13 March 2014

Vennira Iravuggal(2014): Malam Putih Perakas Rajaram


Filem ini direkomendasi oleh Hassan Mutahlib.

Ada sesuatu yang tercapai dalam cara yang begitu amatur dan tidak terkesan oleh pembikin muda (ini filem kedua beliau?) Perakas Rajaram. Namun dari sudut itu, pelancaran Perakas untuk membina penceritaan ini dalam dua set masa yang berbeza, yakni perjalanan fizikal Megala (Sangeeta Krishnasamy) ke Myanmar mencari Ramesh (Magen Raman) dan perhubungan awal Megala dengan Ramesh sewaktu belajar di Universiti Sains Malaysia dipuji. Perakas mengambil masanya, membuka selapis demi selapis kulit bawang, yakni wajah-wajah yang kita tidak kenali tentang Ramesh (keadaan ini sama seperti gaya cerita wayang kulit dan makyung kita) dengan pelbagai topeng yang dipakainya, membuka setiap sudut yang sedikit demi sedikit kita akan menemui wajah "perwira" Ramesh supaya "hutang budi"nya terhadap Megala akan terlangsai, atau membawa pada suatu jalan yang lain.

Filem ini sebuah komedi romantik, tidak perlulah kita gusar tentang itu, yang memberi peluang Sangeeta untuk bersinar sebagai mata kepala kita untuk mengenal "si lelaki bedebah" yang dia cari di Myanmar. Sangeeta sebagai pelakon Tamil tempatan elok dipuji, seorang primadona muda yang akan bergerak indah jika diberikan peluang. Dari sisi matanya dengan segala reaksinya, kita mempercayai kejujuran dan kelantangannnya. Dia akan menemui Ramesh, yang berlagak jelas seperti Hanuman yang bermain-main namun mungkin, dalam segala topengan itu, seorang Arjuna yang tetap pada dirinya.

Filem romantik ini kembali dan berbolak-balik dari status masa sekarang (Megala mengejar Ramesh di Myanmar) ke status masa lampau, yang bermula seperti sebuah salinan Ali Setan. Ramesh yang berperwatakan Ali Setan dengan menjelikkan, mempermainkan para junior, dan antaranya ialah Megala. Bahagian ini mungkin menjadi kesukaan anak muda India yang terkinja dengan buah dan bunga zaman muda-mudi. Keadaan dan persembahan jelas stereotaip (malah apa lagi yang baharu jika cerita ini diulang-ulang?) antara percubaan Ramesh menyunting Megala. Dan pada bahagian-bahagian ini, mungkin ia lebih dekat dengan lidah Tamil kerana komedi lisan yang disampaikan tentu sesuatu yang menggelikan hati.

Namun keadaan menjadi lebih menarik untuk filem ini apabila sepertiga filem ini sudah dilalui, yakni keadaan Megala yang mula menyedari Ramesh "indah khabar daripada rupa". Penyimpangan ini yang menyelamatkan filem ini, dengan beberapa lagi penyudahan secara masa lampau yang membuka lagi latar cerita Ramesh dan motivasi yang dia lakukan (poin terpenting, mengapa dia menghilang di Myanmar). Keadaan ini membuatkan kita, setelah apa yang kita dihidangkan untuk memberikan suatu harapan baharu buat Megala-Ramesh, dan ini yang penting dalam mana-mana kisah cinta: harapan kedua.

Percubaan Perakas melatarkan orang Melayu dan orang Myanmar sebagai watak pacak menarik, dengan menyampaikan bagaimana luasnya diaspora dan keberadaan orang India dalam tanah air Asia Tenggara, dan secara langsung menyerap dan menyumbangkan budaya mereka dan berkongsi budaya dengan budaya besar Asia Tenggara. Hal ini menjadi suatu penelitian yang menarik tentang suara India Selatan di tanah Nusantara dan sekitarnya.

Secara teknik, beberapa babak Myanmar sengaja diperluaskan latar syot untuk bukan sahaja menangkap keadaan "luar negara lebih cantik daripada negara sendiri" tetapi menjadi suatu latar enigma cinta-tragedi antara Megala dengan Ramesh. Keadaan ini dipuji walaupun beberapa bahagiannya kelihatan canggung. Babak di Malaysia merupakan antara babak yang melemaskan, dengan beberapa klise yang memenatkan, malah lazim dan terlalu biasa. Babak ini tidak dibantu dengan percubaan Perakas memasukkan percubaan memperolokkan pensyarah, babak MTV, dan babak pijak kasut. Mungkin ini kelaziman yang berlaku dalam sebuah filem Tamil komersial namun hal ini janggal dan terlalu dapat diramalkan. Pertembungan watak Ramesh dan ayahnya dikelilingi pencakar langit di Singapura (dengan jelas Ramesh mengkritik watak ayahnya yang "tidak kenang budi", yakni tidak kenang tanah air sendiri) dengan jelas meletakkan suatu latar yang terlalu jelas dan cengeng, walaupun ia menyampaikan maksud. Secara logik, ia begitu cengeng untuk si kaya bertemu anak berlatarkan durian gergasi Singapura (dan aku terasa semacam terlalu romantis pula).

Runut bunyi filem ini dalam jaluran lemah, dengan beberapa salinan runut bunyi, walaupun melodi balada yang akan dimainkan amat menarik. Rata-rata lakonan para pelakonnya biasa, yang terkesan sekali sudah tentu lakonan Sangeeta yang membawakan wataknya dengan selamba sekali. Magen mempunyai sesuatu namun mungkin hilang buat penonton bukan India.

Suatu percubaan menarik dan komersial.

Klasifikasi Vennira Iravuggal: U, Terdapat babak minum arak, sabung ayam, dan telatah negatif Ramesh yang mungkin tidak sesuai untuk tontonan kanak-kanak.
DITONTON DI GSC, Mid Valley.  

No comments: