14 April 2008

Death Sentence(2007)



nota fadz: korang realize tak yang aku sekarang sedikit penat nak menulis secara mendalam? Ini adalah kerana aku penat (ya, korang tau afasal), dan kedua, aku penat.

Death Sentence ialah sebuah filem yang seronok dan boleh menaikkan emosi anda yang down. Aku serius.

Dalam hidup sesiapa, ada beberapa filem (sepatutnya kita, ahem bermunajat atau berzikir, tapi ehem, iyelah, kita kan anak-anak generasi kiamat) yang boleh menaikkan emo anda yang terlalu luntur, kita panggil filem begini sebagai filem-filem motivasi, atau bahasa senangnya, filem naikkan stim.

Aku sendiri ada beberapa filem naik stim dan turun stim aku. Kalau aku 'sane' dan nak rasa mushy dan 'drained', aku tonton The English Patient. Sure tangkap berair karpet. Kalau aku nak naik stim, aku tonton filem-filem seram, terutamanya ALIENS arahan James Cameron. Setiap kali Ripley meneriak, "Get away from her you bitch!", aku akan melaung "Yaaaggghh M*** F***!" sambil menumbuk udara. Ya, aku sedikit hindustan bila menonton filem-filem naik stim ni.

Begitulah terjadinya bila aku tonton Death Sentence. Aku banyak teriak: "Haa, rasa kau, ugghhh, padan muka, haaa, sedap, haaaa, bagus!" dan yang sekitarnya.

Sebenarnya adik perempuan aku yang gila-gila rekomen filem ni (Yes Nazim, she still hates Gone Baby Gone) sebab dia dah tengok dua kali. Ya, dia tengah down, jadi filem ni best. Aku dan Kekure (Kekure tak down, dan aku tahu dia tak suka filem ni! Ngaku jelah!) pun ikut sama menontonnya. Aku siap bagitau adik aku: "Tengok The Brave One, you'll like get stimulated to kick some butt!"

Ini adalah filem James Wan, pencipta Saw(2004) dan Dead Silence(2007), kedua-duanya filem seram yang baik buat aku, malah James Wan adalah pengarah seram generasi baru yang kita tunggu untuk melakukan satu potensi yang hebat (macam Peter Jacksonlah, korang masa tu mana kenal Dead Alive atau Heavenly Creatures macam aku kenal, dan ya, Dead Alive masih menjadi filem zombi aku yang paling aku gemari, dan ya, ianya antara filem naik stim tahap tinggi).

Death Sentence bukan filem seram (walaupun ada unsur kejam yang seram tapi dipotong oleh LPFN) tetapi filem aksi. Malah, ianya sebenarnya menyambung filem-filem 'membalas dendam' yang biasa kita tengok dalam filem hindustan zaman 80-an (patutlah James Wan nak buat filem ni!) dan setentunya francasi Charles Brosnan, Death Wish yang bapak aku suka sangat tengok masa 80-an dulu. Satu lagi, James Wan berdepan dengan penonton MTV, James Wan nak buat duit, tapi masih bagi sesuatu kat penonton. Kerana itu, filem seperti Saw, walaupun ramai pengkritik kutuk, kita, para GenerasiY (X ke Y ke Z ke, lantaklah!) memang menyukainya terutamanya aku, mind fuck yang dia berikan, tampak segar, sekali gus seronok, sekali gus mengujakan!

Jadi Death Sentence juga begitu. Korang ingat James Wan nak buat satu lagi Virgin Suicide ke? Buat apa? Tengok apa yang Wes Craven buat dengan The Last House on The Left. Filem seperti Death Sentence, kalau aku dengar ada orang mahu memperkatakan tentang 'tiada punggahan minda', 'tidak intelek' dan all those crap, pergi mampuslah! Memang the sole drive of Death Sentence is to move people, emotionally to different levels at different point of turn in the movie. Itu sahaja. Bayangkan kita tengok komedi slapstik (jangan bandingkan dengan filem Charlie Chaplin) dan 'pembawaan' yang ia bawa setiap kali satu 'aksi' yang berlaku di skrin, dan reaksi 'emosi' kita yang telanjang sewaktu itu. Inilah manipulasi Death Sentence.

Memang ada beberapa perkara tidak logik (paling utama: Kalau Kevin Bacon sane, filem ini tidak akan bergerak seperti yang dimahukan, sampai masuk ke alam sureal seram pada akhir-akhirnya) malah sangat hindustan, tapi emosi yang digerakkan itu jujur. Pergerakannya jujur. Ini ditolong lagi dengan kekuatan lakonan kesemua pelakon (minus the "I'm the one who suppose to die!" Ordinary People crap, which is too cliche and too weak, sebenarnya OK, tapi ada sesuatu yang kurang dan tidak dimasukkan menyebabkan perwatakan adik mangsa tak syok. Aku berani kata, kalau adik mangsa 'join' sekali kegilaan ayah dia, aku akan meloncat suka!). Lebih-lebih lagi Kevin Bacon. Kevin memang hebat dalam filem ni. Dia buat semacam dia tak tahu bahawa filem ni filem aksi. Dia ingat filem ni filem drama. Jadi 'vunerablility' dia 'real', seperti mana Harrison Ford dalam The Fugitive. Ya, Kevin pun boleh kuat, malah wataknya menunjukkan dia boleh, tapi apa tindakannya itu yang menarik, bagaimana seorang yang biasa berhadapan dengan sesuatu di luar kebiasaan yang menarik. Transformasi pada pengakhiran filem ini yang sedikit 'merumit'kan emosi penonton. Kerana kita, manusia biasa, tidak dapat terima 'natural' Kevin berubah sehingga ke tahap itu (dalam masa beberapa hari). Tapi apa yang Kevin jalankan, itu yang 'menggerakkan' kita.

Sebenarnya Kevin ialah kita, 'penggerak penonton' (kalau kau tak mahu digerak emosi semacam membaca novel cinta, jangan tonton filem ni, senang je). Kevin ialah prasedar untuk kita 'berhibur' dalam alam gelap ini, memberi kita keterujaan, membawa kita kepada deria merangsang setiap kali Kevin berinteraksi dengan situasi (baik yang perlahan dan sedih seperti dengan isterinya atau yang laju dan menyeramkan seperti di tempat letak kereta). Dan dalam gelap ini kita selalu bertanya, berapa jauh kita berani untuk masuk ke dalam. Dan ini mungkin susah sedikit untuk diterima penonton, walaupun orang macam aku dan adik aku boleh terima terus dengan tangan terbuka.

Death Sentence juga mempunyai satu pengakhiran yang cantik (buat aku, dan ya, beberapa penonton di belakang kami yang bertepuk tangan) dengan dialog separa bosan detektif itu tentang anaknya. Di situ, secara tersirat, kita dapat lihat mainan 'pergerakan' James lagi, adakah aksi yang dipilih selama ini berbaloi? Sudah tentu! Itu yang menggerakkan kita dan Kevin untuk tersenyum pada akhir filem. Ya, kita bersongkol dengan keinginannya (membawa erti sosial: mungkin jawapan pada masalah jenayah sekarang, ia perlu dibalas dengan tangan sendiri daripada memberi kehendak sistem, dan di situ point yang ingin James sampaikan bila Kevin membotakkan kepalanya), kita temui harapannya.
Beberapa perkara: Suara filem ni bagus, lagunya OK, kadang-kadang mengarut. John Goodman menyeronokkan (ada ke Egbert kata dia menakutkan?). Sinematografi filem ini penuh gaya, kadang-kadang terlalu bergaya tetapi beberapa babak di tempat letak kereta, juga di rumah menunjukkan kekuatan ruang dan masa yang begitu efektif dalam sebuah filem aksi-suspens. Beberapa dialog filem ini sedap, pendek, natural, dan bijak walaupun komersial, tetapi faham mainan 'mengacau' penonton dengan 'one liners'nya.

4 comments:

Anonymous said...

Tengok filem ni rasa macam tengok budak2 punk/emo/goth kat bukit Bintang yang selalu bergaduh tak pasal-pasal. Dlm filem ni ada paparan relationship father/son yang kontras sgt antara Kevin bacon dan John Goodman.

kekure said...

aku cuma suka goodman dalam nie..hahaha.dia sgt best..reminds me of myself..gemuk dan ganas..

Tok Rimau said...

Suka cerita ni. Like John Good Man character. Delicious.

Pun begitu tak cukup gelap utk aku. X cukup ganas. x cukup ghairah.

fadz said...

mensh, i wonder kalau bebudak tu membunuh.

kekure, well said. where's my work?

tok, hahah, mmg macam aku, u should watch Canibal, dats a movie for u, kalau takde, boleh lepak umah aku nonton.