19 March 2013

Sembunyi(2013): Alam Angker Versi Melayu

Filem ini ada sesuatu.

Jangan lupa, filem ini genre fantasi seram. Dalam dunia penganugerahan, hal pembikinannya dipandang enteng (kecuali Stiges, Brussels dan beberapa festival antarabangsa). Malaysia dan Asia Tenggara masih bermain mimpi-mimpi ini kerana banyak lagi kisah (dongeng, legenda, mitos) kita yang belum diungkapkan, banyak lagi yang belum diselesaikan naratifnya atas layar.
 
Spoiler besar.
 
 
Filem ini bermain genre itu. Dua klu dalam dunia Barat: Rip Van Winkle dan Alice in Wonderland.
 
Sebenarnya, Afdlin Shauki sudah mula-mula melakukannya tahun lepas dengan Misteri Jalan Lama, tetapi aku meneliti dari segi struktur dan cerita, filem ini mempunyai edge yang lebih dan sesuatu yang menarik: ia mengganggu jiwa.
 
Dua plot penting sebagai kefahaman.
 
Plot pertama, Diana Danielle sebagai Aisyah, wanita yang nyaris-nyaris dirogol lantas (akan) dibunuh dek peperangan Jepun di Tanah Melayu. Latar ini menimbulkan makna: huru-hara. Realiti Diana dalam kecamuk, ketidaktentuan. Hidup mati bukan lagi untuk kita tentukan.
 
Plot kedua, Diana diselamatkan di sebuah kampung yang "jauh daripada pendudukan Jepun". Diana dikenalkan dengan watak Umie Aida sebagai Ibu Yani yang matriakh, wanita yang selalu menjadi pembelanya, dan seakan-akan "menjaga" spiritual dan jiwa kampung tersebut, kadang-kadang perujuk "adat". Kemudian Remy Ishak si anak penghulu yang akan menjadi penghulu jika berkahwin.
Watak ini watak "love interest", pelepas nafsu (Diana dan penonton) dan pengimbangan Diana untuk terikat dengan kampung aman sentosa itu.
 
Aman sentosa?
 
Di sinilah terletaknya ironi yang menarik dibawa oleh Alfie Palmero (penulis skrip) dan Kabir Bhatia selaku pengarah. Dalam dunia kampung Diana, realiti huru-hara membahayakan Diana. Dalam dunia kampung Remy-Umie, Diana lebih terjaga tetapi ada sesuatu yang sentiasa "mengacau" kampung itu (tetapi bukan Jepun, dan lebih menakutkan). Dalam kampung itu, Diana juga susah mahu mengingati apa yang sudah berlaku.
 
Alfie pandai di sini. Secara cerita, dia bermain dengan kefahaman dunia yang kita tidak tahu. Tetapi secara sinema/wayang, inilah pengolahan makna sinema pada titik yang tulen: eskapisme.
 
Eskapisme dalam tangan Alfie/Kabir ialah alat untuk mengganggu gugat emosi (tujuan genre ini), mencipta harapan (Diana dan Remy) dan ilusi (filem = ilusi). Inilah metafora besar filem ini.
 
Dalam ketidakingatan Diana, Diana mencari jawapan. Jawapan ini (menakutkan). Jawapan ini kebenaran.
 
Kebenaran membunuh ilusi.
 
Realiti hidup membunuh wayang (eskapisme).
 
Ya, aku terlopong bagaimana indahnya Alfie dan Kabir menyusun hal ini, dan sepatutnya begitulah gaya formalisme dinyatakan.
 
Ambil mana-mana filem. Filem "dijelma"kan untuk menangkap penonton "terpesona" dengannya. Jika penonton terpesona, mereka jadi "leka". Leka merupakan kata kunci terbesar dalam alam eskapisme Sembunyi. Leka juga berkenaan dengan eskapisme Alfie.
 
Sebenarnya, pembikin filem ini memohon kita bangun (dari leka), hadapi realiti dan kebenaran, tinggalkan ilusi!
 
Dalam "ilusi" ini, semua pendukung utamanya melakukan sesuatu yang menarik dan terkawal. Diana seorang pelakon yang boleh pergi jauh jika dia mahu. Hanya dia terlalu serius dalam filem ini, dia perlukan sedikit rentak, seperti yang aku kunyah baik dengan lakonan Emelda Rosmila dalam Kekasihku Seru. Umie Aida contoh terbaik dalam lakonan mempesonakan, berkarisma dan amat terkawal. Kita juga jumpa kekuatan dalam Remy Ishak dan Sharnaaz Ahmad, walaupun mereka sampingan terhadap gerakan utama Diana.
 
Runut bunyi filem ini sedap dan bersatu dengan mood, suatu pujian bagi Hafiz Hamidon. Sinematografinya kadang-kadang terlalu gelap tetapi beberapa bentuk sefianya cukup membawa semangat "kenangan lama" dan "kisah lalu", ini percubaan pertama membawa kisah purbakala dalam genre seram (seperti Sumpahan Orang Minyak) dan hal ini agak berjaya, khusus dalam latar busana dan reka letaknya. Kampungnya kelihatan hidup walaupun dicecah hujung taring bahaya (dekat dengan makhluk jahat bernama Azazil).
 
Hanya satu plot lubang yang amat besar yang aku tidak boleh terangkan di sini (nanti habis kalian tahu apa kisah filem ini), dan ini berlaku pada waktu peleraian filem ini. Tetapi memandangkan aku sudah menonton pelbagai filem David Lynch dan mengetahui semangat "mimpi" berkaitan "ilusi", seakan-akan apa yang kita lihat dalam sejam lebih itu suatu "mimpi yang panjang", aku maafkan.
 
Sebuah filem genre fantasi seram yang memuaskan.
 
Klasifikasi Sembunyi: U, Beberapa babak seram dan ganas  yang mungkin tidak sesuai untuk kanak-kanak, dan perlu bimbingan ibu bapa/penjaga.
DITONTON DI Cine Leisure, The Curve.

1 comment:

Asyik Izas said...

movie ni mmg terbaik..plot citer dia menarik..

http://asyikmaiburogu.blogspot.com/2013/03/press-conference-premiere-screen-film.html