Penulisan ini mengambil gaya chedet.
1. Semalam aku dan seorang kawan pergi menonton filem Bukit Kepong (1981) di GSC Mid
Valley (tayangan hanya ada 7.50 mlm). Harga tiket RM14.50, harga selepas enam
petang. Di GSC Pavilion, harganya RM16.00. Dalam pawagam, hanya ada 7-8 orang
yang menonton. Aku ingin bercerita tentang filem ni, tapi aku rasa, hal ini
lebih meruncingkan untuk dibincangkan.
2. Secara demografi, penonton yang menonton Bukit Kepong malam semalam di
GSC Mid Valley kelihatan dalam lingkungan 30-an dan 60-an. Anak membawa si ibu
ke pawagam, menghidupkan kembali nostalgia mungkin. Dengan sah, mereka
kelihatan golongan kelas pertengahan, sudah bekerja, mungkin pesara, bukan
kumpulan penonton filem Melayu biasa, yakni satu sanak keluarga, anak muda
universiti, atau mat-mat motor.
3. Minggu lepas pula, aku menonton Jejak Warriors di MBO KL City
Festival, Sabtu, dalam 3.00 petang. Harga tiket RM12.50++ Kali ini, penonton
"biasa", yakni satu keluarga, tapi dalam pawagam hanya dalam 12
orang, bakinya anak muda.
4. Tayangan filem Cicakman 3 juga tidak begitu
memberangsangkan. Aku tonton di Mid Valley, dengan kebanyakan penontonnya anak
muda. Mungkin sebab aku menonton waktu siang.
5. Melihat hal ini, ada sesuatu yang sedang tidak kena
dengan sambutan penonton Malaysia, khususnya Melayu terhadap filem kita.
6. Selalunya, pada waktu malam, anak muda, keluarga
(ya, ada jenis keluarga yang suka menonton filem tengah malam, jangan
terkejut!), dan mat motor akan datang mengisi pawagam.
7. Keadaan suram dan meletup tiba-tiba biasa dalam
tahun-tahun sebelum. Filem yang kononnya art house cinema atau sok serius,
selalunya, kurang sambutan. Filem komersial, betapa bijak atau bodoh, akan
ditonton, sekurang-kurangnya pada malam pertama yang dipanggil tayangan
perdana, selalunya jatuh pada malam Jumaat hari Khamis, atau malam Khamis hari
Rabu. Golongan ini yang akan menyampaikan betapa baik-buruknya sesebuah filem
tersebut. Filem yang bernilai komersial dan tampak sofistikated tapi
menghiburkan, macam Villa Nabila, akan diraikan seterusnya (because it's fun).
Filem yang nampak berat mungkin ditinggalkan (macam Laga). Aku sengaja ambil contoh dua filem berikut
sebagai contoh filem-filem praGST.
8. Selepas GST, dan pada waktu itu, berlaku kenaikan
harga minyak beberapa kali, masyarakat sudah mula memikirkan hal-hal yang lebih
penting, seperti harga makanan dan barang di kedai runcit. Pernah seorang
budiman berkata kepada aku, jika harga makanan dekat-dekat dengan harga tiket
wayang, mereka pilih makanan. Jika harga rokok dekat-dekat dengan harga tiket
wayang, mereka pilih rokok. Makanan dan rokok (kini vape) lebih penting
daripada wayang, sekarang.
9. Untuk menguatkan hujah ini, antara perniagaan yang
mengalami kecundang paling teruk selepas GST ialah kedai jual DVD dan CD muzik.
DVD dan CD muzik rata-rata lebih mahal daripada tiket wayang, walaupun terdapat
jualan khas sekarang. Di KLCC, kedua-dua kedai DVD (yang aku senang dan sayang sangat)
sudah ditutup. Ketuklah mana-mana kedai DVD, mereka akan kata, perniagaan
sedikit lembap. Tauke DVD cetak rompak pun menyedari hal ini (berdekatan dengan
rumah aku hanya sekali-sekala buka kerana tidak ada pelanggan).
10. Penonton muda-mudi dah tak kuasa nak menonton filem
Malaysia, yang mereka kata, “Rata-rata yang itu aje.” Mereka masih boleh
menonton dulu, waktu harga tiket di Mid Valley mungkin hanya RM12. Jika naik
daripada itu, mereka mula naik bingit (rujuk harga makanan dan rokok sekarang).
Kebanyakan yang menonton waktu malam, lebih-lebih lagi pada tayangan perdana.
Apabila mereka pergi nak beli tiket dan dapati harganya RM16 atau RM18, mereka
mungkin tukar kepada filem Hollywood (sebab kualiti kena dengan harga) dan
mungkin tak menonton terus. Rata-rata, mereka tidak tahu bahawa pada waktu
siang, sebelum 6.00 petang, harga tiket wayang lebih murah dan berpatutan,
tetapi mereka peduli apa dengan itu.
11. Kita dalam fasa pasang-surut yang genting sekarang,
fasa adaptasi, fasa penonton cuba menilai semula nilai harga tiket wayang
dengan nilai kepuasan-hiburan, menilai dengan hal-hal keperluan asasi. Malaysia
pernah melalui hal ini sewaktu sinepleks (pawagam kecik-kecik, contohnya di Pasar
Seni) baru hendak muncul, yang kononnya waktu itu “memberikan mutu suara dan
tayangan wayang yang lebih padu.” Jadi, hanya tayangan filem “boleh jual” yang
ditayangkan di sana (masih ingat lagi betapa panjangnya beratur hendak menonton
Batman Returns atau Jurassic Park) kerana jika tidak, pemilik
pawagam tidak dapat memusing modalnya. Filem Melayu waktu itu muncul perdana di
Odean dan Collisuem. Kehadiran TGV di One Utama menggegar masyarakat pada masa
itu. Tapi waktu itu, harga tiket dalam RM6 hingga RM8, malah di Rex KL, RM5.
Saban tahun, harga tiket naik, dan kebiasaannya, orang sudah terbiasa dengan
harga piawai, RM12.
12. Harga piawai sekarang tidak menentu, mengikut
pawagam. Penonton kadangkala salah tanggap apabila menonton di KLCC (antara
harga tiket termahal di kota raya) dan menganggap semua harga tiket pawagam
lain sama. Mungkin hal ini akan mengambil masa, contohnya, penonton mungkin
akan mula menyedari harga tiket di Berjaya Time Square lebih murah daripada
KLCC.
13. Ada potensi besar untuk pawagam di bandar luar Kuala
Lumpur, seperti Johor Baru, Ipoh, Kuantan, dan Pulau Pinang. Tetapi jika ikut
demografi, pawagam tersebut juga menganaktirikan filem Malaysia, dan hal ini
sudah biasa kita dengar kalangan masyarakat Melayu Pulau Pinang yang terpaksa
ke Seberang Perai dan sekitar Kedah untuk menonton filem Melayu. Filem “susah
hendak laku” tidak akan dibawa ke bandar seperti Ipoh, Seremban, Melaka atau
Kuantan. Kini, kebanyakan filem Melayu jatuh pada paras itu. Beberapa filem
arus perdana tahun ini menunjukkan, kesemuanya jatuh pada paras RM1 juta pasca-GST.
Filem yang mendapat sambutan (yang singkat) setakat ini hanyalah filem adaptasi
novel popular, itu pun kerana pengikut novel setianya. Namun keadaannya
sekarang dipersoalkan, memandangkan kehebatan Ombak Rindu pra-GST dengan
Manisnya Cinta di Cappadocia dan Suamiku Mr. Perfect 10! Pasca-GST.
Hal ini tidak pula berlaku terhadap filem sekuel Ahadiat Akashah. Mengikut
perhitungan pasaran, sambutan terhadap filem-filem ini pun akan jatuh jika
pembikinan hanya berlegar dalam genre, plot dan cerita sama, dan tidak ada
perubahan atau inovasi.
14. Kebanyakan filem dengan judul-judul pelik, seperti Jidin
Sengal, Sunti@Facebook, CCTV, Coverina, Selfie Suara Kubur, Gangsterock, sudah
tidak berjaya menarik anak muda atau mat-mat motor menontonnya. Filem yang cuba
menyalin judul-judul yang pernah digunakan, seperti Suamiku Jatuh dari
Langit, apatah lagi.
15. Keadaan sebenarnya sekarang. Orang sudah tidak
peduli. Hal ini jelas, dengan kehadiran Bukit Kepong, sebuah filem pecah
panggung pada zamannya, pemenang filem terbaik Festival Filem Malaysia, yang
sudah dimaklumkan akan kehadirannya berbulan dan berminggu sebelum itu di
mana-mana, dengan sejarah pemuliharaannya (hanya pencinta filem yang tahu kepentingan
ini, titik), hanya dapat menangkap segelintir penonton untuk ambil peduli
akannya (bandingkan ini dengan tayangan khas Puteri Gunung Ledang yang
juga terhad tahun ini). Memang, macam orang kata, orang Malaysia ini perlukan,
ugh, kerja pemasaran turun padang, pujuk-memujuk, seperti kumpulan Tiara
lakukan untuk filemnya, untuk orang datang dan menyokongnya. Filem sepatutnya speak
for itself, terpapar di mana-mana sahaja, orang yang tahu tentang filem
itu, akan datang, akan menonton.
16. Sebenarnya, pawagam perlu mengambil inisiatif untuk
mengurangkan harga tiket, khususnya pada filem Malaysia (bukan berbahasa Melayu
sahaja). Harganya tidak patut setaraf atau sama dengan filem lain yang sama
ditayangkan, agar penonton tempatan dapat membuat “helah” untuk memilih filem
tempatan (yang bagi mereka pun, usah tipu, dilihat kurang bermutu jika
dibandingkan dengan filem luar). Mulakan begitu dahulu, yang lama-kelamaan,
apabila filem Malaysia diterima semula, termasuk yang sampah dan buruknya,
sebagai setaraf dengan harga tiket piawai yang ditentukan.
17. Aku dahulu antara orang yang paling kuat berkempen
menjatuhkan filem Razak Mohaideen dalam Facebook. Malah aku antara yang paling
aktif dalam kumpulan We Hate Razak Mohaideen Movies (or something
like that). Aku menghentak kualitinya, ceritanya, kerja main pasangnya, dan
pelbagai lagi. Alhamdulillah, orang sudah mula (chewah) terpengaruh, dan
beberapa filem Razak mutakhir ini jatuh merudum di pasaran. Namun berlaku suatu
paradoks, terdapat segelintir penerbit-penulis-pengarah yang mengikut sama
formulanya, tanpa serik (dan merudum di pawagam, sekali-sekala sahaja meletup),
terdapat pula segelintir pembikin yang ingin melakukan suatu yang berbeza,
tetapi terpalit sama. Kerana ramai penonton filem Malaysia dahulu, dan aku
tidak ambil jauh, era kebangkitan filem Yasmin Ahmad sahaja, sudah tidak
peduli, sudah tidak peduli dengan apa-apa yang hendak dihidangkan kepada mereka
lagi.
4 comments:
Hello Fadli, may I translate this to English to publish on The Daily Seni, macam useful untuk pengetahuan umum.
Deric, sure, no problem.
Setuju. Orang ke pawagam untuk merasa sesuatu. Bukan setakat biasa-biasa. Setakat lawak Saiful Apek sekarang bercambah dekat Astro Warna. Ke Astro Ceria tak ingat. Cerita hantu pulak ulang benda biasa terkejut sana sini.
The late Yasmin Ahmad berjaya bagi sesuatu pada penonton. Sama jugak macam The Journey. Nik Amir and the gang try buat Terbaik Dari Langit berjiwa melayu hispter tapi bagi aku halfway tengok aku main whatsapp dengan member.
Hopefully industry will gets better soon.
Betul, memang gst dan harga tiket buat orang berkira-kira nak menonton. Dulu kena book online untuk dapat tempat duduk bagus, tapi sekarang sanggup beli di kaunter semata nak dapatkan tiket murah sebelum pukul 6 petang (ehem, gune kad maybank di tgv dan kad movieclub tgv untuk nak dapat tiket percuma). Nak tengok cerita apa pun kene tengok rating imdb dulu, kalau lebih 6 je tonton (konon penanda aras "hipster"). Nak buat macam mana, gst kan "membantu" kerajaan (opsss...).
p/s: Hai encik fadli, tumpang lalu, teringat masa lalu. ;)
Post a Comment