dibuat dengan kemas dan cantik sekali dengan mengambil pakai idea kubur sebagai situasinya! Menonton filem ini sudah cukup, dengan lakonan para pelakonnya yang mengesankan, membuat aku menjerit dan menyanyi "Negaraku" selepas tamat filem ini.





Black Sheep (2006)

lihat: www.imdb.com/title/tt0779982/

judul dalam Melayu: Zombi Biri-biri!

Aku ajak Kekure menonton filem ini bersama Habri, dan aku sudah memberi amaran awal-awal bahawa filem ini 'crappy'. Ada dua perkara kenapa aku menontonnya; pertama aku peminat besar Peter Jackson selepas menonton Dead Alive. Maka aku tahu signifikan (dan kadang kala, rasa terlalu) New Zeland Comission Film (penerbit dan pemberi wang pada filem Dead Alive) cuba mengeluarkan filem ini. Kedua ialah, WETA Workshop, para pakar yang mencipta zombi dan raksaksa buat Peter Jackson dari Meet the Freebies, Dead Alive sehinggalah King Kong, adalah mereka yang bertanggung jawab mencipta zombi biri-biri dalam filem ini.


Filem ini memang mengarut. Bayangkan filem kita (dan bukan Zombi Kampung Pisang) difokuskan kepada sebuah kampung yang menternak ayam untuk bekalan daging KFC, lalu ayam yang bermutasi itu telah mencipta havoc, lalu seluruh kampung menjadi beserk. Terus-terang, filem ini tidaklah setahap imaginasi atau segila Dead Alive, dan ceritanya walaupun LEBIH LUAS lanskapnya, ternampak KECIL kalau dibandingkan dengan catan warna Dead Alive yang epikal. Tetapi filem ini menyeronokkan dalam kebodohannya (semacam Zombi Kampung Pisang?). Pasangan kumpulan benci makan daging cuba membunuh kambing, atau memakan daging arnab, tuan ladang kambing menjadi kambing lalu pelirnya dimakan oleh kambing (uggghhh! Betul, tak potong!) dan berbaldi-baldi darah (walaupun ada yang dipotong) sudah membuat aku terbuai-buai dan berdekah ketawa, walaupun beberapa babak yang terlalu 'silly' dalam filem ini menggoncang keintelektuan aku.


Sebuah babak yang tidak boleh dilupai, dalam keseraman, si perempuan 'enviromentalist - spiritualist - vege eater' tampak takut akan sesuatu dalam sebuah rumah kampung, lalu dengan saspens mengeluarkan dialog ini, "Feng shui rumah ni teruk!"

The Invasion (2007)
Kadang-kadang, bila kita menonton banyak filem Nicole Kidman, kita akn sedar Nicole semacam ada hala tuju semacam yang tampak sama. Ini boleh dipecahkan kepada Nicole pra Tom Cruise dan pasca Tom Cruise. Aku dapati, Nicole SELEPAS Tom Cruise banyak membicarakan watak seorang wanita yang boleh berdiri (dan cuba berdiri) tidak dibayangi oleh sang suami, atau lelakinya tidak boleh diharap (sebagai bekas Cruise) dan paling penting, "See, I move on!"

The Hours memaparkan Nicole yang sedikit 'eccentric' dan sudah menetapkan takdir hidupnya walau sebaik manapun suaminya. Dalam Bewitched, Nicole mahu memaparkan seorang perempuan yang boleh kembali kuat walaupun sang suami 'pelakon'nya sudah tidak meminatinya (satira pada perkahwinannya yang Hollywood Sweethearts?). Dalam Stepford Wives, Nicole yang self-obsessed + perfectionist terpaksa memberi muka terhadap permintaan suaminya, walaupun dia lebih rasional dari suaminya.

Dan kali ini, dalam filem ini Nicole yang 'diceraikan' (oh oh, ada pelakon lebih muda yang jadi isteri muda pada bekas suaminya!) oleh suaminya cuba melawan segala DOMINASI kelakian abad 21 yang suaminya buat supaya dia dan anaknya dapat hidup aman dan damai.

Apakah Nicole sudah jadi klise? Filem ini membentuk beberapa agenda FS yang hebat, malah aku suka. N. Cartwright yang menjadi survivor terakhir dalam filem kedua franchais filem ini (the best version so far) ada dalam filem ini sebagai pesakit yang sedar ada sesuatu yang tak kena dengan suaminya (berkait dengan watak anti-hero dalam filem pertama yang ada buat cameo dalam filem kedua bila dilanggar oleh Cartwright).

Ada beberapa babak ngeri yang humanis yang dibuat dengan baik sekali dalam filem ini. Ini berlaku pada awal dan pertengahan filem. Paling baik, seorang wanita tua mendapati suaminya baru balik. Dan suaminya yang sudah hilang emosinya bertanya, sanggupkah dia bersama dengannya. Isterinya dengan penuh emosional memeluk suaminya dan mengatakan dia tidak akan dipisahkan oleh suaminya, lalu suaminya memanggil 'geng' untuk masuk ke dalam rumah. Aduh, cantik betul.

Kesemua ni cantik, sehinggalah pengarah filem ini membawa kita ke sebuah pengkahiran yang bagi aku terlalu dibuat-buat dan 'abrupt' untuk menghantar mesej anti perangnya (mesej yang sangat-sangat tak kena, malah segalanya yang perlu dikaitkan sudah jadi salah). Mesej "apakah tidak akan berubah manusiawi ini dari berperang sesama sendiri?" punya mesej yang kuat dan penuh kesan, tetapi TIDAK KENA dengan filem ini. Ia lebih semacam parodi, daripada menjadi filem yang betul-betul boleh membuka persoalan itu (bagi aku, babak seks lwn. perang dalam The People vs. Larry Flynt lebih kuat dan kena). Maaf Nicole, Cruise dah kahwin. Boleh tak anda, "move one?"


Knocked Up(2007)
Aku suka filem ini. Aku suka suka suka filem ni. Aku suka filem ni sebab filem ni jujur dalam memperkatakan tentang apa kata lelaki dan apa kata perempuan tentang cinta, seks dan perkahwinan (dan tambahan: anak, keluarga). Sebuah filem yang patut dijadikan 'companion' kepada When Harry Met Sally. Ada beberapa babak dalam filem ini yang 'sure' akan jadi klasik. Aku dha begitu takut kalau-kalau ini sebuah lagi klon "farelli's brother". Tapi tak, ia pandai, matang dan oh best, PAUL RUDD pun ada. Sebuah filem yang aku takkan bosan menonton dengan cewek lagi sekali dan lagi sekali. The defintive date movie of this year.

9 comments:

Anonymous said...

keintelekpuan kau digoncang? aiyoh...

fadz said...

Sudah lah Nizam, aku ni ni engkau.... pathethic betul..

Anonymous said...

babak menyamar jadi biri2 tu memang babak mesti ada dlm film kelakar zombie ke? (shaun of dead/zombie kg pesang)

kekure said...

pembaca blog enche fadz sila tonton black sheep..sgt best!

akitiano said...

Wei, abang....Nagabonar tu ko kene tambah!!!! Best giler sampai aku ketawa terbahak2!! Apa kata dunia kalau orang tak tau tentang Nagabonar???? Oh ya,btw cintapucino yang budak M'sia 'Miller' berlakon slack nak mampus...and btw Miller tu gatal pegang-pegang artis indon...i tgk interview kat show biz metro tv....

Anonymous said...

black sheep sux

fadz said...

reza, i dont care, i love half baked movies sometimes, aku pun nak fun jugak :p takkanlah nak cipta perfect movies all the time?

fadz said...

nagobonar2 is showing here with very bad receptions. penonton kita mmg tak tahu tgk filem...though Ratatouille dan Knocked Up is very good.

gaia, no, only in SPOOFS (all of the above ARE Spoofs, or i would call, klitch)

fadz said...

there has never been in the history of entire zombie that ive seen a HUMAN pretending to be a zombie, musing among them. not one. It will kill the 'act' of horror.

But for a similiar effect but with less gore and comedy, watch The Invasion of the Body Snatcher, 80-s version.