20 April 2014

Pintu Neraka(2014): Napoleon ialah Iblis

"Sampai hati Dato' permainkan persahabatan yang kita jalinkan ..." - Vida, wartawan yang baru dua kali bertemu Dato' Kamsani yang "berkawan" dengan Dato' untuk penyiasatan laporan beritanya.

Memasuki filem ini, dengan memakai topi yang dipakai oleh Hassan Muthalib, kita mungkin akan terbaca dengan imej realiti industri perfileman kita sekarang dengan watak Dato' yang sakit barah dan akan mati (kelesuan dan nyawa ikan filem Melayu sekarang) yang mendapatkan "rawatan alternatif" (strategi membaiki industri) dengan pertemuan bersama seorang "bomoh moden" (membikin filem tahyul/hantu gaya baharu).

OK, aku biarkan yang itu diisi oleh anak muridnya, para semiotik atau Pak Hassan sendiri untuk selesaikan.

Filem ini pelik. Pengarahnya bernama CKW, mungkin seorang Cina atau singkatan penerbit filem ini, Cahaya Karya Warna. Seperti Apokalips X, filem ini juga mempunyai kesan efek CGI yang menarik dan "above par" (setakat ini, KRU masih menjadi jaguh dalam teknik perfileman campuran CGI) daripada kebiasaan filem Melayu yang lain. Kisahnya bercampur unsur melodrama (ada ruang orang nak mati, tangisan dan sepakan pipi wanita), ngeri (dan tahyul/supernatural) dan Bront Palarae dengan suatu lakonan si penyiasat yang licik, yang jauh lebih efektif dan menyeronokkan datang daripadanya sedari Psiko Pencuri Hati

Dialognya panjang-panjang, kadang-kadang memenatkan (bosan) namun ada yang dibikin untuk membina mood drama yang hendak disampaikan, dengan bantuan suntingan dan syot, dan hal ini dilakukan dengan baik oleh pelakon Singapuranya, Raffi Khan dengan gandingan baik Sherie Merlis untuk menyelesaikan suatu garapan. Memang terdapat beberapa bahagian yang mengulangi kebosanan dunia Cerekarama TV3 yang kita tonton setiap Sabtu malam. Lagi-lagi dengan percubaan runut bunyinya (yang asli) untuk membina mood mendayu-dayu. Ada satu babak yang panjang yang mengikat Raffi (sebagai Dato' Kamsani yang terkena barah tahap keempat) untuk memujuk Sherie (isterinya), mula-mula klise, tetapi apabila Raffi melepaskan suatu nyanyian ala Lionel Richie, kita mempercayai kasih-sayang sang suami kepada isterinya, walaupun kita terasa agak gelik-gelaman melihat Dato'-dato' kaya bercinta dengan isteri separuh umur mereka. Mungkin ini pencapaian fantasi sang pemberi duit filem ini.

Suatu ruang yang amat aku puji ialah ciptaan "alam bomoh" yang Dato' Kamsani hinggapi untuk mengubat penyakit kroniknya yang sudah amat mendesak. Mungkin lakonan "ketua bomoh", Mahabub (Jefri Jefrizal) itu tidak sehebat Al Pacino, namun dunia pengarahan seni, gerak-geri, mood, latar dan semacam kultus kelas enam bintang yang dihinggapi oleh "para menteri, orang penting, dan peniaga terkenal Malaysia" untuk mendapatkan khidmatnya membuka banyak persoalan menarik (sekali lagi, memperlihatkan hipokrisi golongan atasan yang jelas berkurafat dengan Tuhan) dalam gaya Timur tentang "menjual roh sendiri untuk Iblis". Gaya ini mengingatkan aku dengan sofistikasi imej latar peguaman The Devil's Advocate, dan lebih-lebih lagi penjelmaan kumpulan penyembah syaitan novel-novel Dennis Wheatley. Hal ini jadi canggung apabila ada wartawan naif dan bodoh menyebut "Konspirasi!" (like, hello!) namun bibit-bibit babak antara orang-orang "above the law" ini yang mempesonakan dan menyeronokkan. Imej dan watak yang menyelubunginya membuka suatu dunia yang tersendiri, seperti kembali ke dalam suatu Black Lodge Twin Peaks. Ada si kerdil di sebelah sang bomoh. Ada potret Nepoleon Bonaparte (ini jelas mengambil suara Nostradamus, dan secara in-joke menyatakan *spoiler* setan berada dalam Napoleon untuk berjaya dalam kempen perangnya), ada dialog "tubuh yang aku duduk dulu lagi sedap dan kacak." Aku tak tipu.

Terdapat percubaan menyampaikan seram. Ada yang agak menjadi dan bolehlah membuat seorang yang tidak biasa, meloncat dari tempat duduknya, namun kadang-kadang hal ini tidak dibantu oleh para pelakon yang seharusnya memberi penonton rasa kerisauan itu. Namun CGI Dato' melihat cermin itu agak cool.

Macam biasa, filem ini tidak hebat mana, terdapat dialog yang begitu clunky diutarakan di hadapan orang-orang hebat seperti Shahronizam, Bront, dan Sherlie, terdapat bahagian yang begitu longgar, khususnya ruang, perwatakan, tindakan, dan lakonan si wartawan Vida itu, malah terdapat babak yang terlalu dipentaskan, terlalu bercakap dan bercakap tanpa gerakan imej (kalau ia bercakap sesuatu yang mendalami maksud drama dan perwatakan itu lain, seperti Lincoln), ditambah dengan banyak hantu yang keluar dari filem Ghostbuster di klimaks filem, tetapi buat mereka yang melayan filem tentang genre syaitan, cult, filem ini mungkin memberikan sesuatu untuk mereka kerana sudah lama tidak dibuat pun (sebelum ini kebanyakannya parodi, kecuali mungkin Susuk), sesuatu yang kita tunggu-tunggu daripada Dukun dengan perlahan dan sabar. Banyak tertawa dan terhibur menontonnya.

Klasifikasi: P-13, beberapa perilaku seks, ganas, dan seram yang tidak sesuai ditonton oleh kanak-kanak. 
MENONTON DI TGV Wangsa Walk. 


3 comments:

Anonymous said...

Thank you for your unbias and sincere comment. Jefri Jefrizal

Anonymous said...

You are absolutely spot on. It is oftentimes next to impossible to find constructive reviews on Malay cinema so thank you for this post. The cast was certainly above par, especially the sarcastic Bront "mereka dua2 lelaki" "lagi bagus!", with much of the exception to Vida "konspirasi!" (whose best acting of all her scenes involved a neck brace). And if the commentor above truly is Jefri Jefrizal, I'd like to say that I thought your turn had its own charisma, which i appreciated.

Unknown said...

Yes the comment was by me jefri Jefrizal nazreenjefrizal@hotmail.com