Nota fadz: Tulisan berikut sebenarnya merupakan tulisan aku dalam pojok khas sewaktu Bront Palarae, tauke besar yang memegang laman berita-ulasan-pojok karyawan-seniman kontemporari, The Daily Seni, memohon untuk aku menulis. Ada beberapa tulisan aku, yang banyaknya menzahirkan hal kesusasteraan dan pemikiran (kononnya). Ada beberapa kali yang aku menyentuh filem (Bront tidka mahu aku mengulas filem), memandangkan jiwa raga aku memang di situ, mahu tidak mahu. Aku timbulkan kembali, dengan sengaja kerana aku dalam proses ingin menulis (tak tahu jadi atau tak) sebuah buku esei kajian filem, setelah didesak oleh seorang kawan. Jadi, aku perlukan maklumat dan buah fikiran ini untuk perjalanan itu. Jadi, di sini, aku kongsikan sekali lagi.
La', jangan khuatir, ini bukan buah ceramah agama
(dan sebenarnya, seeloknya, kita dapat mencari mutiara daripada agama kita sendiri
untuk pengolahan butir isi penghasilan karya, walaupun berbentuk duniawi dan
kemasyarakatan) yang tersampai selesa dari dalam masjid selepas maghrib. Malah,
saya tiada autoriti untuk menyampaikan ilmu sebegitu. Perkara yang ingin saya kongsi
di sini, seperti suatu pancaran tiba-tiba yang membuat saya mengetuk papan
kekunci, menjadi pokok wacana setelah saya, dengan kerdil dan kebodohan diri,
mengikuti Wacana Fikrah Ummah yang disampaikan sendiri oleh abang saya, Dato’
Dr. Afifi al-Akiti di Dewan Bahasa dan Pustaka pada pertengahan Disember 2014.
Dr. Afifi pula, meneruskan tradisi penyampaian ilmu kalangan cendekiawan
Islam dengan menyampaikan apa yang beliau sudah “faham” (khatam), yakni wasiat enam
ciri yang harus ada dalam diri manusia Islam oleh Imam Juwayni (1028-1085) yang
diperturunkan kepada Hujjatul Islam, Imam Ghazali. Maksud wasiat ini adalah
untuk mewajarkan bahawa jika keenam-enam ciri ini diperdalam dan diikuti oleh
para mukmin, mereka akan berjaya dalam dunia dan akhirat. Menariknya, wasiat ini
telah dicuplik dan digunakan oleh sarjana Barat pada era ke arah Rennaisance,
malah enam cirinya telah ditulis dalam bentuk enam moto dalam Latin, dan
menjadi tunjang kefahaman dan ikutan tamadun Barat Eropah sehingga sekarang.
Dr. Afifi hanya menyampaikan ciri yang pertama, namun hanya ciri yang
pertama ini (yang diperbincangkan oleh Imam Ghazali dengan panjang lebar lagi),
saya menyedari, mempunyai inti pati berguna dalam memahami kemampuan mencipta
karya seni dan perkaitannya dengan maksud karya seni yang bermanfaat (dalam
penciptaan dan juga mengikutinya) ataupun sebaliknya, dan hal inilah,
diperkirakan, dapat dimaklumi semula (walaupun sebelum ini sudah banyak yang
ditampilkan) dalam kefahaman yang mendasari “sastera Islam”, “seni Islam”, atau
“filem Islam”, dengan lebih baik lagi.
Ciri pertama yang diwacanakan itu ialah zaka’un,
yakni yang lebih dekat dalam terjemahan Inggeris ialah a quip mind”
(pemikiran yang tajam?) atau boleh disampaikan sebagai manusia yang bijaksana
atau bijak pandai, atau mempunyai “akal yang cerdas”.
Di sini sahaja, Imam Al Ghazali memecahkan akal ini kepada empat fasa
fakulti (keupayaan semula jadi otak) atau empat tingkatan keupayaan yang
mendasari manusia dan perkaitan perhubungannya dengan kemampuan otak haiwan.
Yang pertama, hissiyyun, yakni suatu
fakulti yang berkenaan dengan rangsangan (stimulus) dalam deria yang paling
asas. Rangsangan atau cerapan rangsangan ini boleh berbentuk sentuhan, cahaya,
suara, dan rasa di lidah, lalu memberikan tindak balas fizikal. Imam Ghazali
menyatakan, fakulti ini juga wujud dalam kelekatu, yang dengan automatiknya,
terangsang dan terbang ke arah cahaya lampu atau pelita. Metaforanya di sini
menarik. Apabila kelekatu menghampiri pelita, ia tetap pergi ke situ (walaupun
tahu ia berbahaya) dan akan terbunuh apabila mendekatinya. Manusia yang hanya
ghairah dalam gelora tingkatan ini akan terjejak dalam bahaya. Bagi saya,
rangsangan deria ini paling mendekati hal yang berkaitan dengan nafsu dan emosi
terbawah manusia. Kesan stimulusnya yang paling cepat tercerap. Ia berkaitan
dengan, contohnya, kenapa manusia dalam bilik gelap, matanya akan terarah
kepada layar putih yang ditembak dengan cahaya (wayang). Ia juga berkaitan
dengan menyelami pengkaryaan erotik yang menyebabkan ereksi (oleh sebab itu,
jika kita menonton filem lucah atau membaca novel lucah, kita berasa “stim”)
kerana tindakan atau rangsangan yang begitu cepat dengan perlakuan seks,
sesuatu yang paling asas dalam bikinan haiwan ataupun manusia untuk melata di
bumi. Maka dengan jelas, hal yang berkaitan dengan deria ini, jika dihayati
dengan bersungguh, seperti kita mengikuti suatu orgi Rom, dengan tubuh
telanjang menjalankan kegiatan menusuk entah apa-apa di hadapan kita, dengan
arak dan makanan yang tidak habis-habis di hadapan kita, dan lagu yang memukau,
menusuk deria mata, bau telinga, dan rasa sekali gus, ini memerangkap kita
dalam alam kenafsuan yang melampau. Barat mengangkat bahagian ini sebagai
antara kaitan estetik (keindahan) dalam humanisme, dan sebab itu, kita dengar,
si model akan dilukis (mimesis atau salinan tahap asas) telanjang bulat oleh
anak murid pelukis (dan secara ekstrem, unsur ini diselami habis oleh Marques
de Sade, maka sadisme, seks luar tabii, dan keganasan juga terlingkung dalam
unsur yang berkait dengan fakulti ini). Dalam Islam, walaupun mungkin unsur ini
timbul, ia tidak terpampang jelas malah dikurangkan, disamarkan, atau
ditiadakan.
Yang kedua, khayaliyyah, yakni suatu
fakulti yang berkenaan khayal atau imaginasi, yang membentuk daripada tiada
kepada ada dalam minda. Fakulti ini juga berkenaan dengan memori, yang
mewujudkan hal yang ada kemudian tiada kepada rangsangan dan kefahaman yang ada,
misalnya anjing yang dilatih dengan kayu atau loceng (mengikut kajian Pavlov
yang sebenarnya sudah diterangkan oleh Imam Ghazali sedari awalnya). Abang saya
dengan mencemik, menyatakan penghayatan unsur inilah yang paling mendekati
sastera, tetapi saya kurang bersetuju dengan hal itu. Ya, saya setuju, sastera
telah menggunakan fakulti ini dalam teknik free writing,
yakni menulis segala-galanya yang terasa perlu tanpa merancang dan berfikir
dahulu, tetapi sastera memerlukan hal yang lebih daripada imaginasi semata.
Dalam pengkaryaan seni, penghayatan surreal, absurd, fantasi dan arus kesedaran
(stream of consciousness) melingkungi dasar tingkatan
upaya ini.
Yang ketiga, wahmiyyah, atau waham (sangkaan atau
dugaan), suatu fakulti yang mengikut naluri (instinct),
yang bertindak sebelum diajar ataupun melalui suatu pengalaman. Imam Ghazali
memberi contoh haiwan monyet atau kambing biri-biri. Apabila binatang ini dalam
bahaya dengan kehadiran binatang buas, mereka sudah dapat mengagak-waham, lalu
menjauhi tempat itu. Naluri ini seakan-akan berkaitan dengan survival dan kefahamannya untuk terus selamat. Keselamatan ini ada perkaitannya dengan
suatu undang-undang semula jadi yang dicerap oleh haiwan mahupun manusia, suatu
undang-undang halimunan yang diikuti secara sarwajagat. Bagi saya, naluri ini
juga amat mendekati penghayatan rasa dan emosional manusia. Di sinilah, dalam
pengkaryaan, hasil seni itu “dibentuk” daripada khayal atau imaginasi yang
semberono. Bagi saya, sesiapa yang mengungguli tingkatan ini, mereka dapat
menghasilkan karya berunsur romantik, seram, dan ngeri (thriller)
yang terbaik, kerana ruang fakulti yang mencerap dan menghasilkannya bukan
sahaja memerlukan imaginasi (mencipta suatu yang tiada) tetapi memahami dengan
naluri hal yang tiada di situ. Perasaan takut (fear)
juga amat berkaitan dengan waham ini, yang juga dapat dipecahkan dalam pelbagai
tingkatan pula, dan sesiapa yang dapat memanipulasinya adalah seorang pengkarya
yang baik. Hal ini bukan sahaja berkaitan dengan tingkatan takut tertinggi yang
dinyatakan oleh Stephen King, yakni ditakutkan dengan sesuatu yang tidak ada
(filem Babadook jelas mempunyai kekuatan ini, seperti
filem Repulsion dan Session 9),
tetapi ketakutan dalam menyampaikan suatu wacana kepada pembaca untuk terasa
berjaga-jaga, berdebar dan teruja. Maka hal ini juga berkaitan dengan keupayaan
penulis itu membina saspens dan keterujaan dalam penulisan. Fakulti naluri ini
juga mengawal fakulti imaginasi kita (dengan mudah misalnya, naluri kita
menyatakan jika idea imaginasi itu menarik atau tidak), lalu dengan itu
menghadirkan tanda baca (di mana komanya, di mana noktahnya) dalam pengkaryaan
kita.
Yang keempatlah, akal, atau akal manusia, kerana hanya manusia sahaja yang
mempunyainya, seperti definisi jelas yang dinyatakan oleh Prof. Naguib al-Attas,
satu-satunya makhluk hidup yang menggunakan bahasa (dan memanipulasikan bahasa)
untuk memaknakan alamnya dan memahaminya. Dalam erti manfaat kehidupan manusia,
sudah tentu akal digunakan untuk merancang, menilik masa hadapan (dengan premis
atau bukti yang ada dalam pemerhatian), lalu mengatur tindakan. Dengan akal
jugalah, manusia, dapat berkarya untuk manfaat dirinya (baik untuk tujuan
duniawinya mahupun rohaninya), dan sudah tentu, masyarakatnya. Dengan akallah
juga, manusia “menyusun kata-kata”. Di sinilah mimesis yang dicerap daripada
alam akan disampaikan dengan kata-kata, yakni timbulan simbol bermakna agar
berlaku suatu perbandingan yang sesuai dengan pengalaman dan kefahaman manusia
itu, mengikut pembangunan tamadun dan ilmunya. Di sini juga berlaku suatu
“strategi naratif” dan kefahaman gagasan yang sebenar dalam suatu penciptaan
karya. Kesemua fakulti tadi, rangsangan deria, khayal-memori, dan naluri,
digauli dalam akal, lalu berlaku pemilihan, penyusunan, dan penyampaian yang
begitu kompleks tetapi terjaga sekali. Taraf “terjaga” atau tajam itulah,
diteliti sebagai sejauh mana cerdas atau kuatnya akal manusia itu mendominasi
fakulti otak manusia yang lain, dan di sini, kita dapat menyatakan dengan
benar, suatu karya itu mencapai suatu manfaat yang berguna, suatu karya yang
dinamakan seni tinggi atau sastera (karya yang indah).
[nota pendek: abang saya meneruskan sedikit, bahawa terdapat “akal kelima”
yakni milik para Anbiya dan Rasul. Mereka yang memiliki akal inilah yang “mampu
jalan di atas air”, dengan mengambil metafora jika manusia berakal yang terdampar
di sebuah pulau untuk meneruskan kehidupan atau mencari jalan untuk manusia
lain datang menyelamatkannya, para Nabi dan Rasul dapat bergerak dari satu
pulau ke satu pulau ke satu pulau! Poin ini juga dengan jelas menyatakan, hanya
dengan akal Nabi dan Rasul sahaja yang dapat menampung, memahami, dan
menyampaikan wahyu Allah, dan dengan kefahaman itu kenapa al-Quran suatu susunan kata-kata paling sempurna tanpa dapat ditiru oleh manusia. Lantas
mereka yang cuba melalui setitis percubaan akal ini, seperti kalangan ahli Sufi
dan penerima ilmu laduni dapat mencecah sedikit daripada kefahaman ini, tetapi
itu suatu hal yang lain.]
Dalam kefahaman inilah, kita menyedari, bagaimana cendekiawan Islam lama
menjaga transisi karya sastera pra-Islam, yakni era Melayu kuno, kemudian purba
(Benua Medang, Srivijaya, Langkasuka, Sri Darmaraja, Kedah Tua, Gangga Negara) dengan
pegangan animisme dan Hindu-Buddha. Suatu perbandingan dan taakulan dilakukan,
sebelum karya itu ditransisikan atau dilenyapkan dengan memahami manfaatnya
untuk watan bangsanya. Contohnya, dalam hikayat Caya Langkara,
bunga “sakti” yang dapat menyembuhkan ayahanda sultan, juga menaikkan “kuasa”
sang hero ialah bunga za’faran, bunga yang diimbaukan sebagai “suci” dan
“berkhasiat” dalam dunia Arab Islam, yang dengan jelas, kisah ini mempunyai
bentuk kisah mendekati alam Buddha yang menggunakan bunga teratai (lotus/panava)
sebagai simbol sucinya (kita dapat mengesan kembali bentuk Buddhanya apabila
kita meneliti epik atau nirat teks tradisional
Thailand yang menyalin banyak kisah tamadun awal Mon-Khmer dan Melayu dari
Campa, Langkasuka dan Sri Damaraja). Samalah kiranya kita meneliti transisi
hikayat dalam alam Parsi yang wujud sedari pra-Islam atau kisah dongeng
pra-Islam alam Arab yang membawanya ke zaman selepas Islam kerana manfaatnya.
Dalam kefahaman “memanfaatkan manusianya, dalam dunia dan akhiratnya”,
dapatlah kita telusur maksud sebenar karya yang berguna daripada manusia yang
berguna ini. Terdapat suatu konsep yang tinggi, bermaksud, insan kamil (the
best of creation) yang sebenarnya mencernakan konsep dan hakikat
terbaik dalam pengkaryaan dari sisi aliran kita, dan mungkin inilah jawapan
“sastera” yang sebenar, karya indah yang tertinggi yang perlu tersampai dalam
apa-apa jua bentuk seni. Konsep ini mewajarkan penemuan kesempurnaan dan
terbaik dalam fitrah manusia, menekuni bentuk, pengalaman, atau perjalanan manusia
yang tersasar menghampirinya. Perjalanan kesedaran ini juga dapat ditimbulkan
dalam suatu penceritaan, seperti Hikayat Hang Tuah,
misalnya. Dalam penelitian teks moden, mungkin antara contoh terbaik yang cuba
diterapkan dapat dilihat timbul dalam cerpen SM Zakir, Zainal Rashid Ahmad,
Lutfi Ishak, dan Rebecca Ilham. Dalam teks drama, kita boleh temui hal ini
dalam drama Sasterawan Negara Dato’ Nordin Hassan. Saya sendiri tidak dapat
mencapai itu, kerana didikan saya Barat, saya membaca sedari kecil buku Barat
dan menikmati segala-galanya yang Barat (lalu cuba mengamilisasi segala yang
Barat itu dalam kefahaman estetika dan kepuasan pembacaan, penontonan dan
penulisan saya). Saya sudah lama terperangkap.
Secara peribadi, saya terasa menyesal dan agak terlewat untuk menyanggupi
dan menulis dalam taraf yang terbaik itu. Kadangkala, memang, khayal dan nafsu
melampaui akal dan naluri saya. Saya tidak mungkin (dan mungkin tidak akan)
berjaya menghasilkannya, baik teknik (menggauli setiap fakulti dengan padu)
mahupun isi (karya yang mengunjur ke arah kefahaman fitrah dan insan kamil).
Saya akan terus-terusan bernafsu, terus-terusan mengimbau alam-alam imaginatif yang
kurang dikawal dengan akal dan naluri kerana kefahaman saya tentang konsep ini
memang kurang dan tidak matang. Oleh sebab itu juga kita dapat mengesan
beberapa karya yang menggelari karya mereka “Islam” dan “sufi” yang juga jelas
tidak ada jiwanya, kerana tiadanya imbangan dan kegunaan akal yang tajam dalam
menerapkan imbangan rasional dan imaginasi. Saya kira, memang pengarang dan
pembikin yang tertentu sahaja yang dapat menerapkan karya yang sebegini (kerana
sudah didedahkan sedari muda atau sekolah lagi). Hal inilah yang sebenarnya
perlu diterapkan seawal sistem sekolah, agar generasi muda kita memahami
selok-belok seni dan sastera, dan cara berfikir dalam seni dan sastera yang
betul, dan tidak terawang-awang dengan keindahan estetik Barat yang sebenarnya
berulang-ulang hal sama (dengan istilah yang berbeza) dan makin lama makin cuba
melampaui batas fitrahnya.
Maka, di sini, saya hanya menyampaikan sesuatu yang tidak dapat saya
lakukan sendiri.
Jika ditinjau polemik filem Islam dan sastera Islam itu sendiri, hal ini
penting untuk dihayati. Bagi saya, dalam filem berunsur Islam, perkara yang
hendak disampaikan juga bukanlah tentang menyampaikan (didaktik) moral, tetapi
cerita yang menyampaikan wacana tentang nilai daripada pengalaman sejarah (hal
yang lalu) atau semasa. Hal ini melampaui persoalan balasan buat baik dapat
pahala atau jahat dapat dosa yang klise. Misalnya, memang terdapat kisah zina
dan sumbang mahram dalam 1001 Malam, tetapi jika
dilihat pada konteks naratif besarnya, kisah ini tentang seorang manusia yang
menyampaikan cerita (sastera) untuk 1001 malam lamanya, untuk menjinakkan nafsu
dan jiwa seorang penguasa yang sudah hilang pertimbangannya. Di sini sahaja,
kita dapat meneliti maksud halus “manfaat” sastera dan seni yang memperhalus
jiwa manusia untuk menemui cinta (emosi manusia yang paling dalam dan misteri,
juga berkaitan dengan percubaan kita untuk berhubung dengan Tuhan) dan diri
sendiri.
No comments:
Post a Comment