16 April 2010

Mmmm "Food, Glorious Food!"

Mereka kata, dan aku pun percaya, memang filem tidak boleh mengajar, atau secara tersirat, tidak boleh mempengaruhi penontonnya. Adalah pendebatan di sana dan sini berkenaan perilaku, imej yang dipapar di layar dan kemudian ditiru serta ikutan kerana ikon (contohnya seperti James Dean merokok dalam Rebel Without A Cause). Semua tu masih boleh diperbicarakan dan dipersoal dan dibuktikan benar (jika filem boleh mempengaruh), tetapi antara semua tu, dengan pemahaman propaganda (secara umum, propaganda, walaupun sekuat mana, tidak dapat mempengaruhi penonton yang menonton jika ia tidak mempunyai kerelevan budaya/politik), ada satu kuasa filem, yang aku percaya terpaut pada mana-mana penonton filem tegar, yeap, akhirnya, ada juga "kuasa" yang mana filem boleh mempengaruhi penontonnya, dan yang paling asas yang aku tahu semua orang akan bersetuju ialah, yeap, makanan..

Mungkin juga, kerana nafsu makanan itu sarwajagat. Manusia memang perlu makan. Jadi makanan dalam filem, para pengilang makanan tahu, imej punya kuasa pertama dalam menyampaikan suara materialis mereka untuk para konsumer menggunakan kuasa membeli mereka (kalau tak, takkan 65% iklan yang bermain di TV adalah MAKANAN kan?) Macam ada awek ni katalah, "Seorang isteri mendapat tumpuan suaminya melalui perutnya (masakan)." Manalah aku tahu, aku belum kahwin, tapi yeap, di bawah ni merupakan beberapa filem, secara peribadi yang TELAH menyebabkan aku menganut makanan dalam filem itu sebagai makanan ruji aku...

TWIGGIES
Aku dapat idea ni pun sebab ari tuh, aku tengok twiggies-twiggies ni terpampang kat rak luar stesen minyak kat Damansara.. Mmmmm, nyum nyum.. Aku macam, mmm, laparnya, sedapnya batang vanila twiggies ni, haha, padan muka Tallahasse sebab tak dapat, tengok aku dapat, aku dapat makan. Lalu aku belilah. Aku teringat filem Zombieland(2009) dengan watak Tallahasse berjuang untuk mencari "holy grail"nya yang terakhir, twinkies (kat Amerika, namanya twinkies). Bayangkanlah susah senangnya dia nak cari. Malah, kini "twiggies" (atau twinkies, alah, samalah tu!) yang murah dan sedap tu, merupakan falsafah tentang "keadaan sedia ada" atau keadaan "aman sentosa" (adanya twiggies, kiamat belum sampai). Mmm, memang nikmat makan kelembutan dan lembap roti twiggies berkrim manis ni, patutlah Tallahasse kemaruk nakkan satu (dia nak yang strawberi kan?) Jadi, ini buatmu Tallahasse.

PIZZA
Mmmmmm, satu keluarga aku memang kemaruk pizza. Tapi aku ingat lagi bila masa kecik-kecik aku minat sangat nak rasa menatang keju ni, masa E.T.(1982). Dalam babak tu, Elliot (yang sangat-sangat aku suka fantasikan aku, hihik) bawak balik pizza dengan basikal tetapi jatuh satu (lupa dah macam mana). Yang aku ingat, masa mak Elliot bukak kotak pizza yang leper tu, lalu, mmmm, tengok asap isi pizza tu menghembus keluar sampai naik bumbung dan lampu bila abang Elliot dan kawan-kawannya mengelilingi meja untuk makan, mmm, dan tengok masa pizza kena angkat, keju-keju dia meleleh lekat kat kotak. Serius, Spielberg memang melihat sesuatu macam mata anak-anak, sebab macam aku masa tu dapat bau je bau pizza, dapat rasa cair keju tu yang sedap, walaupun teknologi bau masih takde di pawagam, sampai buat kitaorang adik-beradik lapar pizza masa tu (masa tu kita kat Pensacola, Florida). Aku ingat restoran pizza pertama, Pizza Hut kat tepi Yow Chuan Plaza (sekarang dah takde) yang mana setiap kali pizza datang ke meja, aku ambik bau dia dulu yang panas tu, memercik hidung dengan bau keju cairnya, aku teringat E.T. yang pertama kali makan pizza.

M&Ms
Dulu aku memang gila M&Ms. Tapi sejak remaja, aku ada terbaca orang mati barah sebab makan M&Ms. Jadi aku dah tak segila dulu. Ni pun pasal penangan E.T. sekali lagi. Korang ingat macam mana E.T. ambik satu satu biji coklat perlbagai warna yang dicampak oleh Elliot macam laluan Hensel dan Gretel tu? (coklat penghubung dua dunia, get it? Selain daripada memberi idea pada pembunuh kanak-kanak memerangkap) Masa kecik dulu, kita orang tengok wayang kat Ampang Park. Zaman tu, filem Hollywood ambik masa untuk sampai. Jadi sebaik kitaorang balik ke Malaysia, E.T. tengah main. Aku masih ingat lepas tengok filem ni (dan lepas nangis, yeah, aku ni penonton yang romantik sedari kecil lagi), terus aku mintak ayah aku beli "coklat E.T.".. Yah, memang dalam sejarah, coklat Hershey's Reese's Pieces (bukan M&Ms, tapi coklat ni pulak dapat nama) adalah antara "product placement" pertama dunia yang menggunakan filem sebagai tempat "iklan produk".



Malah, lepas filem ni lah, kita tengok McDonalds, KFC dan entah snek bukan-bukan lagi (ingat Gremlins dan ayam goreng?) yang tiba-tiba terpampang dalam filem. Trivia lagi, coklat merupakan antara makanan yang banyak ditayang dan difalsafahkan dalam filem. Like Water For Chocolate, Chocolat, Charlie and the Chocolate Factory korang? Tapi, bagi aku yang paling berkesan buat aku ialah babak dalam The Hand That Rocks The Cradle(1992) bila Rebbecca de Mornay dengan sensual sedang mencedok coklat yang panas lalu Anabella Sciorra membau coklat masak tu, dan "Mmmmmm".. Kemudian Rebecca kata, "You know what they say, chocolate's a substitute for sex.." dengan selamba dan seksi.. Uuuuuhhhhh.. Walaupun hal ini masih dikaji, sememangnya coklat merupakan antara makanan kegemaran aku kerana kaitan kuatnya dengan filem, dan, well, its just chocolate!

CHEERIOS
Dalam Honey I Shrunk The Kids(1989), buat pertama kalinya aku dan adik-beradik aku tengok Nick Morranis nak dekat-dekat makan anak (kesayangannya: talk about the irony) dalam snek pagi susu ni yang nampak kool untuk orang-orang smart (atau nerd). Lagu James Horner (praTitanic, sewaktu aku suka gila dengan runut bunyinya macam An American Tale, Aliens, Star Trek 3, dan Willow) bergendang dan kita penonton pun kata, Aggh, jangan makan! Memang tahap dewalah filem ni untuk budak-budak nerd. Yeap, guess what, kami pun pegi cari kat supermarket untuk Cheerios dan bayangkan kita makan orang-orang kecik di lubang Cheerio! Sekarang Cheerios susah nak dapat di pasar raya biasa, hanya mungkin Cold Storage atau TMC. Aku pun lagi layan Honey Stars atau Kellog Krispies. Tapi yah, pernah satu masa, berbulan kami anak-beranak makan Cheerios kerana filem tu. OK, spuf bawah ni satu "alternate ending" kepada sebuah lagi produk:



WAFFLE
Mungkin aku salah yang ini, tapi tak silap aku, An American Tale(1986) atau Lady and The Tramp atau Poltergeist ("Ask dad! Ask dad!"), ada satu babak mungkin yang mana Fievel tengok keluarga manusia ni menuang sirup maple dan lepa susu (butter la pandai!) yang cair atas waffle. Mmmmmm... Waktu ni pulak, kami anak-beranak tak boleh lepas peluang makan waffle kat A&W.

MI MAGGI
Janganlah nak tipu korang tak makan ni. Aku masih ingat, walaupun mak aku marah makan maggi, mak aku tetap boleh ketawa tengok iklan bawah ni:



Iklan ni pun macam "filem" (dulu, filem kita begitu teruk, iklan lagi cantik daripada filem). Ya, maggi jadi budaya makanan snek kita yang sebenar sampai sekarang. (Sekurang-kurangnya, ada jugalah dari Malaysia kan?)

PAI
Dalam Return to Oz(1987), Norm King menjamu Dorothy (Fazura Balk, zaman pra-liar dewasanya) makan pai batu kapur (limestone pie) ni yang bila-bila Dorothy gigit pai tu, bunyi "kechhik", macam lembut, keras dan sedap, lalu memberitahu kawannya, "It's good." Dari situ lagi, aku mencari pai yang tersedap dalam dunia yang ada bunyi "kechikkk" bila aku gigit crust tu. Aku jumpa ni kat ofis aku bila ada mak cik ni jual (bukan pai) blueberry tart. Mmmm, aku kat Oz tiba-tiba. Serius, filem ni bukan sahaja filem fantasi yang tak ramai yang tahu, tapi buat peminat seram, antara fantasi yang betul-betul berkuasa, yang "dark" dan punya kuasanya sendiri (zaman ini, dark fantasy memang lazim, seperti Dark Crystal, Labyrinth, Excalibur, Ladyhawke, Beastmaster, Cat's Eye, The Gate, dll.)



SPAGETI
Dalam Lady and the Tramp(1955), Tramp nak tunjuk hebat kat awek dia, Lady, lalu bawak Lady ke belakang restoran Itali yang mana chef dia kenal Tramp. Dengan baik hati, chef tu bagi selonggok spageti bebola daging buat makanan kelas Tramp dan Lady. Lalu wujudlah satu babak paling romantik dalam animasi (yang rasa-rasanya Rattatouie pun tak leh kalahkan) dunia. Dengan lagu Bella Notte mainan chef dan kawannya, Lady dan Tramp, dengan seutas spageti yang dikunyah-kunyah sampai mereka tercium. Ahhhh.. Serius, spageti jadi makanan ruji kami sekeluarga setiap Ahad lepas kami tengok filem ni dalam 1990-an. Dan, adik aku memang buat kuah daging spageti yang killer gila ah.... Mmm, tak sabar nak mintak dia buat lagi.



CERI
Selain daripada baris seksi tentang makanan seperti watak Jack Nicolson si Setan yang gatal mengorat Susan Sarandon, bila Susan Sarandon tanya berapa kiub gula dia nak dalam teh dia dan Nicolson kata, letak je berapa banyak pun: "Sugar, chocolate, Coca-cola, uncontrollable appetite.." Dan waktu Susan Sarandon diliberalisasikan ("She's not wearing a bra!"), satu babak di pasar raya, Sarandon ambik ais krim "Double, double chocolate. These are fabulous.." Mmmm, cerita The Witches of Eastwick(1987) bagi aku lebih berjaya daripada kesemua sensual yang cuba dibawa dalam "filem makanan" seperti Like Water for Chocolate kerana seksualnya terhadap makanan lebih banyak dirasai dan dinafsukan pada tahap yang paling asas. Cher, Michelle Prifier dan Susan Sarandon (Sarandon merupakan watak dan pelakon yang paling aku gemari) pula membawanya, berserta suara seksi Nicolson dengan kekuatan. Dalam filem ini kita boleh rasakan makanan lebih berkuasa daripada seks (lihat sahaja babak awal waktu tiga wanita ni makan biskut keju dengan whipping cream sambil mengumpat, mmm, sedap tul!) yang sebenarnya dan sememangnya filem berkenaan kuasa feminis wanita yang menakutkan lelaki kotemporari. Ini merupakan antara filem kegemaran aku (yah, runut bunyi yang berkuasa daripada John Williams). Tapi babak ceri "Have another cherry" merupakan antara babak yang sensual yang hedonis yang selama tapi mengesankan, dan mungkin, ya, sihir ni boleh menjadi buat kamu yang janda, cubalah sebiji ceri! He he.



SUP
The Witches(1990) merupakan filem Nicolas Roeg (Don't Look Now) yang terakhir. Ada satu babak, seperti mana semua filem puak Inggeris (yang bertamadun tinggi itu), kita tengok gelagat ahli sihir makan sup. Yeah, ini satu lagi kegemaran aku untuk ikut setiap aksi ahli sihir itu makan sup (yang mana mak aku tak berapa berkenan) yang mana antara yang aku terpengaruh sangat ialah memotong roti kecil-kecil lalu mencampakannya ke dalam sup (ini merupakan bayangan persamaan ahli sihir yang mencampakkan ramuan ke dalam periuk lalu mengacau periuknya). Tapi cari ahli sihir pangkat nenek dalam filem ni memang buat kau nak makan sup waktu tu jugak. Sllllrrpppp.

Korang punya?

9 comments:

Bin Filem said...

tidak dilupakan filem-filem quentin tarantino.

susu segar dalam inglourous basterds, big kahuna burger & air berkarbonat dalam pulp fiction dll.

fadz said...

tapi filem tarantino tka buat aku nak minum susu, atau makan burger atau minum air soda.. ahh, Back to the Future ya, minum MILK SHAKE, yah, dat one.. terima kasih kerana mengingatkan.

Anonymous said...

tiada apa yang tinggal, semua scene makan yang ada pada sinema melayu@msia menyebabkan aku teringat pesan Guru, "Makan itu harus dan boleh jatuh haram. Yang wajib Puasa."

ikhlas,
penchinta ruang gelap.

Nazim Masnawi said...

Tapi filem Hollywood banyak ajar aku tentang wine. Dan kalau aku nak buat lawak berlakon-berlakon order, my choice have always been cogniac as Victor Laszlo orders when he first arrives in Casablanca.

fadz said...

Nazim, err ya, Ok..

sinaganaga said...

Ada filem yang ada babak makan pisang tak weh?

fadz said...

naga, banyak tapi tak tertarik utk aku makan pisang, kecuali Charlie Chaplin utk kenakan org (buang kulit pisang supaya kawan jatuh lalu kita ketawakan terbahak-bahak kepadanya, ha ha ha ha ha)..

pecinta ruang gelap terlalu sufis...

sinaganaga said...

eh, mana ada sufis weh... :)

fadz said...

heheh