27 June 2009

2 Filem Bilazim untuk Konsiderasi

Buat masa ini, tidak ada filem yang benar-benar mengujakan (paling terakhir adalah kecantikan Sell Out!), walaupun tahun ini, sekali lagi, berlaku revitalasi filem-filem sai-fai (ada beberapa yang aku terlepas), Angels & Demons sangat menyeronokkan, malah Terminator: Salvation yang dikatakan "bising" oleh sesetengah pihak sebenarnya sebuah filem yang sangat menarik dalam pemahaman "mesin yang mengenal dirinya manusia" seperti kebanyakan filem zaman pascamoden ini yang melangkau keupayaan HAL (paling baik dilakukan dalam siri Battlestar Galatica), malah revitalasi Star Trek di bawah J. Abrahams sekali gus satu penghormatan dan pembukaan yang baik. Transformers? Entah, aku tidak terlalu teruja menontonnya, mungkin sebab dukacita terhadap yang pertama, lagi-lagi watak lewah Shia Le Bouf (tipikal si pemuda Yahudi kelengking yang fikir hebat dan takkan mati walaupun di tengah-tengah gempa bumi kereta dan bangunan ranap) yang mendapat Megan Fox (oleh sebab Bumble Bee? Aku pun tak tahu macam mana nak mula) dan mendapat jawapan rahsia semesta daripada sepasang cermin mata dalam ebay, ditambah dengan kiasan "oh, lihat padang pasir - bukankah aku dah kata Iraq penuh dengan teroris dunia yang mengancam Amerika, dan nama teroris ini ialah Decepticon?!" Gezet kedua pun ada kena mengena dengan padang pasir. Entah, aku rasa tersinggung. Mungkin 2012 lebih menarik walaupun aku tak berpeluang langsung menonton ayam belanda Roland Emmerich tahun lepas.

Ada beberapa DVD yang berjaya aku habiskan yang sedikit sebanyak baik. Battlestar Galatica (BSG) sebuah siri yang melangkau ekspetasi, dan pertama kali dalam seumur hidup aku, aku dapat menonton siri sai-fai yang berjaya mencapat makna "trescendence science" yang pernah dibawa oleh 2001 dan Close Encounters. Oh ya, jangan lupa Bio-Nik di TV3 hari Isnin malam, tulisan Fairul Nizam Ablah, penulis skrip Bola Kampung dan beberapa komik tempatan.

Ada beberapa lagi siri DVD tetapi tidaklah begitu menarik untuk diperkatakan. Aku menemui dua DVD filem bilazim ini yang agak membuka mata kerana tempatnya dalam sejarah filem subgenrenya serta tempatnya dalam sinema. Kadang-kadang, aku nak juga berubah angin.

Breakfast On Pluto(2005)

Sedutan ini untuk Mama Zack yang tergila-gilakan Cillian Murphy. Jika Mama Zack mahu tahu, Cillian juga sudah berlakon sebagai seorang pondan, dan Cillian seorang pondan yang sangat berkesan dalam filem ini, menjadikan lakonannya dalam filem ini sebagai lakonannya yang terbaik dalam kerjaya lakonannya.

Neil Jordan selaku pengarah yang pernah membawa The Crying Game, Company of Wolves dan Mona Lisa, telah membawa sebuah filem separa cerita pari-pari moden yang menangkap retrospektif cambah politik England sewaktu 70-80-an. Patrick/Patricia "Kitten" dalam Cillian Murphy merupakan tenaga "segar" yang kompleks tetapi senang didekati untuk memahami jalan konflik politik dan ketidakwarasan zaman itu, mengikut sensibiliti golongan British yang prokonservatif. Kononnya ini sebuah filem benar. Kitten dari Ireland dibuang oleh ibunya di depan pintu seorang paderi. Bila besar, Kitten mahu mencari ibunya di London, dan Kitten, seorang "tidak bersalah" akan ditelan oleh kerakusan kota London.


Dibuka setaip lembarannya seperti sebuah buku (ada bab yang panjang, ada yang pendek, semuanya disunting dan disusun dengan cukup teratur) yang cantik - kita tidak hanya mengetahui perjalanan seksualiti-transformasi "Kitten", tetapi penerimaan Kitten terhadap hidupnya dan apa yang dia cari sebenarnya dalam hidup. Ya, penemuan "sense of belonging" adalah tema utama filem ini, berkait rapat dengan pergolakan Utara Ireland waktu itu yang dibelenggu teroris IRA dan cengkaman tentera British terhadapnya.

Ini antara filem Neil Jordan yang berjiwa, tanpa banyak memperah sentimentaliti penonton, ditolong kerana Cillian Murphy tidak pernah bertindak keterlaluan (semangat mesranya dalam waktu-waktu gelapanya sangat mendebarkan). Ada beberapa rujukan terhadap Stephen Rea dengan Crying Game, In The Name of the Father, dan Paris Texas. Dalam komedi, dapat ditemui tona-tona sedih yang tidak melodrama. Pilihan lagu sempurna dari awal hingga akhir.

Filem ini jawapan Britain terhadap Milk dan Before Stonewall. Perjuangan hak kesamarataan mereka bergerak senyap (seperti IRA) tetapi penuh kecenderungan untuk didengari dan diperbuat sesuatu, ia secera sendirinya akan matang sendiri dan bergerak kuat. Sensibiliti liberalisme 80-an British betul dalam hal itu.


Hard(1998)

Judul filem ini satu penipuan, seperti lingkaran filem ngeri seram ini. Ya, filem ini melangkau apa yang Crusing pernah lakukan. Aku tidak begitu peduli tentang itu (dari segi kepentingan sejarah) tetapi kepada detik-detik sinematik yang berjaya diimbaukan dalam filem ini. Filem ini berjaya menangkap semangat ngeri dan seram yang dicipta Silence of the Lambs. Lakonannya buruk, tangkapan kameranya amatur tetapi dialognya serangup filem-filem noir zaman 40-an.


Ceritnya dua jalur, seorang polis jabatan kes bunuh dalam dilema seksualiti, seorang psikopath yang membunuh anak-anak muda jalanan. Dua watak ini (walaupun tampak tidak rasional tetapi ia berlaku) bertemu dan berlakulah satu kejar-mengejar, si polis takut dibongkar tentang hidup gelapnya, si psikopath pula sebenarnya mencari sesuatu untuk berkongsi kesunyiannya dan hajatnya. Beberapa persoalan kelakian ditonjolkan (apakah sebenarnya yang mendefinasikan lelaki) serta peranannya (suami - ayah - budak - remaja).

Banyak imej yang dipermainkan di sini. Psikopath memilih sebuah teater usang sebagai tempat dia menjalankan "mastrerpice"nya. Tragedi Yunani disulam konsep teater sebagai ritual agama berlaku. Termasuk "topeng-topeng" yang sangat dikecam oleh psikopath sebagai "hipokrisi" kaumnya. Tetapi hal ini sendiri terlalu kelabu untuk disampaikan. Sememangnya, watak psikopath dalam filem ini benar-benar satu watak yang kontradiksi terhadap tujuan dan falsafahnya. Kadang-kadang kita tidak boleh mempercayai jiwanya. Lecter pun kalah dalam hal ini.

Setiap plot disusun elok, beberapa babak yang santai lawak disulam pembukaan kes. Beberapa babak ngeri seperti mayat mangsa dicampak dari jambatan, babak-babak "neraka" mangsa dalam tangan sang psikopath (babak akhir) mengimbau sisi gelap S & M serta Jeffrey Dahmer (sebuah babak kereta ditahan polis mengimbau episod Dahmer ini). Paling menarik adalah perhubungan kompleks si psikopath dengan seorang suami orang sekali gus anak bawah umurnya. Kita semacam "dipaksa menyaksikan" perhubungan bilazim si psikopath ini untuk mencari motif "kemanusiaan"nya (sama dibikin dalam Henry: Potrait of a Serial Killer).

Sebuah filem yang masih perlu dikaji, kerana persoalannya yang relevan tentang lanskap dan persekitaran yang membentuk bilazim dalam manusia, atau pilihan manusia itu yang menentukannya. Filem ini memperkatakan beberapa.

6 comments:

amer zaman said...

ya..untuk sci-fi musim panas ni... pada aku star trek dah kalahkan terminator dengan transformers( mungkin elemen suprise dah hilang, sebab dah tau macam mana transformasi robot tu)

Nazim Masnawi said...

No, Amer, Moon is better than any of 'em.

Anonymous said...

review filem Hard anda, berjaya menggerakkan saya mencari di torrent, tapi alngkah malang sebab tajuknya amat ringkas...tenggelam daalm tajuk2 filem lain.

MORIBAYU said...

An Invitation -
Yoyooh.com Blogger Awards Night

Salam
Anda telah dijemput ke Majlis yoyoo.com Awards Night .

Utk makluman lanjut sila ke

yoyooh.com.


Terima Kasih

azri abu hassan said...

tayangan filem Laskar Pelangi arahan Riri Riza pada 9 dan 10 julai 2009, jam 8.00 malam di Studio Pancha Delima kampus puncak perdana, uitm. Bagitau kawan2, masuk percuma!!

fadz said...

laa, kat sini dijemput, terlepas pandang!! maaf yoyooh!

amirah, cuba masukkan nama pengarah atau tahun terbit.

AAH, saya tak pandai memandu..