14 March 2014

Laga(2014): Politik Lelaki

"Sampai kiamat pun perempuan takkan faham rahsia lelaki." - Sabri


Aku rasa menyesal tidak menonton filem ini di pawagam. Aku kiranya tertipu apabila seorang kawan dari Pulau Mutiara sudah menonton filem ini dan menyatakan filem ini hancur dan membuang masa, malah dia menyatakan bahawa filem ini disadur daripada filem Tamil yang baik, Aadukalam (2011). Aku mempunyai pandangan bahawa jika sesebuah filem saduran itu diadaptasi dalam bentuk yang tempatan, yang sesuai dengan budaya kita dan tidak terlihat kecanggungan budaya luar yang disadur itu, itu tidak apa (walaupun hal ini tidak asli lagi), tetapi jika ia disadur dengan adaptasi yang lemah dan masih terkongkong dalam nilai dan cerita filem asalnya, filem itu mempunyai masalah.

Laga merupakan contoh yang terdahulu, suatu filem yang disadur, jika bukan kemas dari segi susunan cerita dan pembikinan, mempunyai bentuk dan nilai yang jelas memberikan kepuasan dalam tontonan wayang Melayu. Aku tercari-cari jika wujud lagi Rahim Razali atau terkemudian (dan ini lebih jelas) gaya Isteri, Perempuan & ..., dan hal itu dapatlah ditemui dalam percubaan Ismail Yaacob ini.

Dengan mengambil latar sabungan ayam (dalam sebuah kampung yang tidak dinamakan), kita sudah menyedari kondisi ini menyerupai ruang Jogho, lantas gelanggang sabung ayam itu juga seperti bong kelahi kerbau, menjadi latar luas pertelingkahan politik dua pakatan sebuah kampung (negara). Dua pakatan ini diterajui satunya, seorang pejuang sabung ayam "asli", Hassan "Laga" (Wan Hanafi Su), dan di satu pakatan lagi orang kaya Dasuki (Nasir Bilal Khan). Hassan diperlihatkan sebagai jujur berjuang dan merupakan jaguh laga. Namanya masyhur dalam kampung itu sebagai seorang lelaki sejati yang sejati. Dasuki pula asyik kalah dalam lagaan secara tradisi dengan Hassan, makan pertelinghakannya dengan Hassan bukan lagi kerana wang tetapi maruah. Dasuki saling mencabar Hassan. Hassan dipaparkan banyak diam tetapi tersusun kata untuk diluahkan, bertindak apabila perlu bertindak. Dari jauh sahaja, susuk Hassan jelas seorang pemimpin yang berkarisma, yang bijak. Dasuki juga bijak, hanya mungkin tidak bernasib baik, lalu atas desakan ingin menang, menggunakan pelbagai kerja kotor untuk melangsaikan keinginannya.

Keinginan ini boleh sahaja dilempiaskan sebagai maksud nafsu. Menariknya, nafsu ini berkaitan dengan seks (politik dan seks sentiasa seiringan). Menarik lagi, mungkin dengan sengaja, Hassan dan Dasuki dipaparkan tidak mempunyai anak - petanda masalah dalam kelakian, juga maksud kekontangan isi juang. Maka perjuangan/kelelakian/kaliber mereka tentu "mandul" atau tidak sempurna. Dasuki mempunyai seorang isteri kaya yang cantik walaupun sudah meningkat tua. Hassan pula mempunyai seorang isteri muda, Ayu (Marsha Londoh) yang memberahikan. Mungkin atas kehadiran Ayu, Hassan sanggup bersabung dengan Dasuki setelah lima tahun tidak bertanding, atas maksud Ayu sebagai piala kehebatan/ketokohan Hassan, yang juga nanti kita akan tahu, juga bersikap material terhadap Hassan.

Dunia sabung judi ayam Hassan-Dasuki ialah dunia politik yang mencari pengaruh atas maksud kehebatan suara/nama (Hassan) dan harta/strategi (Dasuki). Kedua-duanya kotor dan lincah, dan dinyatakan dengan seksis, sang wanita tidak akan memahami mengapa mereka tetap berlumuran dengannya. Sang polis pun, walaupun kadang-kadang mengganggu ruang "haram" ini, tidak dapat berbuat apa-apa. Rujukan ini jelas mengkritik kuat lapangan politik Anwar-Mahathir yang masih bergelodak sekarang: kedua-duanya kotor, haram, penuh penipuan, dan melampaui kuasa yang ada dalam negara tersebut. Pengikut terus mengikut membuta tuli, seperti yang dibayangkan dalam Sabri (Syazwan Zulkifli), Seman (Eman Manan) yang menyokong  Hassan, dan Along Eyzendy yang menyokong Dasuki.



Separuh awal filem ini seperti memberi ruang perwatakan dan konflik Hassan-Dasuki. Secara pelik walaupun menarik, separuh lagi tiba-tiba membawa kita pada kaca mata Sabri yang dalam lamunan bercinta dengan Maya (Tyas Mirasih), seorang gadis Jakarta yang tinggal sekejap dalam rumah ibu saudaranya (Ruminah Sidek). Mungkin jika penulis skrip Jamal Ismail dan Ismail Yaacob lebih menumpukan suatu tumpuan lengkap dalam perwatakan Sabri sedari awal dalam ruang pertama, hal itu mungkin menjadi lebih sempurna.

Namun begitu, kisah Sabri ini menarik untuk dilihat dalam kelangsungan dan betapa jauh tokoh patriakhnya, Hassan (yang dia panggil Pak Cu) boleh pergi dalam hal maruah dan maksud "perjuangan". Dan hal inilah yang cuba ditampilkan oleh Jamal dan Ismail dengan tekun pada bahagian kedua.

Secara sinikal juga, ada suatu bahagian yang amat menarik berlaku dalam babak hospital apabila Sabri setelah dipukul dan berdarah mendepani Maya. Dialog Sabri dalam Melayu dan Maya, Indonesia. Aku tahu hal ini disengajakan oleh Ismail, secara sinema, konfrontasi filem Melayu yang diwakili Ismail menghadapani filem Indonesia bawaan Maya (filem romantik remaja setentunya). Dan, dengan jelas, walaupun mereka "jatuh cinta", Sabri menunjukkan sifatnya, Sabri tetap Sabri: filem Melayu tetap filem Melayu, begitulah bentuk dan rupanya, walaupun mereka boleh berkahwin (usahasama) dengan Indonesia.

Ada beberapa momen yang begitu mengasyikkan, dan keadaan Ayu yang memahami bahawa dia hanya bermain sebagai simbol seks semata-mata telah menggunakan ruang ini dengan baik sekali, sebagai suatu simbol pertarungan antara Hassan-Dasuki. Ismail sengaja mensenyapkan suara feminis untuk dilepaskan dalam filem ini, malah wanita dalam filem ini lebih celaka daripada wanita dalam Jogho. Wanita dalam pandangan orang kampung seperti Hassan, dan kemudian Sabri (kecuali jika Sabri keluar daripada pandangan itu) hanya objek semata-mata. Hal ini menghina namun berlaku dalam realiti masyarakat dan maksud penyampaian kritikan politik Ismail. Kerana itu apabila Ayu menunjukkan reaksi rusuhannya dengan membanting pinggan, hal itu terasa. Suatu imej menjelaskan dengan baik apabila Hassan mencari suara tangisan isterinya, lalu Ayu mendepani kamera dengan ruang yang begitu kecil dan terperosok tetapi memandang penonton dengan sayu, sedangkan Hassan mempunyai ruang legar yang lebih luas. Ayu sebagai objek menyampaikan ketidakpuas hatinya dalam keadaan yang begitu genting dan ditindas oleh patriaki Hassan, atau juga budaya buruk masyarakat itu yang melebihi ego lelaki terhadap kemahuan kaum hawanya. Hal inilah yang menjadi perkara ironi terhadap Maya yang jelas modenis dan sedikit liberal (wanita dari bandar, malah dari ruang Indonesia yang lebih terbuka dan berani jati wanitanya) yang sanggup mencintai Sabri. Mungkin, dalam diam, Maya melihat perubahan dalam Sabri (yang akan memahami kebobrokan budaya dan nilai kampungnya), dan hal ini yang diharapkan olehnya.

Suntingan filem ini boleh dibaiki, namun tetap mempunyai suatu kebaikan dalam sejumlah filem Melayu yang ditayangkan. Terdapat satu babak eksposisi untuk menerangkan watak Maya oleh Yus Jambu si badut kampung yang ditinggalkan seperti nasi basi dalam kawah. Gerak dan aksi laku sabungan ayam dirasai dan intrig, kengeriannya terasa, dibantu dengan percubaan memasukkan efek bunyi khas pada setiap perlawanan. Gerakan silat dan pertarungan dalam filem ini juga menarik, walaupun tidak menjadi sesuatu yang ditunggu-tunggu. Kekuatan sebenar ialah percubaan syot pelbagai oleh Indera Che Muda yang berjaya menangkap beberapa momen sinematik yang unggul, walaupun mungkin dalam kamera digital. Ada beberapa bahagian jelas kelihatan ketelitian Indera dalam menangkap mis en scene terbaik untuk menangkap emosi dan maksud babak. Dan hal ini jelas berjaya dalam ruang gelanggang dan mainan ruang dalam rumah kampung, dibantu dengan pengarahan seni yang baik juga. 

Lakonan anggota filem ini berpadu dan mengikut peranan yang diperlukan dalam sorotan cerita. Aku tertarik dengan lakonan muda Syazwan Zulkifli yang jelas matang dan menyampaikan perannya dengan baik. Syazwan mempunyai beberapa detik yang menggiurkan sebagai seorang jantan, dan paling padu adalah babak dia bertentang mata marah dengan Eman Manan, klasik! Beliau merupakan antara pelakon wibawa yang baru dan patut diangkat. Wan Hanafi Su menunjukkan sekali lagi dengan kuasa minimalisnya menyampaikan banyak perkara. Wan Hanafi patut dicalonkan sebagai pelakon lelaki terbaik sekali lagi untuk ini. Eman Manan, Nasir, Zaidi Omar, Along dan Rosyam Nor memainkan peranan mereka dengan sederhana, dan hal ini tahu disengajakan, namun tetap berfungsi untuk gerakan cerita. Marsha dan Tyas juga memainkan peranan yang baik dan bersungguh dalam penggambaran watak mereka. 

Kelemahan sebenar filem ini adalah runut bunyinya. Beberapa saduran lagu luar dimasukkan untuk mencapai efek Tamilwood yang diingini. Namun Ismail ada juga memberi ruang sunyi untuk watak bercakap. Aku suka lagu debaran (menyerupai lagu filem U-Wei) awal pembukaan filem ini. Bukankah elok jika Ismail terus meminta pembikin lagunya untuk menyampaikan emosi sama dalam babak-babak yang dia ingini agar lebih mencengkam dan asli maksudnya. Lagu pop dan saduran yang dimasukkan kadang-kala membingitkan dan mengganggu kekuatan layar imej yang sudah dipersembahkan.

Laga merupakan suatu kejutan, suatu harta yang tidak didendang dalam wayang Malaysia. Seharusnya filem ini diberikan peluang sekali lagi untuk tontonan semua.

Klasifikasi Laga: 18, Terdapat babak erotik, bayangan lucah, dan keganasan yang tidak sesuai untuk tontonan kanak-kanak.

No comments: