30 June 2010

Mantra(2010): 2 Mata Lebam + 1 Swamp Thing


Pandangan berkenaan 2 mata lebam itu merupakan bagaimana ghairahnya sang pengarah menekankan mata bengkak dua watak dalam filem ni, dengan syot yang banyak. Jadi aku ingat snagat dua mata bengkak yang lebam hitam. Mungkin ini dicuri daripada Nightmare on Elm Street. Mungkin.

Kedua: Swamp Thing. Ada benda/jin/hantu yang nampak macam Swamp Thing. Yeap. Serius aku dibawa ke alam seram Hollywood zaman Universal dan American International Pictures. Sekurang-kurangnya tak ada wanita rambut hitam gerbang yang berkeliaran dalam filem ni.

3 benda di atas yang paling aku ingati daripada filem ni.

Sekarang ni, dah mula orang bising (tak tau deme tengok atau tak) filem Malaysia asyik keluarkan filem seram je. Eh, lantaklah, aku suka apa.

OK, aku suka kalau filem seramnya bagus, mungkin masalahnya, tak banyak filem seram yang bagus keluar di Malaysia.

Ini filem seram Azhari Zain kedua (kalau aku tak silap). Premisnya masih berpaksikan ilmu hitam(buatan orang) dan rasukan. Ini tipikal budaya Melayu aku rasa (alah, filem seram Indonesia pun macam tu, dah mula pusing benda sama je). Fine. Yang penting bukan temanya (yang mula klise) tetapi cara ia dibawa.

Bagaimana cara filem ini dibawa?

Kau ada Zul Handy Black. Serius, budak Handy ni, kalau kena pada tempat dan pengarah betul, dia boleh bawa sesuatu. Hasnul Rahmat dalam filem ni kool. Paling penting, keseluruhan pelakon dalam filem ini tidak memparodikan filem ini (kecuali yang jadi Pak Long tu, kadang-kadang sampai tahap menyampah tengok dia, fake nak mati).

Hal CGI pun, ada beberapa yang aku rasa dibikin dengan impresif, khususnya hantu hitam macam dalam Ju-On Hollywood tu. Ada penggunaan efek darah dan solekan yang "gore", membuatkan filem seram yang diberi klasifikasi 18. Ada beberapa bahagian yang seronok. Aku suka babak-babak dua bomoh yang tak ketemu mata tu berentap "kuasa" di antara mereka. Macam tonton Dragon Ball buat kame kame ha tapi tanpa orangnya. Kira, ini kita punya The Believers (filem ini merupakan antara kegemaran aku, kenapalah pembikin filem kita tak boleh buat cerita sebegini?), paling tak kurang pun: Witchcraft.

Ada beberapa babak yang "eerily shocking" dari segi plot. Ini sendiri aku rasa yang buat filem ni dapat klasifikasi 18. Satu babak paling menonjol berkenaan dengan moral (bernafsu terhadap bekas isteri) dan babak ini buat aku babak paling menggelora dan berani, khususnya, disengajakan budak itu melihat ibunya ditarik masuk bilik. "Moral" yang dipaparkan ini benar-benar "menyeramkan". Ini satu babak yang efektif.
Ceritanya? Mana aku nak mula? Serius, aku serius nak suka filem ni. Sebab, aku lihat banyak "possibilities" yang menarik untuk dimainkan oleh sang pengarah, "menipu" dan "mempermainkan" penonton (dalam filem seram, seperti suspens, semua kekuatan sebuah filem seram ialah bagaimana untuk menipu dan mempermain penonton). Malah ada beberapa babak yang bagi aku, kalau punya kesinambungan yang ampuh, kalau dibuat dengan amat-amat teliti, ianya akan menjadi satu "adikarya".

Awal-awal lagi kita sudah dikelirukan (babak laju syot potong, suara seseorang memberi arahan, mayat ditarik). Aku boleh maafkan babak ini sebab mungkin pengarah mahu kita "terkeliru" untuk awalnya, sepertimana watak utamanya "terkeliru" dengan pilihannya (kenapa dengan ilmu hitam?) Kenapa ibu mertua Handy benci sangat kat dia, kenapa Pak Long tu kecoh sangat nak Handy kena "frame". Semua ni masih samar-samar.

Serius. Filem ini dibuat dengan serius sebenarnya, atau maksud aku, ada "jalur" ceritanya yang ingin membuak emosi yang serius. Macam The Exorcist. Tetapi hal itu TIDAK dipilih oleh Azhari. Contoh, dalam satu babak, di saat Handy Black dalam keadaan persimpangan, antara ingin mengambil "ilmu hitam" atau tidak (maknanya berpegang pada Iman), dia dimaklumkan akan satu berita yang akan "menghancurkan" emosinya ke buluh hatinya. Handy menjerit pedih, kita lihat wajahnya yang pilu di luar pintu penjara, lalu kemudian dinding bertulis ayat Qur'an. Serius, Azhari memerlukan pengarah fotografi yang baik ataupun dia sendiri perlu punya "mata" filem. Babak ini boleh sahaja "paronama" atau tunjang kepada pilihan Handy yang amat kritikal waktu itu. Bayangkan jika tiba-tiba kita diberi syot wajah Handy yang perih, lalu kita dipaparkan keseluruhan ayat Qur'an itu yang mengelilingi pintu itu. Situ sahaja, kita faham "ujian" yang Handy lalui, antara "kebaikan" dan "kejahatan" serta bagaimana qada' dan qadar menentukan pilihan kita. Tapi tak, Azhari hanya mengambil wajah Handy, kemudian kamera dihala sedikit sahaja kepada ayat Qur'an (malah seakan memaparkan tidak ada erti babak ini). Yang besar dan luas, jadi kecil, mikro. Azhari lebih suka mengambil "drama manusia", kesan efek, kejut-kejut dan aksi daripada hal-hal yang lebih besar yang boleh diterokai. Ini disakiti lagi dengan terlalu banyak hal yang "bergantung", banyak sangat "possibilities" yang tidak diberi peluang.

Malah, banyak adegan dan babak semacam kita tak tahu mana kepala dan mana ekor. Pencahayaan disalahkan di sini, serta konti. Aku terpaksa merungkai sendiri "ok, bab ini lepas ni, lepas tu lepas ni". Tak, ini bukan David Lynch tapi kerja malas yang tampak. Rujuk babak gelap si bini nak ke bilik air dan babak siang anaknya main basikal. Aku tak faham lagi dengan "waktu" filem ni. Caca merba. Twilight Zone pun kalah.

Ada dua babak yang aku terus "cringe" dan menyumpah filem ini. Dan hal ini diberikan sewaktu filem ni nak berakhir pula tu. Satu bila Pak Long menahan Handy dengan memaparkan Hollier Than Thounya tanpa motivasi dan makna, MUNCUL secara tiba-tiba. aku benci kemalasan sebegini! Kedua, lebih teruk, Bob Lokman menyatakan kepada Handy "aku tahu isteri kau dibuat orang untuk menganiaya kau". WTF!? Eh, Melayu bodoh, kalau kau dah tahu dari awal, afasal kau tak tahan si bomoh tu buat hal, sampai kita terpaksa membuang masa melihat seorang budak mentah belajar ilmu hitam (untuk apa pun kita tak tahu kenapa dia mahu mengambil ilmu ini sebenarnya) hanya kerana nak balas dendam.

Saat itulah (ini pertama kali aku tonton filem seram tak tutup mata ataupun telinga, itu tahap seram aku untuk filem ni) aku sedar, bukan sahaja efek seramnya aku tertipu, tetapi CERITAnya pun aku rasa tertipu. Semacam terlalu banyak plot for the sake of convinience.
Dengan itu, segala yang aku percaya tentang filem ni, merundum.


4 comments:

Ard Donivia said...

nice comment..how about d poster?did it one of the reason dat attracts u 2 watch the movie?or because of its promotion?

fadz said...

Azhar,

What-a-bout this, i was drag along by a friend?

haha,

well, the gezet is quite intriguing, at 1st..

aDDy said...

wa pun rasa filem ni antara filem seram yang menarik..

berbanding filem2 seram yang pernah wa tonton..

maaf wa bukannya bijak sangat dalam memahami terma2 dalam filem..
sebab wa cuma penonton..

wa rasa filem ni macam memerlukan kisah si hasnol tu..
kenapa dia nak bini si handy..
sebab ceritanya pendek kan..

lagi satu bro..
mana boleh wa dapat crite2 yang luorang tgk ni eh..

macam cerita not less one tu..

cerita2 yang ada nilai la..
boring la tonton filem2 yang gah ni..

fadz said...

aDDy, yeap, Mantra ada sesuatu tapi banyak macam terpotong..

Not One Less boleh cari kat Speedy Video yang besar2 macam di Pav atau Mid Valley, cuba jenguk dan tanya mana dvd filem2 Zhang Yimaou.

Bagus, ko boleh juga mula meninjau filem indie Malaysia yg banyak nilai dan kurang gah (yang Nazim Masnawi benci sangat).