15 December 2014

Mamaikmal Mengulas Ophilia(2014)

Ah, aku berbesar hati untuk memberikan laluan kepada seorang blogger otai yang sudah laaaamaaaa tidak menulis tetapi sanggup bersemangat menulis ulasan filem (dan beliau memilih teratak sederhana aku, yey!) kerana pratonton yang dihadirinya baru-baru ini, ya, Ophilia, filem "sulung" Raja Mukriz, tulisan Elyna Ahmad. Zack (nama manjanya dalam blog dan dikenali ramai sebegitu rupa) ini seorang penggemar filem Barat dan luar negara dan jarang-jarang sekali tercuit untuk menonton filem Malaysia, jadi ini suatu penghormatan, bukan sahaja kepada lebaran blog dengan kehadirannya, tetapi setentunya pengulasan filem kerana kehadirannya untuk memilih dan bercakap akan sesebuah filem:



Ulasan filem Zack Mamaikmal untuk Ophilia(2014)

[saya menulis sebagai alter-ego yang sudah lama dorman, atas permintaan seseorang]

*SPOILER ALERT*

1. 2014. Tahun yang banyak pengalaman pertama bagiku. Pertama kali kena jet-lag selepas penerbangan 13 jam dari London (bad). Pertama kali terpaksa pakai kasut bertumit tinggi di karpet merah (badder). Pertama kali berjumpa Nazim Masnawi in the flesh selepas lebih 8 tahun kenal di alam maya (baddest).

OK, aku bergurau part terakhir tu.

2. Lyn (penulis skrip) menjemput aku ke tayangan perdana Ophilia dua hari lepas. Sesuatu yang aku tak pernah buat sebelum ini - attend movie premier dan keluar malam seorang diri.

It was refreshing! Seronok dapat berjumpa semula geng-geng blogger lama. Fadz dan Edd yang aku kenal sejak mereka bujang, hinggalah masing-masing dah ada 2 putera. Abang Ajami yang pernah gelakkan aku masa aku eksaited gila kaunter blog aku reach 50k. Dan of course, Lyn dan Imran yang selama ini aku cuma kenal di alam maya.

So, berpegang pada pesanan tuan badan untuk tidak sugarcoat reviu setelah sekian lama aku tak tulis reviu filem, here's my dua sen.

3. Dinobatkan sebagai filem skinhead pertama di Malaysia, aku rasa berdebar jugalah menonton filem ini. No, no, bukan sebab Lyn letak seating aku sebelah Nadia Khan (OMG, OMG, sabarlah duhai hati).

Perhaps sebab penulis skripnya seorang wanita? Maksud aku, kalau aku tak tau siapa di belakang ayat-ayat power dalam filem ni, mesti aku ingatkan lelaki. Macam that one time selepas aku nonton Punisher War Zone. I was like, bapak punya ganas! Siapa sangka pengarahnya wanita? ;) So yes! Go girl power!

4. Satu-satunya filem bertemakan skinhead yang pernah aku tonton sebelum ini cuma Romper Stomper*, jadi sedikit sebanyak, aku tak dapat tidak membayangkan dua watak yang kontra pada dua antihero filem ini. Watak Hando dalam Ozi Gandum (Russel Crowe kepala angin nak mampus) dan Davey dalam Uji, sahabat baiknya yang lebih level headed.

5. Pertama sekali, aku jarang menonton filem Melayu. Serius. Jadi, dengan watak Uji, aku rasa seperti satu redemption buat Pekin selepas menonton watak beliau yang entah apa-apa dalam Lagenda Budak Hostel (anak aku paksa beli DVD sebab nak tengok babak pocong tu).

Aku suka lakonan beliau sebagai narrator merangkap watak utama. Mungkin sebab aku baru tonton sekali atau aku miss out something, aku tak berapa tangkap tentang watak Uji. Dia habis belajar tak? Kerja ke tidak? Ke memang dia full-time skinhead? Perhaps aku kena study lebih lanjut tentang subculture ni sebelum menulis reviu.

6. Totoi (Kodi Rasheed) yang lebih muda mengingatkan aku kepada Private penguin junior daripada Penguins of Madagascar yang lebih berperanan sebagai sidekick adik kepada dua protagonis utama. Kehadiran Totoi pada mulanya aku anggap sebagai sekadar penyuntik elemen humor dalam filem ini tetapi dalam babak terakhir (babak perbualan telefon dengan ibunya yang bakal berangkat ke Mekah), man, that tears me up. I mean, I'm a mum. Kau rasa kalau anak kau leads a double life, kau dapat tahu tak?

7. Ozi Ozi Ozi, where do I start? Aku macam boleh rasa pent-up rage dalam jiwanya namun mungkin sebab ini filem Malaysia (aku suka patches bendera Malaysia pada lengan mereka!) dan mungkin seperti juga Uji, dia juga menghayati prinsip Rukun Negara kelima - Kesopanan dan Kesusilaan. Dia masih ada sekelumit rasa hormat terhadap ibu dan bapanya. Otherwise, aku rasa memang hancur bapa dia dikerjakan. Baru nak tengok Zizan Nin kena bantai macam dalam Inglorious Bastards. Cis.

And Oh, babak DVD Rock Oo! tu memang makan dalam.



8. Yang aku kurang suka:

Babak bersalin. Bukan dalam filem ini sahaja tapi dalam semua filem. Kecuali siri Call the Midwife. Kau ingat beranak tu sedap? Macam main?

The fact that the boys berani minta tolong dengan Faktab. Tak dapat aku bayangkan wataknya menjadi douche ex machina yang menjadi penyelamat keadaan.

Watak Johan Ashaari mungkin gelandangan paling ridiculously good looking, ha ha!

Selain merompak, takkan tiada pilihan lain untuk mereka? Uji tiada wang simpanan ke? Atau perhaps boleh let go kereta mewah mereka tu yang menjadi idaman mak aku selama ini? Hmmm... desperate times call for desperate measures.

Zack bagi: 6.5/10.

*OK, aku masih belum lagi menonton American History X, satu lagi filem skinhead yang agak mainstream, so sue me.

1 comment:

Anonymous said...

It should be 'bad, worse, worst' actually.