19 October 2010

Belukar(2010): Mungkin beberapa anugerah FFM di dalam Tangannya ...


OK, demam FFM sudah bermula, memanglah tak terasa sangat (sebab tak ada yang betul-betul boleh didiskusikan sebagai menarik untuk "berlumba", malah terkejut Mualaf langsung tidak tercalon, adakah kerana keInggerisan filem itu?) tapi kenalah jenguk-jenguk juga (benci dan suka kan?) Kali ini nampaknya filem kita dibanjiri filem seram (berongkos B), komedi dan satu dua aksi.

Sebenarnya aku dah lama simpan DVD Belukar ni, sebaik aku baca ulasan kawan aku Ajami, aku terus nak nonton, tapi jadi MALAS bila mendapati ada babak prebiu filem-filem (ini kerja MIG lah ni!) Melayu yang disiarkan, langsung aku tak leh ke Menu Utama atau "skip" dipaksanya aku tonton entah apa-apa perbiu filem yang aku tak mau tonton. Buat MIG, mohon sediakan aplikasi "skip" supaya aku tak keberatan beli DVD kalian lagi!

OK, balik pada filem..

Belukar memang ada sesuatu, tetapi lebih baiklah aku mula dengan mengutuknya dahulu.

Teknik Belukar macam c****.

There.

Aku belajar satu benda: untuk menampakkan "aksi" dalam filem aksi anda, sediakan babak DISKO dan babak-babak GADUH dalam disko (rujuk kesemua filem "aksi" Melayu yang anda pernah tonton).

Aku rasa aksi disko dan filem aksi dalam filem Melayu dah wujud macam adik-beradik. Aku pun tak faham mengapa tetapi inilah tanda tangan yang mereka titipkan kepada kita sang penonton. Maka aku buat penanda aras, kalau aksi DISKO dalam filem tu best, dan aksi GADUH dalam disko tu best, maka kesemua babak aksi dalam filem Melayu/Malaysia tu memang best. Kadang-kadang hal ni bersangkutan juga dengan drama (babak disko Layar Lara best). Dalam Belukar, babak diskonya tak best, babak gaduh dalam disko hambar. Keseluruhan babak aksi dalam Belukar: hambar.

Aku tak tahu dengan Malaysia tetapi ini bukan filem Malaysia pertama yang aku "cringe" untuk melihat suatu babak aksi berkareograf, berancang, bersusun, bersyot kemas, dan ber"aksi" yang baik. Sedari PGL dengan babak silat pendeknya itu, tidak pernah lagi aku jumpa sebuah filem yang benar-benar memberi tumpuan, MASA, dan semangat untuk betul-betul memberi kita "sebuah aksi". Afasal korang ni malas sangat ah, ha Jason Chong?

Ya, akan kembalilah dengan dua masalah BESAR yang menimpa mana-mana filem Melayu, iaitu kos belanja filem dan masa pembikinan... Aku tak tahu, nak kesiankan penonto kita, penerbit kita yang takat-takat bagi duit (di Malaysia, kita menganggap produser hanya sebagai penyalur duit je) atau pembikin filem kita yang mungkin berjiwa besar tapi tak punya daya yang tinggi atas faktor-faktor yang menyelubunginya. Belukar inilah contoh yang besar.

Contohnya, saduran dan suntingan SUARA dalam filem ini merupakan antara yang TERBURUK dalam 2010. Kadang-kadang aku tak DENGAR apa-apa entah yang dikumandangkan pelakon, malah merasakan suara dengung "nggggggggggggg" dalam filem ni macam era filem Melayu 80-an tanpa "uhhhhhh" dan "ummm"nya.

Kedua, syot filem ni HAMBAR, bosan, lewa, lewah, dan suntingan filem ni tidak kemas, ada beberapa yang mengambil masa yang begitu panjang untuk satu babak panning. Ini sesuatu yang NO NO dalam filem aksi/jenayah, tolonglah.. Dah lah filem ni senang, dibikin dalam satu lokasi (resort dan kawasan sekitar Sabah) luar, tidakkah pengarah dan sinematografer tak buat reiki dan papan cerita dahulu untuk dapatkan syot-syot yang menarik? Dan akhirnya, MUZIKNYA, lahabau! Aku dah kata aku tak suka runut bunyi yang main masuk-masuk je.. Malah ada satu babak ni, DENGAN SENGAJA bila Bront Palarae bertanya Daphne Iking, "Ke mana selepas ni" dan Daphne jawab, "ambik fresh air", lantas kereta pun bergerak dan terpasanglah satu lagu entah apa-apa yang panjang (memohon kita mendengar bait-bait cintanya dengan baik-baik, as if we care!), dan babak ini betapalah lewahnya, aku sudah boleh menyukai filem ini, tetapi kerana memerangkap dirinya ke dalam satu KONVENSI filem Melayu (di mana kita ada satu babak luas yang panjang dengan runut bunyi lagi pop yang kononnya menyatakan, "inilah tema lagu filem ini ya") membuat aku memukul-mukul sampul DVD ini ke lantai berkali-kali.

Aku katakan semua ini sebab Belukar sebenarnya sebuah filem yang ditulis dengan AMAT BAIK sekali.
Link
Serius, walaupun aku sudah TAHU apa yang akan berlaku (jika kau menonton banyak filem jenayah subgenre con/caper), tetapi aku TERHIBUR malah menyokong dan menepuk bahu watak-watak yang "bergerak akhirnya ke matahari terbenam". Ye tuan-tuan dan puan-puan, ini satu filem jenayah yang mempunyai plot twist yang menarik. Malah, tiga filem "con/caper" yang aku gemari (sampai sekarang), The Game (paling hebat dalam gaya, tetap lebih kepada "con" walaupun ada berkenaan "duit hilang"), The Usual Suspect, dan Wild Things mendapat seorang adik baru yang boleh ditimang-timang dari Malaysia. Sebenarnya, kebanyakan filem "con/caper" mempunyai sedikit-sebanyak unsur tiga filem tersebut (dan beberapa klasik zaman NOIR yang mempunyai tema yang sama), malah filem sai-fai Inception juga merujuk filem bergenre ini. Kenapa aku kaitkan Inception di sini? Kerana semua filem-filem ini, seperti mana filem yang kononnya filem caper terbaik, The Sting (walaupun aku tak berapa suka) mengambil idea yang paling dekat dengan sinema/wayang: the idea of lying is to make people believe that it is true; selagi penonton "tertipu" bahawa semua yang anda tonton itu benar (dan ada penggerak yang membohongnya), anda berjaya menipu (deceive) penonton, maka penipuan anda bukan lagi penipuan semata-mata, tetapi merupakan sebuah seni sesungguhnya.

Inilah cita-cita mana-mana pembikin filem dunia di luar sana, untuk menipu penonton bahawa segala yang kita tonton itu "benar". Maka ianya realiti/fantasi terlaksana untuk kita (penonton) dan pengiktirafan "seni" untuk pembikin.

Dan Belukar mempunyai kekuatan ini sekurang-kurangnya di dalam skripnya. Ya, skrip Jason Chong cukup rangup bak keropok Cheezels yang amat lazat sehingga menjilat jari itu, daripada penstrukturannya, watak-wataknya menyelami dinamismanya, serta kejutan demi kejutan yang diberikan.

Rujuk sahaja satu babak sewaktu Daphne Iking diminta "berdrama" yang bukan-bukan memukul Bront yang sakit, lantas memberi kita komedi tetapi pembinaan watak yang jelas dan baik (kita menyedari kerana Bront memberi badannya, dan hal ini bukan sahaja kerana Bront seorang sado-masochist dan Daphne masochist), segala erotis di sini dijaga (erotisme merupakan kekuatan filem ini, tetapi atas kerana filem ini dibikin di Malaysia, banyak hal yang terpaksa di"rendah"kan tensi seksualnya, langsung takde adegan ciuman, dan ini suatu kerugian besar buat filem ini, aku mengesyorkan filem ini dibikin kembali dan menolak ambil pelakon Islam atas sebab sensitivitinya atau usah buat filem-filem sebegini!) dan menyeronokkan tetapi tidak diluahkan sebaiknya (atas nama LPF, filem ini tak patut dibikin di sini, aku sekali lagi menyatakan: if u cant show the sex in a sexual filem, dont do it!). Ini menarik (SPOILER) dengan babak "penyeleraian" yang membongkar kebenaran Bront dan Daphne, maka "perhubungan" gila-gila yang kita tonton separa awal (yang tampak ketidakmungkin tetapi amat "believable") dijawab dalam projektori si Daphne "sengaja" menyusahkan Bront dalam lakonannya kemungkinan atas dasar "cinta"nya yang sebenar,

Ya, filem ini terpecah kepada tiga, perhubungan Bront-Daphne, babak rompakan, dan pembongkaran. Mungkin orang tak akan menyetujui Jason dalam memberi kita babak pembongkaran yang teramat panjang-melodramatik-nostalgik (dengan warna sephia, seakan menyatakan realiti yang anda lihat mungkin "bohong") tetapi aku menyukai bagaimana seronok dan berkaitnya ia terhadap segala "penipuan" (wayang yang dilakukan oleh Bront-Daphne dan kawan-kawan) yang kita lihat sebelum ini di antara Bront-Daphne dan kawan-kawannya. Penanda yang menentukan hal ini (dan sesuai dengan plot dan peranannya) merupakan rekod digital yang dipegang Bront. Ya, rekod itulah merupakan "simbol" kamera pengarah atau kertas penulis, kuasa untuk memberi/tidak memberi, rakam/tidak merakam. Aku suka dengan kecilikan Jason bermain dengan hal "penipuan" bagai kertas nipis ini, menentukan kemahuan kita (penonton) untuk ditipu untuk sedikit "kepuasan" atau memuaskan suatu bentuk libido kita, yang ditentukan oleh sebuah pita rakam/kamera filem.

Lakonan Bront amat-amat baik, walaupun aku lebih menyokong jika pengarah mengambil seorang yang lebih berbadan cantik daripada Bront (cukuplah aku katakan, antara kekuatan imej seks dalam filem ialah kecantikan para pelakunya), seperti apa yang kita tonton dalam Wild Things, tujuan pengarah memberi amat-amatlah murah hati. Daphne Iking mengejutkan aku. This girl can really act, and she got the legs to strut it off! Aku dapat merasakan hawa, nafsu, emosi dan ketenteraman Daphne yang lunak, malah babak-babak dia menangis juga kiut. Hanya ada beberapa babak dia kelihatan kekok tetapi aku salahkan Ramli Long yang tak pandai menangkap babe yang panas ni.

Ya, kemungkinan Jason boleh menang "lakon layar terbaik", Daphne pun, ataupun Bront, kerana tampak mereka "benar-benar" melakukannya untuk filem ini walaupun dalam kekangan yang mereka hadapi. Selepas ini, para prdouser, anda sudah lihat kebagusan Jason, maka berilah ia lebih banyak duit untuk dia buat sesuatu yang lebih baik daripada yang ini.

3 comments:

Anonymous said...

alang2 gaduh dalam disko, pasang lagu bee gees, kembara, dll. baru la DISCO FIGHT.

[ a D D y ] said...

haha..

tapi betul beb..
aku tgk filem sebelum tgk takers..

penipuan dalam filem ni memang terbaek..
aku siap tertanya kalo diorang memang kapel camne diorang boleh belakon sesempurna macam x kenal..

rupanya bront memang dah lama ilang dan muncul menyiasat kes aweknya sendiri..

memang nice..
tapi aku x suka gamba filem ini..
mungkin kalo gamba cite kappow masuk kat cite ni memang terbaek..

kamon beb..
sabahkan pulau dia cantik2..

fadz said...

yeahhh, Takers ok lah! ending dia entah apa2 ah bro..