05 February 2012

Azura(2012): Oh patutlah warna biru semua


Ah, inilah filem pop yang aku maksudkan.

OK, hal pertama yang aku tanya pada diri aku, apa ke hal lah che Aziz kita yang kita sayangi itu (tukang revive filem Melayu zaman Fenomena sehingga buat mat-mat kilang kembali menonton, orang Melayu stuck up dan rasa ko*** dan payu dara putih masih tak menonton filem Melayu sampailah arwah Yasmin dan PGL masuk cerita) membikin semula sebuah filem yang bukanlah dikira klasik hebat nak mati (bandinglah Azura 80-an dengan Antara Dua Darjat atau Penarek Becha, dua filem bertema sama), serius, dan bagi aku, ni kerja kacang Azizlah sebab, bro, ni remake dengan yang 80-an dulu (kuasa filem dulu hanya satu: Ogy Ogy Ogy, yes, she shines through as a true primadona) yang tidak adalah ke mana malah objek filemnya pun kecil walaupun mencuba. Lihat dunia Hollywood, kita gerun melihat filem klasik West Side Story untuk dibikin semula (sebab itu para pembikin hanya membikin semula filem-filem kecik yang nampak boleh dicantikkan lagi, seperti Fright Night) atau Hong Kong macam A Chinese Ghost Story atau India macam entah berapa bikinan semula mereka.

Hal utama ialah, aku gi tonton filem ni dengan bini aku. Benda pertama yang dia sedar (OK, pertamanya, ni filem jenis dia ya) ialah, gambar filem ni kadang-kadang out of focus, gambar terlalu blur, suara mono zaman 80-an, runut bunyi tak sedap. Ni serius serius menurunkan tahap kesyahduan filem (filem Hollywood menipu masyarakat kita kerana kesan bunyi yang baik dan gambar yang tajam, hal yang amat diikuti oleh KRU dan MiG) ni untuk diikuti, lantas menyebabkan 80% penonton yang mungkin boleh ditipu dengan emosi Kardashian tidak kesampaian.

Masa aku tonton filem ni yang langsung aku tak amik serius (bini aku amik serius jadi dia bengang dengan ...) ...adalah tiga minah baboon ni dalam wayang (oh how I just love Malay cinema) yang memberi "cue" setiap babak dan percakapan Shah Jazle dan Neeloofa, siap menjerit, ketawa dan komen depan-depan layar semacam menonton TV di rumah. Ada satu babak yang sangat aku syok dan ketawa mendengar pandangan mereka, waktu tu, Afdlin Shauki si Tan Sri Puteh (Puteh, get it?) menyatakan dengan tak malu kerana mahu mengajar anaknya erti hedonis dan wanita itu alat: "Perempuan dalam hidup abah masuk keluar, masuk keluar saja, sebab abah kaya", lantas si wanita tu menjawab secara spontan: "Tengok perutlah" (trans: See the stomach lah). Aku terbahak bagai nak rak.

OK, Azura bukanlah buruk nak mampus sangat. Mentaliti Aziz yang mengangkat Melayu "tulen" dan mengkritik Melayu hipokrit dan "buat-buat" bagi aku masih menarik. Ini komposisi sosial Aziz terhadap masyarakat Melayu semasa yang dia lihat, diambil daripada filem romantik selapis paling meletup 80-an. Aku suka skripnya (walaupun banyak GILA lubang plot, khusus babak terakhir) yang mencetuskan hal-hal menarik tentang sosial semasa. Dua babak paling menarik, pascababak Neelofa yang menyanyi macam babun lagu patriotik (which she doesn't mean it, she doesn't sing with grit and lovem even knowing it's a POYO task) kemudian kita diperlihatkan sampah sarap masyarakat kita yang hebat budi bahasa kononnya. Bang! Di tengah-tengah jalan cerita sewaktu payu dara si minah penonton kena raba balaknya dan si penonton mak cik menunggu cue Erma melalak dekat Neelofa. Sebuah lagi berlaku waktu Shah Jazle nampak bosan dengan posing dekat maut. Kita dah antisipasi dia nak skodeng Neelofa, dan mungkin, uit-uit. Babak tu betul-betul subtle. Kita nampak keringat jantan Jazle sampai naik tangga diam-diam, dia buka pintu, bang! si Neelofa tengah solat.

Hal-hal kecil inilah, walaupun klise Aziz, merupakan sinema Aziz yang memikat bagi aku. Aziz ingin membawa kita bertemu kembali apa yang pernah diceritakan oleh P. Ramlee dalam Musang Berjanggut, apa itu wanita Melayu (walaupun dalam versi pop Aziz) dan apa itu Melayu hipokrit (antaranya, orang buat MLM, hahahah, Binfilem tentu suka!).

Tetapi itu sahajalah. Lakonan, Hmmm, semua pelakon tambahan hancur. Aku tak suka dengan kakak Shah tu yang bini aku kata bagus kerana menampakkan Kim Kardashiannya. Tuhan, dia lulusan Oxford, takkanlah bercakap slanga serupa kakak baru lepas mengaji tusyen Inggeris malam (supaya dapat kahwin mat salleh ko*** putih).

BTW, aku macam rasa geli-gelaman juga, sebab aku pernah ke Oxford dan abang aku lulusan sana, tapi filem ini banyak mempersimplisistikkan Oxford dan Cambridge ini sebagai objek mercu tanda kejayaan ala-ala tingkat ekuinoks, yang seingat aku, orang dah tak pandang pun, tahunya belajar dan berjaya... Bagi aku the word dropping dua universiti dalam filem ni dah masuk tahap travesty (ha, amik kau, bukak kamus!).

Dan Shah lagi satu hal (aku lagi nampak dia dalam drama siri Asmara, ah, itu satu fenomena daripadanya), mungkin ini agenda Aziz, tapi Shah langsung tidak berspeaking London, malah bila dia bercakap, pelat Melayunya kuat. Aku dok Damansara (bukanlah nak berlagak) tapi aku tak kenal budak-budak anak lot bercakap macam tu.

Ahh, Neelofa. Cantik lah dia. Aku maafkan segalanya kalau dia ada salah silap (hahahah, diskriminasi!), dia macam ada iras Erra Fazira pun. Dan dia memang boleh berlakon. Serius, filem ini menarik kerana terajunya.

Dua orang menarik dalam filem ini, Afdlin Shauki yang tahu apa yang dia tutur itu "out dated" tetapi dia tetap membuat wataknya believable. Efida Es. Ah, Akmal Abdullah dan Dr. Goggle patut bagi can untuk wanita ni di FFM kali ni (mereka kan tengok nilai, filem ni banyak nilai baik, katanya! And I know your level of choice kan?)

Alas, Aziz. Aku kesiankan Aziz sebenarnya. Banyak, sebenarnya yang dia buat dalam filem ini yang kita boleh nampak dia "menaja" (trans: dapat duit jadi ikut cakap orang taja untuk product placement). Paling-paling-paling menyakitkan ialah dia paksa dirinya untuk memaparkan Lim Kok Weng sebagai antara tempat "tajaan" itu, yang amatlah tidak sesuai dengan plot gerakan Azura dalam filem ni. Tetapi aku telan sajalah, dengan sudut kamera samarnya, gaya ala lamanya. Sekurang-kurangnya, Aziz masih ada "wit"nya untuk diselitkan, dan itu aku jumpa sebagai nilai.

klasifikasi: U, hanya ada beberapa babak menonjolkan syahwat yang mungkin tidak sesuai bagi kanak-kanak, tapi melodrama ni zaman 80-an pun bukan-bukan dan kanak-kanak zaman tu pun dah tonton bukan-bukan.


1 comment:

zulazahari said...

Nampak gayanya tak dapatla abg Aziz beat Ombak Rindu yerk?? Kehkehkeh