31 December 2007

Perca-perca Filem Disember 2007

Sebelum masuk tahun baharu, lebih baiklah aku luahkan apa-apa filem yang aku dah tonton tapi tak sempat-sempat tulis (lagipun aku malas nak update Kubu Buku sebab entrinya 66, yang ini baru 55), jadi biarlah ia pendek-pendek.

Tengok dengan awek. Aku perlu serius dahulu, AKU SUKA filem-filem Paul WS Anderson. It's fun, fast, no hassle and still got that slight subtle effect. Lantaklah orang nak kata, tetapi buat aku, Event Horizon(1997) adalah antara filem seram pop pada tahun 90-an yang berjaya dan seronok buat aku. Resident Evil pun seronok (techno horror) dan AVP pun seronok. Abang aku yang dok Oxford pun suka gila dengan AVP. Tetapi buat kali ini, adik-beradik Strause telah membawa semacam satu filem komik campuran One Tree Hill (ada seorang budak yang kena buli tapi dia cute dan si jelita nakkan dia) bertemu The Return of the Living Dead (jalan cerita sangat menyerupai filem klasik zombi ini, tetapi filem zombi ini lebih logik, seronok, bergaya dan efektif walaupun bajetnya lebih sedikit). Ada kalanya ia berkesan, ada kalanya ia begitu bodoh-bodoh dan terlalu klise, dan ada kalanya, ia terlalu memualkan (ada satu babak mengaitkan perempuan mengandung yang aku serius boleh buat muntah, gila!). Alien dan Predatornya, kalau ya pun, babak-babak gaduhnya perlulah lebih hebat, tapi Ya Rabbi, entah apa-apa. Shot lari habis. Cun dan lebih tersusun AVP Anderson dari segi itu. Lubang paling besar filem ni ada dua. Dalam The Return of the Living Dead, Outbreak, Andromeda Strain dan The Blob, pihak militari Amerika mengetahui 'serangan pendemik' hanya untuk satu malam, kira-kiranya beberapa jam sahaja sedangkan dalam filem ni, it toook them a whole bloody 2 days to figure out that they are having a big 'close encounter'. Satu lagi ialah, kenapa bapak predator tu (anak dia yang mati dalam AVP1) bodoh sangat tak kaji yang ada alien hibrid predator, dan kalau dah tahu, afasal tak ajak kawan2 sekali tolong, ini siap letak entah air biru apa (tahu, untuk upacara ritual yang berbentuk saintifik) untuk 'hilangkan' bukti bila sudah 'sedar' alien ITU yang perlu dicari dan dibunuh dulu dan hilangkan bukti sebelum kacau 'manusia'. Apa-apa pun, peminat Alien (walaupun aku tak lah) akan suka dengan beberapa paralel terhadap Aliens(1986), filem klasik dan kegemaran aku arahan James Cameron itu.
Filem ni syok, macam tengok Die Hard untuk perempuan campur I Spit On Your Grave versi lain (lagi ganas). Ini adalah filem pertama(?) Alexandre Aja masuk Hollywood! Hasilnya? Seronok! Penuh dengan elemen biasa Aja yang mengkaji gender wanita dan lelaki, dan kenapa mereka 'lain'. Battle of the sexes Aja style. Filem ini juga sebuah 'romantik fairy tale gone wrong'. Satu sisi, kita nak si wanita (lakonan Rachel Nichols yang berkesan, and she's strong, i like!) itu menerima si lelaki (Wes Bentley yang sedikit hebat dan serius akan buat ramai orang tergila-gilakannya walaupun dia psiko), satu keinginan 'fantasi' kita secara pra sedar, tetapi tak, kita dipaparkan dengan 'realiti' New York, hati New York itu yang tidak menerima 'fairy tale', walau betapa 'cantik' kita mahukannya (kecuali jika filem ini ditulis oleh Thomas Harris). Pelik, dalam kekejaman dalam filem ini, kita bukan saja 'simpati' terhadap si wanita dan bersorak untuk survivalnya, tetapi kita juga seakan punya perasaan 'sedih' terhadap si lelaki yang sedar, itu sahaja caranya untuk mendapatkan perempuan yang dicintainya itu. Antara filem seram-thriller terbaik tahun ini.

The Hidden Fortress (1958) http://www.imdb.com/title/tt0051808/
Antara fielm terbaik yang aku tonton tahun ini. Best best best! Epikal yang luas dan meletup te bo bo habis! Aku nak tulis panjang sebenarnya, dan mungkin aku akan untuk masa depan tentang filem ini, tetapi cukuplah aku kata, siapa yang tak nampak kehebatan Akira Kurosawa dalam memberi 'hiburan' kepada penonton, korang ni bebal ke apa?

Road To Guantanamo (2006) http://www.imdb.com/title/tt0468094/
Filem yang aku tonton selepas menonton A Mighty Heart. Filem terbaik tahun ini buat Faisal Tehrani. Idea yang mengatakan filem ini sebuah filem 'seram' mungkin tidak 'menjadi' buat aku yang sudah menonton pelbagai filem 'snuf' (filem ini juga separuhnya punya elemen sub-genre eksplotasi), garapan-garapan tahanan di Guantanamo tidak menciptakan 'keseraman' tetapi kesedihan. Mungkin juga kerana aku seorang Islam. Filem ini senang, tetapi ideanya besar. Malah, pada awal filem, ia punya satu rasa 'black comedy' apabila bebudak bandar ni tiba-tiba terasa pelik di tengah-tengah orang berperang, malah boleh berseloroh tentangnya. Kalau anda lihat dalam imdb, ramai yang mempersoalkan 'motif sebenar' "untuk menolong" budak-budak ini sewaktu melawat ke Afghanistan. Kita, sebagai Islam, separuhnya TAHU bahawa mereka BENCI orang puteh dan tujuan 'menolong' itu, walaupun secara awalnya suka-suka, tetapi kita faham dengan keinginan sebenar mereka. Jika penonton boleh 'pergi jauh' dari mempersoalkan ambiguiti perjalanan mereka yang 'gatal' ke Afghanistan, filem ini menyajikan satu perjuangan manusiawi yang kuat tentang pegangan dan berpegang pada siapa diri anda. Filem ini juga, dengan berani, memaparkan kebobrokan orang puteh dalam memahami Islam, atau secara pendeknya, penyakit ketidakfahaman orang luar terhadap Islam. Filem ini memang patut ditonton, hanya untuk itu.

Pemberian Kekure. Jika filem awal Winterbottom ialah banduan di Guantanamo, memaparkan kejahilan orang puteh terhadap orang Islam, filem ini pula memaparkan kejahilan orang Islam (secara tepat, Pakistan) terhadap orang puteh, terutamanya orang Yahudi.
Buat aku, filem ini lebih 'kuat' secara sinematik, walaupun tampak sedikit 'Hollywood' daripada filem pertama Winterbottom. Mungkin isunya kurang menyerlah daripada Guantanamo, tetapi garapan filem ini berjaya mencabar penonton, memberi satu kronologi yang boleh saja jadi membosankan, tetapi di tangan pengarah ini, kita semacam menonton sebuah filem penuh suspens.
Roh filem ini ialah Angelina Jolie yang berlakon sebagai isteri wartawan yang diculik. Dia membawa 'intelligent', tarikan dan emosi dalam lakonannya, maka apa yang penting dalam filem ini ialah melihat 'reaksi' Jolie pada setiap babak-babak saspens-drama yang dikemukakan. Angelina Jolie patut mendapat sebuah oskar untuk filem ini.
Kuasa lain dalam filem ini ialah penyuntingan yang tepat, shot doku yang sangat berjaya serta suara dan lagu latar yang bagus. Filem yang mencabar pihak orang puteh untuk benar-benar memahami pelbagai 'ekstremis' orang Islam juga orang Islam terhadap kebodohan mereka dalam 'ekstremis'.
Running With Scissors (2006) http://www.imdb.com/title/tt0439289/
Tonton filem ini di rumah Azwan dengan adik. Sebuah 'gem' buat filem tahun lepas, dan kini aku sedar sudah menjadi 'cult'. Beberapa babak tengahnya mungkin terlalu meleret dan penuh 'pathos', tetapi ini tidak menidakkan kuasa lakonan filem ini melebihi segalanya, terutamanya lakonan Annette Benning (patut menang oskar tahun lepas), Brian Cox dan Evan Rachel Wood. Filem 'gelap' ini menjadi kerana jalan ceritanya yang sangat terjaga, idea 'gila' itu boleh di dalam sesiapa dan menggertak sesiapa, hanya kita perlu tahu mengimbanginya. Filem ini juga satu serangan besar terhadap hidup 'moden' urban Amerika yang percaya terhadap psikatris, dadah dan lagu untuk pembaikian rohani, keinginan untuk dicintai dan diterima oleh orang serta harapan dan impian Amerikana yang sia-sia. Paling mengejutkan, segala yang anda tonton dalam filem ini 'benar-benar berlaku'. Sebuah filem keluarga 'gelap' terbaik tahun lepas.

7 comments:

maberik said...

hoo AvP2... lepas tgk,member aku sampai kata "sumpah aku tanak tengok wayang cerita pilihan ko dah!"

haha

aku cuma suka practical effects dia je. sekurang2nya dah on the right track.

Anonymous said...

aku suka avp2 dari avp..walaupon plot mmg 0(AVP2), tapi aku nak fights dari plot yg mencuba...so aku puas gila ngan avp2...dan

"Event Horizon(1997) adalah antara filem seram pop pada tahun 90-an yang berjaya dan seronok buat aku. Resident Evil pun seronok (techno horror)" ...setuju..

P2, suka juga..though not the best this year...bagi aku lah..tapi apa2 cerita yg wat aku maki hamun kat screen mmg aku anggap berjaya jugak ah

Anonymous said...

Aku suka Running with Scissors. Macam tak percaya keluarga sebegitu pelik memang wujud. Antara scene yg aku ingat bila watak lakonan Brian Cox tu pepagi buta kejutkan ahli keluarga dia suruh masuk ke dalam tandas tu. Hilarious!

Siberkop said...

Reza, pinjam P2.

jimi said...

Fadz, betul ke Angelina bagus banget dalam Mighty Heart tu. Somehow, tak teringin plak nak menonton filem tu, just because of her. I gotta watch it then.

Road To Guantanamo, best. Dah tonton.

Edd Vedder said...

angelina jolie is very very good in AMH. Almost unrecognizable..

BTW, Running With Scissors aku mmg suka gila. Salah satu sebabnya - Evan Rachel Wood. Ko dah tgk video klip separa lucah dgn boyfriendnya Marilyn Manson? Aduhh...

Oh ya Fadz.. ko dah tgk Eastern Promises? Very brutal, very raw.. classic Cronenberg. Kalau dh tgk, tolong ulas.. Aku nak tahu pendapat kau.

fadz said...

maberik, huhu, ieyalah..

reza, any horror movie coming up will do:)

mensh, yup, dan tu dah takat nak habis tu

jimi, angelina bagi aku mmg meletup.. sejak Gia, aku respek gila kat dia... and yes, ull be shock..

eastern promise? korang ni cibai lah, aku tak padai download2 ni tau tak!