29 September 2015

BravoV jumpa Polis Evo dan Jwanita

Yang pendek-pendek sahaja ...

Bravo V (2015)

Bravo V mempunyai suatu potensi yang disia-siakan. Kita boleh nampak perkara ini berlaku apabila Mejar Zainal Hayat melalui 26 kali pengolahan skrip untuk menceritakan lima komando "Rejimen Gerak Khas" pada tahun 1989 (tahun yang kita tidak terasakan adanya ancaman Komunis walaupun golongan pengganas ini masih melata hutan kita) masuk, dengan penuh senyap, tanpa pendedahan sejarah, ke dalam hutan "kawasan strategik tengah Semenanjung Malaysia", cuba melakukan misi menyelamatkan anggota tentera daripada kem utama Komunis.

Filem ini sepatutnya boleh menjadi sebuah tragedi dalam aksi-seram di dalam hutan yang berlaku terhadap lima komando yang menaruhkan titik darah mereka untuk negara. Kesalahan yang paling jelas berlaku apabila Mejar Zainal dan Yeop, menyedari bahawa si survivor selalunya menjadi "pencerita" kerana daripada kepala-matanyalah sumber cerita ini kita dapati (dan dibikin filem), tetapi tidak menumpukan berat latar dan perkembangan watak terhadap survivor itu dan mengambil langkah (hal ini tidak salah pun sebenarnya) mempromosikan kisah kelima-lima komando tersebut secara seimbang. Keseimbangan ini tampak sesuai dalam idealogi (saksama 1Malaysia Najib) tetapi bukan naratif, kerana naratif memerlukan suatu watak to root for sehingga akhir, meletakkan simpati kita terhadapnya sehingga akhir, dan melihat kesudahannya selamat atau tidak (contoh mudah, lihat perkembangan naratif Ripley dalam Alien). Apabila kelima-lima watak itu diberikan masa dan tumpuan yang seimbang, penonton hilang arah (yang kononnya seperti membuat kita agak-agak atau meletakkan harapan kepada kelima-limanya), dan risaunya tidak peduli, maka jadilah ia sebuah "satu lagi drama Hallmark" atau lebih buruk lagi, mesin propaganda Kerajaan terang-terangan (dan filem ini ada banyak hal itu yang tidak perlu dinyatakan di sini).

Kekuatan filem ini jelas tampak dalam usaha ia membina alamnya, seni latarnya. Hal ini dibuat baik sekali, dengan jelas, khususnya dalam pembinaan kem Komunis, ruang dan desa kampung, kem askar, dan hal ini mendapat bantuan terbaik kalangan tentera kita. Jelas, dunia malam, warna hutan dan feel komando ini memasuki hutan, terasa. Ini bukan Platoon (mereka tidak mengenali alam asing itu, ini mereka kenal, kerana tanah tumpah mereka juga) dan mereka tahu sasaran mereka. Hanya takdir tidak menyebelahi, dan pelbagai kesusahan dilalui. Kesusahan ini terasa dalam beberapa momen,

Kekuatan sebenar jatuh pada beberapa lakonan, khususnya Remy Ishak dan khusus lagi Beto Kusyairy yang sangat cemerlang (dia sudah larut dalam watak tersebut, hilang habis). Kekuatan mereka ini tidak pula diimbangi dengan satu hala dan dimensi dan dibuat-buat oleh lakonan Sofi Jikan, mungkin dia secara prasedar menyampaikan mesej kepada para penerbit: Aku sudah tak larat jadi orang jahat, bongok! 

Aku ni jenis manusia cepat menangis, dan akhir filem ini bikin aku menangis walaupun tidak tahan dengan iklan superfisial 1Malaysianya. Geram aku. Dalam hal ini runut bunyi akhir Edrie Hashim sangat berjaya, walaupun pada awal dan pertengahan, lagi-lagi pada beberapa babak, dia tidak tahu maksud sebenar lagu latar, dan ini sangat mencacatkan filem ini. Lebih-lebih lagi suntingan filem ini dan keseimbangan sudut dan gerak sinematografinya, walaupun seakan-akan ada percubaan aksi yang mantap. Ada percubaan, dan ada kebaikan, tetapi tidak cukup untuk menjadikannya baik atau above par dalam filem genre perang.

Polis Evo (2015)

Ghaz, pensyarah jadi pengarah video muzik kemudian pengarah drama berangkai televisyen kemudian pembikin filem bajet rendah KRU yang aku percaya akan mengubah cara kita membikin filem komersial akhirnya membuktikannya. Inilah filem tahun ini yang dikatakan oleh orang ramai sebagai "penyelamat" industri perfileman kita, benar dari satu segi, yakni how to make a well made commercial formulaic movie. Filem ini filem pop corn, kena jelas hal itu, tapi bertih jagung ini berjustifikasi dan sampai. Ia dijaga dan dijaga dengan baik. Pertama yang perlu aku puji ialah skripnya, yang ditangani oleh empat orang (baca tu!), walaupun ada lubang plot (kalau dah tahu polis akan siasat, afasal biarkan mayat terjulur tengah jalan di pekan kemudian sibuk-sibuk nak rahsiakan penglibatannya?) tetapi dialognya sangat enak, malah ada dialog semacam menghambur iklan antirokok Kerajaan menjadi suatu bertih yang sungguh asyik malah mempunyai fungsi dengan cerita.

Teknik produksi filem ini seharusnya dipuji, kesemuanya sangat cemerlang bagi sebuah filem komersial aksi dan jenayah, semuanya dirancang dan disusun gerak dengan baik, malah aku sentiasa bising kita tidak punya aksi kareograf yang mantap, dan filem ini membuktikan bahawa kita ada (walaupun jauh hendak mencapai apa yang The Raid sudah capai dari segi estetika aksi). Runut bunyinya juga tidak membingit, babak dan syot tampak hidup dan mengalir laju, sedap, malah berjaya mengimbau alam ikonik dan sinema dalam Kuala Terengganu, berjaya menghidupkan suasana dan tempatnya menjadi tempat-tempat sinema (kita akan menemui persamaan papan tanda Kuala Terengganu dengan Hollywood, dan ini disengajakan, dan disengajakan lagi dengan niat: Allah Peliharalah industri perfileman kita yang semakin nazak). Bunyinya sedap dan hidup. Cahayanya kena. Susah mencari cacat-celanya.

Lakonan juga amat berjaya, dengan keselambaan benci sayang Zizan-Saheizy yang sangat serasi (usahlah dituduh bawah jelmaan Bad Boys dan Lethal Weapon sahaja, ini filem formulaik, filem buddy-cop yang sudah disempurnakan dengan parodi Hot Fuzz, yang menampilkan tanpa segan silu memang filem ini bersumberkan Hollywood) dengan pertembungan tikus bandar-tikus kampungnya. Menariknya, Zizan tampak sangat seimbang dalam filem ini, tampak hidup dan lawaknya tidaklah dibuat-buat macam biasa. Saheizy pula akan diingati sebagai mamat sado baharu yang akan terisi dalam banyak mimpi indah para wanita di malam hari. Nora Danish juga tidak menghampakan.

Suatu percampuran yang amat menghiburkan dan mesti ditonton walaupun sekali tahun ini.

Jwanita (2015)

Inilah jawapan Osman Ali terhadap generasi pencinta novel Fixi sekarang: cerita gelap pulp murahan yang sanggup melangkaui tahap-tahap ekstrem untuk mencuit atau memutar bebola para penonton/pembacanya hanya kerana dia suka membuatnya, tanpa ada apa-apa tanggungjawab (kalau nak tanggungjawab, kita boleh selitkan beberapa ayat Quran, nah amik kau). Terima kasih kepada Osman, filem ini sengaja mengimbau banyak hal, bukan sahaja dengan sengaja meminjam segalanya yang ada dalam pembikinan n-g-e-r-i, yakni, seram campur psiko campur psikologi ngeri campur dark fairytale campur novel popular jadi salah campur campur bomoh campur gothik, dengan mainan pascamoden over the top yang boleh difikirkan oleh Osman, seakan-akan Osman, sudah hilang akal, dan Maya Karin yang pernah dirogol oleh Aaron Aziz, kali ini melepaskan dendamnya bukan lagi menuku macam betina bodoh di tepi batu ombak laut tapi dengan benar-benar "merogol" orang lain dengan cara slasher dan voodoo (hah, amik kau pascamoden), baik lelaki, atau perempuan, dan kalau boleh, budak-budak.

Itulah Jwanita tuan-tuan dan puan-puan, makhluk liar seks jahat penuh dendam misogini dan self mutilation dalam dunia pascamoden ini yang penuh berahi dan emosi yang tidak tertahan-tahan, sanggup memakai gaun merah menyapu pasir pantai untuk efek "kita dalam filem rujukan Argento sekarang korangz." 

Skrip filem ini memang bodoh dan usahlah para pendabik nak tunjuk pandai bangat ala sofistikated, Öhhh, bodohnya filem ini, apabila rujukan filem ini jelas-jelas mengambilnya daripada dunia seram Itali, khususnya Argento dan Fulci (babak pembunuhan Nona jelas, diambil daripada momen seram dalam The Beyond Fulci) yang juga banyak memaparkan cerita dan premis filem yang sama bodoh, wanita seksi lari-lari dalam darah, tetapi yang penting dalam hal ini ialah mencanangkan terror (orang akademik lagi dajal, memanggilnya expressionist horror). Memang ada terror yang tidak menjadi. Tetapi untuk babak Jwanita mencalar dirinya dengan pisau, sambil menampar tangan berdarah itu pada pipi Nona si orang gaji dengan dialog "Kau dah tak sabar-sabar nak kena siat dengan aku ke?" menjadikan darah gelap ini yummy dan suatu apresiasi kepada betina-betina setan tak tau malu nak mampus, atau the psycho-bitch from hell, atau dalam konteks filem ni: the sister whore from hell.

Inilah filem, yang Mamu biasa panggil it is soo bad its good. Filem-filem jenis ini sudah tidak dibikin lagi sebenarnya (dan Osman berani mengembalikannya), yang dahulu sangat hidup pada era filem-filem seram buruk tapi seronok dari Indonesia era 1980-an (korang tak usah bernostalgia bodoh bahawa filem era tu klasik, dan ya, mother of all bad, Misteri Rumah Tua tu). Oleh sebab itu, apabila Maya tiba-tiba feel 80-an dan runut bunyi lagu romantik keluar (dalam sebuah filem seram, ingat Pontianak Harum Sundal Malam?), kita tak boleh lepas daripada teringatkan Suzanna pernah meniti tali titi yang sama, dengan gaun putih bodohnya dan feel-feel gersang tapi sucinya, sekejap dendam, sekejap berahi, sekejap kelar tangan sendiri, selalunya atas tujuan menuntut bela dan perangai minah "I hate the world" yang entah apa-apa. Dalam dunia pascamoden Osman sekarang yang tidak ada nilai, semuanya boleh, semuanya jahat. Jwanita tak perlu pun ada latar kenapa dia benci sangat kat adiknya ("Kau tinggalkan aku" - macam terpacul daripada babak soap opera, darah dan pisau segala), dia hanya benci, dan dia hanya bernafsu. Itu sahaja yang menghidupkannya, membuatnya terus mencari "cinta". Kehadiran Umie Aida sebagai dukun dari seberang tidak disengajakan dalam hal ini.

Runut bunyi filem ini hancur, menghancurkan mood seram filem ini, tetapi itu mungkin disengajakan kerana era 80-an filem seram Indonesia juga bergerak dengan tempo disko. Suara efeknya sangat murahan, sengaja mungkin untuk ambil feel novel-novel popular yang mengimbau dialog-dialognya.

Lakonan filem ini memberangsangkan. Dalam dialog-dialog lemahnya, tiga pelakon wanita ini begitu berjaya menyampaikan keadaan bahawa hal ini benar-benar dan menjadi asam garam yang real bagi mereka, Maya Karin, Chiristine Suzanne (baru ini aku lihat pelakon ini boleh berlakon) dan Masha Milan (serius wanita ini memerlukan watak utama, sememangnya ada kelas).

Filem ini tidak menakutkan bagi aku, peminat filem seram. Ada satu jump scare yang bijak. Tapi ada banyak babak creepy feel yang best. Babak akhir Christine tuding jari tu sangat Brian de Palma. Bravo Osman!

LPF memang LAKNAT. Aku harap korang satu-satu dicincang oleh Jwanita. Gore feel filem ini boleh saja naik pada tahap yang cemerlang kalau tidak dikacau oleh LPF. Lepas ni, jangan bikin filem gore kalau tak dapat tunjuk. 

Filem ini tentu akan dibenci, tetapi filem ini sudah menjadi filem cult tahun ini. Dan filem ini bukan untuk semua orang.
  

No comments: