04 November 2013

3 Filem untuk Haloween 2013

Aku sengaja tak mahu mengulas Insidious Chapter 2 (2013) kerana tahu filem itu mahu tidak mahu akan aku tonton dan suka. Yeap, filemnya bagus tapi dengan meletupnya The Conjuring, aku tak rasa filem sekuel James Wan ini tidak akan tidak diketahui orang. Tahun ini juga nampaknya untuk penonton menunggu bisem Carrie, namun ada tiga filem seram daripada latar belakang berbeza yang mungkin menarik untuk diteliti Haloween tahun ini:

Odd Thomas (2013)
Filem bebas bikinan anak emas Disney pada zaman dahulu dan perosak (ada yang kata pembina semula) empayar filem seram klasik Universal, Stephen Sommers tetap bersahaja dan sikap bermain-mainnya dengan kekuatan gerak kamera dan perkembangan para wataknya mengadaptasi sebuah novel Dean Koontz yang tidak terkenal namun memberikan suatu perjalanan fantasi yang menghiburkan seangkatan dengan kegelapan yang pernah dibawa oleh Peter Jackson dalam The Frighteners (namun filem Peter itu sebelum LOTR ialah sebuah klasik!). Mainan filem Ghost (ada sebuah dialog yang sengaja memberi rujukan terhadap Sixth Sense: "I see dead people, but then by God I'm doing something about it!") dengan sikap fiksyen sains mengejar masa dan si detektif hantu (teringat Nazri M. Annuar tiba-tiba) memberikan suatu kisah masam manis hidup yang just sweet. Walaupun Koontz bukan King, namun jelas Koontz tahu bila mahu mengindahkan suatu yang klise dan pernah dibuat, dan Sommers dengan jayanya menyampaikan maksud pekan kecil kelolaan si lelaki Odd Thomas (lakonan sangat menyentuh Anton Yelchin) yang pelik pada yang tidak memahami namun menakjubkan buat mereka yang mengenali. Ada plot berkenaan nak kiamat yang didalangi kumpulan penyembah setan yang menarik. Suatu perjalanan kisah pari-pari gelap yang menarik dan ditulis dengan cantik. Ya, sesuai untuk mat bunga yang suka hantu.

Rigor Mortis (2013)
Filem arahan artis muzik Juno Mak ini mungkin tidak seram (namun aku percaya kawan-kawan Cina kita merasainya seram atas nama kepercayaan) namun ia dilemparkan dengan kanvas yang sungguh cantik dan wajah berirama. Menarik lagi ialah jika kau dapat peluang membaca sari kata bahasa Melayu yang tunggang langgang namun sebenarnya merupakan terjemahan literal Kantonis yang diutarakan untuk memahami kenapa babak-babak tampak serius ini sebenarnya kelakar dan cukup menyampaikan homaj indah terhadap hantu lompat-lompat yang kita kenali dalam filem seram (komedi) Hong Kong (macam yang klasik Mr. Vampire itu). 

Mungkin orang tidak peduli hal ini namun ini sebuah filem seram "mesti tonton" hanya untuk melihat bagaimana Mak mengambil ekspresionis yang kita fahami dalam Nosferatu dan Vampyr lalu menciptakan sesuatu yang begitu cantik dalam kefahaman hantu "bangun" paling ditakuti (kerana dibangunkan kerana ilmu hitam) dalam budaya dan kepercayaan Cina, malah lebih ganas lagi dengan maksud-maksud dahulu yang tidak dapat disampaikan atas sebab LPF Hong Kong zaman dahulu macam celaka kini dapat direalisasikan dengan begatu grafik. Banyak ketahyulan dan dunia surreal dimainkan (memasuki alam-alam ghaib ini antara yang terbaik, yang memang kadang-kadang penonton Barat sahaja yang tersesat kerana terlalu mengikut tauhid rasionalis mereka) serta drama kekeluargaan yang melodrama dan menyentuh namun tidak selalu berjaya kerana desakan cerita yang terlalu menakjubkan dan beberapa plot lubang dan babak janggal (watak yang tiba-tiba muncul entah dari mana dan bertanya soalan-soalan bodoh). 

Namun filem ini ditonton bukan untuk dicari kesalahannya namun apa yang dicari ialah desakan mewarnai imaginasi imej dengan rentak kung fu dan hantu yang menyesak. Chin Siu-ho agak pelik (dan kadang-kadang meloyakan) dalam gerakan lakonannya, namun filem ini benar-benar hidup dengan kehebatan Anthony Chan Yau, sang Taois yang sudah berubah sebagai pemasak pangsapuri lama di Hong Kong. Tengok dengan teliti, ini mesin mainan Mak menciptakan sebuah "dunia filem" yang dilupakan, diisi oleh orang-orang lama yang menunggu mati (atau belum bersedia hendak mati), suatu memori lama "Hong Kong" aspirasi anak Cina (dan juga representasi filem Hong Kong zaman itu) era 80-an yang kini sudah lama dimakan kemodenan dan kuasa sentiasa ada tanah besar China (dan sofistikated orangnya sekarang). Namun di sinilah percubaan Mak untuk menyampaikan suatu yang besar berterabur, dan jelas suatu filem "gaya menangani kandungan", namun betapa indahnya gaya itu untuk dipedulikan.

Highland Tower (2013)
Ada suatu perbalahan aku dengan Ajami tentang filem ini. Walaupun aku setuju, filem ini tidaklah mencapai terror seperti Seru, namun ia sesuatu filem seram Malaysia tahun ini yang amat menarik, lebih-lebih lagi dengan percubaan produksi MiG dan Pierre menjual filem ini sebagai suatu "dokumentari" seperti mana percubaan yang berjaya dilakukan oleh Blair Witch Project. Pembayangan "realiti dalam fiksyen" ini amat dipuji.

Namun kepada penonton filem seram, tidak ada apa-apa yang baharu dengan genre "found footage" ini, namun ada penyimpangan. Filem ini mengingatkan aku kepada Apartment 143 (2011) dengan maksud mengapa filem Blair Witch Project dibuat. Apa yang lebih menarik lagi ialah keberanian Andre melakukan dua perkara:

1. Jika kita teliti sejarah filem seram MiG, sebelum Pontianak Harum Sundal Malam mengganggu kuasa pihak pemerintah, LPF berperangai iblis dengan memberikan arahan filem seram mesti dibayangkan sebagai suatu mimpi yang panjang. Masuklah filem Mistik (2003) arahan Razak Mohaideen terbitan filem seram David Teoh yang pertama, sebuah filem seram paling celaka dalam sejarah perfileman Malaysia. Plot filem ulangan klise itu (dan terus diguna oleh pembikin lain, kalau tidak percaya, rujuk Penunggu Istana dan Dilarang Masuk) mengisahkan sekumpulan remaja yang bodoh membawa kamera dan kelengkapan lalu masuk (sesat) ke dalam banglo di tengah hutan. Selepas itu entah apa-apa yang berlaku dan sang gadisnya tak habis-habis menjerit-menjerit dan menjerit kerana telah melihat anu paling besar di tengah hutan, lantas lari lintang pukang. 

Kini, hal yang sama berlaku namun Pierre memberi suatu rasional dan "doku" yang menarik: Mikail Andre dan Niezam Zaidi nak buat filem dokumentari dengan duit David Teoh.

2. Selain sebagai tempelak kepada kebodohan Mistik (dan mengatakan kepada David bagaimana plot ini boleh diguna pakai dengan cara yang lebih realistik lalu mengencing meja dekan Razak), filem ini juga sebuah filem tentang bikin filem: bagaimana nak buat filem dengan David Teo. Dan bagi aku, ini suatu kegeniusan Pierre. Filem ini tentang proses industri MiG (ada satu bahagian Niezam dengan jujur menyatakan MiG suatu produksi besar dalam negara: kita teringat Run Run Shaw dan Malay Film Productions) dengan kehadiran Azahari Zain "Aku selaku pengelola projek filem ini!" dan David (kita hanya nampak kelibatnya, tidak pernah suaranya!) yang menggerakkan "dari belakang" proses Mikail dan Niezam. Di sini Pierre melakukan suatu yang menarik. Kalau kau sedarlah: Mika dan Niezam, dua budak bijak (tak, bodoh, hahaha) anak Melayu yang berkobar nak buat filem DENGAN BAJET CIPUT dan MASA YANG PENDEK: mereka buat dokumentari (tanpa pelakon) ke suatu latar takyah keluar belanja! Wallah! Kau dapat sebuah filem! Genius! Aku tepuk tangan dan ketawa setiap gerak babak. Orang lain menjerit takut, aku ketawa terbahak. Klu untuk hal itu. Rujuk kat mana tempat si hantu tunjuk tempat "asal usul"nya, dan kau akan faham apa ke benda segala maksud filem ini dibikin.

Namun, sindiran sebagai selingan, filem ini mampu memberi babak-babak seram yang bagi aku efektif UNTUK sebuah filem MiG. Tidak ada runut bunyi Brian Ng langsung! Aku sujud syukur. David macam dah bertaubat. Ada babak yang hanya orang yang teliti yang akan sedar, sesuatu "berlingkar" tanpa ditunjukkan, suatu kualiti dalam filem-filem"dokumentari" begini yang kita akan ingat mengapa filem macam Blair Witch efektif suatu hari dahulu. Walaupun plot "ruang dimensi berlainan" filem ini lemah (rujuk filem Rec untuk suatu latar alamiah yang lebih kuat) namun penimbulan dan gerakan selamba para pelakonnya berjaya membawa suatu realisme yang jarang-jarang diperlihat. Sampai dalam panggung, banyak penonton termangu-mangu dalam ketakutan: "Ini betul, semua ni macam betul?"

Suatu kerja Pierre yang dapat dipuji, berani kerana menyentuh sebuah genre yang sudah mula tepu dan membosankan namun memberi kesegaran buat barisan filem MiG yang kita sudah sedia kenal bentuknya.

Selamat Haloween semua. Sama-samalah kita tunggu Carrie dan Penanggal.

6 comments:

Fasyali Fadzly said...

aku suka review kau untuk Highland Tower ni. Macam haram... hahahaha

Ajami Hashim said...

"Tidak ada runut bunyi Brian Ng langsung! Aku sujud syukur. David macam dah bertaubat."

KAHKAHKAH!

zulazahari said...

Aku rasa untuk filem Highland Tower tu seram lagi rancangan Detik 12 Malam terbitan TV3....hehehe.

fadz said...

aku tgk Detik 12 Malam tu x seram pulak, hahahaha

fadz said...

macam haram kan Fasyali? Hahahah

TAd said...

Saya suka Odd Thomas. Boleh nangis pulak tu haha.