05 November 2019

Ulasan: Filem Halloween Kita 2019

Anak Perjanjian Syaitan (2019)



Filem kedua Mohd. Helmi Yusof (Helmi ialah pengarah filem Bo-peng dan penerbit eksekutif One Two Jaga) ini mengembalikan rasa dan seriau filem-filem seram dukun dan mistik Indonesia yang pernah kita kenali pada era 1980-an. Malah, penulisan cerita filem ini mendekati kisah-kisah Tok Awang Ngah atau Tamar Jalis yang pernah popular era 1980-an, termasuk Othman Wok dan Tunku Halim dalam bahasa Inggeris. Secara mudahnya, filem ini ialah drama Tanah Kubur yang difilemkan (bagi menunjukkan filem ni gempak, banyaklah syot luas dari atas ala guna dron yang dipraktikkan). Terdapat sihir, hantu yang ada tapi tak tahu nak buang, hal saka, hal santau, bomoh, ustaz kena tuduh bomoh bela jin, jin, jembalang, setan (dan berterusan dan berterusan). Apa aku ambik pusing dengan semua ni? Tak, sebab dua perkara: (1) sejak Cikgu Zaidy (Nadzmi Adhwa yang sangat tidak sesuai jadi cikgu. Sideburn dan fesyen rambu-rambu rambut jauh lebih selekeh daripada budak-budak sekolah yang diajarnya, perbandingan cikgu besar/disiplin(?) yang mengalukannya menjadi ironi jelas) dan Azlinda (Chacha Maembong) masuk ke rumah warisan Zaidy, hanya asap dan asap dan asap kelihatan di seluruh rumah. Ini efek yang sangat murahan, betapa ia ingin kita kembali pada era 80-an itu (siapa suruh?) atau cuba memaparkan efek ekspresionis seram. Piiirah! (2) Jump scare murahan: semuanya disimpulkan dengan babak "cikgu" Zaidy, duduk belakang katil, dan meloncat keluar secara literal menakutkan bininya. Selepas babak "takut-takut" itu, kita sudah tidak peduli dengan mimpi hantu, kelibat hantu, manusia hantu yang tiba-tiba muncul dengan runut bunyi full blast dan mengikuti metod seram MiG, baik dari segi dialog, gerak sunting cerita dan rasa.

Ada tiga perkara yang membuatkan filem ini jadi bertih jagung seronok malam Halloween kita: Jasmin Hamid sebagai ibu Zaidy (yang merancakkan stereotaip mak mertua benci bini dengan beberapa tarian twistnya yang tersendiri), efek gore (ya, filem ni penuh darah memikat dan memancut) dan CGI hantu pada babak klimaks filem (yeap, hantu dalam filem ni kool). Yang lain membuatkan kita dah lupa dan baik tonton Dukun Lintah dan Cincin Berdarah sekali lagi.

Klasifikasi: P13, Beberapa babak ganas, seram dan berdarah yang tidak sesuai untuk kanak-kanak.

DITONTON DI GSC, MyTown.



Pusaka (2019)

Aku menonton dua kali filem ini. Untuk ton seronok jagung bertih Halloween bagai, ini filem untuk kamu. Berseronoklah dan menjeritlah sesuka hati kamu dalam filem ini.

Secara serius pula, terdapat pendirian yang positif dibuat oleh Razaisyam Rashid dengan bantuan skrip oleh Alfie Palermo (penulis Sembunyi) dan Anwari Ashraf (penulis Paskal dan Aliff dalam 7 Dimensi), iaitu, orang biasa pun boleh mendepani syaitan mereka sendiri atau syaitan yang datang, dan melawannya sendiri (dengan apa-apa keimanan yang ada). Pendirian ini moden dan bernilai, menolak klise garapan lama "kalau bermasalah pergi cari ustaz/bomoh halau hantu" filem tahayul kita. Apakah ilmu sebenar yang diperlukan untuk mendepani hal-hal ini: diri sendiri. Intrig dan teka-teki hantu (daripada puaka kepada saka), penemuan jamu hantu, mentera, pendinding (yang watak Hafidz Roshidi asyik sebut "Ini syirik" macam budak tadika nampak abjad) telah membawa watak inspektor dari bandar si Syafiq Kyle membuka "sejarah lama" sebuah keluarga orang kaya lama berketurunan Megat. Pertentangan-penyiasatan Syqfiq dengan keluarga "penuh misteri dan berpenyakit" ini memberi gambaran yang menarik tentang golongan muda (yang bodoh, bermasalah moral, lurus tetapi hati nurani mereka bersih) melawan golongan tua (korup: aku dapat tahu jika diikuti dialog Melayu hal ini tidak terasa sangat, tapi jika diikuti sari kata yang brilliant, kita akan sedar subteks ini), dan secara tidak sengaja, bagaimana orang muda TIDAK PERLU mewarisi/mengikut gerak langkah salah/penuh korup golongan tua. 

Hal ini ditambah pula dengan mainan kembar (dalam filem ini ada kembar seiras dan kembar tidak seiras) yang biasanya kita temui dalam filem Lynch (yang lebih mendekati doopleganger) dan Croenberg. Walaupun pelaksanaannya diluted, ia jauh lebih memuaskan daripada filem Taiwan yang menggunakan hal kembar dengan menerobos hal tahayul (secara sejarah, dua filem Asia seram tentang kembar yang baik ialah Alone dan A Tale of Two Sisters) dan mistik, lebih-lebih lagi dalam persoalan dua alam: alam nyata dan alam ghaib. Mengapa hal ini brilliant? Kerana Anwari-Alfie-Razaisyam sedang bercakap fasal "pertalian" dan peribahasa "air yang dicincang takkan putus". Syafiq Kyle dan Mimi Lana (kedua-dua melakonkan watak yang sedaya upaya lari daripada kebiasaan mereka) ialah kembar yang mempunyai pertalian. Satu lagi pasangan kembar mempunyai pertalian, dan satu lagi pertalian berkaitan rapat dengan syaitan-jin "Inilah saja harta peninggalan yang kami ada". Secara didaktik, memang jelas, Razaisyam dan penulis menyatakan "tidak ada gunanya berkembar dengan dunia satu lagi" (baca: saka) dengan kembar yang nyata; walau sefucked up mana pun perhubungannya.

Keelokan tema dan pendirian ini dirosakkan oleh hal-hal yang tidak sepatutnya: (1) filem ini langsung tak seram, malah aku anggap ianya sebuah supernatural thriller, seperti Double Vision. Pengarah (yang juga menyunting) Razaisyam mungkin kurang memahami tempo, rima dan gerak dalam sesebuah filem seram, maka jump scare yang diberi kelihatan berulang-ulang dan murah (kita malah dapat tangkap satu babak merujuk habis babak jump scare Insidious). Masa senyap dan gerun tidak berlaku (walaupun Maliq Hussein sebagai pengarah seni sudah menjelmakan sehabis baik latar dan prop, yang bagi aku sangat cemerlang) atau diabaikan, dan Razaisyam cukup gelojoh untuk menggerakkan naratifnya. Adunan bunyi Mohsin Othman juga tidak membantu kerana "mengeja" dengan jelas jump scare tanpa finese pada raut imej. Sinematografi Madnoor Kassim mungkin bijak dalam dua-tiga syot berserta jump shot dan syot hadang tapi pemilihan warna dan aura biru gelapnya hanya mengembalikan kita pada imej-imej dalam filem Magika, tanpa cubaan-cubaan yang lebih berani dan menakutkan. Skor lagu Ricky Lionardi banyak membantu memberikan feel yang terasing dan curiga, serta sentimental pada tempat yang betul.

Aku juga menyedari penggunaan naratif "bersyaitan sendiri" mungkin jauh lebih efektif dalam adikarya drama siri Razaisyam-Alfie, Mandatori, dengan susunan sebab-akibat dan citra watak yang lebih jelas dari awal. Malah filem ini sedikit "terasa" seperti ingin menjadi antitesis terhadap Munafik (2016). Soalan: jika ia ingin menjadi pertentangan terhadap Munafik, mengapa dibiarkan pada klimaks akhir turut menyimpan deus ex machina, yang jelas-jelas di sini tidak menjadi jika dibandingkan apa yang disusun-bikin oleh Syamsul Yusof?

Watak "ustaz polis" pemberi maklumat (info feeder) yang tipikal dalam tulisan Anwari jauh lebih jelas dalam watak Ustat dan Misi dalam Paskal, malah lebih believable. Tidak ada percubaan untuk memberi sekurang-kurangnya depth dan sebab-akibat yang lebih jelas akan watak Hafidz apabila bertemu awal dengan Syafiq. Aura terbaik wujud dalam lakonan Fauziah Ahmad Daud yang cemerlang sebagai pewaris tua keluarga Megat yang penuh misteri, bermaruah, bijak dan manipulatif. Walaupun Syafiq, Mimi, Hafidz, dan Farhanna Qismina Sweet menampilkan lakonan yang juga terfokus dan terbaik setakat ini dalam kerjaya mereka, mereka masih belum dapat menandingi tiga-empat lapis luahan dan tenaga yang ada dalam Fauziah Ahmad Daud. Lakonan komedi sekali-sekala untuk babak keras (sebab itu ini sesuai untuk Halloween!) oleh Aloy Paradoks cukup mencuit dan memberikan warna dalam biru kelam dan hitam percubaan terkini Razaisyam Rashid.

Apa-apa pun, aku terhibur dengan filem ini. Tidaklah seram (bolehlah meloncat, tapi itu mengelat). Yang aku suka ialah terdapat misteri dalam misteri, dan mainan twist yang membuat kita tertanya-tanya pada awalnya, cukup sesuai dengan genre budaya pop yang dibawanya. Berbaloi sebagai bahan seronok-seronok mengisi malam Halloween kita.

Klasifikasi: P13, Beberapa babak ganas, hantu, kejutan hantu, darah membuak dan perkara tahayul yang tidak sesuai untuk kanak-kanak.

DITONTON DI TGV, KLCC.

No comments: