28 June 2010

Singgah Ke CapSquare untuk Hindi dan Tamil

Hari itu, aku ajak kawan-kawan di Facebook untuk ikut aku tonton filem Hindustan atau Tamil di TGV CapSquare. Takde sape nak layan. Aku rasa kawan-kawan aku hanya layan filem Melayu (ini bagus) atau filem Hollywood (ini tak berapa bagus) sahaja.

Aku nak tonton filem "politik" hindustan itu (dibantai oleh pengkritik barat sebagai filem saduran The Godfather, tetapi disukai penonton India, Raajki ke apa ntah) tapi takde sape nak layan.

Jadi aku pergi tonton seorang, semalam.

Aku tonton filem Raavan(2010), filem gandingan suami isteri Bachan (yang jantan aku dah lupa namanya, yang wanita, ehem, Aishawara Rai pascakahwin, agak, berisi juga dia, tapi makin lama makin kurus pada akhir filem, agak pelakon kaedah [method actor] juga dia ni). Arahan Mani Ratnam (nama besar tu!) dan lagu A. Rahman.

Filemnya suam-suam kuku, tak ada apa yang baharu (kecuali sinematografi serta penggayaan yang ampuh, ini filem style over substance), malah memusing legenda Rama-Sita-Ravana sekali lagi (ini kelaziman filem Hindustan, mainan Ramayana ataupun Mahabrata). Mengejutkan kerana selalunya filem-filem Mani Ratnam mempunyai "jiwa" yang kritis dan terdasar dalam persoalan yang enak. Memang filemnya masih mempunyai provokatif politik (ideal sang penjahat sebagai penyelamat kampung dan insani sebenar) serta mempersoalkan polisi penguatkuasa (di sini, polis India), tetapi sulaman romantis pasangan suami isteri ini terlalu mengambil masa filem ini, malah imbauan lepas yang kita mahu (kenapa Raavan bertindak mencolek Aishawara) hanya berlaku selepas intermisi filem, sewaktu kita sudah agak "leka" dengan mesin bintang pasangan Bachan itu (baca: bosan).

Apa-apa pun, lagu A. Rahman tetap ada kelas, malah lakonan Aishawara dan suaminya memang terbaik (mereka kan BINTANG).

Yang aku nak nyatakan di sini ialah. CapSquare tempat terbaik untuk anda pergi tonton filem Tamil dan Hindustan yang terkini, walaupun sekarang, terdapat beberapa panggung lama dan baharu, seperti di Mid Valley, KLCC, Federal Chow Kit, Odeon, Colliseum Jalan TAR, sebuah pawagam di Sentul (dekat rumah Azwan) yang aku dah lama tak jejak (sebab asyik kena tipu, tak ada sari kata), kira CapSquare paling terbaharu, dan senang nak pegi sebab tak ramai orang. Itu yang lebih terbaek (kalau korang nak tonton filem blokbuster yang ramai tonton sampai penuh, datanglah ke pawagam ni).

Aku masih beromantis untuk filem Melayu/Malaysia mempunyai pawagamnya yang tersendiri dan dapat menayangkan filem-filem lama Melayu (walaupun hal ini sedang berlaku di Colliseum KL, dalam format yang amat buruk: VHS/DVD/VCD).

Soalan: Patutkah aku tonton Kapoww? Adakah aku akan terasa tertipu selepas menontonnya?

4 comments:

the awesome four said...

yup. capsquare adalah tempat terbaik untuk tonton filem tanpa perlu bersesak. steady je beli tiket. ahah!

Nazim Masnawi said...

Yang menarik tentang Raavan ialah kisah Ramayana yang disetkan pada zaman sekarang.

And that's pretty much it.

fadz said...

yeap Nazim, same here..

tutup, yeap, mmg akan kunjung lagi, contohnya waktu Twilight nanti.

lutfi said...

Tak tonton Rajenaati?