11 June 2013

Lari(2013): KJ Jahat dlm Filem ni

Oh, inilah dia filem tu yang masuk "pasaran" Cannes bersama-sama dengan KIL dan Vikingdom tempoh bulan lepas. Whoah, tepuk tangan buat Ahmad Idham! Aku boleh cakap satu hal lah, mamat Idham ni memang ada telur ah, ada balls orang puteh kata. Camni, cam siot mana pun kau buat, dengan berani kau kata filem ni mutu internasional. Yang itu mesti aku puji.

Dalam banyak-banyak benda yang Idham buat, semangat tak mengalah dan mengaku filem dia boleh jual pasaran antarabangsa, ahh, ini memang korang yang buat filem mesti ada dalam jiwa. Kalau tak, sampai 2020lah filem kita "wajah" kita je yang layan.

OK, filem ni bertih jagung. Aku sebenarnya MALAS nak kupas dan komen dalam-dalam, sebab sebanyak mana aku cakap pun, Idham akan ada cara dia, standard dia, dan telur dia nak ukur macam mana dia bikin filem dia. Jadi aku cakap jelah hal-hal yang aku tak suka (yang macam dia peduli kan?):

1. Runut bunyi dia malas nak mampus. Macam lagu mamat India main serunai keluar ular tedung, lepas tu, tiba-tiba mamat tu Metal petik gitar elektrik bagai. Ya Tuhan. Hancur. Sangat hancur.

2. Aku kesiankan Idham. Dia serius rasa penontonnya memang tak faham. Aku pun rasa penonton kita tak faham jadi sebab tu dalam beberapa hal, dia terpaksa melepaskan beberapa babak dialog "menerangkan"  (babak baca surat contohnya) dan babak-babak kalau dah jahat kan, macam Erry Putra tibai bini dia untuk tunjuk "Eh, aku jahatlah!" Yang ni, Hans Isaac boleh dihormatilah fasal ubah cara dalam Langgar.

3. Banyak sangat imbas kembali. Whoah, Idham dah pandai! Tapi serius aku tak peduli. Pergerakan dan skripnya takde masalah, tapi CARA ia dilakukan, suara khas, runut bunyi dan semangat melodrama. Oh, ini rujukan balik pada KL Gangster yang memang guna gaya ni.

4. Filem ni hancur tempo. Mood. Semangat "lari" tu tak buat kita betul-betul nak "lari". Ini, hanya yang profesional yang faham nak ikat babak pada babak dengan aksi yang akan faham.


Apa-apa pun, filem ni filem jaguh kampung genre aksi yang seronok. Kalau aku makan bertih jagung, siap boleh habislah, tahap wayang pacaknya memang menghiburkan untuk penonton kampung macam aku (kalau kau perasan duduk Paris berkepit minah salleh, kau mungkin tak suka).

Tapi yang lebih menariknya, ada satu babak ni yang buat aku terkikik-kikik seronok. Wah, Idham sekarang dah pandai main subteks. Ambik kau Hassan Muthalib!

Khaliff (nama kelas gila, rasa pelakon porno A+ sangat, oh ya, pelakonnya Adam Mukriz kita, Aaron Aziz) ni cari adik dia (macam Bintang Malam tu) yang kena "jual" oleh sindiket. Khaliff ni tentera (Lahad Datu ok!). Ayah dia tiba-tiba mati. Liam Neeson dapat pusing satu Eropah. Khaliff dapat ke Siam. OKlah tu.

OK, kita dah kenal yang Erry Putra (habislah abangnya, mamat ni boleh tahan celaka jahatnya) si penjahat, yang memang jahat bernama KJ(!), sampai kawen awek si hero Khaliff lakonan Dira (aku suka mata dia, stim membakar), yang buat ayah Khaliff terbunuh (sebab dia mamat orang tengah sindiket jual orang Malaysia-Thailand) dan sama-sama colek adik Khaliff nak jadikan dia ayam. Serius, jahat tahap gaban ni. Tapi nak tambahkan lagi jahatnya, jeng jeng jeng, KJ ni ada "kawanan samseng" yang ikut cakap dia (ehem!) dan dan, bakal nanti Ketua Pemuda kampung tu! Haaaa, amik kau orang politik!!!

Ada satu babak ni, masa tu Khaliff dah tau, si celakanya ialah KJ (sebab dua anak buahnya dah kena pukul kaw-kaw punya). KJ masa tu sedang BERMESYUARAT dalam bilik gerakan untuk AJK pemuda kampung supaya memilihnya sebagai KETUA. Ah, indahnya ironi ni! Sindiket kotor dan politik bertemu! Kemudian, apa yang jadi, Khaliff tendang pintu macam Rambo (ok, macam Laksamana Bentan), bawak dua penyangak tu depan semua orang (biar semua orang sedar kejahatan KJ) lalu cakap depan-depan, "Mana adik aku?" Ah, ini bahagian tersedap. Kita ingat, akan adalah satu babak lawan dialog orang-orang keliling KJ berkenaan "Oh, betapa sucinya KJ" ala mana-mana himpunan politik baik BN ataupun PR. Namun apa yang berlaku ialah: Dengan mata mengarah KJ, orang-orang yang pasif dan nampak baik tu tiba-tiba bangun angkat tangan dan serbu Khaliff, bantai dan pukul berleluasa dalam bilik gerakan!

Whoah!

Ini Idham sangat beranilah! Sangat-sangat berani! Dan nak tambahkan perisa ironi "kuasa celaka" ni, sebelum tu, KJ siap kata, "Saya akan tambahkan insentif tuan-tuan jika tuan-tuan memilih saya!" Hah, itu dia politik wang! Ambik kau!

Satu lagi:

Ada dua perempuan dalam filem ni. Dira (bekas awek Khaliff yang kena kahwin dengan KJ) dan adik Khaliff.

Seakan-akan Idham memaparkan dalam dunia Melayu, ada dua jenis lambang wanita. Kedua-duanya terhimpit dalam dunia patriaki lelaki. Namun, Dira ni lain sikit, sebab dia awek Khaliff, dia ada sedikit "semangat" walaupun terikat dengan sistem lelaki Melayu. Dia dipaksa untuk kahwin dengan KJ atas permintaan ayahnya, namun dalam diam, dia tahu dia nak apa. Adik Khaliff faham hal tu. Kod-kod wanita ini menarik, sifat penindasan mereka, walaupun tertindas secara senyap, mereka menyalurkan sifat feminisme mereka dalam acuan sistem itu. Yang ini, orangt Barat akan buta sikitlah sebab mereka takkan faham feminisme ala Timur, dan Idham dan penulis skrip ni faham. Syabas! Malah pendirian ini lebih berkuasa apabila kita lihat, penindasan bisu terhadap wanita Melayu ini dicengkam pada taham yang lebih sakit, yakni membuatkan mereka bahan jualan, yakni menimbulkan makna "simbol seks" dan hal inilah yang dilawan oleh Khaliff dan Dira (Ah, ini suratan menarik!) Khaliff menolak penindasan maha zalim ini (menutup sekali gus suara wanita itu bersuara. Jika wanita itu pelacur, suaranya ditutup langsung, dan masih ditindas oleh sistem  materi lelaki) walaupun perjuangannya satu perjuangan peribadi. 



Aksi dalam filem ini bagi tahun ini, agak menarik. Aku suka, walaupun susah nak ikut sebab runut bunyi yang hancur. Namun terdapat beberapa aksi yang kita tak rasa "tumbukannya", namun aksi dan gerakan aksinya menarik. Dari segi kareografi, sudah mula ada perubahan. Ada satu babak lari yang panjang sewaktu Khaliff di Kuala Lumpur, ah, yang ini menarik. Kita dapat lihat sisi KL yang marhaen dan kecil, dilalui Khaliff dan samseng. Hal ini amat menarik dan lebih menarik jika ia dijaga betul-betul, sudah mendekati profesionalisme filem aksi Thai.

Aaron Aziz OKlah dalam filem ni. Yang best dalam filem ni ialah Hazama, sidekick satu dimensi dan tukang lawak tiba-tiba Khaliff. Keseluruhan para pelakon tidak menghampakan.

Klasifikasi Lari: ?, Ada babak berdarah yang real dan aksi ganas dan realiti sosial yang tidak sesuai bagi penonton bawah umur.
DITONTON DI GSC, Mid Valley.

3 comments:

zulazahari said...

Songlap, langgar, lari, kil, pecah.

luvsushi said...

Awal2 dulu bila tahu ini cite ahmad idham, terus hilang mood nak tgk pelakon kesayangan si aaron aziz dan dira berlakon on screen togeder2. Cam tak selera langsung rasanya. Da dpt agak rentak cite ahmad idham camane. Runut bunyi yg ala2 gitew...skrip yg straight forward, watak yg explicitly, extremely jahat...sume tu da dpt gak. Scene lawan hebat? Hmmm...kudos to the choreographer from THAILAND. Nampak gayanya, apa pun...demi abg aaron dan dira akan ku gagahi jua menontonnya di astro first nanti. Haaiiishh!

Anonymous said...

Bro, aku dah tengok citer Lari ni. bagi aku dari segi fight scene jauh lebih better dari KL Gangster. Azlan komeng (budak jahat yang kena belasah kat warung kopi tu pun berjaya wat adegan lasak dgn baik, ye, dia tu stuntman tempatan kalau ko nak tau) overall filem ni filem melayu yang bagus sebab jalan cerita kita senang faham. Adegan dia belasah kat ladang getah tu memang terbaik, dah macam Jason Statham punya style lawan dah aku tengok, aksi tembak menembak kat pengakhiran citer tu pun best sound effect memang klass. cuma satu je yang aku tak puas adegan lari-lari kat KL tu macam sekejap sangat. patutnya kena wat panjang skit scene belasah kat KL tu. overall filem ni 4/5 rating aku bagi.