26 May 2010

Ulasan "Kick-Ass" Aku dalam Dewan Masyarakat Jun 2010




Yeah, ulasan Kick-Ass aku masuk dalam majalah bulan Jun 2010.

Hehehe, satu perkara yang amat menarik berlaku. "Ass" masuk dalam Dewan Masyarakat, muhahahahah... Aku akan mencuba lagi selepas ini jika ada lagi perkataan tabu seperti %^&* dan @#$% boleh menjenguk majalah berprestij ini.. muehehe (ketawa jahat)

Ini sedikit bahan yang tak dimasukkan dalam ulasan di majalah ini:

Riwayat Kisah Balas Dendam dalam Filem Hollywood
Kebanyakan filem “balas dendam” berbentuk vigilante Hollywood wujud semasa Amerika kalah dalam peperangan, khususnya Perang Vietnam yang berakhir pada tahun 1975. Sebenarnya, filem sebegini dibikin sebagai melempiaskan perasaan tidak puas hati rakyat Amerika terhadap kekalahan Amerika di mata pihak lawan atau kepincangan keputusan Presiden Amerika semasa peperangan berlaku. Filem Hollywood pertama yang dapat dirujuk mempunyai adegan vigilante ialah The Birth of a Nation(1915) arahan D.W. Griffith. Filem ini dikecam oleh para liberal kerana mendewakan alasan pembunuhan rasis Klu Klux Klan.
Filem Death Wish(1974) ditayangkan sewaktu Presiden Richard Nixon keluar dari Rumah Putih. Filem lakonan Charles Brosnan itu memaparkan semangat membalas dendam dengan melanggar undang-undang. Filem ini mendapat sambutan penonton Amerika. Secara umum, wujud sentimen masyarakat Amerika pada waktu itu yang memerlukan “wira rakyat” yang mengambil keputusan untuk menyelesaikan masalah jenayah di Amerika di tangan mereka sendiri. “Suara rakyat” ini berkembang kepada semangat mempertahankan hak feminisme dalam I Spit On Your Grave(1978), serta beberapa filem beracuan sama seperti The Hills Have Eyes(1977), Forced Vengence(1982), dan Vigilante(1983). “Suara rakyat” ini kemudiannya diterjemahkan secara politik di dalam beberapa filem vigilante yang “malu terhadap kekalahan Amerika” seperti First Blood(1982) yang amat dikenali sebagai Rambo lakonan Stylvester Stallone dan Missing In Action(1984) lakonan Chuck Norris.

Di bawah ini, tertera beberapa filem vigilante Hollywood yang dibikin selepas Tragedi 11 September dan sewaktu peperangan Amerika-Afghanistan dan Amerika-Iraq:

Kill Bill Vol. 1(2003) Filem aksi dua bahagian arahan Quentin Tarantino ini mengisahkan seorang pembunuh upahan (Uma Thruman) membalas dendam setelah majikan dan bekas kekasihnya membunuh bakal suaminya pada hari perkahwinannya. Sebelum Kick-Ass, Kill Bill Vol. 1 telah memulakan kaedah peminjaman dan rujukan filem bagi melaksanakan plot cerita dan perwatakan.

The Punisher(2004) Filem yang kurang mendapat sambutan kerana lakonan Thomas Jane yang tidak terkenal, The Punisher menyampaikan struktur cerita yang lurus tentang seorang lelaki yang membela kematian isteri dan anaknya. Filem ini juga diadaptasi daripada komik ciptaan Gerry Conway, merupakan antara perintis watak “antiwira” dalam komik Marvel.

The Brave One(2007) Filem lakonan Jodie Foster ini mengisahkan cerita seorang penyampai radio yang membela kematian teman lelakinya kerana pihak polis tidak dapat mencari pembunuhnya. Pada waktu malam, penyampai radio itu mengelilingi bandar New York dengan sepucuk pistol, menyiasat dan mencari sang pembunuh.

Shooter(2007) Filem ini lebih jelas pandangan politiknya apabila menyelar senator dan pegawai kerajaan Amerika yang mempergunakan askar Amerika sebagai catur dalam mainan peperangan mereka untuk keuntungan minyak. Mark Wahlberg adalah “perwira tunggal” yang mendepani sistem korup itu dengan membunuh mereka satu per satu.

Taken(2008) Filem yang membaur ketidakpuasan individu terhadap kerajaan dalam menangani jenayah dalam skop yang lebih global. Liam Neeson berlakon sebagai bekas CIA yang menggunakan kemahirannya untuk menjejak sindiket pelacuran yang telah menculik anak perempuannya. Filem ini bergerak seperti sebuah filem perisik, membawa Liam Neeson ke pelbagai sempadan Eropah. Filem ini juga menggambarkan “penjahat terbesar” yang akan didepani oleh Neeson ialah seorang jutawan Arab.

The Last House on the Left(2009) Filem pembikinan semula daripada filem seram Wes Craven pada tahun 1972, yang berdasarkan kepada sebuah filem Sweeden, The Virgin Spring(1960). Filem ini memaparkan kecekalan pasangan ayah dan ibu membalas dendam terhadap perogol dan pembunuh anak gadis mereka di sebuah perkampungan terpencil di Amerika.

Edge of Darkness(2010) Filem lakonan terbaru Mel Gibson ini memaparkan ketabahan seorang ayah menuntut bela atas kematian anaknya yang menjadi saksi kepada kepincangan sebuah syarikat multinasional. Filem ini diadaptasi daripada siri televisyen BBC pada tahun 1985.

No comments: