15 May 2010

Tiga Filem Untuk Mei 2010

Unjul Nak Jadi Orang(2010)
Haaaa, ni satu "feel good movie" telefilem yang betul-betul menarik, siap aku dan ibu aku terkehek-kehek ketawa, lebih-lebih lagi (walaupun aku persoalkan penggunaan lagu zapin dan bunyi gamelan ala Jawanya) kerana telefilemnya berlatarkan Perak (Zulhuzaimy merupakan seniman asal Perak). Ceritanya mungkin "bermotivasi" tipikal novel-novel fiksyen "nilai murni" DBP tetapi pengolahannya, cara Zulhuzaimy bawakan dan imej-imejnya cukup menyegarkan. Ini antara telefilem terbaik tahun ini. Aku begitu terkejut yang Zulhuzaimy memahami (bila) tempat yang sesuai untuk membuka "rahsia dramatik" dan bila untuk mengalun emosi penonton, dengan sudut dan cadangan susun letak yang amat menarik dan lain. Ini dapat dilihat daripada sedikit demi sedikit "gunung tak terdaki" kamera telefilem ini yang meninjau Zulhuzaimy daripada bawah kepada "besar" dan "tingginya" status makwenya di jendela rumahnya. Secara cilik, pengarah fotografi, dan pertama kali aku dapat meresap "alam dan manusia bersatu", satu falsafah yang cukup dekat dengan alam Melayu yang berjaya diungkapkan oleh pengarah fotografi dengan baik sekali. Malah penjelmaan ini nampak "sesuai" apabila kesemua unsur ini, diperlihatkan "timbul" dalam pemahaman watak-wataknya dalam "membina diri", yang mana tidak terhenti kepada pembangunan watak (dan drama) watak utama Zulhuzaimy sebagai Undun, tetapi subplot, Zamarul bersama Rosminah Sidek yang mencuitkan untuk memperisterikan seorang gadis yang tidak dapat dia miliki. Hal ini amat menarik bila kita kaitkan tempat Zulhuzaimy mendapat "makna" (di tepi kali) dengan jaringan Rosminah, dan bagaimana, Zulhuzaimy dan Zamarul, kedua-duanya hendak memiliki satu tujuan. Zulhuzaimy setentunya patut diberi peluang mengarah, lebih-lebih lagi mengadaptasi novel-novel sastera yang baik kerana kefahaman simbolisme serta ciri-ciri teliti banyak diambil tinggi oleh Zulhuzaimy. Syabas, aku dan ibu aku amat terhibur dengan filem didaktik sempena Hari Guru ini.

Sila lihat makluman lebih di sini. Gambar Ihsan Budiey.


Rupan Sansei: Castle of Caliogstro(1979)
Filem ini merupakan satu penemuan yang menyeronokkan! Secara tidak sengaja, aku sedang menonton beberapa filem Studio Ghibli dan aku terpasang filem pertama bikinan Hayao Miyazaki yang amat menghiburkan dan penuh simpang-siur ini!

Secara ringkas, ini sebuah filem caper (rujuk 12 Ocean) yang berinti advencer "at the highest order". Babak demi babak yang dibuka dengan bijak sekali oleh Miyazaki membawa keterujaan yang tiada akhir, dan aku membayangkan Steven Spielberg (yang menyatakan filem ini merupakan filem advencer terbaik yang pernah beliau tonton) menjadikan filem ini sebagai rujukan untuk membikin Indiana Jones: Temple of Doom kerana ketidak hentian menyentak penonton dengan pelbagai "plot twist" dan kejutan (tetapi sudah tentu filem ini lebih terancang dan lebih rasional susunannya).

Malah apa yang membuatkan filem ini sungguh menyeronokkan ialah bagaimana Miyazaki tidak memberi kita nafas untuk melihat kejutan demi kejutan terhadap plot, menggerakkan kita supaya "advencer" ini tidak perlu habis (malah ia tidak habis pun pada akhir babak), malah di sini lagi kita dapat melihat betapa telitinya Miyazaki melukiskan wajah "manusia" terhadap watak-wataknya, termasuk watak jahat dalam hal-hal manusiawi dan menghadapi konflik. Inilah kekuatan Miyazaki yang mana Disney, termasuk Pixar langsung tidak dapat menandinginya (Pixar dan Disney tetap menyatakan pendirian sisi hitam dan putih secara jelas, kecuali mungkin Up). Miyazaki menunjukkan, kita tidak perlu membuat "live action" untuk membuat penonton teruja dengan cerita dan aksi yang ligat, tetapi animasi sudah begitu cukup, hanya penceritaan yang baik dan mencemaskan, mendahului jangkaan penonton.


Robin Hood(2010)
Filem seterusnya oleh Ridley Scott dalam pelancarannya mencari "dunia lepas" (dahulunya Gladiator, Kingdom of Heaven) dengan mengitar semula filem-filem genre epik yang pernah dibikin dengan pendedahan dan pemahaman kajian zaman sekarang. Buat aku, filem ini filem menghiburkan daripada Ridley berkenaan dunia jahiliyah Inggeris sewaktu mereka berperang salib dengan orang Islam (ada satu grafik di kredit akhir memaparkan kepala tentera Islam dipotong askar Inggeris). Ya, ini merupakan sebuah Hollywood yang tidak boleh salah, malah semua wataknya hebat melakonkan peranan mereka, malah intrignya cukup. Walaupun aku tidak faham mengapa ada pengulas yang tidak menyukai Crowe dan Blanchett, bagi aku perhubungan mereka sudah cukup dan memuaskan, lebih-lebih lagi melihat daripada perwatakan yang disingkap, antara Crowe sebagai Robin dan Blanchett sebagai Lady Marion. Malah hal-hal legenda berkenaan "Merry men", "Little John" dan "Lady into maid Marion" menjadi suku kata yang masuk akal, cukup dengan pemahaman "pun" dan "wit" Inggerisnya yang dibayangkan oleh Ridley dan penulis skrip, melarikan diri daripada kanta peristilahan yang sudah dibikin oleh Hollywood Amerika beberapa kali tentang legenda "mencuri daripada kaya untuk si miskin". Sememangnya kajian yang dibuat (atau andaian) bukan usaha yang sia-sia. Aksinya pun tidaklah sehambar yang dikatakan tetapi "cukup". Paling penting, ia tidak menipu genrenya, dan lebih lagi francais legendanya. Versi Ridley Scott ini, walaupun mungkin tidak dapat menandingi keseronokan versi Kevin Costner, merupakan antara siri Robin Hood yang menghiburkan.

No comments: