04 October 2010

Esei Kontreversi Aku dalam Orang Macam Kita



Yeap, aku dimohon oleh sang editor projek buku ini untuk menelusuri sesuatu tentang "homoseksualiti" dalam filem-filem Melayu yang aku rasa susah sikit nak "jumpa". Berat sih. Tetapi dengan berkat azam, aku menonton The Celluloid Closet dalam sekali duduk serta mula membuat rujukan dalam filemkita.com, imdb.com serta laman Sinema Malaysia, serta menonton dan "mencari" beberapa VCD dan DVD (tapi memang, tak lah sedalam yang dilakukan Amir untuk 120 Malay Moviesnya), tidak kurang juga beberapa rujukan ilmiah.

Aku amat terkejut dan suka dengan apa yang aku jumpa, seperti:

- Apa kaitannya Pendekar Bujang Lapok dengan homoseksualiti?

- Muzikal Rozana Cinta melangkaui zaman mengalahkan sinema Taiwan/Cina dalam paparan lesbianisme?

- Apakah filem Malaysia pertama yang mengundang adegan seks gay di layar?

- Berapa banyak kalikah mak nyah dilestarikan dalam layar Melayu? Bila? Kenapa mereka merupakan tokoh yang paling "senang" dipaparkan?

- Apakah kaitan Man Laksa dengan homoseksualiti pada peleraian konflik filem itu?

- Apakah kekuatan pembikin filem muda berbanding pembikin lama dalam isu ini?

- Kenapakah filem Waris Jari Hantu penting dalam kredensi filem gay Malaysia?


Dan banyak lagi persoalan yang aku kemukakan dan aku pertaruhkan untuk dipersoal, diperbincang dan dicari jawapannya sama-sama.

Segala yang cantik, yang buruk, yang estetika, yang murahan, yang kultus dipaparkan tanpa prejudis, malah aku menolak "menghukum" secara objektif (aku tidak mencari nilai, tetapi mencari petanda dan simbol yang memberi kod-kod tertentu terhadap keadaan dan tujuan filem itu, malah ya, dalam teori filem gay, setiap filem mempunyai agenda, atau setidak-tidaknya, identifikasi secara tidak sengaja), tetapi, dengan mengambil semangat The Celluloid Closet Russo, aku "menonton" seadanya dan cuba "membawa ke hadapan" manikam-manikam yang sudah lama terselindung.

Adalah sedikit kuasa merah jambu sebagai mengambil semangat bumbu penulisan sebegini.

Kalau korang berminat, boleh beli melalui talian dengan taukehnya di sini.

Buku ini juga boleh didapati di Silverfish.

2 comments:

Anonymous said...

ni entry kububuku!

fadz said...

sebab kububuku saya mengulas.. hehe