05 February 2010

Ilusi dan Realiti 2 Filem Ahmad Idham

Niyang Rapik(2010) dan Adnan Semp-it(2010)


Akhirnya, akhirnya, dalam hidup aku, dapat juga aku dijemput oleh MIG untuk menonton sebuah filemnya (well, bukan filem mereka tetapi filem edaran mereka, filem terbitan syarikat Ahmad Idham). Memang, perangai dan sikap kurang ajar yang selalu David Teoh buat dalam pratonton filem terbitan/edaran kawan-kawannya (baca: bercakap sewaktu filem ditayangkan) tidak berlaku pada hari pratonton Niyang Rapik. Malah, hebatnya PA pak cik tu, semua orang dia siap salam sewaktu mereka nak balik, siap mengucap terima kasih kerana menyokong. Hebat!

OKlah, ini bukan cerita tentang David Teoh atau MIG atau makanan Mango tetapi tentang Ahmad Idham, manusia yang habis-habisan bantai Mansor Puteh kerana gatal buat filem dengan semangat sendiri. Untuk makluman, apabila aku menonton Niyang Rapik, aku merasakan, adalah beberapa babak yang menarik, jauhlah daripada sebuah filem seram. Tetapi, ada beberapa babak "ngeri", satu-satunya adalah babak dalam rumah Nasir Bilal Khan sewaktu Zek Zaidi dan Shaheizy Sam masuk untuk siasat. Malah, terus-terang, babak pertengahan filem ini (sewaktu Awal Ashaari muntah darah) sampai ke resolusi filem, ianya amat-amat menarik, mengujakan untuk ditonton (walaupun buat peminat filem seram, awal-awal lagi kita sudah tahu siapa yang terbunuh dan siapa yang jahat).

Babak awal filem paling menjengkelkan, dan ini aku tak salahkan Idham tetapi Siti Jasmina Ibrahim selaku penulis skrip. Babak awal semuanya bercakap-cakap gaduh yang amat-amat panjang dan tidak perlu (tidak ada apa-apa yang ditunggu, tidak ada pembukaan rahsia, tidak ada perkembangan watak). Langsung tak menarik dan lewah, ini bukan drama radio ya Siti Jasmina, ini filem. Ada juga beberapa babak dalam filem itu melemaskan, beberapa babak hantu masih tidak ada efek menakutkan, malah pengakhiran dengan tangan melambai-lambai amat-amat tidak perlu. Ini bukan Carrie, Idham!

Yang lebih menarik lagi ialah, bagaimana Siti Jasmina dan Ahmad Idham bermain dengan ruang ilusi dan realiti. Ini yang menarik. Kita diberikan satu pemahaman realiti yang sebenarnya ilusi (watak Liyana Jasmay) dan ilusi yang akhirnya realiti (Nasir Bilal Khan menyimpan rahsianya). 3 budak yang kembali untuk menghantar kerambit keramat itu dibuka dengan kekeliruan ini. Selepas memahami segala rahsia ilusi, dan realiti terpampang, adakah dia yang bersalah boleh mendepani realitinya, atau masih terkurung dalam ilusinya? Ini yang menarik pada akhir filem (walaupun klise) apabila yang bersalah hanya lihat "ilusi" hantu itu sehingga ke akhir hayatnya sedang kawan-kawannya sudah "terpecah" daripada ilusi yang memerangkap mereka.

Hal ilusi dan realiti ini lebih tampak menarik dipermainkan oleh Ahmad Idham dalam Adnan Semp-it, ya filem komedi ini, mengejutkan, menyeronokkan untuk ditonton! Kalau bukan kerana Kekure memaksa aku menonton filem ini, sambil menyatakan "orang tak suka filem Melayu pun suka tengok filem ni" boleh buat aku gi tonton filem ni. Gezetnya ya Rabbi, sangat menyesatkan (rasa macam tonton filem B rendah) kerana filem sebenar lebih seronok dan kelakar dan terikat cantik dalam logiknya, malah kalau aku sedikit tidak betul, inilah filem Ali Setan untuk dekad kita setakat ini.

Sebenarnya, ini adalah daripada kekuatan Shaheizy Sam, seorang pelawak baharu yang mempunyai potensi yang mengujakan. Lihat sahaja babak selambanya makan stik dengan tangan sewaktu ditegur oleh Melayu eksi Eropah. Aku tak boleh tahan ketawa waktu tu. Dan bagaimana pula dengan dialog rojak "don't banana fruit two time" dan "disposable".. that was just awesome! Malah aku suka dengan persoalan "proposal" Intan Ladyana atau Zack tidak diselesaikan (tidak dimaklumkan pada akhir filem), di sini, yang penting ialah perhubungan Intan dan Shaheizy, bukan hal-hal lain.

Di manakah genius Ahmad Idham dalam filem ini? Sila lihat perkara ini: Boboy dan Mimi diberikan satu perhubungan cinta yang lebih menarik daripada Adnan(Shaheizy) dan Nadia(Intan) sebenarnya. Malah, kita tahu, perhubungan ini dijadikan perbandingan dengan perhubungan "ilusi/palsu" Adnan-Nadia. Perhubungan ini juga diadakan sebagai eskapisme (sama seperti Adnan-Nadia), sebagai satu alat pemerhatian pengelasan sosial (yang sama seperti West Side Story, Slumdog Millionaire, Bobby). Kita tahu bahawa dunia korporat-kaya Nadia tidak akan bertembung dengan kelas tiga-mat rempit Adnan. Malah, Mimi menyatakan hal ini dengan terus-terang dengan Boboy, "kalau kereta ada bumbung, ikut kau buat apa, takde bumbung", lantas tas tangan Mimi direntap (bandingkan ini dengan tujuan laptop Nadia direntap) oleh mat motor secara tiba-tiba, lalu Boboy dan Mimi mengejar mat motor yang curi tas tangan Mimi. Apa yang berlaku? Satu lagi hak luar jangkaan, mat motor itu mati, kepalanya tercabut. Maka Mimi dan Boboy "jatuh cinta" serta diselubungi mimpi kepala mat motor itu kembali seperti hantu, mengacau mereka. Ini kita tahu adalah "ilusi" kerana ia berlaku dalam mimpi. Malah, dengan wit, Boboy terbangun daripada mimpi ngeri hantu mat motor (sebenarnya Adnan) mengacaunya, malah dia baru lepas melancap!

Kemudian, dalam satu babak, kita sudah tahu Mimi dan Boboy akan "bersama selama-lamanya" apabila Mimi sudah mahu menerima tawaran Boboy melamarnya. Mereka melakukan sesuatu yang "fantasi" di realiti kita tetapi "realiti" untuk mereka, mereka bernyanyi semacam cerita hindustan, satu lagu yang panjang! Selesai nyanyi, buah kelapa tiba-tiba jatuh. Kita dipaparkan buah kelapa itu. Ia bukan buah kelapa, tetapi KEPALA mat motor yang hilang tempoh hari! Mimi dan Boboy terganggu!

Secara sindir dan subtle, inilah kekuatan Ahmad Idham. Secara realiti, Idham menyatakan "kengerian" atau "frightening reality" yang Mimi akan lalui jika dia mengahwini Boboy. Ini dibuat dengan amat lembut dan berkias sekali, malah hal inilah yang dibawa ke hadapan untuk Nadia. Adakah Nadia sanggup melalui hal "menyusur dunia mat rempit" yang Nadia sendiri tahu akan menyusahkannya? Ada ton positif yang diberi oleh Ahmad Idham, malah Idham menyatakannya dengan open ended (terpulang penonton, yang kemudiannya mendepani realiti sebenar untuk menyahut ilusi yang diberi Idham atau menolaknya). Dan ini sesuatu yang amat-amat dibanggakan untuk datang daripadanya.

9 comments:

kekure said...

4 budak lelaki sayang..bukan 3 budak lelaki yang kembali semua ke tasik..Balik tu yang baru jadik 3 hehehehe

kekure said...

4 budak lelaki sayang..bukan 3 budak lelaki yang kembali semua ke tasik..Balik tu yang baru jadik 3 hehehehe

aminlandak said...

loni aku blaja kat k.l ada masa tgk movie..
aku da tgk cita adnan sempit
seminggu tayangan nya..hahah..meme lawak habis lol..
aku nak rekomen kat ko time tuh takut ko tak tgk cita lwak mni
hehhehehe
heheh..
ul;asan memang berkesan..

Lan said...

Filem adalah untuk massa. Bukan untuk memenuhi serakah libido pseudo intelektual.

Ajami Hashim said...

wakakaka! akhirnya kita suka dengan salah satu daripada bikinan ahmad idham! lalala!

fadz said...

ajami, ya.. tapi sejak Jangan Pandang Belakang pun aku dh suka..

merah, bagitau je, aku ok..

kekure, hehe, lantaklah

ted said...

aku sgt suka mainan wit KEPALA yang jatuh instead of KELAPA. dan ayat 'pakcik, and ALL the pakciks..'. heh, btw scene tender meeting tu, kat ofis lama aku kat pj bwahahaha excited tanpa hala rasanya.

ya, kekure juga bertanggungjawab membuatkan aku tengok cerita ini. kalau dari poster tu, forever aku tak hingin punya. berjasa besar kekure kpd industri filem tempatan kan kan.

ternyata, don't judge a movie by its (bad) poster and trailer.

fadz said...

hehe, yeah, idham got it right in this one.

still hate the poster though..

Ajami Hashim said...

aku suka niyang rapik! :)