30 April 2012

Berani Punya Budak(2012): Berani Punya Afdlin

"Dah dua tahun aku bekerja, baru sekarang aku dengar orang bersalam Satu Malaysia" - Johan

Ini cerita gila. Sebenarnya, dengan tampak, filem ini tidak bercerita, tetapi "penceritaan" itu dipermainkan, ditokok-tambah berlipat ganda lalu berlakulah apa yang berlaku dalam filem aksi-komedi ini.

Sebenarnya, filem ini "sudah ditayang" atau separuhnya, khusus adegan aksi ganas filem ini di Thailand atas nama Thai. Aku gerenti, plot Thai yang ditulis oleh Afdlin dengan dua orang Thai lebih "hancuq" daripada yang kita tonton ini. Maka walaupun di kredit akhir filem ini menayangkan Afdlin berusahasama dengan "Pakai" (guna pakai ke bro?), aku menggunapakai nama Thanapon Maliwan bersama-sama Afdlin sepertimana "origin" filem ini, Brave yang ditayangkan di Thai pada 2007. Aku percaya aksi gila babi nak mampus filem ini datang daripada perancangan bukan Afdlin seorang, tetapi Thanapon. 

Jadi apa ke hal Afdlin tak bawak je Brave yang dibuatnya bersama dan memotong-motong, memunggah-munggah filem ini dengan suntingan imej dan suara yang, Ya Rabbi cuba untuk menjadikan "what a mess" filem ini "menjadi"?

Inilah "goof" dan secara tak langsung, walaupun aku sudah M-U-A-K dengan filem sebegini (takkan Malaysia hanya boleh buat filem parodi je bro?), aku terpaksa bersetuju, bahawa Afdlin B-E-R-J-A-Y-A menghiburkan aku dengan "trash"nya (filem ini juga merujuk Hantu Kak Limah habis-habisan dalam satu adegan) ini.

Ini adalah kerana aku ni penggemar fanatik Whose Line Is It Anyway. Dalam satu segmen lawak selamba spontan olahan Drew Carey itu, peserta-pelawak perlu "membuat dialog sendiri" terhadap beberapa filem klasik/popolar di depan skrin TV, lantas apa yang berlaku jika kau lakukan dengan spontan, wallah, kau dapatlah dialog spontan yang mengenakan sang pelakon, aksi pelakon secara "sedar" atau tidak terancang, sepertimana dalam filem ini dengan dialog alih suara Thai ke bahasa Melayunya bersuara seperti "Mana aku nak cari kopi janda kat Thailand ni?", atau setiap kali watak Thai bercakap "Ya Allah", "Selemelakum", "Ikan Siakap", atau bagaimana seorang pelakon tambahan melepaskan rungutannya dengan "Kalau aku berlakon betul-betul pun buatpe, duit dapat takat cukup je", dan paling lawak, berlaku sewaktu perlawanan "adegan ketiga" klimaksnya.

Memang, apa yang kaudapat tu "bodoh" dan "trashy", tetapi "sesampah" ini disengajakan, digemblengkan untuk "meluah" ketawa. Pernah tonton Mystery Science Theater 3000? Siri TV itu meletakkan dua watak (ah, peminat filem, juga sindiran kepada pengkritik) yang menonton filem lama yang "hanjing" dan menghantar hentakan-hentakan komen spontan kepada setiap babak adegan sewaktu filem itu ditayangkan (kita tidak lagi menonton filem yang ditayangkan, tetapi menghibur diri dengan tembakan lawak dan sinikal di watak terhadap apa-apa yang berlaku atas skrin). Secara pascamoden yang pelik, beginilah yang berlaku dengan filem ini!

Satu contoh yang menarik, dalam satu babak "serius", tiba-tiba si gangster jahat berkata "overlah lakonan dia ni" sewaktu si pelakon wanita (utama) menangis dengan semahunya!

Ada antaranya memang menggelikan hati sehingga pecah perut, walaupun ia "tiada kena-mengena langsung dengan plot", ahhh, ini satu estetika menarik, ini MENYATAKAN dengan kuat bahawa, semua filem bergerak dengan pergerakan imej, bukan suaranya. Hal ini aku setuju, oleh sebab itu aku boleh terhibur dan ketawa dan melayan "kekurang ajaran" Afdlin yang mempermainkan filemnya sendiri, tetapi jika para penonton tidak dapat "menangkap" idea kreatif biadap ini, mereka akan merasa janggal lalu mengutuknya habis-habisan.

Hanya ada satu adegan panjang yang aku tidak setuju, Afdlin melakukan satu parodi "muzikal" pada perlawanan akhir di tempat "ketua gangster", yang aku rasa kekok dan janggal, kerana aksi filem itu sudah cukup brutal, ia hanya perlu dibiarkan seketika "serius", tanpa perlu merosakkan mood dengan "acapella" entah apa-apa Afdlin dan kawan-kawan. Ini hal yang Afdlin perlu petimbangkan.

Yang lainnya? Jika benar kalian tidak akan tahan dengan "celoteh" Afdlin yang gila-gila dalam filem ini, "sumbangkan" telinga dan kalian sekurang-kurangnya merasai seakan kalian menonton "filem bisu", ahh, akan ada beberapa nikmat yang aku yakin tidak akan merugikan. Satunya adalah si pelakon Mike B yang aku lihat, sepertimana filem ini bergerak dalam acuan itu, bergerak seperti sebuah "Jackie Chan", dan si Mike B ini punya cara dan lakonan, dengan mimik muka yang amat menawan dan tahu, baik dalam aksi mahupun secara emosi. Keduanya adalah babak aksi yang memang agak mantap, khusus dalam pembinaan dari aksi ke aksi. Adiadegan filem ini sudah tentu pada bahagian pertengahan filem ini, sewaktu Afdlin dan Mike B dikepung untuk berlawan di sebuah bangunan binaan usang, ahh, ini satu simfoni kinergi yang tahu mengalun bunyinya sampai ke kresendo (walaupun logik boleh dibuang ke longkang). Ini semamangnya bahagian yang mana orang puteh kata "have to be seen to believe".

Abang aku di Oxford itu kata kepadaku, Afdlin sahaja yang dia nampak, mampu menampung "kekosongan" yang tidak terisi selama P. Ramlee tiada. Abang aku, yang berpeluang menonton filem Afdlin pada waktu dalam kapal terbang MAS, atau balik tertangkap telefilem Afdlin di Astro, dia akan menyatakan, "Afdlin ni genius, macam P. Ramlee." Aku mengaku, ya, walaupun filem ini tampak "apa hal lah" dengan kegilaan Afdlin menyadur habis alih bahasanya, ada kod-kod dan perselindungan tertentu, yang jika kalian dapat tangkap, bukan sahaja perut kalian akan terkucil ketawa, tetapi jiwa dan akal kalian akan terpusing sama.

klasifikasi: 18, beberapa adegan ganas termasuk amputasi, kencing, bahasa kesat, lawak homoseksual dan seksi yang mungkin tidak sesuai untuk tontonan kanak-kanak.

2 comments:

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Amputasi itu datang dari slanga Sabah ke?

Anonymous said...

Assalam Bro .. mintak tolong check email .. ada Jemputan Seminar Media Sosial ... thanks