22 February 2009

This Happenned In Kelantan

Mingguan Malaysia 22/2/09:
Wayang di KB
Sabtu 14 Februari, Siti berada di Kota Bahru. Walaupun agak tergesa-gesa, Siti tak nak lepaskan peluang menonton filem Wayang dengan penonton di Kelantan. Tayangan amal dibuat USM Kubang Kerian di Dewan Besar kampus USM itu. Siti bergegas datang ke Kota Bahru semata-mata nak tengok reaksi orang Kelantan sendiri terhadap filem yang dibuat dalam dialek Kelantan.
Ketika Siti masuk, dewan sudah gelap dan filem baru saja bermula. Siti duduk dengan orang ramai. Kalau dia orang perasan, Siti pakai baju ungu, kerudung ungu dan kasut tumit tinggi merah jambu. Pagi-pagi Ahad terpaksa terbang balik ke KL sebab ada program sebelah tengah hari.
Ada orang tanya, tak puaskah tengok Wayang masa tayang di Kuala Lumpur? Siti kata, bukan tak puas tapi Siti nak tengok reaksi orang yang rapat dengan kesenian wayang kulit dan cakap dialek Kelantan.
Tapi masa tayang di USM itu, Siti lihat reaksi berbeza. Dalam dewan terdengar sana sini bunyi ketawa bila ada babak-babak lucu daripada dialognya. Bagi Siti, ini suatu yang positif bagi Wayang .
Sebagai makluman, di Kelantan tak ada panggung wayang. Macam juga di Perelis (Perlis), satu panggung wayang pun tak ada. Jadi, apabila ada filem ditayangkan di Kelantan, tentu ada suatu yang menarik.
Semasa menonton Wayang di Dewan Besar USM, Siti teringat filem Itali, Cinema Paradiso, kisah sebuah panggung di sebuah kawasan yang menjadi satu - satunya sumber hiburan. Dalam Cinema Paradiso, panggung itu menjadi sebuah institusi sosial masyarakat. Dunia dalam filem menjadi refleksi kepada dunia di luar filem. Malam itu Siti pun perasan ada dalam filem Cinema Paradiso juga.
Siti dengar khabar Prof. Hatta Azad Khan, pengarah filem ini akan kembali sekali lagi ke Kelantan. Kali ini Prof Hatta akan menayangkan filem Wayang seperti “wayang pacak” Jabatan Penerangan di kampung tempat penggambaran filem Wayang. Kalau selama ini mereka menonton wayang kulit, tayangan itu nanti orang-orang kampung akan melihat wayang kulit dan diri mereka sendiri masuk dalam filem.
Siti setuju sangat cadangan itu. Sekurang-kurang sebagai satu penghargaan kepada orang-orang kampung di Kelantan yang bagi kerjasama baik semasa penggambaran filem Wayang. Mereka menjadi penonton wayang kulit dan tanpa disuruh telah memberikan lakonan yang begitu realistik.
SITI JARUM: Malam itu Siti dapat hadiah coklat, hmmm thanks a lots dear.

Wacana mengupas falsafah Wayang
Oleh Rahana MD

ketika permainan Wayang Kulit masih dilarang persembahannya kepada khalayak oleh kerajaan negeri Kelantan, didakwa terselit unsur-unsur khurafat dan syirik, pengarah filem Prof. Dr. Hatta Azad Khan pula mengambil pendekatan berbeza.
Beliau mendedahkan jalur kehidupan seorang tok dalang wayang kulit menerusi watak Awang Lah dalam filem Wayang dengan membuang sisi gelap yang bercanggah dengan Islam misalnya bacaan mentera dan pemujaan kala buka panggung.
Menjawab pertanyaan salah seorang peserta yang mengaitkan unsur pemujaan dalam Wacana Filem Wayang (Yang tersurat dan Tersirat) Dr. Hatta menjelaskan filem tidak perlu bersifat kompleks.
Filem tidak perlu ditayangkan secara kompleks atau menyeluruh tetapi harus menyampaikan titik permasalahan kerana mengaitkan aspek kesenian dengan spiritual seperti pemujaan termasuk mengasap kemenyan ketika acara hendak dimulakan merupakan tanggapan yang salah.
Dalam Wayang katanya, Awang Lah tidak menunjukkan jampi serapah yang bertentangan dengan agama sebagai salah satu keperluan dalam persembahan kerana dia berpegang kepada prinsip, apa yang dilakukan sebagai satu bentuk hiburan kepada orang ramai.
Justeru, penonton perlu ada sedikit ilmu untuk memahami filem tanpa perlu disogok dengan setiap jawapan klise kepada permasalahan yang ditonjolkan.
Misalnya watak hitam Jusoh yang secara fizikalnya warak mengenakan jubah dan ketayap tetapi selalu mencari pasal dengan mencampuri urusan Awang Lah, namun pada akhir penceritaan tidak ditampilkan pembalasan yang sepatutnya diterima.
Menurut Dr. Hatta hakikatnya adegan yang memaparkan Jusoh tewas sengaja tidak tampil di layar kerana setiap permasalahan yang dipertontonkan juga mampu selesai di tangan penonton yang bijak.
Wacana anjuran Dewan Bahasa dan Pustaka Wilayah Timur (DBPWT) di Kota Bahru itu berjaya menarik perhatian peserta dengan melontarkan soalan yang memberangsangkan.
Wacana selama dua jam itu dipengerusikan oleh Penolong Pengarang Mingguan Malaysia, Ku Seman Ku Hussain.
Dialek Kelantan yang digunakan sepenuhnya dalam filem ini sinonim dengan latar lokasi dan watak-wataknya turut mencuri perhatian peserta yang terkilan kerana tidak sampai ke tahap yang dibanggakan.
Dr. Hatta tidak menafikan hal tersebut kerana pelakon yang memegang watak utama asalnya bukan orang Kelantan di samping memikirkan golongan penonton yang pelbagai.
Bagaimana pun katanya, membuat filem tidak boleh syok sendiri atau hanya difahami oleh kawan-kawan, ahli keluarga dan kelompok tertentu sahaja. Filem sebuah karya yang berhadapan dengan khalayak pelbagai peringkat yang penerimaannya akan diimplimentasi melalui watak-watak yang dipilih.
Justeru beliau sedar dialek yang digunakan tidak mencecah tingkat darjat yang dibanggakan atas dasar memberi kefahaman kepada masyarakat di luar Kelantan tanpa terkejar-kejar membaca sari kata dan memahami cerita.
Menampilkan watak Awi, pemuda buta tetapi celik pendengaran dewasa mengikut acuan ayah angkatnya Awang La, kemudian menjalin percintaan dengan gadis sengau yang sentiasa memimpinnya ke panggung turut dipersoalkan peserta yang merupakan guru di sebuah sekolah pendidikan khas.
Awi buta tetapi apa yang didengar memberi pengaruh besar dalam kehidupannya namun perkembangan wataknya mudah diteka penonton, makhluk Tuhan yang tidak sempurna tetapi diberikan kelebihan, mahir mengendalikan persembahan wayang kulit.
Ditemukan pula dengan gadis sengau tetapi mahir menyusun patung-patung di layar mengikut penceritaan menyempurnakan ikatan serta menambah erat hubungan kedua-duanya hingga ke alam percintaan dan berkahwin.
Kata peserta tersebut, walaupun watak Awi dapat dijangka namun menampilkan dua watak mewakili Orang Kurang Upaya (OKU) menyuntik semangat kepada anak-anak muridnya yang faham walaupun cacat, manusia masih berpeluang menikmati makna kehidupan melalui bimbingan yang betul.
Seorang lagi ahli panel ialah Karyawan Tamu Fakulti Teknologi Artistik dan Kreatif (FACT), Universiti Teknologi Mara (UiTM) Shah Alam, Hassan Mutallib. Beliau merupakan pengarah filem cereka animasi pertama negara ini, Silat Legenda beberapa tahun lalu.
Dalam wacana ini Hassan mengupas daripada sudut kerja kamera dengan membedah shot demi shot yang memberikan makna kepada Wayang.
Menurut Hassan, shot yang dihasilkan dalam Wayang mempunyai makna tersirat yang membantu penonton memahami bahasa sinematik atau paparan visual selain bahasa ujaran (verbal).
Kupasan daripada pendekatan semiotik yakni membaca tanda-tanda visual dalam filem Wayang telah menyelongkar ketinggian falsafah seni dan budaya yang diangkat dalam filem ini.
Hassan menganggap, Wayang satu-satunya filem yang menyentuh tradisi orang Melayu jika dibandingkan dengan lambakan filem-filem sebelum ini yang diketawa dan dipersendakan.
Katanya, hampir 90 peratus filem di negara ini kosong dan hanya dihasilkan untuk mengaut keuntungan tanpa ilmu produksi yang cukup. Ini membuatkan mereka menampilkan imej Melayu dangkal di layar perak.
Katanya, filem bukan sekadar hiburan tetapi menampakkan watak-watak manusia yang sebenar untuk dinilai semula oleh penonton. Misalnya di dalam Wayang, ia menceritakan bagaimana seseorang seharusnya menjalani kehidupannya yang sekali gus berjaya menghimpun watak-watak yang sama sejak zaman dahulu, kini dan akan datang.
Wayang katanya antara filem Melayu yang menampakkan transisi dari pelbagai aspek, bukan sahaja hubungan kerohanian antara manusia dengan manusia yang lain tetapi bagaimana nilai-nilai tersebut larut di sisi watak.
Senario itu katanya, berbeza dengan apa yang dipaparkan dalam filem Melayu hari ini yang dianggap remeh temeh dan seolah-olah sengaja diada-adakan demi mencukupkan durasi tayangan.
Beliau bersetuju dengan Dr. Hatta, filem Wayang akan kekal sebagai bahan yang dilihat berkali-kali, apabila orang lihat sekali, tidak akan lupa malah dijadikan karya yang kekal di ingatan mereka.

7 comments:

Nazim Masnawi said...

Oh, shit. Aku ingat kau yg bahasakan diri kau Siti masa mula2 tu. Goddamn!

Ajami Hashim said...

tontonfilem semakin mainstream skrg! hahaha!..

bila nak buh iklan nuffnang kat sidebar bro?..

larrikkk!

Anonymous said...

bila boleh baca ulasan tuan blog?

fadz said...

salam anon, tunggu jap, sdg sibuk di tempat kerja.. kerja berat2 ni.

akitiano said...

Wayang kulit...suatu persoalan yang sudah lapuk...dalam sejarah, Sunan Kalijaga telah melakukan dakwah melalui wayang kulit...jadi wayang kulit hanya haram apabila terdapat doa2 yang membuat syirik seperti jampi serapah menyembah jin...sedangkan yang lain sudah berada dalam khilaf yang kecil...seperti masalah wayang kulit, dulunya ia berbentuk 3D...lalu Sunan kalijaga merubah ia menjadi 2D yang tidak dilarang Islam...

zubin said...

tuan blog tonton filem nampaknya sudah mulai bermain politik........bila nak baca kritik filem Wayang? Atau agaknya sudah basi, tapikan filem ini ditayangkan semula di kempung tempat ianya difilemkan, sebuah usaha antropologi, sangat baik untuk masyarakat tersebut!

fadz said...

zubin, baru buat..