23 August 2010

Umpama Api dalam Sekam, Kehadirannya Memakan Kredibiliti Industri Kecil Ini

Wah, ada bunyi sastera tak? Muahahah, sebenarnya aku nak juga buat tajuk-tajuk yang sensasi seganas tajuk RPK. Tapi tak lah, aku tak ada niat nak capai kepopularitian orang tua tu, takde agenda nak jatuhkan kerajaan BN, cari pembunuh sebenar Altantuya dan melarikan diri ke London macam kucing (tup tup, dah hilang curi ikan). Tetapi apa yang aku nak tulis ni memang aku rasa, dan sudah lama terpendam (atas nama optimis), buat masa sekarang, perlu aku luahkan, sebelum perkara yang sedang berlaku sekarang terus membuak dan membarah, yang dapat menghancurkan industri yang kita (OK, mereka) bina ini secara senyap-senyap tanpa mereka sendiri mengetahuinya.

Hal ini adalah kerana, jika kau orang jenguk, tak perlu pergi jauh, tengok sahaja tajuk-tajuk filem Malaysia yang akan keluar tahun ini. Korang sedarkan, apa ke benda tajuk-tajuknya. Tapi mmg, "we cant judge a book by it's cover", tetapi bila kita baca pun "filem" tu, ya rabbi, buat peribahasa ni, baiklah kita ubah "the cover's true to the book's broth" haha, apa-apa lah.

Aku ari tuh gi seminar fasal Bahasa dalam Filem (sebenarnya fasal dialog dalam filem Melayu), deme pun bantailah filem-filem sekarang yang "rosakkan" bahasa Melayu, dalam selit-selit tu, dimaklum juga, bagaimana "hina"nya pengisian dan tema filem Melayu sekarang (komedi murahan, seram katak, dan kisah cinta anjing-kucing). Bantai ni secara umum, jadi mungkin, ianya kepada kru filem, kepada penulis skrip, kepada pengarah, atau mungkin kepada petugas katerer yang telah bagi ikan mentah kat para pelakon sewaktu shooting. Apa yang mereka tak tahu, sebenarnya dalam pembikinan filem (dan yang aku nak nayatakan ini pun masih umum), adanya sekumpulan manusia yang dipanggil penerbit/produser yang mengeluarkan filem itu, juga pegawai peroleh judul, semacam "gatekeeper" yang menyetujui atau tidak mengesahkan satu-satu filem itu diterbitkan oleh sebuah produksi.

Sebenarnya, dua kumpulan inilah, yang mempunyai kuasa terbesar untuk "terus" atau "tolak" sesebuah judul. Buat ini, aku perlulah menepuk tangan bagi RedCommFilms, Gayatri Tayangan Unggul, serta Pesona Pictures (tapi sekarang dah kureng, pasca-PHSM), kerana sekurang-kurangnya, dua buah produksi ini "cuba" dalam sekumpulan filem yang mereka keluarkan untuk pergi lain daripada lain (dan mendapat kerugian kutipan kerananya). Dan sudah tentu, ini termasuk Grand Brilliance tahun lepas (aku tengok, GB tahun ni slow sikit) yang mengeluarkan beberapa filem baik, termasuk Budak Kelantan yang kontreversial itu.

Merekalah sebenarnya "the movers and shakers" kepada industri ini, kuasa telunjuk, power to be yang memberi pengesahan untuk satu-satu filem itu dibikin. Jika seorang yang di atas itu, bila dalam sebuah persembahan konsep (diorang panggil pitching, yah, diorang ni jahil memperkasakan bahasa Melayu, banyak guna istilah Inggeris) menyukai sebuah filem yang sedang di"persembahkan" untuk disahkan, maka filem itu "sah" dibikin (maka projek kepada produksi pembikin itu akan diberi dana, atau macam Finas, dana hutang melalui bank). Maknanya, kalau plot dan ceritanya cikai, tetapi "orang atas" rasa syok bial dengar fasal filem tu, TING TING TING, filem itu boleh dibuat. Rujuklah filem Misi1511(aku lupa tajuknya), Orang Minyak, Jalang, dan baru-baru ni, Kapoww, Zoo, Andartu Terlampau (judul Pisau Cukur lagi kelas daripada judul filem ni), V3: Samseng, Bohsia, Cuti-cuti Cinta, 4 Madu, dll.

Korang selidik-selidiklah, siapa gatekeepers ini, apa tujuan mereka duduk di kerusi memberi kata punat "ya" dan "tak". OK, aku dengar, ada juga yang berilmu "filem". Tetapi di sini aku mahu kongsi sebuah cerita, bagaimana semangat pembikin muda yang mahu "merubah dunia" dihancurkan. Bayangkan, dalam sebuah pitching, kumpulan A mati-matian persembahkan konsep sebuah filem; tema, isi, plotnya. Bilamana panel penasihat terus menembak-nembak filem tu, fine, ini suatu pengalaman, dan kumpulan A ini tentu "belajar" daripada pandangan "cerdik pandai" panel tersebut (walaupun mereka menjejak sesuatu yang kadang-kadang tidak perlu, seperti, "Di manakah Melayunya filem ni? DUH!) Bila Kumpulan A ni lepak kat luar (selepas konsep filem mereka tak diterima), seorang panel (yang sudah arwah pun) keluar lantas menyatakan terus kepada Kumpulan A itu: "Apalah korang buat filem-filem "besar", buatlah filem-filem simple, macam ni.. sure lepas punya" sambil menunjuk poster filem SELAMAT PAGI CINTA.

Hah!

Jadi korang, pikir-pikir dulu, siapa nak hentam. Selalunya, aku percaya, pembikin filem kita sebenarnya punya semangat yang besar untuk membawa filem-filem yang punya idea-idea besar, tapi aku percaya, semuanya "roboh" dan hancus bila sampai dalam dewan perbincangan tu, lalu korang tahanlah dengan filem-filem dengan judul di atas.

Aku tak suka Evolusi KL Drift, there I said it. Kalau filem itu ditunjukkan kepada penonton luar, hatta penonton Melayu yang tak pernah tonton filem Melayu sekali pun, mereka tentu akan kata, "Citer bingai apa ni yob?" Malah mmg aku dah kena pun bila aku bawka seorang kawan dan dia terus pekik kat aku, "Aku nyesal ikut ko tengok filem bana ni..." (ini adalah antara poin kenapa aku tak ulas filem ni dalam Dewan Budaya, yeap, korang dah dapat tangkap, hanya filem Malaysia yang aku rasa terdetik, walaupun ada cacatnya macam LBS, yang aku tulis, kalau tak, takde modal nak tulis beb). Tetapi percayalah, filem ini dikatakan oleh kumpulan "orang atas angin" ini sebagai filem A++, ya A++!!!! Kalau filem macam Selubung ke, Femina ke (ahhh, aku suka filem ni), Cinta ke, kalau kata A oleh deme, aku percayalah, tapi Evolusi tu???

Satu lagi: Produser.

Korang sedar atau tak (hal ini pernah diperkatakan oleh media perdana), sekarang ni, kita boleh dengar banyak Syed Kecik yang menubuhkan Sabah Production (kalau korang tak paham: kumpulan orang kaya Melayu yang ingat deme ni pandai buat filem lalu terus terjun, walaupun takde ilmu asas filem), malah merekalah yang sibuk-sibuk hendak buat filem (rujuk Kayangan, Lembing Awang Pulang ke Dayang).

U-Wei pernah didekati oleh kumpulan manusia sebegini, kononnya mereka mempunyai "idea besar" untuk filem lalu bercerita kepada U-Wei. Kau tahu apa U-Wei cakap: "Celakalah kamu."

Ya, celakalah kita bila dunia perfileman kita sekarang dipenuhi oleh mamat-mamat sebegini, yang mengikut suka hati bapak deme je nak "ubah" sesebuah konsep filem dan kata, "Oh aku ada konsep" lalu dengan duit mereka (hutang atau profit syarikat), membeli seorang penulis skrip untuk membikin sebuah filem buat mereka, dengan idea-idea yang entah-entah. Inilah yang sedang berlaku. Sedihnya, mereka tak sedar, mereka sedang menghancurkan pembikinan filem kita atas hal-hal remeh mereka ini. Aku pernah memasuki sebuah sesi "perbincangan konsep" yang mana, bos penerbitnya tak habis-habis nak "product placement" di dalam filem itu. Kalau ini diteruskan, jadilah seperti filem LABEL yang gah di kampung sendiri seperti yang berlaku dalam Bilut bagi Felda dan Wayang bagi UiTM. Serius, aku boleh bilang dengan jari, berapa banyak filem keluaran sebegini yang "berjaya", kebanyakannya memang "dilupai", tipikal filem bajet rendah AFP yang ditayangkan di Pandu-Lalu Pacak di Amerika.

Cuba bandingkan filem-filem itu dengan filem zaman P Ramlee. Kornag akan sedar, sekurang-kurangnya, filem P Ramlee yang cikai pun (Jangan Tinggal Daku) ada struktur, ada "bahasa filem" dan ada sesuatu yang menarik untuk diikuti. Filem-filem sekarang?

Satu lagi masalah, dan ini aku sudah dengar sedari Paloh dibikin dan Embun melalui kontreversi. Aku merasakan, pengarah/penerbit kita kadang-kadang ambil enteng dengan SKRIP yang sudah ditulis oleh penulis skrip. Aku sedar ini bila aku bertemu dengan seorang kawan penulis skrip, lantas aku tanya, berapa peratuskah apa yang ditulisnya dipampang dalam filem akhir. Dia menjawab: 30%!! Dia menambah, hal ni (isi skrip dicantas, dibuang, diubah) sudah BIASA dalam perfileman di Malaysia. Aku tergamam, serius! Jika ini benar-benar berlaku, bila lagi kita mahu menonton sebuah filem yang betul-betul jujur, betul-betul memaparkan "pemahaman" asal penulisnya? Ini ditambah pula dengan sikap main-main pengarah seni yang tidak mengikut "penelitian gambaran" yang diberi oleh penulis.

Serius, jika pengarah dan kru lain buat main-main dengan skrip dan penggambaran itu, hasilnya nanti pun nampak main-main. Di sinilah kita boleh teliti filem Jins Shamsuddin. Yeap, filemnya aku tak berapa suka, tetapi lihat kepada "involvement" (tidak semestinya profesional) yang diberikan untuk pembikinan filemnya, khususnya Bukit Kepong. Korang akan sedar, he means business, bukan seperti rata-rata filem yang aku tonton sekarang, sedari filem Sutera Putih yang aku sumpah-sumpah dalam pawagam suatu masa dulu.

Serius, sesuatu perlu dilakukan di sini. Aku dengar, FINAS ada membuat kursus Master Class untuk pembikin filem muda. Sepatutnya, orang atas angin yang dah tua-tua dan kononnya berpengalaman itu, dan produser-produser gatal nak buat filem tu, eloklah masuk dalam kursus tu dan dedahkan diri dengan kaedah, idea dan konsep terbaharu dalam perfileman. Ini, aku lihat, pembikin filem muda mula berilmu (lihat sahaja rujukan dan filem-filem yang mereka tonton) dan produser serta yang lainnya semacam tinggal ke belakang. Suatu kesepakatan profesional (ini belum masuk bab hak cipta lagi ni) perlu wujud antara produser dan kumpulan pembikin, juga satu visi tetap untuk melihat tata cahaya filem berubah. Jika tidak, bukan sahaja industri kita akan jauh ke belakang ditinggalkan oleh Indonesia dan Thailand, tetapi dihancuri sedikit demi sedikit kerana kealpaan terhadap hal-hal yang dibawa enteng sebegini.

ps: Erk, aku baru tersedar, baru-baru ni asyik gambarkan benda yg kelam, jatuh dan celaka tentang filem kita. Mungkin aku bersemangat menunggu filem terbaharu Mamat Khalid, iaitu Apokalips, kot, muehahaha..

15 comments:

the awesome four said...

sangat setuju dengan semua di atas! thumbs up

MORIBAYU said...

Filem malaysia kurang roh.
banyak yang jadi boneka pentas.
banyakkk sangat yg jadi wayang kulit.

tapi ada juga yg betul2 bagus.

cuma itulah,bila menonton filem dari negara jiran.Selalu terfikir...kenapa filem di astro box office tak macam nieh ???hohohooh

Anonymous said...

Kami pernah di sesi pitching dimana jurinya terdiri daripada mereka yang kunun otai-otai ini...

kami bertelagah tentang konsep? mereka sendiri keliru apakah itu konsep...

salah seorang juri A mengatakan filem pendek kami tidak lojik...padahal sudah awal-awal diterangkan bahawa filem pendek itu adalah filem pendek 'surrealis'...

Lepas itu kami tanya apakah yang encik faham tentang surrelis...dia sudah tersenyum-senyum..tak menjawab soalan dia tembak pula filem itu 'klise'..

disini kita nampak kekelakarannya...

Mungkin bro terlupa nama Dr Rozmey dalam entri ni kah kah kah....

fadz said...

Aku mohon, kalau boleh, korang yang kenal dosa-dosa yang dilakukan oleh mereka yang punya kuasa itu, agar ditulis di sini, menjadi "100 Deklamasi Dosa Orang Berkuasa Filem" sepertimana yang Martin Luther lakukan dengan memaku sehelai kertas di pintu gereja Roman Katolik.

Kita perlukan "reformasi" sistem membikin filem yang sebenar-benarnya.

fadz said...

tutup mulut, mohon kirimkan pengalaman saudara pula..

Muhammad, ya, ada yg baik, tetapi filem2 yg konsepnya entah ke mana tu, biarlah diabaikan saja dan diberi laluan kepada pembikin filem yg betul2 nak buat filem.

Anon, trimas untuk pengalaman.. Inilah kejadahnya bila mereka rasa "high and mighty", semangat tipikal feudalis yg tidak punya "substance". Jika mereka ingin nyatakan bhawa filem tu takleh dibuat kerana bajet, nyatakanlah, jgnlah pula pusing2 fasal benda2 yg akan tonjolkan diri sendiri nampak bebal..

fasal Rozmey tu, aku jenis, kalau belum tonton lagi, aku tak nak cakap, dan judul 2Alam tu masih OK, walaupun aku dah dgr macam2 bagaimana filem tu punya masalah ganti pengarah dan skrip yg baru dibuat waktu nak shooting.

ha, satu hal lagi, fine lah kalau ada pengarah yg nak jadi macam Woody Allen, tulis skrip masa last minute (zaman New York films dia), tapi kalau korang baru kecimpung, elok ikut skrip ajelah, jgn nak memandai, macam penulis skrip dalam drama realiti Ben Affleck tu, bukan ke dia ikut skrip dan tak memandai nak buat "scene" baru?

Bukan Sepet said...

... dan berapa lama lagi sebagai penonton, harus tunggu, supaya orang orang atas angin ni sedar @ disedarkan bahawa tembelangnya sudah pecah? masyarakat kini tahu bahawa karyawan seni kita sebenarnya bagus tapi ruang/peluang mereka disekat oleh manusia/birokrasi yang entah apa apa...

.. terasa berdosanya aku kerana menyumpah filem filem, drama drama melayu sebelum ni, sedangkan hakikatnya mereka cuma cari makan... semangat mereka dah dilemahkan. kalah sebelum berjuang kerana ketiadaan peluru dan perisai.

celakalah org atas angin tu!

fadz said...

Bukan Sepet, ini merupakan dialog aku dengan seorang pembikin:

Aku: Tapi tak mungkinlah deme (orang atas) tu tak tahu (mutu/cerita filem tu teruk), kan blog, ulasan dah tertulis?

Dia: Tu lah citernya, hanya kita (golongan pembikin filem) yang baca ulasan-ulasan korang, diorang tak baca, diorang tak ambil tahu.

Itulah realitinya.

Encik Jep said...

nice la bro!

tapi mcm yg ko ckp laa, hanya golongan pembikin filem yg baca ulasan ni..bukan yg atas2 angin tu.

tapi hope artikel ni sampai jugak kepada manusia2 atas angin tu.

kalau tak sedar jugak, apa lg yg kita nak 'hope' kan..

ye dak?

Bukan Sepet said...

Aduh.

Mana passport aku? Aku nak ke Iran.

syanim said...

pembikin film patotnye musti rajin usaha cari modal sendiri bukan sekadar jd lembu kena tarik lobang hidong
ini pesanan iklas dr seorang manusia biase

MORIBAYU said...

memaku kertas di pintu gereja.

aduhai,jangan ada yg kene bakar dengan Pasitan sudah.

Amir Muhammad said...

P. Ramlee mana ada filem "Jeritan Batinku".

Ya saya eksyen, saya dah tonton kesemua (33) filem arahannya yang masih wujud.

;-)

fadz said...

Haaa, sape bole reply sama itu reaksi oleh Syanim? Menarik tu...

Amir, okeh, dah ubah, yeap, silap aku, itu antara filem Sabah Production, ops..

Taf Teh said...

Ok. Revolt!

Anonymous said...

revolt jgn x revolt!!