01 April 2010

At The End of Daybreak (2009)

Tulisan ni berbau 18PL. anda sudah diberi amaran!

Babi keparat. Dua hal, pertama, buku celaka pantat Stingarden karangan Naga menyebabkan aku terlepas stop aku kat Raja Chulan, buang masa (kerja habis kul 5). sebab aku nak kejar judul filem kat atas tu (filem mula 5.30ptg kat pavi) sebab lahabau punya pawagam sekarang suka main buat tayangan waktu dekat masuk maghrib yang jawabnya, qadarlah kau jika kau nak sangat menonton filem tu. Lagha! Celaka kedua, kat pavilion, waktu tu lah pulak mamat dan minah "normal/loser" ni nak tertenggek berbaris nak menonton Clash of the Fuckers dan seangkatan filem celaka naga bodoh tu. Pantat betul. Aku bukan mainlah menyinga tengok awek-awek bontot besar ni tergedik-gedik pegang lengan pakwenya nak memilih tempat duduk. Stres sial babi. masa dah berlalu. sampai je kaunter, minah melayu ni dengan baik hati "welcome to", aku terus, at the end of daybreak, 5.30, satu! minah tu terus, "Ini filem Cina ya cik" Aku macam "Palat kau! Kau tahu tak ni filem Malaysia, bodoh!" tapi aku tak cakap lah tu, sebab aku masih MELAYU (watever dat means to u!) lalu aku hanya cakap, "God! saya tahu! dah berapa lama saya terlepas?"
"10 minit, cek.."

babi!

dapat je baki dan tiket, aku terus melonjak dan memecut. Tuhan mesti marah kat aku waktu tu, "Oh, masa nak jumpa aku, kau buat slow je eh?"

lantaklah. apa yang jadi, memang aku terlajak. rasa cam numb dan palat sangat waktu tu. aku memang pantang kalau masuk tengah-tengah cerita (walaupun, macam biasa, pawagam kurang penonton kita).

nota buat GSC Pavi: tolonglah proaktif sikit, buatlah macam TGV KLCC yang bila ramai yg gila gatal nak menonton 1-2 filem pop, mereka akan sediakan "express lane" untuk filem-filem selahabau itu. Biarlah kita orang-orang biasa ni dapat menonton filem yang kita mahu on time dan tak perlulah tunggu bebudak pop pop ni beratur. Mereka nakkan HIP jadi berilah mereka "express lane". see the similiarities?

well fuck it, benda dah berlaku.

haa, itulah rasanya penangan bila aku mengamuk.

Ok, ini yang aku nak maklum, walaupun aku hanya menonton SEPARUH daripada filem ni (waktu tu, betina slut 16 thn tu dah lepak shopping mall, siap curi baju), filem ini antara filem wajib tonton tahun ni (damn the irony!) yang mana terkesan sebagai satu semangat dalam penggayaan "sinema". Lagi satu, ini filem Malaysia, filem ketiga Ho Yuhang yang betul-betul bergerak laju (dua filemnya sebelum ini lebih lembap) malah penangkapan segalanya Malaysia amat sempurna dalam filem ini, lebih-lebih lagi dalam menangkap sisi urban kita. Ketiga, ahhh, melihat wajah arwah Kak Min, walaupun hanya sekejap (Kak Min makan pisang kau! I kid u not!) sudah begitu berbaloi.

Ini bukan ulasan yang sempurna kerana aku hanya dapat menonton separuh daripada filem ini. Tetapi apa yang aku dapat itu yang penting. Seperti biasa, ramai penonton yang merengek bila keluar dari pawagam. Sorang minah Melayu tu siap cakap, "apa punya filem ni?"

well, lantak kau lah minah. Sebab ini antara filem yang menangkap sesuatu yang segar dan menyarung jiwanya yang, kau tahu tentang apa? ya, aku pun terkejut juga - tentang cinta. tetapi filem cinta Yuhang ini bukan cintan-cintun yang monyet dan indah (ini hanya diberikan buat adegan Yasmin bersama suaminya, monyet dan pisang, get it?), dan tidak pula terlalu absurd seperti Love Conquers All si Tan Chui Mui. filem cinta ini lebih kompleks dan mendalam daripada itu, antara seorang ibu anak satu dengan anaknya, dan anaknya itu dengan seorang gadis yang tidak dapat memahami kekosongan hidupnya. Sememangnya kita tahu filem ini satu filem tragedi.

Dalam satu babak, kedengaran di radio menyatakan (ini suara Yuhang?) dalam filem klasik Cina, watak lelaki adalah watak yang bosan, si lelaki "hidup" kerana si wanita, yang punya jiwa, kata-kata dan semangat, dan atas semangat cinta dan juang ini, penonton teruja untuk menonton sampai ke akhir. Dalam filem ini, ada dua wanita (si ibu dan si gadis 16 tahun), dan kita boleh membandingkan antara dua ini, merobek, menghidupkan serta berkongsi cinta dengan si anak lelaki. Plotnya menjadi ketat apabila si anak gadis yang "tidur" bersama kekasihnya itu ditangkap. Lalu ibu bapa si gadis yang kaya itu hendak membawa si anak lelaki ke mahkamah.

Yuhang semacam menggambarkan bagaimana murahnya cinta generasi sekarang, dan agungnya cinta generasi dahulu (atau sekurang-kurangnya cinta seorang ibu). Ini dapat dilihat dengan berkesan sekali atas lakonan si ibu anak lelaki (lakonan diam tetapi mengesankan Kara Hui) yang pergi "meminta duit" daripada bekas suaminya yang dayus (mengahwini adiknya sendiri). Kita lihat bahawa Kara Hui "memaksa dirinya" untuk "melutut" ke bekas suaminya, tetapi dia masih berpegang kepada martabatnya. Bekas suaminya cuba menggodanya dan ini membuatnya marah. Dia sememangnya bermaruah. Kemudian kita lihat dia hiba dalm diam, berjalan, dan kita sedar pengorbanan yang dia harus lakukan, menjahanamkan malu dan maruahnya sendiri untuk pergi meminta duit (yang dia rasa, satu-satu tempat yang boleh bertemu). Kita lihat Kara Hui menangis hiba dalam diam, hanya kerana cinta dan korbannya untuk anak lelakinya yang satu-satu.

Malah, jika diselami, ibu dalam Kara Hui merupakan epitom wanita Cina "lama" yang terperangkap dalam chaos kemajuan urban Malaysia. Apa yang masih menggerakkannya adalah cintanya dan mimpinya (perilaku dia minum adalah untuk mengimbau alam ini, membius sakitnya tentang realiti hidupnya yang memalukan dan maruah yang dirobek). Maka sebab itu, dia menjadi "ibu" bila bertanya kenapa anaknya balik lambat, dia menjadi ibu kerana membasuh baju dan melipat baju, menjadi ibu kerana dia perlu. Dan bayangkan bila pada saat-saat akhir, sewaktu anaknya sendiri mengkhianati dirinya (dengan menelefon polis), dia meletakkan, dengan maruah, bahawa "Kau menipu saya, anak saya takkan bercakap begitu.." lalu menggambarkan bahawa anaknya sudah mati.

Lihat bagaimana tulusnya gambaran yang diberikan oleh Yuhang terhadap Kara Hui, yang sememangnya "heroin" filem ini yang berdiri tegak, tanpa rasa buruk terhadap dirinya walaupun dikecam oleh realiti. Peliknya, perilaku yang dinyatakan di sini memaparkan filem ini boleh menjurus ke melodrama, tetapi dengan sentuhan Yuhang, segala hal ini dibikin dengan "stark realism", dengan kepentingan tempo realiti sehari-hari yang "mundane", dan hanya memberi "glimpse" terhadap emosi ini pada masa-masa yang kita tidak tersangka, dan ini satu kemajuan dalam sinema kita. Yuhang tidak pernah bernostalgia atau menangisi kisah-kisah lama. Hal ini hal yang berlingkar sekarang, tetapi Yuhang memberi kita ruang untuk memahami perbezaan kelas dan zaman dalam mis-en-scenenya tanpa perlu terlalu beremosi atau berdakwah.

Hal cinta yang dipegang teguh (walaupun dikhianati oleh anaknya) oleh Kara Hui ini berlainan dengan anaknya dan si gadis 16 tahun, yang kita dapati merupakan cinta dan personaliti yang rapuh. Si gadis 16 tahun lakonan Meng Hui digambarkan cuba mencari "satu dahan untuk berpegang". Secara jujur, Meng Hui hanya mahukan "kelainan" dalam ritma hidupnya (dia meninggalkan kelaziman hidupnya dengan meninggalkan guru muziknya, tanda dia menolak kelaziman konsensus yang dihalakan oleh ibu bapanya terhadapnya), dan dia sendiri tidak tahu apa yang dia nak (dia mencuri baju, hanya kerana mahukan jawapan daripada pakwenya jika baju itu sesuai untuknya, sebagai baju datingnya). Begitu juga dengan anak lelaki lakonan Tien You (budak ni, macam muka Aaron Kwok masa muda, dan sedikit iras adik bongsu aku siot! Cute betul) yang meraba-raba hidup, lalu mempunyai "hidup untuk dituju" apabila bertemu si gadis. Tetapi kita tahu, "mainan cinta" si gadis dan pemuda ini "murah" dan jauh kurang maruahnya jika dibandingkan dengan Kara Hui. Secara jujurnya, hal perkaitan dan pertalian ini, yang menjerut, bukan sahaja si anak lelaki, gadis itu, tetapi termasuk ibunya yang menyebabkan pemahaman cinta itu menggetarkan dan menyakitkan. Cinta dalam filem Yuhang ini tidak senang, tidak ada jalan penyelesaian, hanya kerumitan yang tidak dapat dilepaskan lagi. Dan ini amat-amat menyesakkan.

Ada beberapa bahagian yang menjadi simbol yang mewakili watak, juga apa yang akan berlaku. Ini boleh diperhatikan dengan kematian tikus pada bahagian awal (aku tak dapat tengok bahagian ni) yang dikaitkan dengan babak pembunuhan, kemudian ikan dalam akuarium yang mewakili si gadis dan kucing yang mewakili si pemuda. Sentuhan-sentuhan prasedar ini yang memberi kuasa dan semangat buat filem ini, lebih-lebih lagi dengan gerakan kamera Yuhang yang kali ini menangkap dengan kejutan, berlingkar ke satu-satu objek seakan-akan menyatakan ini sebuah filem ngeri atau melodrama (biasa dalam filem-filem Melayu lama) dan gerakan sisi yang membuka pelbagai ketentuan. Malah banyak bahagian diberikan ruang untuk para pelakonnya "mengisi" ruangannya agar dapat membina satu keadaan yang penonton tidak tahu ke mana arah si pengarah akan bawa watak-watak ini. Ini sesuatu yang menarik daripada tangan Yuhang.

Aku amat-amat suka dengan lakonan Kara Hui yang senyap dan memahami, dia menayangkan perasaannya tanpa perlu menunjukkannya kepada anaknya. Keadaannya sangat "real". Orang baharu Tien You dan Meng Hui juga tidak menghampakan, menggerakkan dan punya "chemistry" yang tersendiri, malah kita merasakan mereka pada awalnya hanya "bermain-main" sahaja dalam perhubungan yang mereka lakukan, sehinggalah satu penemuan yang berlaku. Cikgu piano ialah Tan Mei Ling, ibu Jason dari Sepet, pelakon kesayangan arwah Kak Min dan merupakan pelakon kesayanganku. Selain arwah, menontonnya di sini amat menyejukkan jiwa. Terdapat Hassan Muthalib yang menjadi inspektor, juga pemanda arwah sebagai inspektor. Shoot, tiba-tiba je rasa melankoli teringat arwah. Jadi filem ini bukan sahaja menjadi filem terbaik Yuhang setakat ini, tetapi juga filem penghormatan buat arwah. Arwah tentu akan berbangga dengan kerja Yuhang yang satu ini, malah berjaya memenangi beberapa anugerah di luar negara, termasuk "yang besar" seperti Golden Horse itu.





10 comments:

Anonymous said...

best crite vampire nie..

AbduL QaDir said...

Aku baru tengok citer ni fadz...memang satu kelainan dari Yuhang. Aku suka... :)

kekure said...

Pak Hassan sangat macho okies?Dia patut mendapat lebih banyak 'lines' haha..
Aku pun terlepas the first 10 mins!cilakak sangat!

Fasyali Fadzly said...

aku dah tgk dan aku tak terlepas pun 10 minit terawal tu. siap dapat tgk beberapa iklan sebelum tayangan bermula. jangan jeles.. hehehehehe..

w/bgi.pun, good review. aku sanggup tak baca review ko sampai aku tgk filem ni..lepas tgk baru baca takut hilang estetika menonton.. hehehe

fadz said...

anon, tu Daybreak kan? atau metafora gadis 16thn tu?

gaia, yep, sama..

kekure, err, kalau tambah line, jadilah filem penyiasatan pulak.. ko mmg tak leh jadi produser filem.. hahaha

vit, blahlah!!! haha.. thx..

kekure said...

Haruskah aku buat filem penyiasatan hanya untuk Pak Hassan?kekekekeke

kekure said...

Haruskah aku buat filem penyiasatan hanya untuk Pak Hassan?kekekekeke

aediasri said...

separuh cerita dah terlepas?

kalau woody allen, terlepas credit awal pun taknak tengok dah!

hahaha

fadz said...

Aghhhhhhhhhhhhhhhh, saje je kan buat org panas! hahaha

TAd said...

there's a scene in this film that is similar with Gael Morel's Le Clan, except that in Le Clan, the actor Nicholas Cazale shaved stood in front of the mirror staring at himself, and started cutting his pubic hair.

- TAd