29 April 2014

Sniper(2014): Syot Tembak


"Kau nak jadi merpati atau kau nak mati macam babi?" - Pembunuh

Pierre nampaknya sedang mula memberi beberapa landasan dan percubaan baharu yang sedikit segar. Memang ngeri dan aksi bukan forte Malaysia. Namun dalam filem kecil dengan cubaan beberapa para pelakon (ingat bagaimana Syafiq Yusof melakukannya?) Pierre mula membentuk suara yang menarik. Mungkin filem ini ada kebosanan serta beberapa logika tertentu yang perlu dibaiki, namun premis keseluruhannya menarik.

Aku teringat filem Phone Booth, Scream, The Game dan Saw, bilamana kita bayangkan diri kita dipaksa masuk ke dalam satu mainan yang kita tidak mahu. Kita bangun, tiba-tiba dalam satu pemandangan asing, terasing. Kita celaru sebentar. Telefon bimbit berdering (kita punya? Persoalan inilah yang bikin filem ini disoal jika telefon itu kita punya, kenapa kita tak hubungi polis terus?), kita angkat. Suatu suara memaksa kita main dengan "menjadi pembunuh", "Nyawa kau atau nyawa mereka," kata si pemanggil. Apa yang akan kita lakukan?

Filem ini bergerak dalam satu percubaan mencipta keadaan latar yang celaru. Apa-apa dapat menjadi kemungkinan, pembunuhan boleh berlaku bila-bila terhadap si pemain/mangsa kerana mata pemangsa yang memanggil itu tidak kelihatan, mangsanya terasa terkapai-kapai. Integriti dan pendirian mereka dipersoal, diuji, dipermainkan. Dalam keadaan itu, adakah kita akan berjalan pergi dan melihat perkara itu palsu, atau betul-betul bermain dengan mainan "hidup mati" itu?

Mungkin penonton yang menonton akan kata filem ini ialah filem gaya melebihi isi (dan sememangnya pun), tapi lihat coraknya: pemangsa yang halimunan memilih mangsa tertentu - selalunya pemuda yang kelihatan berjaya dalam hidup dan mewah dalam material. Aku tidak dapat menyatakan siapa pembunuhnya, tapi dengan jelas suatu penentangan kelas (kelas mewah/berjaya dalam hidup fizikal/material) antara berjaya dalam masyarakat dengan tidak. Kemudian, latar flat perkeliling sengaja dipilih sebagai latar jiwa pembunuh (terlalu sedar), walaupun ini naif, namun ia menyampaikan kritikan: Pierre sedang bertanya jika mangsa-mangsa berkerjaya baik ini, adakah jiwa mereka juga dipenuhi kemewahan atau buruk dan sekosong ruang flat Perkeliling itu? Strategi pemilihan ini bukan sahaja baik buat Pierre kerana ruang ini akan dirobohkan, tapi maksud ruang yang akan dirobohkan itu sendiri menampilkan jeritan Pierre terhadap kekosongan jiwa masyarakat urban sekarang, perit hidup, dan kehilangan arah tuju anak Melayu. Seorang mangsa dengan jelas, dalam cabaran hidup tetapi mewah, dia sanggup berselingkuh. Entah berapa lagi yang hilang pedoman dan terperangkap dalam neon indah bandar dan materialnya.

Namun di sinilah masalah filem Pierre ini, hanya jikalaulah kita dapatkan lagi kedalaman perwatakan, lebih-lebih lagi dalam perjalanan "rohaniah" dan emosi Fadlan Hazim, mangsa utama si pembunuh agar dia tersiksa (kerana tidak ada sisi yang mengapa dia diuji dalam mainan ini kecuali satu maksud berkenaan dia sebagai seorang jaguh sukan penembak negara, dan hal ini akan membuka spoiler kalau aku bagitau) secara batiniah, kita hanya lihat percubaan gangguan emosi terhadap Fadlan yang sehala dan selapis, Pierre tidak minat untuk pergi lebih dalam seperti mana Collin Farrel disiksa dalam Phone Booth.

Rata-rata, walaupun baharu, Fadlan Hazim menunjukkan kemampuan yang positif, lebih-lebih lagi pada babak pertengahan, walaupun pada babak-babak awal Fadlan dan aweknya, Nina Iskandar begitu kaku. Fadlan tampak boleh menjadi sesuatu dalam dunia wayang jika dibimbing dengan baik. Iyelah, sampaikan babak-babak dia berjoging tanpa baju, minah sebelah tempat duduk aku dengan selamba, walaupun balaknya ada di sebelah memanculkan kata-kata: "Eh cantiknya mamat ni, siapa eh?" Namun kehadiran Pablo Amirul lebih membuka sesuatu walaupun Pablo tidak ada satu dialog pun, kehadiran dan cengkaman terhadap tanahnya benar-benar membawa ketegangan penonton. Mikael Andre, memang agak menarik.

Syot hutan dan kawasan usang diambil dengan menarik, walaupun terdapat beberapa babak gelap dan samar. Beberapa babak membangunkan sikap voyeur yang sememangnya merupakan tujuan pembunuh, yakni menyelami hidup mangsa/orang lain. Walaupun percubaan ini menarik namun kalaulah Pierre mempunyai maksud dalam hal ini, ia akan menjadi menarik, selain daripada persoalan takdir dan pilihan yang dimainkan dalam filem ini. Ada percubaan dalam membawa satu metafora yang menarik: sang lelaki dengan senapang(!) mereka berlatarkan hutan banat - manusia kembali pada alam secara asasnya, jadi adakah mereka akan jadi manusia atau berubah jadi haiwan? (kalaulah Pierre berikan sedikit klu mengapa metafora ini disengaja masukkan). Runut bunyinya walaupun perlu ada pembaikian masih OKlah dalam peredaran kemajuan muzik MiG. Suara dubbing dan suara langsung yang ditangkap dengan bising mengacau penonton. Ada penonton yang merasakan babak-babak tengah sedikit bosan, ini mungkin kekurangan kuasa Pierre untuk memberikan selang-seli kejutan walaupun keadaan ini sebenarnya menyerupai percubaan rasa manusia-hutan-alam Joko Anwar dalam Modus Operandi.  Terdapat juga suntingan yang amat terjaga, dengan percubaan menjalinkan pembagai sudut pandangan yang menarik, namun kadang-kadang ada babak terasa panjang dan boleh dsunting dengan lebih kemas. 

Suatu filem ngeri biasa yang menghiburkan.


No comments: