29 August 2013

KL Zombi(2013):

Aku tak mahu tulis panjang-panjang.

Aku menganggap bahawa filem ini dibikin dengan sikap suka-suka dan enjoi tak hengat. Aku menganggap, kerana duit pun ciput, perkara yang kita nak buat pun tak sampai. Aku menganggap ini bukan filem seram. Aku menangis dalam hati menontonnya, menyedari pelbagai "kesusahan" yang ia perlu lalui. Entahlah, aku dah malas nak salahkan sesiapa. Aku tahu LPF punya fasal dan mungkin orang-orang tertentu yang menyebabkannya.

Sekurang-kurangnya aku nampak beberapa hal:

Ada darah (bukam macam Zombi Kampung Pisang)

Zombi datang gigit (bukam macam Zombi Kampung Pisang)

dan

Mata putih kematian (bukam macam Zombi Kampung Pisang).


Filem ini diadaptasi daripada skrip Adib Zaini dan Woo Ming Jin (dia meletakkan kredit namanya sebagai MJ Woo dan aku syak ini "Alan Smithee"nya) daripada novel Adib Zaini dengan cerita asal Woo Ming Jin, Zombijaya. Aku tak kata novelnya hebat tapi dunia apokalips yang mereka cipta menarik. Paling seronok ialah dialog-dialog celaka dalam novel itu. Kiranya, separuh daripada jalan cerita dan dialog celaka itu tersembul juga dalam KL Zombi. Di sini (spoiler) ada yang berlaku penyimpangan, terdapat suatu penyimpangan yang maha besar dan buat aku, sindiran sinikal sosial Adib terhadap MLM (berkait dengan kapitalisme cepat kaya dan struktur proses perniagaan yang juga berkait dengan pembiakan zombi) menjadi punah dan punah dan punah (aku tidak punya masalah dalam bentuk apa-apa pun suatu bahan hendak diadaptasi, menjauhi karya asal pun aku tidak ada masalah, tetapi logos dan rohnya kena betul dengan karya asalnya). Semacam, separuh awal plot yang penuh sinikal dan "hah, ambik kau Malaysia!" menjadi taman hiburan dan taman hiburan fun fair (runut bunyi filem pun macam satu sarkas yang tak tahu bila nak berhenti) yang akhirnya tidak dapat diselamatkan lagi. Pada babak apabila sang polis Azman melaung, "Aku dah dapat ubatnya, ubat dari turunan datuk nenek aku nak baikkan zombi." Aku hilang maksud. Dan aku menyedari, benda macam ni hanya boleh berlaku dalam filem Malaysia.

Namun begitu, raikanlah lakonan dan watak gila-gila Nipis lakonan Zizan Razak. Raikan dialog gila-gila yang di tut-tut-tut atas dasar "tontonan umum". Raikan Iedil Putra (entah, aku minat mamat ni). Raikan Izara berubah jadi zombi. Raikan mainan lawan-lawan mat rempit. Raikan imejan kiut ambil nombor ekor tapi keluar zombi (that one was seriously hilarious). Raikan banyak awek Melayu yang hot dalam filem ni. Sekurang-kurangnya wajah tidak ada tepung gomak dan menjerit, "Otaaak, otaaaak, otaaaak!"

Klasifikasi: U, tetapi perkara ini dipersoal dalam beberapa isu ganas dan moral buruk dalam filem ini. 

MENONTON DI GSC Berjaya Time Square.

No comments: