07 June 2012

Gerimis Mengundang(2012): Oh Tuhan

Aku menonton filem ini kerana Sinar Harian memberi filem ini 4 bintang. Jelaslah, aku tertipu.

Ulasan ini aku buat PENDEK (tapi aku tersedar telah ditulis panjang) supaya aku tak lah meleter panjang betapa menyakitkan, apa yang telah dilakukan oleh filem ini terhadap tontonan aku. Aku lagi terkesima bahawa penulis skrip filem ini merupakan Azwan Anuar yang aku kenal. Oh ya, siapa tak kenal Azwan, dialah budak gempal yang dipeluk Kak Limah (dah cult huh?!) malah merupakan "comic relief" kredit awal filem, serta beberapa tempat, selaku pak pacak profesional yang "just being there people will laugh".

Kehadiran Azwan dalam filem ini samalah seperti metafora keseluruhan filem ini, penampilan yang menjanjikan sesuatu yang tidak tiba-tiba sampai ke akhir.

Adakah itu maksud sebenar mereka berkenaan "Gerimis Mengundang", lagu nyanyian Zamani SLAM ciptaan Shaari Amri? Serius, lagu itu sebenar-benarnya satu keajaiban dalam persada muzik tempatan, antara lagu-lagu malar hijau kita. Amatlah mendukacitakan apabila lagu setulus dan seindah itu dirungkaikan dalam sebuah plot, cerita dan keadaan filem yang hancur, tidak boleh dipercayai dan mengundang kesesalan.

Oh ya, antara yang "terbaik" dalam filem ini adalah percubaan runut bunyinya yang kedengaran "okestra" dengan pelbagai rendisi kepada lagu Shaari Amri tersebut, yang walaupun tidak kena dengan imejan yang dipaparkan di skrin, amat indah didengari. Hal "ingatan manis" ini sahaja yang aku boleh ingati dari perhubungan "jarak jauh" aku dengan filem ini.

Pertamanya, apa yang Ahmad Idham "wants to prove" apabila menyatukan dua negara (yang pernah dibuat sebelum ini)? Serius, Indonesia jika dibandingkan filem-filem romantiknya, jauh lebih berkesan dan sofistikated (khusus filem-filem romantik moden mereka yang mereka sanggupi genre urban dan chic flick), mungkin ini tidak adil, tetapi jika dibandingkan filem ini dengan Ombak Rindu, Ombak Rindu kelihatan Gone With The Wind terhadap kelecehan filem ini ibarat novel Mills dan Boon yang tidak laku di pasaran. Yeap, inilah contoh sebuah filem kelihatan novel cinta-tragedi yang memakan segala lara dan gundahnya tanpa memahami apa yang hendak ia terangkan. Babak awal lagi kita sudah menyoal, apa ke halnya si wanita (yang mendekati mirip awek Kamal Adli sendiri, Intan Ladyana) lakonan Olivia Jensen tergatal-gatal mengacau Kamal Adli yang dalam 10 minit awal filem ini asyik mengerut menahan berak dan asyik mengeluh dan menjerit apabila melihat Olivia menampilkan wajahnya ke Kamal. Aku tak tipu, wajah aku pun berkerut tak tahan nak berak dalam dua jam yang menyakitkan menunggu "cinta tak sampai" filem ini "sampai" ke penyudahannya.

Ketidakpercayaan "cinta" Kamal-Olivia ini turut DIKALAHKAN oleh tulus sejoli Joey Exist dan Julie Zegler dalam Toyol Nakal. Serius! Tetiba je Kamal yang marah-marah (marah-marah seksual lah katakan) ni berubah nak bercengkerama dengan Olivia dalam satu babak yang langsung lemah dan tiada upaya. Kemudian, bercinta lantas selepas itu, berlakulah pengkhianatan. Banyak hal yang tidak ditampilkan, banyak maksud yang masih tersirat (mengapa Kamal terlalu pesimis terhadap kehidupan? Apakah sikap marahnya selari dengan sifat manja atau kehilangan ibu bapanya?), dan semua ini masih mengiyakan bahawa Kamal dan Olivia benar-benar bercinta?

Ada sebuah lagu Indonesia yang indah, "Manusia Biasa" yang juga tenggelam dengan babak entah apa-apa yang berlaku dalam filem ini, yang turut mengangkat beberapa lokasi pelancongan Sabah dan Jakarta, serius mengambil sikap "tangkap muat" zaman 80-an sebagai "filem pemasaran pelancong".

Kemudian, apa perlunya monolog panjang-panjang si Kamal itu terhadap jalinan panjang filem ini? Di mana maksud dan fungsi sebenarnya? Hanya kerana ia kedengaran "lunak melankolik" ia dimasukkan? Aku rasa, Sembilu jauh lebih matang daripada membuat kesilapan sebegini.

Sebuah contoh filem "cinta" yang tidak harus diikuti oleh para pembikin, malah boleh dijadikan buku rujukan, 100 kesilapan pembikinan filem genre cinta yang anda tidak harus ikut sebagai sutradara. Antara filem gagal Ahmad Idham.

Klasifikasi: U, hanya ada paha putih Olivia Jensen yang mungkin mengancam fitrah akil baligh remaja-remaja persekolahan.

6 comments:

Anonymous said...

So. Tunggu gerimis mengundang yg ini keluar di utube aje lah.

Night Aves said...

Filem pemasaran pelancong? Hahaha..! Mungkin tu tujuan asal si pengarah.

Anonymous said...

Sorry posting at the wrong place..
i remember reading are a Kamal Hassan fan..
Ini trailer next film dia..again deals with global issues and religion..releasing july/aug
http://www.youtube.com/watch?v=b_RdC4TDD10&feature=relmfu

Producer LOTR dah tengok 4 kali and both are gona work together
http://www.youtube.com/watch?v=dwgWA-2U7OE

kyle said...

klasifikasi U tuh menarik !!!! hahahahah

Anonymous said...

ok aku nak tgk peha Olivia Jensen je!

The Joker said...

...and Kamal Adli's black jacket is really ugly as well. Ditto that - aku pon nak tengok peha Olivia Jensen je!