16 November 2009

Kata Mutiara Othman Hafsham dan Hatta Azad Khan



Entri ini khas buat Hajaraznam Murphy,

Astaka Minda, DBP, 16/11/2009:-

"Sewaktu arwah Yasmin Ahmad hendak membuat film tentang seorang budak yang kudung kaki kanannya (yang sememangnya kudung), mereka memikirkan, siapa pelakon yang boleh membawa watak budak itu sewaktu tua, mereka kata hanya ada dua orang sahaja yang serupa wajah budak itu sewaktu tua, Tan Sri Musa Hitam dan saya."
Othman Hafsham

"Saya pergi menonton drama teater Syyy..., saya duduk di sebelah Datuk Sri Jins Shamsuddin, Waktu tu dia belum jadi jin. Oh, tidak Datuk."
Othman Hafsham

"Dua perkara yang saya dapat selepas menonton teater Syyy.. Prof. Hatta, saya enjoy productionnya, dan saya tak dapat tahu emosi Datuk Jins Shamsuddin."
Othman Hafsham (oleh sebab sewaktu teater Syyy, semua orang gelak ketawa, hanya Datuk Jins Shamsuddin tidak, dan hanya terdiam melihat gelagat Pak Uda, Pak Busu dan Deris)

"I went to Media Prima, nak bertemu pengarahnya, bila mereka tanya, nak cakap fasal apa? Saya bilang fasal intellectual property. the door was slam, shut. Ini juga berlaku di ASTRO."
Oyhman Hafsham (siri Pi Mai Pi Mai Tang Tu ... berada di bawah hak milik TV3, dan sampai sekarang, banyak siri televisyen dan drama, hak ciptanya dipegang oleh stesen-stesen TV berkenaan, bukan pencipta, penulis skrip atau pengarahnya)

"Dr. Hatta tidak prefer ad lib yang keterlaluan."
Othman Hafsham (Prof. Hatta tidak menyukai para pelakon dalam Pi Mai Pi Mai Tang Tu menokok tambah lakonan, yang takut tersasar daripada waktu dan idea skrip)

"Maka siri itu (Pi Mai Pi Mai Tang Tu) dikaji, kenapa ratingnya begitu tinggi dari semasa ke semasa, bila dilihat, rupanya siri itu anti-establishment. Maka siri-siri yang rating tinggi ni ada orang pantau. Saya dapat telefon dari Bukit Aman. Saya diminta 'kurangkan sedikit vokal', jadi kami terpaksa kurangkan pedas dan tambahkan santan. Sitkom itu tidak semeriah yang dulu."
Othman Hafsham (apabila Kerajaan cepat tersinggung dengan usikan sitkom Pi Mai sewaktu zaman kegemilangannya, zaman pentadbiran Che Det: kuasa mengatasi bicara/seni)

"We are just social commentators, the watch dog of the people. Tapi biasalah, macam orang putih kata, reality bites."
Othman Hafsham (tentang sitkom Pi Mai)

"Dr. Hatta seorang yang radikal, sangat sensitif terhadap sekelilingnya dan seperti saya, sangat mempercayai komedi satira."
Othman Hafsham

"We want you only on election, or else we don't want you."
Othman Hafsham (nasib penggerak seni dengan Kerajaan sewaktu 80-an)

"Hatta is an intelligent writer in the field of satirical writing. Beliau adalah harta negara."
Othman Hafsham

"Waktu tu, Hatta takde masa, bagi Zek (Zakaria Ariffin), dia bagi juga tapi dia pun sibuk waktu tu di DBP, bagi Dato' Johan Jaafar. Datuk Johan bila bagi skripnya, namanya tertulis: Jaafar Khan."
Othman Hafsham (sewaktu fenomena Pi Mai yang terlalu hebat, Hafsham terpaksa merakam lebih banyak episod buat satu musim)

"Saya selalu memaklumkan para pelajar saya, bila keluar dalam kerja seni itu, carilah pasangan, yang sepertinya satu perkahwinan. Pasangan saya merupakan saudara Othman Hafsham."
Prof. Dr. Hatta Azad Khan (terhadap perpasangan dalam mereka kuasa idea dan kerja kreatif dalam industri seni)

"Yasmin pegang bahu saya dan maklumkan kepada semua orang, this is my sifu."
Othman Hafsham (terhadap hubungannya dengan arwah Yasmin Ahmad)

oh ya, Filem 3 Budak Melayu sebuah filem yang sangat bagus, tahniah pelajar filem FACT dan Hatta! Prof. Dr. Mad Ya, Sarokan, filem blu, pelakon kayu, derma dara, nyum nyum nyum! Tahniah!

Filem Wayang Hatta Azad Khan. (Othman Zainuddin suka filem ni - Hatta mencerita yang kecil-kecil, yang kecil-kecil itu menyengat tiba-tiba)

24 comments:

saat omar said...

Wow! lajunya update hehe...

fadz said...

bis tuuuu, heheehe

azri abu hassan said...

blogger katakan!!

Anonymous said...

hassan muthalib dan fadz ni orang yang sama ke? atau fadz ni rekaan hassan muthalib? konpius gua...

Fasyali Fadzly said...

saya kira zaman hatta yang paling popular/terbaik adalah semasa beliau menulis karya-karya Patung-patung, Kerusi, Mayat, Syhh etc.. selepas era muzikal tanah, air, api angin. semua jadi lesu. dia tidak se'satira' seperti dahulu. penulisannya seperti berhati-hati dan tidak kemas seperti dahulu. sentuhannya ada tersekat-sekat dan seperti mahu lepas tapi tak lepas.

saya tetap sukakan gaya pemikirannya dan sentuhannya yang lama itu. karyanya yang sekarang, tidak berapa gemar. bukan tidak suka terus tetapi rindukan gaya yang dahulu.

aminlandak said...

year rr..fadz da membuat rekod yang boleh d banggakan..slalu aku keno nunggu lamo hahhaha...
bagus2!!!
2 je ckap

1 ;kenapa lah org slalu ambil hak cipta seorng pencerita?(pengarah ke,pelukis komik ke.penulis buku)
kalu dia ambil hak mcm tuh seni kita tak kemana rasanya...

2;kenapa ea kita tak leh sentuh pun isu tentang kerajaan dalm mana medium seni?mcm filem,lukisan.n mcm2 lah padahal benda tu hakikat?
contohnye kat malaysia kita tak boleh buat cita pasal polis terima rasuah,n bunuh org?
ala mcm2 filem2 india(contoh aja)
kalu mcm tu tak best rr cerita kita.statik sangat jaln cerita..kira mcm terkongkong .luahan seni tuh takder!!
hehehhe

ada sbb tak fadz?
agak2 kena ISA tak kawe tulih gini?
takut weh

fadz said...

azri :p hahaha

anon, Pak Hassan tu Pak Hassanlah, apa ada kena mengena dgn aku

vit, yeap, semua org waktu muda semangatnya lain bila tua..

dakwat, bukan polis sahaja, kebanyakan syarikat dan badan kat M'sia mmg macam tu.. dah jadi budaya..

Anonymous said...

"Filem 3 Budak Melayu sebuah filem yang sangat bagus"

lagi bagus dari Papadom?

fadz said...

Anon, ya dari satu lapisan (to a degree).. walaupun Naga maklumkan arituh filem ni moralistik, filem ini ada kritikan yang mencengkam. Perkahwinan di akhir babak menyatakan segalanya.

Anonymous said...

fazura pisau cukur ke tu!!!??

fadz said...

Anon, apa he fazura dlm entri ni?

HajarAznam said...

Othman hafsham supposed to talk about hatta but end up talking about himself. You were there and supposed to listen to the hatta story but end up writting about othman hafsham in here. I got nothing to do with this but my name was mentioned but don’t worry i’m not going to say anything about it. Cheers!
Pesanan: next time kalau nak kena mention nama saya tak payahlah link kan ke my page. I’m not looking for any publisity coz i don’t care about the rating or how many people reads my blog. I do it just for myself and for a few people who know me by heart not just my name.

Notes: i don’t think i need a new name. :)

fadz said...

Hajar,

I have to say this once and for all, of all the bloggers that i know, u r the only blogger that misunderstand everything that someone has to say, and it seem u r bit stuck up with ur own "who the hell do u think u r and this is me so just leave me alone and let me be" psyche. Conceited enough to accept what i really intend to welcome u.

Ya, saya memperkenalkan anda kerana keunikan anda, dan blog adalah media sebegitu (kecuali jika anda sudah membuat zon larangan/privasi terhadap blog anda di mana hanya "kawan-kawan" anda yang setaraf anda sahaja yang boleh masuk, ubahlah OPTION di dalam blog itu) untuk dikongsi. Your soul (from the reading of ur blog) is beautiful, and i would love to show it to others.. but then, hey, kena bitch balik kan, how convinient. Dedikasi saya tak laku, saya faham- "I dont care about rating" (well, who does???!)

i just dont understand why u blog in the first place, but i respect that.. i wont bother u and ur universe anymore..

anw, the dedication meant for u is definitely a way to say:

1. UITM hebat sebab adanya mutiara seperti Prof Hatta.

2. Ada keindahan dalam anak-anak dan pensyarah2 uitm.

3. Adanya manusia2 seni yang menarik dan perlukan wadah untuk diapresiasi.

4. Saya tak gila GLAMOR, dan mutiara kata ini untuk dikongsi bersama anda untuk menunjukkan sebagai seorang fakir seperti saya, kita para blogger, lebih2 seperti blog ini mengusahakan dalam pengapresiasian ttg filem, meraikan filem, mewujudkan pendedahan terhadap intelektual sekali GUS pop dalam orang2 hebat filem (saya tak peduli untuk ambil kata2 bintang atau temu ramah mereka, saya ambil peduli orang di belakang pentas, mereka ini adalah tunjang perfileman yang perlu diangkat, walaupun mungkin disalah anggap menglamorkan [glamorize] mereka). itu tujuan saya, jauh panggang dengan STIGMA yang awak jatuhkan kepada saya bahawa saya mahukan budaya publisiti murahan atau memberi awak pula publisiti murahan. Jaga2, dunia blog ini hanya dunia komunikasi dan sosial, bukan tapak glamor. Jangan menolak niat, seinci yang anda mahu sekelumit manusia menyelak blog anda walaupun seketika.

this is my POV on Hafsham:
Selaku pengarah kreatif yang memperjuangkan sitkom pandai dan spuf geliga, beliau cukup "cute" dan kreatif dalam memperkenalkan Prof. Hatta. Ingat, kita perlu membaca sesuatu bukan secara "terus" tetapi simpang-siur. Kita dapat tangkap, bahawa untuk mengenali Prof. Hatta, kita perlu berkawan dengan Hafhsam. Ini adalah "cuteness" yang dijumpai pagi itu, kuasa "budiness" dalam pembikinan kreativiti (contohnya, jika kita duduk bercakap dengan Affandi Jamaluddin, editor filem arwah Yasmin, kita akan menemui arwah Yasmin sekali gus.)

Kita sedar juga, bahawa mereka ini saling mempengaruhi (jgn hanya melihat ini untuk Hatta sahaja, sebab dalam dinamisme manusia, berlakunya interaksi dan pertalian, dan dinamisme ini dipaparkan oleh Hafhsam), ini dapat diselidik dengan mengamati 3 Budak Melayu dengan filem2 spuf Hafsham. Ini yang patut awak kaitkan dan cari pertalian, dan bukan menghentam kromo terhadap "his talking about himself".. sudah masanya khalayak berhenti "membaca" manusia di dasar sahaja tetapi memahami tersiratnya.

Ya, u def dont need a new name, and dont worry, i dont care being ur friend and wont bother or care about u after this.

zubin said...

Begitulah manusia senang mengikut perasaan, tapi itu penting. Ramai juga manusia yang senang dipengaruhi, oleh kerana nama, wang dan kesenangan dunia. Segala2nya bersifat subjektif. Agaknya kalau Tontonfilem tonton balik filem Wayang, mesti dah bertukar pula reviewnya.

fadz said...

Mmg segalanya bersifat subjektif, so? NO, Wayang aku dah tgk dan tak mungkin aku akan suka.. its all a matter of taste kan?

hans said...

owh,patutlah siri tu macam dihentikan tiba2 padahal masih menyengat
suka pi mai pi mai tang tu than senario

HajarAznam said...

hahahhaha.....terus terang saya katakan tulisan kita berdua sangat beremoasi mungkin cara perkenalan kita yang agak beremosi...dan semuanya bermula dengan tulisan anda di blog ini tentang saya yang takda apa2pun...and the way u mentioned it really make me feel like.."heiii..who r u to say about me like that?" and now u feel the same way too right..eventhough i didn't mentioned ur name but still u terasa...and i'm sorry for that sometime we really need a love-hate feeling/situation with someone new/strangers just to built up a good relationship someday in the future.

I start blogging coz i need blog as a storage about my feeling and i kept it for the people who know me coz when i died this the only thing yang dia org ble share together. I want them to know how much i care n love them and what is my opinion or feeling on certain issue/situation. That's all.

It's easy for people to say anything but there's only one thing i want to say in here, I'm sorry i didn't mean to hurt u just to add a lil'bit of bittersweet feeling in here :)

fadz said...

Salam, ok, point taken, 0-0 eh.. Yes, u r still a brilliant poet and i like ur poems very much, tq.

HajarAznam said...

:)

HajarAznam said...

:)

fadz said...

hans, aku suka zaman 2+1, sangat2 suka!

HajarAznam said...

Babe, Actress Brittany Murphy dies in LA at age 32 today. What a shock! Now, dia dah takde u taknak change my name to others 'gedikss' actress ke? :)

fadz said...

Owh my... that is def sad, may god bless her soul... She is, i could frankly say epitomizes that beautiful "innocent but deadly, clunky but mysterious, dark but with a heart" char that u had... i wouldnt think there would be another, would it?

HajarAznam said...

hahahahhaha..name it please, can't wait to have a new one :P