25 November 2013

Ikal Mayang Astro First (2013)


6 Filpen siri Ikal Mayang sedang ditayangkan di Astro First. Memang ada sesuatu daripada senarai ini, walaupun secara teknikalnya amatur, malah ada yang bersinar terus.

1-800-Baby | Sofia Jane
Tidak perlulah disangkal lagi, Zaleha yang kita kenal dalam filem U-Wei sudah dewasa dan mendewasakan dengan suatu mesej sosial tentang keinginan dan ketakutan wanita yang dikelilingi sikap lelaki yang tidak pernah nampak dan tidak pernah bertanggungjawab. Nadya Nisaa berwatak remaja sekolah Salmah yang bunting dan Norma Damanhuri sebagai Salmah yang matang dan memahami dosanya. Isunya, fenomena buang bayi. Menariknya ialah cara gelap-terang yang dibawa oleh Sofia menyampaikan maksud dengan segala sesak dan gerunnya (dua kali filpen ini "terang" dengan warna manja/damai, sila lihat di mana), ini bukan suatu "menimang anak-cucu" yang biasa dan masih menjadi beban tragedi moden, serta humanis yang diwajahkan pada mereka yang selalu kita iktiraf sebagai "penjenayah malam". Persoalan-persoalan lain turut dibuka dan sengaja diwacanakan (dan filem ini dengan jelas menampilkan suatu majlis wacana televisyen serta buku Oprah sebagai penyampai maksud jelas berkenaan harapan itu buat penonton sama-sama menyelesaikan masalah Salmah dan anaknya). Walaupun pendek namun cukup baik sebagai pembuka filem yang lima lagi.

Pantang | Vanidah Imran
Aku rasa pengakhirannya sedikit janggal walaupun monolognya sampai. Namun secara keseluruhan, filpen tentang budaya pantang selepas kelahiran anak ini antara filpem kegemaran peribadi aku yang aku dapat ingati walaupun selepas selesai tayangan. Vanidah sangat ekonomikal dalam kata-kata filemnya, juga mengejutkan, mewujudkan suatu bentuk filem yang misterius dan lirikal tanpa perlu bergaya terlalu. Garin Nugroho tentu menyukainya. Sesuatu dalam Vanidah yang dipuji terus, kerana berjaya memberi imejan amat tempatan (khusus Melayu) yang tetap berkaitan dalam dunia sekarang. Sifat psikologi sang wanita yang bersendirian dan dipenuhi "pantang" (lakonan berkuasa Dira Abu Zahari, dia sememangnya Ira Irawan Malaysia) yang tidak pernah diubah-ubah (dan bukan ada kuasa pun untuk si wataknya mengubah, hanya merenung). Suatu babak yang indah berlaku apabila Dira tidur, terdengar bisikan suara suaminya, anaknya laparkan susu, dan dia memandang bantal sebelah suaminya, yang kosong. Vanidah mencapai puisi humanis dalam kedua-dua bahasa filem dan tutur katanya, indah dan bersahaja, lantas tetap menyampaikan api-api jerih wanita yang membakar dalam sifat kemelayuannya (lalu membuka pelbagai tanda dan persoalan lain). Suatu kemenangan yang tersendiri.

Jerat Suami | Dira Abu Zahar
Dira tampak garang dalam lapisan anak muda seni yang kian meningkat, dan tampak punya pakej untuk berjaya jika diberi peluang. Seperti karyanya yang ini, suatu dokumentari-palsu berkenaan kecenderungan para wanita sekarang yang menjadi "perigi mencari timba". Persoalan ilmu hitam dan beberapa perkara kuasa materi turut dibayangkan dengan tiga hingga empat "subjek" yang menggelikan hati dan semacam sambung-menyambung, mengambil kemahiran yang pernah dilakukan dengan baik sekali oleh Amir Muhammad, dan Dira berjaya menyampaikannya dengan moden, struktural, dan bercerita tanpa terlalu didaktik.

Nawar | Aida Fitri Buyong
Ada ungakapan dalam Inggeris, "mother knows best" lalu ditambah dalam filpen ini, "and grandmothers too." Suatu filem yang aku bayangkan dibikin Suhaimi Baba, dan patut pun, Aida amat dekat dengan Suhaimi pada awal-awal kerjaya perfilemannya. Keluarga campur berbahasa Inggeris ini menyampaikan hal yang klise namun penting tentang kepercayaan dan kasih-sayang. Hanya malang sekali ada beberapa tempatnya terasa janggal dan mengganggu kerana percubaan Aida memasukkan babak "lembu". Anak bekas AF seorang anak menteri memperlekehkan dirinya dalam filem ini, nasib baik ditunjuangi tiga watak perempuan yang kuat, lebih-lebih lagi Joanna Bassey yang tidak perlu terlalu menyampaikan tetapi cukup menjelaskan suara hatinya terhadap kerisauan seorang ibu. Cukup bersahaja dan sederhana.

Odah | Filem ini sudah diulas di sini, dan aku masih sahaja ketawa terbahak-bahak (rujuk babak peraga KRU yang cun, yang juga menyampaikan sikap progresif dalam sosiobudaya zaman itu). Memang filem paling ikonik antara kesemuanya. Junaidah M. Nor wajib diberikan belanja sendiri dan kuasa kreativitinya sendiri untuk membikin filemnya sendiri. Wajib. 

Inspektor Mastura | Elaine Daly
Aku tidak tahu mengapa, menonton filpen ini seakan-akan membuka jendela kepada kisah hidup Elaine sendiri. Aku mungkin salah, namun dengan jelas filem ini menyampaikan beberapa maksud tentang wanita yang tabah kehilangan cinta dan wanita yang benar-benar faham tentang erti "cinta". Filem ini membumbui sikap komedi dan gelap, dengan banyak monolog yang disampaikan, walaupun cuba dijadikan suatu sindiran yang melucukan, terdapat beberapa bahagian yang menjanggalkan. Sikap Elaine menyampaikannya sebagai suatu naratif yang dikupas seperti bawang menjadikannya menarik, langsung memberikan harapan pada akhir filem dengan senyuman KJ (Khairy patut jadi pelakon selepas ini, tak perlu jadi menteri lagi). Namun anak Fatimah Abu Bakar ini sedikit kaku dan moden untuk dibayangkan sebagai "inspektor". Suatu percubaan yang menarik.  

2 comments:

Anonymous said...

Apa Tajuk lagu inggeris di akhir filem ini ye? Saya cari x jumpa lah.

Daeyahh said...

Tu la...saya pun cari tapi tak jumpe